eitaa logo
اندیشه و قلم | احمد قدیری
22.8هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
302 ویدیو
50 فایل
پدر سه معصوم | نویسنده، پژوهشگر و‌ مدرس | دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل | سایت AhmadGhadiri.ir | توییتر، تلگرام، روبیکا و ویراستی @GhadiriNetwork | تماس @AhmadGhadiri
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🇷🇺 ضربه از درون لشکر واگنر، با سابقه حضور در چچن، سوریه، لیبی و اوکراین، بزرگترین تهدیدی است که می‌
بعید می‌دانم ناتو این فرصت تاریخی را از دست بدهد و شورش واگنر را تکرار نکند. در صورت صحت ادعای کشته شدن پریگوژین، قاعدتا مشابه آنچه پس از انهدام هواپیمای اوکراینی در ایران رخ داد در انتظار روسیه خواهد بود. ۱۴۰۲/۶/۱ @GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
چند نکته راجع به «اندیشه و قلم» ۱. در مطلب پین (آثار) مجموعه فایل‌هایی را یکجا در دسترس قرار داده‌ا
🔹 توسعه و تداوم فعالیت رسانه مستقل و خوداتکایی چون «اندیشه و قلم» که افتخار عدم وابستگی به افراد و نهادها را دارد، مرهون و موکول به حمایت مخاطبانش است. 🔸 از این حیث برای کسانی که مایل به مشارکت در تأمین هزینه‌های تبلیغات فعلی و آتی «اندیشه و قلم» و پشتیبانی از رسانه خود هستند، اکنون این درگاه تقدیم می‌گردد:
6104338961973027
IR210120020000001759913080
@GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 التهاب ‏فارغ از اینکه جنس دستاورد دولت در ‎#وجود یک میدان نفتی، از جنس دست آورد پاک شدن هوای تهرا
اگر از من بخواهید چند موجود بیکار به شما نشان دهم، حتما نشانی کسانی را می‌دهم که نام بلوار «آزادی» در شیراز را به «قدس» تغییر دادند. مشتی شیرین‌عقلِ اسم‌فامیل‌باز که از فرط بیکاری می‌روند سراغ تغییر نام خیابان‌ها! موضوع فقط عبث و نمایشی بودن این نوع تغییر نام‌ها در کشور نیست؛ این است که مگر ‌«آزادی» کفر بود که با «قدس» به خیال خودتان اسلامی‌اش کردید؟ آن هم وقتی «آزادی قدس» شعار و آرمان‌مان است. دنبال این می‌گردید که در شیراز وقت و بی‌وقت عده‌ای سازمانی یا خودجوش بروند و با اسپری و ماژیک «قدس» را خط بزنند و «آزادی» بنویسند؟! پول شهرداری زیادی کرده که باید خرج تغییر تابلوها شود؟! حقیقتا نمی‌دانم در ایران احمق‌ها مسؤل می‌شوند یا افراد وقتی مسؤلیت می‌گیرند احمق می‌شوند! هر کدام که هست‌، جای غصه و تأسف دارد. در ضمن «Ghods» نادرست است؛ باید «Qods» می‌نوشتید. تابلوها را طی یک مراسم رسمی دیگر ویرایش کنید! @GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 فتنه فراگیر ‏جنگ ۳۳ روزه و فتنه شام نشان داد تا زمانی که بدن (ایران) سالم باشد، قطع دست (مقاومت م
🚨 فتنه فراگیر طرح رشوه ماهیانه و مستقیم آمریکا به ارتشی‌های لبنان که هدف آن شرطی‌سازی و سلب انگیزه ارتش از همراهی با حزب‌الله در نبرد با اسرائیل است، وقتی همزمان می‌شود با تحرکات نظامی آمریکا در شام، شروع اعتراضات در سوریه و تدارک آشوب در ایران، گواهی دهنده برنامه خطرناکی علیه جبهه مقاومت است. ۱۴۰۲/۶/۲ @GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
💠 فرصت طلایی ‏چه تجارتی پرسود تر از آنکه افراد مستحقی را که تاکنون امکان زیارت عتبات نداشته‌اند، با
با توجه به شرایط منطقه، بعید می‌دانم سال دیگر امکان زیارت اربعین به این شکل وجود داشته باشد. از همه کسانی که تاکنون نرفته‌اند دعوت و درخواست می‌کنم این احتمالا آخرین فرصت را از دست ندهند. به کسانی هم که رفته‌اند پیشنهاد و توصیه می‌کنم هزینه سفر خود را به کربلا اولی‌های مستحق ببخشند که حتما در دستگاه محاسبه الهی برای شما زیارت مقبولی نوشته خواهد شد که اگر خود شخصا به زیارت می‌رفتید معلوم نبود چنین شود. نائب‌الزیاره منِ جامانده و محروم هم باشید و حتما برای حوائج اسلام و مسلمین و دفع شر از این کشور مضطرانه دعا بفرمایید. التماس دعا احمد قدیری @GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
📽 #برش_دیدار | نزدیک قلّه‌ایم؛ خستگی ممنوع! ✏️ رهبر انقلاب: وظیفه‌مان امروز کار جهادی مسئولان است؛
به عنوان یک نکته پیشگیرانه عرض می‌کنم تا بعدا مبتلا به تردید و متحمل زخم زبان نشوید: تعابیری چون «نزدیکی به قله» نه تنها به معنای سهل بودن ادامه مسیر نیست، بلکه پرمشقت‌ترین و نفس‌گیرترین مرحله حرکت است. این را گفتم چون دیدم بسیاری با خیال راحت برای خود نسخه استراحت تجویز کرده‌اند. ۱۴۰۲/۶/۳ @GhadiriNetwork
اندیشه و قلم | احمد قدیری
چند نکته راجع به «اندیشه و قلم» ۱. در مطلب پین (آثار) مجموعه فایل‌هایی را یکجا در دسترس قرار داده‌ا
فرصتی دست داد و در بخش «سراسری» ایتا جستجویی کردم. گرچه کانال‌های بسیاری نسبت به بازتاب و انتشار مطالب حقیر اهتمام و لطف داشته‌اند، اما بیشترین انعکاس متعلق به موارد ذیل است که قدردانی از مدیران‌شان را بر خود لازم می‌دانم: @bidariymelat @sabreenS1_official @pedarefetneh @shohadayeiran57 @tahlile_siasi @akhbarevijeh1 @gharargahcayberi @twtenghelabi @howzehenghelabi @Saberin_fa @tahlilisiyasiseraat @vitaminsiyasi @basirrat_ammar @Basirat_135 @khatevelayat @gamedovomeenqelab @bainolmelal @nedaye_fetrat @mesagh @Basijvelayat1
هدایت شده از محمد جوانی
در انعکاس واقعیت فوق، ممکن است هر رسانه‌ای بنابر سوگیری و منافع سیاسی_اقتصادی که دارد، فقط یک زاویه را قاب‌بندی کند و به تصویر بکشد؛ لذا در باب سنجشگرانه‌اندیشی لازم است تک‌منبعی نباشیم و از زاویا و منابع مختلفی به رویدادها _خصوصا موارد مناقشه برانگیز_ بپردازیم تا دچاره قضاوت‌های اشتباه و یکجانبه‌گرایی نشویم. علوم و جنگ شناختی | جوانی @Cwarfare
اندیشه و قلم | احمد قدیری
📰 مصاحبه اینجانب با روزنامه شرق درخصوص حقوق زن در فقه و قانون و ابعاد سیاسی رسانه‌ای آن @GhadiriNet
📰 برشی از مصاحبه روزنامه شرق با احمد قدیری 🔸 ‌با وجود اینکه بیان می‌کنید در قرآن و فقه نگاه برابری به زن و مرد شده است، چه توضیحی درباره تبعیض‌های موجود میان حقوق زن و مرد دارید؟ 🔹 تصور وجود تبعیض در حقوق زن و مرد، مهم‌ترین چالش نظری در این حوزه است. از این‌رو باید قدری موضوع را باز کنیم. اولا وقتی در سؤال از کلمه تبعیض استفاده می‌کنیم، باید در درجه نخست به معنای آن و در مرتبه بعدی به بار معنایی کلمه دقت داشته باشیم. تبعیض در اذهان اصولا به تفاوت ناروا و ناعادلانه اطلاق می‌شود. در بحث حقوق زن و مرد تفاوت وجود دارد اما تبعیض خیر. اینجا نمی‌خواهم بگویم چون احکام از جانب خداوند خالق و شارع است پس حق و عدل است. در حال حاضر موضوع صحبتم این نیست. می‌خواهم بگویم ممکن است حقوق و تکالیف دو صنف یا دو فرد با هم متفاوت باشد اما تبعیض وجود نداشته باشد. مانند اینکه فردی در یک روزنامه مسئول نشر اخبار باشد و فردی دیگر مسئول تنظیم گزارش و مصاحبه. در اینجا مأموریت محوله به این دو کارمند متفاوت است اما ناعادلانه و مصداق تبعیض نیست. 🔸 ‌لطفا مصداقی وارد موضوع شوید. نظر شما این است که حقوق مرد بیشتر از زن نیست، یا بیشتر است اما ناروا نیست؟ 🔹 موضوع حقوق زن و مرد هم مانند خیلی از مسائل دیگر از تحریف رسانه‌ای مصون نمانده است. این تحریف به دو صورت خودنمایی کرده؛ یکی بیان ناقص و بدون قید و تبصره یک حکم و دیگری بزرگ‌نمایی و تمرکز بر حقوق مردان و تکالیف زنان که موجب وارونه‌نمایی واقعیت و تصویر کلان می‌شود. 🔸 این مواجهه رسانه‌ای دقیقا نسبت به کدام موضوع فقهی و حقوقی واقع شده؟ 🔹 به عنوان مثال در موضوع ارث با چنین موضوعی مواجه هستیم؛ چنانچه تصور عموم این است که مرد دو برابر زن ارث می‌برد و تمام. درحالی‌که نه موارد نقض آن را می‌دانیم و نه توجه داریم که از یک سو اگر ارث‌بری مرد اصولا دو برابر زن است، از سوی دیگر تکالیف مالی بسیاری هم بر دوش مرد گذاشته شده که پرداخت مهریه و نفقه از‌جمله آن است. شما تصور کنید اگر قانونی بود که مردان می‌توانستند اموال زن را بگیرند و او را در زندان بیندازند، چقدر زنان برافروخته می‌شدند و از حق و حتی حیات پایمال‌شده خود می‌گفتند، اما هم‌اکنون هزاران زندانی مهریه داریم که تماما از جانب همسرانشان به این وضعیت گرفتار شده‌اند. یا همین حکم فقهی جهاد و مصداق قانونی آن، سربازی، کافی است برای اینکه متوجه شویم چقدر در تصورات خود نسبت به حقوق زن و مرد دچار اشتباهات محاسباتی شده‌ایم. جهاد با تمام مصائبش را در یک کلمه نبینید. جهاد که تنها بر مردان واجب است یعنی در معرض کشته و زخمی واقع‌شدن. در سربازی هم این پسرها هستند که باید به عنوان نیروی آماده به خدمت باشند. اگر جنگ شود، اعزام می‌شوند و اگر صلح باشد باید مشقت و غربت نظام وظیفه عمومی را تحمل کنند و دو سال از جوانی خود را در مرز، پادگان یا مراکز حاکمیتی فعالیت کنند. اگر این موارد را به عنوان مشتی از خروار در نظر نگیریم، نتیجه می‌شود همین تصورات غلطی که گویی زن بهره‌ای از زندگی و آزادی نبرده است! 🔸 ‌درخصوص مواردی نظیر حضانت و حق طلاق توضیحی دارید؟ آیا چون مردان به سربازی می‌روند یا مهریه و نفقه پرداخت می‌کنند، باید حاکم علی‌الاطلاق در خانه و خانواده باشند؟ 🔹 ابتدا باید توجه دهم که نگاه اسلام به روابط زن و شوهر، نگاه تعاملی و بر پایه محبت و شفقت است. اما مانند هر موضوع مهم دیگری کد حقوقی مخصوص به خود را هم دارد. درخصوص بخش دیگر سؤال باید به دو نکته مهم دقت کرد که شرح می‌دهم. احکام و قوانین دو دسته‌اند؛ قواعد امری و تکمیلی. قواعد امری مواردی است که خلاف آن را نمی‌شود توافق کرد؛ اما قواعد فقهی یا حقوقی تکمیلی، صرفا «پیشنهاد» شارع یا قانون‌گذار است که امکان توافق طرفین به نحو دیگر وجود دارد. به عنوان مثال ممنوعیت تعدد زوج برای زن یک قاعده امری است. حتی لزوم مهریه برای زن نیز امری است و نمی‌شود که نباشد؛ حتما باید چیزی که مالیت دارد تعیین شود ولو اندک؛ ولو عندالاستطاعه؛ ولو آنکه زن آن را در بدو ازدواج ببخشد؛ اما حتما باید تعیین شود تا شأن زن رعایت شود و این مرد باشد که صداق یا همان مهریه را به زن پیشکش می‌کند. جالب این است که بسیاری از احکام خانواده از نوع تکمیلی است. یعنی صرفا بسته پیشنهادی خداست اما زن می‌تواند تمام گزینه‌ها را به دلخواه خود و البته در صورت حصول توافق طرفینی، به عنوان شرط ضمن عقد، تغییر دهد. حق طلاق با مرد است؛ نفقه هم مصادیقش را شرع مشخص کرده؛ حضانت فرزند پسر و دختر نیز تا سن خاصی میان پدر و مادر تعیین و تقسیم شده است اما در تمام این موارد زن می‌تواند در شرط ضمن عقد هم حق طلاق را بگیرد، هم میزان نفقه خود را تعیین کند و هم حضانت فرزندان را که البته جز قبول زحمت و هزینه نیست بر عهده بگیرد و هم شروط مادی و معنوی دیگری را ثبت کند. @GhadiriNetwork