eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
541 عکس
283 ویدیو
28 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
✍نقدی بر امکان امر دینی : ✍چندی است بیژن عبدالکریمی پیش و پس از چاپ کتاب امکان امر دینی در جهان معاصر ،در این دانشگاه و آن دانشگاه به تییین امکان امر دینی می پردازد و گویا مانند اسلاف روشنفکر خود بنا بر آن دارد که به عنوان یک ایدئولوگ در این عرصه شناخته شود . بنده کتاب را نخوانده ام اما یکی دو سخنرانی را از وی در این زمینه شنیده ام و بر پایه همان چند نکته را متذکر می شوم : ✍ایشان در مباحث خود به دنبال نفی علم دینی و به تعبیر دقیقتر علوم انسانی دینی است اما عنوان کتاب و یا سخنرانی هایشان ،به هیچ وجه وافی به مقصود نیست . زیبنده یک کار علمی، شفافیت مفاهیم کلیدی آن است . این اشکال به کار قبلی عبدالکریمی هم که تحت عنوان پایان تئولوژی به چاپ رسیده بود، وارد است که مراد از پایان یافتن الهیات در دوره معاصر چیست ؟ و غرض وی از این ایهام و ایهامها چیست ؟ ✍ عبدالکریمی مدعی آن است که امر دینی در عرض امر عرفی قرار گرفته است و از دستاوردهای آن خود را محروم نموده است. اگر مراد از امر عرفی، تجدد و مبانی آن باشد این ثنویت کاملا قابل دفاع است زیرا مبانی تجدد کاملا سکولار است . اما هیچ گاه نگرش دینی خود را از دستاوردهای دنیای مدرن نه در عرصه علمی و نه در عرصه فناوری محروم نکرده است . هیچ یک از اندیشمندان برجسته و صاحب نظر حوزوی در عرصه علوم انسانی ، اسلامی سازی را به معنای نفی علوم رایج انسانی غرب نگرفته اند بلکه تاکید بر پالایش و تکمیل آن بر اساس مباحث عقلی و دینی دارند اما وی آگاهانه این نگرشها را مغفول قرار می دهد و صرفا از برخی نظریات شاذ سخن می گوید . لذا این مقوله که ما از ظرفیتهای تمدنی عرفی یا غربی بی بهره مانده ایم ، اساسا ادعایی است بی دلیل. ✍ نقطه دال مرکزی اندیشه عبدالکریمی در راستای نفی حکومت دینی است و دفاع از سکولاریسم . پایان کار او هم مانند سایر روشنفکران چه دینی و چه لائیک از همین الان روشن است : نفی دین و دیانت در عصر حاضر . اساسا جامعه سکولار که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد ، جامعه ای دیندار نیست و نهایتا دین در این جامعه به محاق می رود . عبدالکریمی آگاهانه یا ناآگاهانه در این راستا حرکت می نماید گرچه خود تاکید نماید که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند؛ نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای مدرن . عبدالکریمی نهایتا به همین نظریه خواهد رسید . ✍ محمد جعفری
🌳نقل ‌است که یک روز، یکی را دید زار می‌گریست. 🔸گفت: چرا می‌گریی؟ 🔹گفت: دوستی داشتم، بمرد. 🔸گفت: ای نادان! چرا دوستی گیری که بمیرد؟ 🆔@ghafari_ir
✨﷽✨ 🔸در خصوص رفتار زشت نماینده سراوان با کارمند گمرک، سه نکتهٔ مهم را نباید غفلت نمود: ① نمایندگان مجلس از این عصبانی نیستند که یکی از نمایندگان، توسط مردم به بیرون از ادارهٔ گمرک هدایت شده است، بلکه از این عصبانی‌اند که مردم «» که می‌شود نمایندهٔ خاطی مجلس را بیرون کرد. ② اینکه مردم چنین امکانی را در خود ببینند که در مقابل جفای آشکار یک نماینده، قاطعانه در مقابل او بایستند، از موهبت‌های انقلاب اسلامی است، که نمایندگان مجلس را صرفاً در جایگاه «خادم» نشانده است، نه بیشتر. ③ از اشکالات قانون موجود، نبود اختیارات کافی شورای محترم نگهبان برای «» است. با نظارت حداقلی موجود، نمی‌توان از شورای نگهبان، توقع بیش از این داشت. 🔅@ghafari_ir
🔸دکتر غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا: 🔹سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ساختار اسناد کشوری مانند سایر کشورها در جایگاه سند بالادستی قرار می گیرد. 🔹ادامه مصاحبه در سايت خبرگزاری ايرنا به آدرسِ: 🔅 http://www.irna.ir/fa/News/83109138 🆔 @ghafari_ir
✨﷽✨ 🎗سلام و رحمت خدا به همهٔ شما گرامیان 🎗خبر واصل از فرزند محترم حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی دربارهٔ بیماری معظم‌له، خبر خوشی نیست. 🎗هفت‌بار سورهٔ مبارکهٔ حمد را به نیت شفای حضرت آیت‌الله شاهرودی، و نیز شفای عاجل حضرت آیت‌الله مؤمن، حتی‌الامکان با وضو، قرائت کنیم. 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ ▪️خاطره آقای ضرغامی رییس سابق صداوسیما از بازدید حضرت آیت‌الله شاهرودی: 🍂پس از بازدید ایشان از صداوسیما، خانم جوانِ خبرنگار با عنوان حجت‌الاسلام، سؤالی را مطرح کرد. 🍂اطرافیان خندیدند و من راجع به عنوان ایشان، به خبرنگار تذکر دادم. 🔅آقای شاهرودی برخلاف من، راجع به جایگاه بالای عنوان حجت‌الاسلام مطالبی فرمودند که برای من آموزنده بود. 🍂ضمناً سؤال شد که آیا با کنترل موالید (جمعیت)، موافقید؟ 🍂فرمودند: بله! 🍂پرسیدند: مثلا چند فرزند برای کنترل جمعیت خوب است؟ 🔅فرمودند: ٧ تا ٨ تا خوب است! 🍂خود ایشان صاحب ١٢ فرزند هستند. ▪️ @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🔸وقتی غزالی، ابوحنیفه را مخرّب دین می‌شمارد! 🔸به جمله‌ای از مرحوم محدث قمی در سفینة البحار برخوردم. ایشان جمله‌ای را از غزالی در توصیف ابوحنیفه نقل کرده که در ضمن آن، غزالی ابوحنیفه را مخرب دین و منهدم کنندهٔ شریعت رسول خدا ص دانسته است: 🔸أقول: أبو حنيفة هو النعمان بن ثابت التيملي الكوفيّ، ... و فی (منتهى المقال): قال أبوحامد محمّدبن‌محمّد الغزالی الشافعی في كتابه الموسوم بالمنخول فی الأصول ما لفظه: 🔸فأمّا أبو حنيفة فقد قلّب الشريعة ظهراً لبطن و شوّش مسلكها و غيّر نظامها، و أردف جميع قواعد الشريعة بأصلٍ هدم به شرع محمّد المصطفى صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌و‌سلّم، و من فعل شيئا من هذا مستحلّا كفر، و من فعل غير مستحلّ فسق، ثمّ أطال الكلام فی طعنه و تفسيقه، انتهى. ✍سفينة البحار، ج۲، ص: ۴۷۱. 🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂السلام علیک أیها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لأمیرالمؤمنین 🍂 @ghafari_ir
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅آخرین تصاویر از رزمندگانی که کسی از آنها خبری ندارد... 🔅ساعتی پیش از آغاز عملیات کربلای ۴ ، زمستان ۶۵، که منجر به شهادت حدود ۶ هزار رزمنده و مجروحیت ۷ هزار رزمنده شد... 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🔅حجت‌الاسلام دکتر غفاری، عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، فعالیت‌های علمی‌پژوهشی موسسهٔ حکمت و فلسفهٔ ایران در طول سال‌های اخیر را تشریح کرد. 🔅محورهای اصلی این یادداشت: 🔹نشست‌های مستمر در راستای گفتگوی علمی میان صاحب‌نظران علوم مختلف طبیعی، با اندیشمندان شاخه‌های مختلف فلسفی. 🔹ارتقاء مجلهٔ علمی‌پژوهشی جاودان خرد به جمع مجلات با رتبهٔ A+ 🔹انتشار ۸ جلد مجموعه کتابهای تخصّصی در حوزه فلسفه علوم سیاسی اسلامی با عنوان «فلسفه سیاسی اسلامی» و مجلدات مربوط به تبیین مکتب فلسفی اصفهان 🔹تسهیل ارتباط پژوهش‌گران و دانش‌پژوهان محترم با اساتید شاخص 🔹اهتمام به برقراری روابط متقابل با مراکز علمی و شخصیت‌های تاثیرگذار معاصر جهان  🔹سامان یافتن پژوهش‌های اعضای هیئت علمی آن مؤسّسه پژوهشی و نظارت پژوهشی بر حسن اجرا و انجام آن پژوهش‌ها 🔹نگرانی دکتر غفاری از ارتحال فضیلت اخلاقی. 🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳 🏵متن کامل یادداشت دکتر غفاری در خبرگزاری مهر: 🔅mehrnews.com/news/4487862 🆔 @ghafari_ir
. ✨﷽✨ 🔹کتمان حقیقت 🎐طبری در کتاب تاریخش، در نقل مجلس «يوم الدار» که پیامبر اکرم برای ابلاغ رسالت به خويشاوندان، برگزار کردند، بطور کامل به نقل ماجرای دعوت حضرت رسول برای برادری و وزارت، اهتمام ورزیده است، و عبارت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به حضرت امام علی علیه السلام که فرمودند: 🔻«فأيّكم يؤازرني على هذا الأمر، على أن يكون أخی و وصيی و خليفتی فيكم». 🎐همانگونه که این عبارت حضرت رسول را در پاسخ به سه‌بار اعلام آمادگی حضرت امیرالمؤمنين فرمودند: 🔻«إنّ هذا أخی و وصيّی و خليفتی فيكم، فاسمعوا له و أطيعوه». 🕸ولی طبری در کمال بی‌انصافی، در کتاب تفسیری‌اش، به هنگام نقل همين ماجرا، بجای نقل صريح دو عبارت فوق، سخن رسول‌الله را اين‌گونه نقل می‌کند: 🕸«فأيّكم يؤازرنی على هذا الأمر، على أن يكون أخی و كذا و كذا». 🕸«إنّ هذا أخی و كذا و كذا، فاسمعوا له و أطيعوه». 📘آدرس تفسير طبری: ج ۱۹، ص ۷۵. 📘آدرس تاريخ طبری: ج ۱، ص ۲۱۷. ✍@ghafari_ir
✨﷽✨ 🔻در مورد حصر سران فتنه سال ۸۸، دو نکته قابل تأمل وجود دارد: ① اگر اندک التفاتی به برخی از کشورهای اسلامی دیگر بیندازیم، به اوج همدلی نظام جمهوری اسلامی با معترضین سیاسی پی خواهیم برد. 🔹هم اکنون در کشور عربستان، هیچ کس، اعم از مردم یا جریان‌های سیاسی، و حتی شخصیتهای دربار سعودی، حق اعتراض سیاسی ندارد؛ وگرنه به سرنوشت ولید بن طلال سعودی دچار می شود که علیرغم تمایلات فراوان به ساحتارهای سیاسی عربستان، صرفاً به دلیل ابراز آراء سیاسی ناهمسو در موارد فرعی، راهی زندان شد. 🔹در کشور بحرین، هیچ انتخاباتی وجود ندارد، و هم اکنون در زندان اين کشور، زندانيانی حضور دارند که تنها منشأ حبس آنها، درخواست اعمال دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد، در آن کشور است. 🔹در کشور مصر، دولتی که پس از حکومت منحوس حسنی مبارک، و با انتخاب مردم به روی کار آمد، با کودتا سرنگون شد، و اعضای اصلی حزب اخوان‌المسلمين مصر، که حامی اصلی محمد مُرسی بود، همگی به زندان افتادند. 🎐اما در کشور ایران، سران فتنه خيابانی، که سبب آغاز تحريمهای اقتصادی بر عليه ايران شدند، و خسارت های فراوانی را بر ملّت روا داشتند، به حصر در منزل خودشان محکوم شدند، و اين ميزان از تفاوت در برخورد، ميان کشور اسلامی ایران و سایر دولت‌های اسلامی، قابل تأمل است. ②به راستی! اگر حکم کسانی مانند باقری درمنی و سایر مفسدان اقتصادی، اعدام است، حکم فساد سیاسی و فرهنگی، چیزی بیش از آن است. فساد فی‌الارض، حکم فقهی برای کسانی است که فساد گسترده‌ای را برای جامعه تحمیل می‌کنند؛ آيا در ميان انسانهای منصف، کسی پیدا می‌شود که خسارت فرهنگی و شقاق سیاسی امروز را مایه فساد برای جامعه اسلامی نداند؟! و يا خسارت جانی و روانی ناشی از حوادث آن ايام را قابل اعتنا نداند؟! میزان مسئولیت سران فتنه در ایجاد این شقاق چیست؟ 🔹حیطه فرهنگ و سیاست، از فقر تقنینی رنج می‌برد؛ اگر فتنه اقتصادی موجب حکم فساد فی‌الارض شده، و حکم اعدام را در پی دارد، فتنه‌های فرهنگی و سیاسی نیز ارتداد فرهنگی را در پی داشته و به همان میزان، و یا بیش از فتنه اقتصادی، سبب خسارت بر جامعه می‌شوند، و حکمی بیش از حکم حوزه اقتصاد را در سرانجام خود دارند. 🎐و اين است رأفت حاکم اسلامی، که در امور اجتماعی، نهایت رأفت و شفقت را اعمال می کند. هرچند نادان‌هایی هستند که بر اساس همین حکم رحيمانه، به حاکميت می‌شورند. 🆔@ghafari_ir