eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
541 عکس
283 ویدیو
28 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔅نقش ریاضی‌دانان مسلمان در ابداع واژهٔ x در معادلات علم جبر 🔸دانش جبر در خاورمیانه و در دوران طلایی تمدن اسلامی متولد شد. (در حدود سال‌های ۷۵۰ تا ۱۲۴۸ بعد از میلاد مسیح). 🔸حالت‌ اولیه این علم، در کار‌های محمد بن موسی خوارزمی و کتابش در قرن نهم به اسم کتاب الجبر و المقابله دیده می‌شود. 🔸در این دوران طلایی، حکمرانی فرهنگ مسلمانان تا شبه جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا، که شامل اسپانیا و آندورا و پرتغال امروز می‌شود، رسیده بود. 🔸به تازگی در برنامه TED Talk، مدیر موسسه خیریه The Radius Foundation ، آقای تدی مور طبق تبیینی استدلالی، اثبات کرد که استفاده از x، به نحوی که امروز متداول است، به عدم توانایی محققان و دانش‌پژوهان اسپانیایی در ترجمهٔ بعضی از صداهای عربی مثل شین برمی‌گردد. 🔸در عربی به فاکتور مجهول «الشیئ» می‌گویند و در کارهای اولیه ریاضیات بارها این کلمه دیده می‌شود (مثلا می‌بینید ۳ ضربدر عامل ناشناخته برابر با ۱۵ است که عامل ناشناخته در اینجا برابر با ۵ است). 🔸اما چون دانش‌پژوهان اسپانیایی صدایی مناسب شین نداشتند، حرف چ را انتخاب کردند که در یونان قدیم با نماد X نشان داده شده و چی (Chi) خوانده می‌شود. 🔸این شبیه Xmas که کریسمس خوانده می‌شود، است؛ چرا که دانش‌پژوهان در قدیم از حرف چی یا X به عنوان حالت کوتاه‌شدهٔ کریسمس استفاده می‌کردند. 🔸دیکشنری وبستر نیز نظریه‌ای شبیه همین ارائه می‌دهد. کلمه شئ به یونانی Xei ترجمه و بعد‌ها به اختصار x نوشته شد. 🆔@ghafari_ir
✍مهدی مسعودی، یکی از فعالین حوزه علوم انسانی اسلامی: 🔶عبدالحسین خسروپناه و نجات انجمن حکمت و فلسفه ✅این روزها شاهد فرصت‌طلبی برخی حضرات روشنفکرنما و اصلاح‌طلب برای انتقام‌گیری از استاد خسروپناه هستیم. عبدالحسین خسروپناه یکی از فضلای توانمند، نوآور و انقلابی حوزه است که طی دهه اخیر، آثار علمی او در عرصه کلام و فلسفه اسلامی، محل مراجعه گسترده و مؤثر جوانان دانش‌پژوه حوزه و دانشگاه قرار گرفته است. 🔅ادامه در: 🌐 talie.ir/?p=78777 🆔 @ghafari_ir
﷽ 🔹آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹ورود طلاب به فعالیت‌های سیاسی، یکی از عوامل مهم کم‌شدن محبوبیت آنان است. 🔹نوع طلبه‌ها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته، این صنف محبوب و مورد احترام بود، اکنون ممکن است شخصی به خاطر رفتارش در جایی مورد احترام باشد، اما این موضوع درباره نوع طلبه‌ها نیست. 🔹بسیاری از افراد، تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم به دوش بکشد و بگوید «زید» را شما انتخاب کنید و «عمرو» را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین می‌آورد؛ یک بازاری محترم این کار را نمی‌کند که یک طلبه انجام می‌دهد. ✍سخنی از حجت‌الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی: 🏵بانهایت احترام و با رعایت ادب در نقد فرمایش معظم‌له عرض می‌کنم: 🏵سلام علیکم و رحمة‌الله 🏵به راستی محبوبیت و یا عدم محبوبیت روحانیت، فی‌نفسه ارزشمند است؟ و آیا اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمان خودشان، محبوب اکثریت جامعه بودند؟ آیا امام حسین علیه‌السلام نزد همه مردم محبوبیت داشت؟ 🏵گذشته از مردودبودن صغرای این فرمایش -که ما آن را غیر کارشناسانه و القاء بعضی مذبذبین بیوت می‌دانیم- آیا نباید به دلائل این واکنش اجتماعی توجه کرد؟ چه‌گونه است که مردم امام خمینی و مقام معظم رهبری را عاشقانه دوست دارند، اما نسبت به روحانیت فاسد و فریبکار و خودباخته، مانند آنانی که در آن مهمانی کذایی خدمت حضرتعالی رسیدند، متنفرند. 🏵بلی! به‌راستی مردم نسبت به عملکرد و رفتار بعضی روحانیون تجمل‌گرا و لیبرال و اهل اشرافیت ناراحت‌اند. 🏵اما نباید این عدم محبوبیت را به پای دخالت در سیاست دانست؛ چرا که امام راحل به معنای واقعی کلمه در سیاست دخالت کرد و تشییع جنازه ایشان را می‌توان منحصر به‌فرد دانست. 🏵مردم از روحانیت پاپ صفت بیزارند؛ روحانیتی که همانند بعضی علمای زمان طاغوت، پشت پرده با شاه و ساواک مراوده داشتند و طلاب را از راه امام خمینی بر حذر می‌داشتند! و با شعار قداست مرجعیت، نه تنها امام را همراهی نکردند، بلکه ایشان را چه آزارها که ندادند! 🏵ایجاد حکومت دینی، وظیفه ذاتی روحانیت و فقهای شیعه است، تا از این رهگذر، بستر هدایت برای عموم جامعه ایجاد کند. 🏵آیا حضرات آقایان به وظیفه خود در قبال این نظام اسلامی عمل کردند؟ آیا دلسوزانه از این حکومت، که ثمره خون هزاران شهید است، حمایت نمودند؟ 🏵این چه منطقی است که ما کاری به سیاست نداشته باشیم و سرمان به وعظ و درس گرم باشد تا محبوب باشیم؟ به راستی باید تامل کنیم محبوبیت به چه قیمت؟؟ 🏵والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته. 🆔@ghafari_ir
🔸فساد؛ احساس فساد؛ کدامیک؟ 🔸به گزارش اسپوتنیک، آمریکا و سوئیس اولین و دومین کشورهای دارای فساد مالی سیستماتیک در جهان هستند، و ایران حتی جزء ۱۰ کشور اول هم نیست. 🔸این ثابت می‌کند که در ایران، احساس فساد بیش از وقوع فساد است. 🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂امام جواد علیه‌السلام: 📿کسى كه عمه‌ام را در قم زيارت كند، پاداش او بهشت است. 📖کامل الزیارات ص٣٢٤ ------------------- ◾️. @ghafari_ir
▪️فرمایش امام صادق علیه‌السلام پیش از ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و پیش از ولادت امام کاظم علیه‌السلام: ▪️«إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّة؛ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینة؛ُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفة؛ أَلَا وَ إِنَّ قُم الْکُوفَة الصَّغِیرة؛ُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُم؛ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تدْخلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ» ▪️آگاه باشید که خدا حرمی دارد و آن مکه است، و پیامبر خدا حرمی دارد و آن مدینه است و امیرالمومنین حرمی دارد و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفهٔ کوچک ماست. آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه در آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا رحلت می‌کند که همهٔ شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند. 📚بحار‌الانوار، ج ۶۰، ص ۲۲۸. ▪️ @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بیژن عبدالکریمی، مدرس فلسفه دانشگاه تهران: 🔸با چند آیه و حدیث نمی‌شود جامعه را اداره کرد! با این مدیریت اسلامی، گند زدید به تمام تجربیات بشریت، و مردم ایران را به خاک سیاه نشاندید! 🔅پاسخ: 🔹پیش‌فرض اول این سخن، این است که هم‌اکنون مدیریت کشور، اسلامی است. 🔹پیش‌فرض دوم این سخن، این است که مدیریت اسلامی، برخلاف تجربهٔ بشری است. 🔹پیش‌فرض سوم این سخن، این است که هم‌اکنون غالب مدیران کشور، در حال اجرای آیات و احادیث در جامعه هستند. 🔹نیز، پیش‌فرض چهارم این سخن، این است که همان بخشی که مجری آیات و روایات هستند، یا همان مدیران اسلامی، سبب نابسامانی کشور شده‌اند. 🔹و پیش‌فرض پنجم این است که مردم این کشور، به خاک سیاه نشسته‌اند. 🏵هر پنج پیش‌فرض فوق، غیرموجّه هستند. 🏵حکیم کسی است که بیشتر فکر کند و کمتر سخن گوید، تا در یک عبارت کوتاه به پنج اشتباه مبتلا نشود. 🆔 @ghafari_ir
✍نقدی بر امکان امر دینی : ✍چندی است بیژن عبدالکریمی پیش و پس از چاپ کتاب امکان امر دینی در جهان معاصر ،در این دانشگاه و آن دانشگاه به تییین امکان امر دینی می پردازد و گویا مانند اسلاف روشنفکر خود بنا بر آن دارد که به عنوان یک ایدئولوگ در این عرصه شناخته شود . بنده کتاب را نخوانده ام اما یکی دو سخنرانی را از وی در این زمینه شنیده ام و بر پایه همان چند نکته را متذکر می شوم : ✍ایشان در مباحث خود به دنبال نفی علم دینی و به تعبیر دقیقتر علوم انسانی دینی است اما عنوان کتاب و یا سخنرانی هایشان ،به هیچ وجه وافی به مقصود نیست . زیبنده یک کار علمی، شفافیت مفاهیم کلیدی آن است . این اشکال به کار قبلی عبدالکریمی هم که تحت عنوان پایان تئولوژی به چاپ رسیده بود، وارد است که مراد از پایان یافتن الهیات در دوره معاصر چیست ؟ و غرض وی از این ایهام و ایهامها چیست ؟ ✍ عبدالکریمی مدعی آن است که امر دینی در عرض امر عرفی قرار گرفته است و از دستاوردهای آن خود را محروم نموده است. اگر مراد از امر عرفی، تجدد و مبانی آن باشد این ثنویت کاملا قابل دفاع است زیرا مبانی تجدد کاملا سکولار است . اما هیچ گاه نگرش دینی خود را از دستاوردهای دنیای مدرن نه در عرصه علمی و نه در عرصه فناوری محروم نکرده است . هیچ یک از اندیشمندان برجسته و صاحب نظر حوزوی در عرصه علوم انسانی ، اسلامی سازی را به معنای نفی علوم رایج انسانی غرب نگرفته اند بلکه تاکید بر پالایش و تکمیل آن بر اساس مباحث عقلی و دینی دارند اما وی آگاهانه این نگرشها را مغفول قرار می دهد و صرفا از برخی نظریات شاذ سخن می گوید . لذا این مقوله که ما از ظرفیتهای تمدنی عرفی یا غربی بی بهره مانده ایم ، اساسا ادعایی است بی دلیل. ✍ نقطه دال مرکزی اندیشه عبدالکریمی در راستای نفی حکومت دینی است و دفاع از سکولاریسم . پایان کار او هم مانند سایر روشنفکران چه دینی و چه لائیک از همین الان روشن است : نفی دین و دیانت در عصر حاضر . اساسا جامعه سکولار که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد ، جامعه ای دیندار نیست و نهایتا دین در این جامعه به محاق می رود . عبدالکریمی آگاهانه یا ناآگاهانه در این راستا حرکت می نماید گرچه خود تاکید نماید که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند؛ نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای مدرن . عبدالکریمی نهایتا به همین نظریه خواهد رسید . ✍ محمد جعفری
🌳نقل ‌است که یک روز، یکی را دید زار می‌گریست. 🔸گفت: چرا می‌گریی؟ 🔹گفت: دوستی داشتم، بمرد. 🔸گفت: ای نادان! چرا دوستی گیری که بمیرد؟ 🆔@ghafari_ir
✨﷽✨ 🔸در خصوص رفتار زشت نماینده سراوان با کارمند گمرک، سه نکتهٔ مهم را نباید غفلت نمود: ① نمایندگان مجلس از این عصبانی نیستند که یکی از نمایندگان، توسط مردم به بیرون از ادارهٔ گمرک هدایت شده است، بلکه از این عصبانی‌اند که مردم «» که می‌شود نمایندهٔ خاطی مجلس را بیرون کرد. ② اینکه مردم چنین امکانی را در خود ببینند که در مقابل جفای آشکار یک نماینده، قاطعانه در مقابل او بایستند، از موهبت‌های انقلاب اسلامی است، که نمایندگان مجلس را صرفاً در جایگاه «خادم» نشانده است، نه بیشتر. ③ از اشکالات قانون موجود، نبود اختیارات کافی شورای محترم نگهبان برای «» است. با نظارت حداقلی موجود، نمی‌توان از شورای نگهبان، توقع بیش از این داشت. 🔅@ghafari_ir
🔸دکتر غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا: 🔹سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ساختار اسناد کشوری مانند سایر کشورها در جایگاه سند بالادستی قرار می گیرد. 🔹ادامه مصاحبه در سايت خبرگزاری ايرنا به آدرسِ: 🔅 http://www.irna.ir/fa/News/83109138 🆔 @ghafari_ir
✨﷽✨ 🎗سلام و رحمت خدا به همهٔ شما گرامیان 🎗خبر واصل از فرزند محترم حضرت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی دربارهٔ بیماری معظم‌له، خبر خوشی نیست. 🎗هفت‌بار سورهٔ مبارکهٔ حمد را به نیت شفای حضرت آیت‌الله شاهرودی، و نیز شفای عاجل حضرت آیت‌الله مؤمن، حتی‌الامکان با وضو، قرائت کنیم. 🆔 @ghafari_ir