فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂فیلسوف فروتن
🍂سخنان استاد و شاگرد دربارهٔ یکدیگر
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق
🍂ابنسینا تمام نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را برخوردار از عشق میداند.
🍂به بیان ابنسینا، تمام هويّات مدبّره، اعمّ از نفوس نباتی و حيوانی و انسانی، به حکم طبيعت تکوينی خويش، به وضع موجود خود مکتفی نيستند و رو به سوی کمال وجودی خود رهسپارند؛ اين کمال وجودی همان حيث خيريّت وجودی نفس است که موجوديّت او را مورد ترجيح قرار داده، و منبعث از خير محض است. با رهسپاری به سوی خير وجودی، از نقص وجودی خود که حيث شريّت او است، دور شده و فاصله میيابد. اين حرکت به کمال و رهسپاری از عدم هيولانی، برخاسته از شوق و عشق غريزی و طبيعی موجود در آن نفوس است.
🍂ابنسينا بر اساس تحليل فوق، موجوديت عشق مذکور را فلسفهی آفرينش اين موجودات دانسته است؛ چرا که بر طبق حکمت الهی، همين عشق است که موجود مدبّر را به حفظ کمالات موجود ترغيب میکند، و از وضع موجود به سمت کمالات ممکن سوق میدهد، و بدين ترتيب، نظام حکيمانهی عالم را سازمان میبخشد.
🔅پ.ن: تسرّی عشق به همهی نفوس در اندیشهی ابنسینا، میتواند سرنخ مهمی در تبیین عمومیت علم و اراده در همهی هستی محسوب شود.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق (۲)
🍂شيخ اشراق در تبيين خود از عشق، که تفاوت محسوسی با بيان ابنسينا دارد، عشق را ابتهاج به کمال موجود تعريف میکند، و آن را متفاوت با شوق، که مستلزم صيرورت به سوی تتميم کمال عقلی يا ظنی يا وهمی است، میداند.
🍂پس آنچه که در موجودات براي تحصيل خير مفقود يافت می شود، شوق است و نه عشق.
🍂بر اين اساس، حضرت حق، عاشق خود است، هرچند معشوق خود و غير خود است. نيز، شوق به ساحت کبريايی او راه ندارد. البته ابتهاجی که ذات احدی از ذات خود دارد، هيچ موجود ديگری چنان ابتهاجی را ندارد.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
💐نکتهای دربارهٔ عشق (۳)
🍂ملاصدرا عشق خداوند به خويش را شديدترين عشق موجود در هستی میشمارد، چرا که عالیترين مدرِک، شديدترين ادراک را به عالیترين مدرَک يافته است، و اين مستلزم شديدترين عشق است. البته اين عشق به ذات، مستلزم شديدترين محبّت و عشق به غير خود نيز است؛ چرا که اگر کسی به چيزی عاشق شود، به همهٔ منتسبات آن شيء نيز، از آن حيث که منسوب به معشوق هستند، عشق میورزد.
🍂از سوی ديگر، ملاصدرا معتقد به تحقّق مراتب تشکيکی در عشق، در تمام مراتب هستی است؛ چرا که ذات بینهايت حضرت حق، غايت وجودی برای همه موجودات و کائنات است، پس همه موجودات، چه به صورت ارادی و چه به صورت طبيعی، طالب کمالات اويند و تلاش در تشبّه به او دارند.
🍂بر اين اساس، هستی و عشق، تلازم غير قابل انفکاکی با يکديگر دارند، و هر چه وجود، شديدتر باشد، عشق نيز شديدتر است.
🆔@ghafari_ir
❓پرسش یکی از اعضای محترم کانال
❓چه کتابهایی در تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی، برای مطالعه مناسب هستند؟
✍پاسخ:
✍در تاریخ فلسفه غرب و اسلامی، کتابهای متعددی قابل مطالعه هستند:
🔹کتابهای تاریخ فلسفه غرب:
🔻تاریخ فلسفه کاپلستون
🔻تاریخ فلسفه ويل دورانت
🔻تاریخ فلسفه راسل
🔻تاریخ فلسفه لایب نیتس
🔻تاريخ فلسفه غرب پارکينسون
🔻تاریخ فلسفه غرب امیل بریه
🔻تاریخ فلسفه غرب هالینگ دیل
🔻نقد تفکر فلسفه غرب اتين ژيلسون
🔻تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان
🔻تاریخ فلسفه غرب خسروپناه.
🔹کتابهای تاریخ فلسفه اسلامی:
🔻تاریخ فلسفه اسلامی نوشته م.م.شريف
🔻تاریخ فلسفه اسلامی نوشته اولیور لیمن
🔻تاریخ فلسفه اسلامی نوشته خسروپناه
🔻تاریخ فلسفه اسلامی نوشته هانری کربن
🔻تاریخ فلسفه اسلامی سید حسین نصر
🔻درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی محمد فنایی اشکوری
🆔 @ghafari_ir
🍂نکاتی در باب بیانیهٔ گام دوم
🍂 mehrnews.com/news/4567554
🍂با تشکر از خبرگزاری مهر به جهت پوشش مطلب فوق
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
✍️ادامه نکات از محضر مرحوم استاد آیتالله کشمیری برای آمادگی حضور در ضیافت ماه مبارک رمضان
🍂رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای « حُسن خلق » است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اِکسیر حسن خلق و مهربانی برخوردکنید. همیشه خصوصاً در این ماه، خوش برخورد باشید. لحظه عصبانیت و خشم شما، همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.
🍂کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. از خدای سبحان در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است، و حزن بر اباعبدالله الحسین علیه السلام، شرط شکستهدلی است.
🍂از ابتدای ماه رمضان، باید هدف گذاری شما «لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. ليکن سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود، نه درماه.
▪️تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی
▪️چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
🍂این ماه، ماه «ربیع القرآن» است.در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت، و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دم افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.
🍂 بِالإمام تَمامُ الصلاةِ وَ الصِیام. در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزهدار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذیجود حجة بن الحجج البالغة (عج) نمیبایست منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار مییابد.
🍂 در دعا کردن، زرنگ باشیم و دیگران را بر خود، مقدم کنیم. هر آنچه برای خود میخواهیم، آن را در قالب دعا برای دیگران بگذاریم. خدای رحمان و رحیم، ملائکهای را موظف نموده که دهها برابر همان حاجت، که برای برادر ایمانی خود خواستهایم، را برای دعاکننده برآورده کنند.
🍃ملتمس دعای جدّی
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅از امروز صبح، چندین نوبت، مواجه با پرسش برادران ایمانی اهل افغانستان -چه از دوستان مدافع حرم و چه از دوستان طلبه- شدهام که دربارهٔ سخنان غیرمسئولانهٔ جناب عراقچی از من سؤال نمودهاند.
🔅متأسفانه مهملات این قبیل مسئولین، صرفاً شرف و حیثیت ایرانیان را آسیب میزند.
🔅اهالی افغانستان مقیم ایران، که مسلمانی و ایرانی بودن خود را در دو صحنهٔ کار شرافتمندانه در ایران، و دفاع در سوریه نشان دادهاند، ایرانیتر از مسئولین دوتابعیتی هستند که اگر صدای ترقه از بازیچههای آمریکایی در خلیج فارس بلند شود، فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد.
🆔@ghafari_ir
✍بیانیه ۲۰۰ پژوهشگر حوزوی و دانشگاهی درباره مدیریت بایستهٔ فضای مجازی
🔅۲۰۰ نفر از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، در بیانیهای، با برشمردن نکاتی در خصوص مدیریت بایستهٔ فضای مجازی، از مسئولین مربوطه خواستند راه ضربه و نفوذ دشمنان از طریق فضای مجازی را بسته، و آسیبها و معضلات فضای مجازی را به حداقل برسانند.
🔅نام امضاکنندگان در ذیل نامه آمده است.
🔅 http://fna.ir/d9m57u
🆔 @ghafari_ir
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.pdf
633.7K
🔹متن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔹لطفا برای ارائه نظرات کارشناسی خود در خصوص هر کدام از بندهای سند، در جلسه فوق حضور يابيد.
🆔 @ghafari_ir
جدیدترین آیین نامه درجه علمی نشریات.pdf
2.09M
💐مژده به اهالی پژوهش و دانش
🔅مصوبهٔ وزارت علوم دربارهٔ لغو تقسیم مجلات به ترویجی و پژوهشی
🆔 @ghafari_ir
🔅حضرت خدیجه «س» و انتظار آخرین نبی
🍂حضرت خدیجه سلاماللهعلیه از کسانی بود که انتظار ظهور نبیّ مکرّم اسلام را میکشید و همیشه از اهل علم، جویای نشانههای نبوت میشد. این قطعه شعر به ایشان منسوب است:
🏵فلو أنّنی أمسیتُ فی کلّ نعمةٍ
🏵و دامت لی الدّنیا و ملک الأکاسرةِ
🏵فما سوّیت عندی جناحَ بعوضةٍ
🏵إذا لم یکن عینی لعینک ناظرةٌ
🏵اگر تمام نعمتهای دنیا از آن من باشد، و ملک کسراها و پادشاهان را داشته باشم
🏵در نظرم هیچ ارزش ندارد زمانی که چشمم به چشم تو نیفتد.
🍂طبق روایتی، پیامبر اکرم به هنگام بازگشت از معراج، به جبرئیل فرمود: آیا حاجتی داری؟
🍂جبرئیل عرض کرد: خواستهام این است که از طرف خدا و من، به خدیجه سلام برسانی.
▪️پ.ن: تصویر پیش از تخریب و پس از تخریب مزار مطهر امّالمؤمنین بهدست نحس وهابیت
🆔 @ghafari_ir
▪️به احترام استاد آیةالحقّالعظمی علامهٔ بهجت «ره»
🍂یکی از روزهای گرم تابستان بود؛ برای نماز ظهر به سمت مسجد فاطمیه سلاماللهعلیها حرکت کردم. لکن به جهت پرسشی که داشتم، کنار درب خانهشان رفتم تا در مسیر مسجد بپرسم.
🍂استاد از خانه در آمدند و طبق معمول، ذکری بر لب مبارکشان بود.
🍂مدام خواستم سؤالم را بپرسم، ولی دیدم که مشغول ذکرند.
🍂کمکم به مسجد نزدیک میشدیم، دل به دریا زدم و وسط ذکرشان سوالم را پرسیدم.
🍂ابتدا در همان وسط کوچه ایستادند؛ سپس با تعجب به من خیره شدند و این جمله شگرف را فرمودند:
«وقتی عبد مقابل پادشاهش سخن میگوید، درست نیست عبدِ دیگر، مانع او شود.»
🍂و این فرمایش استاد، مهمتر و مؤثرتر از پرسش و پاسخ پرسشی بود که به دنبالش بودم...
🔅خودش را وسط پیادهروی در کوچه، مقابل پادشاه عالَم میدید، ولی ما در نمازمان چنین حالتی نداریم.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🍂یکی از جملات گوهربار حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام، این جملهٔ تاریخی است که در حکمت ۲۰۸ نهجالبلاغه آمده است:
🔅فی تَقَلُّبِ الأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ
🔅در تحولات روزگاران است که باطن اشخاص نمایان میشود.
🍂بسیاری از ما انسانها در شرایط عادی، ظاهر پسندیدهای داریم. خود را آمادهٔ مجاهدت و اقدام نشان میدهیم. ولی این، شرایط ویژه و گذرگاههای حساس زمانه است که ثابت خواهد کرد به چه میزان، صداقت در این ادعاها بوده است.
🍂یکی از مصادیق این سخن رفیع، ابنملجممرادی است که لقب اشقیالاشقیا را بنام خود کرد. او همان کسی است که در کشور شیعهٔ یمن، نمایندهٔ برتر و سخنگوی شیعیان یمن در ملاقات با امیر مؤمنان شد؛ ولی در کشاکش فتنهٔ حکمیت، باطنش را بروز داد و از پستترینها شد.
🍂پس مغرور به اعمال صالح خود نباشیم، و بیشتر، رصدکنندهٔ #شخصیت خود باشیم، که ختم عاقبت ما وابسته به او است.
🔅شبیه این سخن رفیع، مدعای فیلسوفان معناگرای معاصر غرب است، که با اصطلاح «موقعیت مرزی» به همین نکتهٔ انسانشناختی دلالت میکنند.
🔅پ.ن: معالاسف، روشنفکران مسلمان، ابتکار این سخن پرمغز را به فیلسوفان اگزیستانس نسبت میدهند، و غافل از سنّت پرمعنای اسلامی خود هستند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🍂پرسش یکی از اعضای محترم کانال:
❓با سلام و قبولی طاعات و عبادات، میخواستم ببینم برای سیر مطالعات فلسفه اسلامی بعد از اتمام نهایه برای یک طلبهٔ درس خارج، چه سیری را پیشنهاد میدهید؟ و اینکه میخواستم ببینم کسی که در منطق یک دوره منطق منظومه را خوانده آیا نیازی به منطق اشارات هست و باید منطق اشارات را هم درس بگیریم؟ منطق و مباحث برهانی را برای ورود به مباحث معرفت شناسی چقدر به چه اندازه باید استفاده کنیم؟ خصوصا در این تاریخ! با تشکر از لطف شما
🔅پاسخ:
✅علیکم السلام. طاعاتتان قبول
۱. به نظر میرسد که معیار در زمان صحیح ورود به هر درسی، کال نبودن در درس پیش است. به عنوان نمونه، منطق به قدری باید جدی تحصیل شود که شخص احساس استغنا بیابد. پس ممکن است شخصی حتی تمام کتب منطق را درس بگیرد، و صرفاً تبدیل به نقّال سخنان دیگران شود؛ همچنین، ممکن است کسی فقط یک یا دو کتاب منطق درس بگیرد، ولی مجتهدانه ورود و خروج نماید.
⬅️پس این، شیوهٔ مواجهه با مباحث است، که معیار کفایت در درس مزبور را تعیین میکند.
۲. بهنظر میرسد پس از کتاب نهایه، کتاب اشارات، و سپس کتاب شواهد ربوبیه، با شیوه اجتهادی تحصیل شود. تحصیل کتاب اشارات، دیدگاه حکیمان مشاء را تبیین میکند، و تحصیل شواهد، مقایسه آن دیدگاهها با حکمت متعالیه را تأمین خواهد کرد.
در این میان، پژوهش در مطلوبات کتاب اسفار، به عنوان کتاب کمکپژوهشی به هنگام تحصیل اشارات و شواهد، مفید است.
۳. دانش معرفتشناسی، دانشی در سطح علوم فلسفی است. لذا وابستگیاش به دانش منطق، همچون وابستگی سایر شاخههای فلسفی است.
💐موفق باشید.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅«ولايَطؤون مَوطِئاً يَغيظُ الكفّار ... الاّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَملٌ صالحٌ»
🔅هيچ گام دسته جمعى، كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد، مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
💐سوره توبه، آيه ۱۲۰
#روز_قدس
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
⚜تفاوت محوری امام خمینی ره با برخی علماء دیگر
🔹علامه جوادی آملی:
🍂بوعلی در مقاماتالعارفین اشارات، در مورد عارف میگوید: حشٌّ بشٌّ بَسّامٌ وَ هُوَ شُجاعٌ؛ وَ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزَلٍ عَنْ تَقیَّهِ المَوت.
🍂عارف از موت تقیّهای ندارد .
🔅خصوصیّت بارز امام رضوان الله علیه این بود که از مرگ نمیترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمیآورد و بقیه مسائل برای او حلّ است.
🍂از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد میفرمودند: این ها میترسیدند، من نمیترسیدم.
🍂هم چنین در واقعهٔ ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: وقت تقیّه است و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: شما روی مُغول را سفید کردید!
🍂کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد: اَلْعارِفُ شُجاعٌ کَیفَ لا وَ هُوَ بِمُعزِلٍ عَنْ تَقیَّة المَوت.
🍂در انجام وظیفه، آن چه که جلوی دیگران را میگرفت و می گیرد، همان ترس از مرگ است.
🔅بنده در همان بحبوحهٔ قیام ایشان، رفتم خدمت یکی از مراجع که از اساتید من هم بودند. دیدم بحار مرحوم علامه مجلسی را باز کردهاند و مشغول مطالعه بحث تقیّه هستند. او گرچه ممکن بود بحثی از جهاد و مبارزه و فداکاری مطرح کند، ولی حرف جهاد را میزد و فکر تقیّه در ذهنش بود.
🔅امّا امام حرف جهاد را میزد، فکر جهاد را میکرد، و قلبش برای جهاد میتپید.
🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از Amin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاه پروفسور کربن به اهل بیت از زبان استاد دینانی. https://eitaa.com/meshkatnoor
5294-ar-shefa-ol-saqam-fe-kheer-ol-anam.pdf
3.12M
.
✨﷽✨
🔅یکی از کتابهای بسیار خوب برای پاسخ به شبهات ابنتیمیه در خصوص استحباب زیارت مرقد مطهر نبیّ اکرم صلیاللهعلیهوآله، که متضمن اثبات استحباب زیارت قبور اولیاء الهی و بهخصوص، قبور مطهّر اهلبیت علیهمالسلام است، کتابی با عنوان «شِفاءُالسِّقامِ فِی زِیارَةِ خَیرِ الأَنامِ» است.
🔅این کتاب نوشته قاضی سُبکی، از علمای معروف اهل سنت، قاضیالقضات شام، و همعصر ابنتیمیه است.
🔅مؤلف کتاب، مباحث را در ده باب سامان داده است که عبارتند از: احادیث صریح در باب زیارت، احادیث غیر صریح، سیره سلف در باب زیارت، فتاوای علمای اهل سنت در باب زیارت، مشروعیت زیارت، مشروعیت سفر برای زیارت، ردّ شبهات ابنتیمیه، توسل، حیات انبیا پس از مرگ، شفاعت.
🔅موضوعات فوق، چالشیترین مباحث وهابیت است، که عالمان تیزبین اهلسنت به خوبی به نقد و بررسی آنها پرداختهاند.
🆔 @ghafari_ir
🍂انتشار کتاب با عنوان «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی»
🍂مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید، از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است.
🍂در دههٔ اخیر، این موضوع در حوزههای فلسفهٔ دین و معرفتشناسی دینی نیز بررسی شده است.
🍂در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی، معتبر است و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و ... نامعتبر است.
🍂کتاب «اعتبار خبرواحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفتشناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده و دیدگاه موافقان و مخالفان را بررسی نموده است.
🔅این کتاب ارزشمند توسط همکار محترم حجتالاسلام دکتر عبدالله محمدی، در موسسه حکمت و فلسفه ایران، نگارش یافته و منتشر شده است.
🆔 @ghafari_ir
🔅از #دین_شخصی تا #دین_معیار
🔻امروزه در برخی جوامع دینی، با پدیدهای به نام «دین شخصی» مواجهیم. بدین معنا که برای به دست آوردن رضایت خداوند، نیازی به تبعیت از مراجع و بزرگان دین، در عبودیت و بندگی خدا نیست.
🔻اینان معتقدند که آنچه مهم است، حضور در مسیر بندگی است، ولی ضرورت ندارد که عقاید و رفتارهای ما برگرفته از الگوی خاصی باشد. گاه بر اکتفای به پاکی دل تاکید میکنند، و گاه بر قبح تقلید، پای میفشارند.
🍂این رویکرد، نه وجاهت استدلالی دارد، و نه با تاریخ حیات اهلبیت عصمت علیهمالسلام مطابق است:
🍂الف. اگر برای دینداری، حضور در مسیر بندگی لازم است، شرایط صحت و درستی بندگی را از مولا باید پرسید، چرا که نهایتاً او است که باید راضی شود. پس فقط او است که عبودیت صحیح را از طریق ارسال رسولان الهی، میتواند معرفی کند، و هر طریق دیگر برای عبودیت، در تأمین رضایت حضرت حق، مورد تردید است.
🍂ب. یکی از شخصیتهای نامآشنای ما ایرانیان، حضرت عبدالعظیم حسنی است، که امروز سالگرد شهادت این امامزادهٔ اندیشمند و مجاهد است. او با اینکه خودش از عالمان و فقیهان زمان حیات امام هادی علیهالسلام بود، در عین حال، صحّت اعتقادات خود را از طریق پرسش از حضور امام معصوم، مورد ارزیابی قرار میداد، تا اطمینان به #تدین_معیار داشته باشد.
🍂این رویکرد نشان میدهد که دینداری، حقیقت وابسته به میل شخصی و برآمده از انگارههای درونی نیست. بلکه دینداری حق، به دینداری مطابق با ارادهٔ خداوند گفته میشود، که صرفاً با مراجعهٔ مستمر به درب خانهٔ رسولان الهی و فقیهان دینشناس در عصر غیبت فراهم میشود.
🆔 @ghafari_ir