eitaa logo
سیداحمد غفاری
1.3هزار دنبال‌کننده
536 عکس
283 ویدیو
28 فایل
بنده‌ی خدا دانشیار و معاون پژوهش موسسه حکمت و فلسفه ایران عضو مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت admin: @naseralhosain
مشاهده در ایتا
دانلود
5294-ar-shefa-ol-saqam-fe-kheer-ol-anam.pdf
3.12M
. ✨﷽✨ 🔅یکی از کتابهای بسیار خوب برای پاسخ به شبهات ابن‌تیمیه در خصوص استحباب زیارت مرقد مطهر نبیّ اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، که متضمن اثبات استحباب زیارت قبور اولیاء الهی و به‌خصوص، قبور مطهّر اهل‌بیت علیهم‌السلام است، کتابی با عنوان «شِفاءُ‌السِّقامِ فِی زِیارَةِ خَیرِ الأَنامِ» است. 🔅این کتاب نوشته قاضی سُبکی، از علمای معروف اهل سنت، قاضی‌القضات شام، و هم‌عصر ابن‌تیمیه است. 🔅مؤلف کتاب، مباحث را در ده باب سامان داده است که عبارتند از: احادیث صریح در باب زیارت، احادیث غیر صریح، سیره سلف در باب زیارت، فتاوای علمای اهل سنت در باب زیارت، مشروعیت زیارت، مشروعیت سفر برای زیارت، ردّ شبهات ابن‌تیمیه، توسل، حیات انبیا پس از مرگ، شفاعت. 🔅موضوعات فوق، چالشی‌ترین مباحث وهابیت است، که عالمان تیزبین اهل‌سنت به خوبی به نقد و بررسی آنها پرداخته‌اند. 🆔 @ghafari_ir
۲۲ خرداد ۱۳۹۸
🍂انتشار کتاب با عنوان «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» 🍂مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید، از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. 🍂در دههٔ اخیر، این موضوع در حوزه‌های فلسفهٔ دین و معرفت‌شناسی دینی نیز بررسی شده است. 🍂در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی، معتبر است و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و ... نامعتبر است. 🍂کتاب «اعتبار خبرواحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت‌شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده و دیدگاه موافقان و مخالفان را بررسی نموده است. 🔅این کتاب ارزشمند توسط همکار محترم حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی، در موسسه حکمت و فلسفه ایران، نگارش یافته و منتشر شده است. 🆔 @ghafari_ir
۲۶ خرداد ۱۳۹۸
🔅از #دین_شخصی تا #دین_معیار 🔻امروزه در برخی جوامع دینی، با پدیده‌ای به نام «دین شخصی» مواجهیم. بدین معنا که برای به دست آوردن رضایت خداوند، نیازی به تبعیت از مراجع و بزرگان دین، در عبودیت و بندگی خدا نیست. 🔻اینان معتقدند که آنچه مهم است، حضور در مسیر بندگی است، ولی ضرورت ندارد که عقاید و رفتارهای ما برگرفته از الگوی خاصی باشد. گاه بر اکتفای به پاکی دل تاکید می‌کنند، و گاه بر قبح تقلید، پای می‌فشارند. 🍂این رویکرد، نه وجاهت استدلالی دارد، و نه با تاریخ حیات اهل‌بیت عصمت علیهم‌السلام مطابق است: 🍂الف. اگر برای دینداری، حضور در مسیر بندگی لازم است، شرایط صحت و درستی بندگی را از مولا باید پرسید، چرا که نهایتاً او است که باید راضی شود. پس فقط او است که عبودیت صحیح را از طریق ارسال رسولان الهی، می‌تواند معرفی کند، و هر طریق دیگر برای عبودیت، در تأمین رضایت حضرت حق، مورد تردید است. 🍂ب. یکی از شخصیت‌های نام‌آشنای ما ایرانیان، حضرت عبدالعظیم حسنی است، که امروز سالگرد شهادت این امام‌زادهٔ اندیشمند و مجاهد است. او با اینکه خودش از عالمان و فقیهان زمان حیات امام هادی علیه‌السلام بود، در عین حال، صحّت اعتقادات خود را از طریق پرسش از حضور امام معصوم، مورد ارزیابی قرار می‌داد، تا اطمینان به #تدین_معیار داشته باشد. 🍂این رویکرد نشان می‌دهد که دینداری، حقیقت وابسته به میل شخصی و برآمده از انگاره‌های درونی نیست. بلکه دینداری حق، به دینداری مطابق با ارادهٔ خداوند گفته می‌شود، که صرفاً با مراجعهٔ مستمر به درب خانهٔ رسولان الهی و فقیهان دین‌شناس در عصر غیبت فراهم می‌شود. 🆔 @ghafari_ir
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
🍂نقطه نظرات اساتید محترم، تأثیر مستقیم در ارتقای کیفی سند الگوی پیشرفت دارد. 🆔 @ghafari_ir
۵ تیر ۱۳۹۸
. ✨﷽✨ 💎گوهری منسوب به امام صادق علیه‌السلام: 📿 بندگی خدا، جوهری است که حقیقت و باطن آن، رسیدن به مقام ربوبیت است. پس هرآنچه را که عبد در اثر عبودیت [ از لذات و رفاه و شادی‌ها ] از دست داد، آن‌گاه که به مقام ربوبیت رسید، آنها را می‌یابد؛ و هر آنچه از ربوبیت بر ما پنهان است، در عبودیت، آشکار خواهد شد. ⭐️امام خمینی رحمه‌الله در کتاب آداب‌الصلوة در توضیح این فقرهٔ شریف، چنین می‌نگارد: 📿 کسی که با قدم عبودیت، سیر کند و داغ بندگی بر پیشانی خود نهد، به عزت ربوبیت دست خواهد یافت. طریق وصول به حقایق ربوبیت، سیر در مدارج عبودیت است، و آنچه در عبودیت از انّیت و انانیّت مفقود شد، در سایهٔ حمایت ربوبیت، آن را می‌یابد، تا به مقامی می‌رسد که حق تعالی، گوش و چشم و دست و پای او می‌شود. () 📿 و چون شخص از تصرفات خود [ و از این پندار که خود را تصرف‌کننده در امور بداند، نه خدا را ] گذشت، و مملکت وجود را یکسره تسلیم حق کرد و خانه را به صاحب‌خانه واگذار نمود و در عزّ ربوبیت فانی شد، در این هنگام، صاحب خانه (خداوند) خودش متصرّف در امور بنده می‌شود. پس در این هنگام، تصرفات بنده، تصرف الهی گردد؛ چشم او الهی شود و با چشم حق بنگرد، و گوش او گوش الهی شود و به گوش حق بشنود. () 📗آداب‌الصلوة، صص ۹-۸. 🆔 @ghafari_ir
۷ تیر ۱۳۹۸
. ✨﷽✨ ☣نمی‌توان نماز را با حسین علیه‌السلام خواند و ناهار را با یزید خورد. ⚜امروزه بی‌طرفی نسبت به حوادث روزگار همچون ظلم آشکار به مسلمانان فلسطین و یمن و سوریه و افغانستان و پاکستان و سایر مناطق اسلامی، به عنوان ژست علمی توسط شخصیت‌های مطرح در رسانه‌ها و عموم مردم تلقی می‌شود. ⚜مثلاً فلان منبری در طول سخنان خودش، حتی یکبار اشاره به ظلم هماهنگ نظام بین‌الملل به مسلمانان نمی‌کند، یا محض نمونه یکبار از نظام مظلوم جمهوری اسلامی، که مبتلا به خائنان داخلی و یاغیان خارجی است، حمایت نمی‌کند، که مبادا به او منبری سیاسی بگویند. ⚜فارغ از هر ویژگی متعالی در ماجرای عاشورا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حادثه عاشورا که نمی‌تواند مورد انکار هیچکس قرار بگیرد، آن است که شخصیتی مانند حضرت اباعبدالله علیه‌السلام نمی‌تواند در مقابل حوادث روزگار خود بی‌تفاوت و بی‌طرف بماند. ⚜پس حامیان و شیعیان جبههٔ اباعبدالله علیه‌السلام باید تکلیف خود را با مسئله بی‌طرفی و طرفداری نسبت به یکی از دو جبههٔ حق و باطل در روزگار خود معلوم کنند، و نه تنها نسبت به حمایت از جبههٔ حق، خجل نباشند، بلکه باید با صراحت بر گمراهی جبههٔ باطل، و حقانیت جبههٔ حق ندا دهند. ⚜شعارهایی همچون «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» می‌خواهند در همین راستا خود را نمایانگر کنند که اختلافات حق و باطل در جهان، به ما مربوط نیست و ما باید فقط مراقب خود باشیم. این در حالی است که اساساً در نظام اندیشهٔ الهی و اسلامی، توجه به مظلوم، شرط توجه به خود است، و عدم توجه به ظلم ظالم نسبت به جامعه اسلامی، نشانه نامسلمانی است. ⚜شعاردهندگان شعار فوق، بطور قطع اگر زمان مواجههٔ اباعبدالله و عمرسعد بودند، یا گوشه‌نشین می‌شدند، یا به لشکر عمرسعد می‌خزیدند؛ بهرحال، حسینی نبودند. پس تا دیر نشده، چاره بیندیشند، تا از کشتی نجات اباعبدالله علیه‌السلام که همه را می‌پذیرد، عقب نمانند و مبتلا به بیچارگی ابدی نشوند. 🆔@ghafari_ir
۱۱ شهریور ۱۳۹۸
. ✨﷽✨ 🔅 از جمله موضوعاتی که اخیرا به عنوان مطلوب پژوهشی در میان برخی پژوهشگران و روشنفکران متداول شده است، بررسی حقّانیت و اعتبار گزارش‌ها و نقل‌های مربوط به جنایت کربلا، در کتاب‌های مقاتل از یک‌سو، و در بیانات مادحین اهل‌بیت علیهم‌السلام از سوی دیگر است. 🔱 در سالیان اخیر، برخی از مادحین، سخنانی را طرح می‌کنند که یقیناً مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست؛ همچون این سخن که «امام حسین علیه‌السلام به خاطر آب، منت دشمن را کشید»؛ سخنانی که منعکس‌کنندهٔ ذلت اهل‌بیت علیهم‌السلام در مقابل دشمنان است، و در نادرستی این قبیل سخنان، شکی نیست. 🔱 لیکن برخی پژوهشگران، به صِرف نبودن یک مطلب در کتب مقاتل، در صحت آن سخن تشکیک می‌کنند، هرچند از مشهورات شفاهی در طول تاریخ روضه‌خوانی باشد؛ مثلا در موجودیت وجود مطهر حضرت علی‌اصغر سلام‌الله‌علیه، و یا موجودیت وجود مطهر حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها تردید یا انکار می‌کنند، یا در عبارت منقول از حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به هنگام طلب آب برای طفل رضیعشان تشکیک می‌کنند. 🔱 اما در این خصوص، به دو نکته التفات نمی‌کنند: 🔅 یک اینکه اساساً در مسأله‌ای همچون جنایت عاشورا، که مشحون به ظرائف و دقائق مختلف و متنوع فراوان است، امکان ثبت تمام وقایع توسط چند نفری که عمدتا از سپاه دشمن هستند، نبوده است؛ لذا نباید چنین اصلی را تثبیت‌شده تلقی کنیم که مکتوبات در مقاتل، معیار وجود و عدم شخصیت‌ها و حوادث عاشورایی است. 🔅 نکتهٔ دوم اینکه در طول تاریخِ حکومتهای اموی و عباسی، روضه خواندن برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، خط قرمز حکومت‌ها بود، چه برسد به اینکه مکتوبات مرتبط به این جنایت‌، انتشار یافته و کاتبان به آزادی مبادرت به کتابت نمایند. در این شرایط مشحون از تقیه، نباید توقع معیار بودن را نسبت به این کتب شریف، روا دانست. 🔱 با عنایت به دو نکتهٔ فوق، صاحبان انصاف چنین قضاوت خواهند کرد که در چنین موضوعاتی، باید به منقولات مشهور شفاهی اعتنا نمود و حظّی از ارزشمندی را برای آنها لحاظ کرد. 🔱 لذا در طول تاریخ، مشاهده می‌کنیم که اصحاب دقت در علوم، همچون مرحوم صاحب قوانین و مرحوم آقای بهجت «رهما» بطور ویژه به روضهٔ حضرت علی اصغر علیه‌السلام اعتنا می‌نمودند؛ بسیار قریب است که این قبیل از عالمان دقیق‌النظر، مضاف بر وجه معنوی توسل به این نازدانهٔ عطشان، تلاش نموده‌اند که با بجای گذاشتن سیرهٔ عملی خویش، کمبود مکتوبات در مقاتل را جبران نموده، و لزوم اعتنا به مشهورات شفاهی در این خصوص را متذکر شوند. 🔅 فراموش نمی‌کنم که کسی خدمت حضرت آقای بهجت رسید و از اعتبار روضه‌های مکشوف عاشورا پرسید؛ حضرتشان پاسخ دادند: یا همین‌ها رخ داده است، و یا بدتر از آن. پس این مشهوراتی که در روضه‌ها خوانده می‌شوند، قدر متیقن آن جنایت‌ها است. 🆔 @ghafari_ir
۲۱ شهریور ۱۳۹۸
✨﷽✨ ❓پرسش یکی از محترمین گروه: سلام. لطفا در خصوص معنای مشهورات شفاهی توضیح دهید؛ همچنین بفرمایید با چه معیاری به سنجش این مشهورات نائل شویم؟ با عنایت به این نکته که نقل شفاهی باید با مستندات تاریخی سازگار باشد. حال آنکه برخی از این منقولات شفاهی، طبق مستندات مکتوب، جعلی هستند. ⚜پاسخ: سلام علیکم ⬅بطور قطع، مقصود از مشهورات شفاهی، شهرت در افواه عمومی مردم نیست؛ بلکه مقصود، نقل‌هایی است که در میان عرف شیعیان به نحو مشهور، و در زبان عالمان برجسته و دقیق‌النظر، مقبول بوده است؛ به عنوان نمونه، نام مبارک علی اصغر رضیع را در مقاتل نخواهید یافت؛ ولی تسلیم شما و بنده به نام مبارک ایشان، به دلیل شهرت این نام نزد اکابر از عالمان ملتفت به ظرائف است. ⬅شهرت شفاهی را بنده به عنوان معیار نگاه می کنم و معیار را با معیار دیگر نسنجند. ⬅نکته سوم اینکه قطعا دو منبع مکتوبات تاریخی و مشهورات شفاهی، باید با هم سازگار باشند و همینگونه است؛ هیچ مشهور شفاهی، نافی مکتوب تاریخی نیست؛ مثلا رابطه مشهور شفاهی و مکتوب در مقاتل در خصوص حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها، رابطه تنافی نیست؛ بلکه مشهور شفاهی نکته‌ای طرح می‌کند که در مکتوبات تاریخی نیست. ⚜عرض اصلی بنده این است که حفاظتی ملکوتی از واقعه عاشورا شده است، بگونه‌ای که جعلیات را کف روی آب نموده، آنچه باقی مانده است، حقیقت نابی است که علیرغم مقابله حکومت‌های خبیث اموی و عباسی و غیر اینها، بین اهل روضه «مشهور» مانده است. 🆔 @ghafari_ir
۲۷ شهریور ۱۳۹۸
🔱تأملی دربارهٔ تعطیلی #هپکو 🔅هم اکنون دو رویکرد یا دو نظام فکری در نظام سیاستگذاری و اجرایی کشور وجود دارند؛ اینکه در مجموعه نظرات و دیدگاه‌ها چه تفاوتی با هم دارند، را می‌توان جداگانه بررسی نمود؛ لیکن به لحاظ کارکرد و پیامدهای عملکردی: 🔅رویکرد اول -که متأسفانه حاکم بر سیاستگذاری اجرایی است- منجر به تعطیلی کارخانه‌های بزرگی مثل هپکو و مانند آن شده است. 🔅گروه دوم - که نیروهای عملکرد جهادی و طرفداران منطق مقاومت هستند- نه تنها جور خلأ خدمت‌رسانی گروه اول را در داخل کشور و بخصوص در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده به دوش کشیده، بلکه توانسته است به تاسیسات استراتژیک و راهبردی دشمن، همچون تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان حمله نموده و آنها را به تعطیلی بکشاند. 🔱بنابراین، دو رویکرد در کشور در مقابل یکدیگرند: اولی هپکوی اراک را تعطیل می‌کند و دومی آرامکوی عربستان سعودی را به زانو در می‌آورد. 🔅 #انتخاب به دست #مردم است و حق شکایت پس از انتخاب نیست. 🆔 @ghafari_ir
۳۰ شهریور ۱۳۹۸
🔅پیش‌نشست همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی ⚜عنوان پیش نشست: جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب ⚜مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی ⚜زمان: پنجشنبه ۴ مهر، ساعت ۹-۱۲ صبح 🆔 @ghafari_ir
۲ مهر ۱۳۹۸
. ✨﷽✨ ⚜مصداق روشن بیان امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام در وصف متقین بود که «مَلبَسُهُمُ الإقتِصادُ وَ مَشیُهُم التّواضُع» ⚜مردم متدین ارومیه با مشاهدهٔ زندگی ساده و طلبگی او آرام می‌شدند و با سخنان معنوی و اخلاقی‌اش روح می‌یافتند. ⚜در اجتماعات انقلابی حاضر می‌شد و همدوش با سایر مردم، ندای دفاع از ارزش‌های انقلاب را سر می‌داد؛ ظلم اقتصادی و فرهنگی که به مردم روا داشته می‌شد، را برنمی‌تافت و بارها نزد ابوی مرحوم رسیده، و زبان به شِکوِه از مسئولان نالایق می‌گشود. ⚜به سادات ذوی‌الکرام احترام می‌کرد و برای بوسیدن دستشان، قامت خم می‌نمود. ⚜مساجد شهر، طنین دلنشین سخنان ولایت‌مدار و روضه‌های پر از اشک و سوز این #واعظ_پارسا را فراموش نخواهند کرد. ◾️رحلت عالم متقی و واعظ پارسا، استاد اخلاق حوزهٔ علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ملک‌محمد ملکی را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر اروحنا‌له‌الفداء و نائب بر حقشان امام خامنه‌ای، و عموم ارادتمندان و خانوادهٔ محترمشان تسلیت عرض می‌کنیم. ▪️خدایش رحمت کند و همنشین حضرات معصومین علیهم‌السلام گرداند. ⚜بیت مرحوم آیت‌الله قره‌باغی ره 🆔 @ghafari_ir
۲ مهر ۱۳۹۸
⚜جوهر مشترک یاران امام‌حسین علیه‌السلام و پیرخمین ⚜دست‌نگاشت در خبرگزاری تسنیم: ➡ https://tn.ai/2090453 🆔 @ghafari_ir
۴ مهر ۱۳۹۸