اندر حکایت انتخابات :
کسی که باد میکارد ؛
طوفان درو میکند!
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🛑انتخابات محله ما؛
محله ما از قدیمی ترین محله های شهرمان بود. و ساکنین آن هم طبعا افرادی با سابقه زیاد و قدیمی بودند و همه یکدیگر را میشناختند.
هر چهار سال که انتخابات ریاست جمهوری انجام میشد، مسجد محله ما یکی از حوزه های اخذ رای بود که اهالی محل به آنجا رفته و رای میداند.
اما یک انتخابات دیگر هم در محله ما همزمان انجام میشد ، که در آن اهالی محل در صندوقی جداگانه فردی از افراد محل را بعنوان ریاست جمهوری محل انتخاب میکردند.
انتخاب ریاست جمهوری محله باعث شور و شوقی در ایام انتخابات بود و شاهد جنب و جوش زیادی در محله بودیم.
غالبا سه نفر نامزد همیشگی بودند. مش علی؛ بقالی قدیم محله و مش حسن نانوا و سید حسین حلیم پز. که در چهار راه اصلی محله, مغازه های آنها در سه گوشه آن چهار راه و مقابل هم قرار داشت. و در ایام انتخابات برای هم کُری میخواندند و برای خودشان تبلیغات میکردند. مش حسن به مشتریانش نان اضافه میداد و سید حسین روغن بیشتری روی حلیمش میریخت و مش علی هم آدامس یا کبریتی مجانی .
رئیس جمهور محله ما طی قانونی ننوشته، در بین اهالی محل، صاحب امتیازاتی میشد.مثلا در خواستگاری ها و معرفی دختر و پسر به خانواده ها برای امر خیر ازدواج و ایجاد پیوندهای خانوادگی، و حل اختلافات؛ نقش بسزایی داشت و حرفش حرف بود.
روز انتخابات، با پایان رای گیری و شمارش آراء، جمع کثیری از اهالی محل در مسجد جمع میشدند تا نتیجه را مطلع شوند. و رئیس جمهور محله برای چهار سال مشخص شود.
اما آنروز در حالی که همه منتظر نتیجه شمارش آراء بودند اتفاقی عجیب افتاد. حاج مهدی که مسئول حوزه بود پشت تریبون رفت و گفت :
نتیجه آراء چنین است:
ریاست جمهوری محله ما با اکثریت آرا
« مسعود کفتر باز »
با اعلان این نتیجه همهمه ای به پا شد. صدای برخی اعتراضات در خنده های دیگران گم شد و مسعود کفترباز که در خواب هم نمیدید رئیس جمهور محله ما شد.
از فردای آنروز، مسعود کفتر باز که از بزرگان کفتر بازی در شهر بود، دوستان کفتر باز خود را جمع میکرد و به مناسبت این پیروزی از مش علی بستنی میخرید و به آنها میداد. و در وصف ریاست جمهوری خود داستان ها میگفت و عربده و خنده هایشان هوا میرفت. و کم کم آن چهار راه پاتوق کفتر بازان شد و بساط کفتر فروشی در آنجا رونق گرفت. زنان و دختران محل که مشتریان اصلی مش علی بودند، بدلیل تجمع کفتر بازان در آنجا دیگر سراغ مغازه اش نرفتند و او هم مجبور شد مغازه اش را به مسعود کفتر باز بفروشد و از محل برود. و بدین سان در مدت ریاست جمهوری مسعود کفترباز، آن چهار راه و محله به نام چهار راه کفتر بازان در شهر معروف شد. و اهالی آن کم کم مجبور به ترک آن محل شدند.
خلاصه محله ای که با زحمات زیاد چندین نسل ساخته شده بود، بخاطر شوخی و هیجانات کُری خوندن برای هم و لج هم دراوردن، کلا از هم پاشید. و مردم محله ما بخاطر داشتن یک صندوق موازی و فرعی با انتخابات اصلی، شوخی شوخی محلشون رو به فنا دادند جدی جدی.
صندوق های موازی ذهنمون کار میده دستمون.
(داستانی واقعی از محله خودمون با کمی تغییر. اسامی این داستان واقعی نیست و هرگونه تشابه اسمی کاملا تصادفی است)
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
« قلم »
به نام خدا 🔴دلیل ها و تفاوت ها ! ♦️میگویند چرا عده ای خودشان را اینگونه به آب و آتش میز
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روح الله
کسی که به بشریت، افق بلند را نشان داد و افق های کوتاه دنیوی را از دیده ها شست.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
سلام بر حسین
نقل است امام زیر پای اسبان شد.
اما امام
زیر پای جهل مردم شد.
امان از دل زینب
امان از دل امام زمانمان.
از جهلی که به حسین میگرید. ولی خط یزید را در زمان نمیبیند.
وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🔴قومیت گرایی تا تجزیه طلبی!
♦️بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری، و انتشار آمار آن، شواهد نشان داد که رای آوری قومیتی، عامل اصلی در پیروزی یکی از نامزدهای انتخابات بوده است. و تمام فرضیه های دیگر مانند، عدم رضایت ملی در ادامه راه شهید رئیسی و ... را به حاشیه راند. و تحلیل های آماری هم مدعی این ادعا است.
🔷در انتخابات شورای شهر، یا حتی انتخابات مجلس، تا حدی میتوان رای آوری قومی و طائفه ای را پذیرفت. زیرا جنبه تصمیمات محلی و استانی هم دارند. اما ریاست جمهوری که تصمیمات در حوزه ملی و بین المللی است قضیه فرق میکند. و فعال کردن شاخص قومیت در رای آوری آن عواقبی بسیار خطرناک دارد.
♦️اینکه جناب پزشکیان افکار قومیتگرانه دارد یا خیر اصلا موضوع این بحث نیست. و موضوع کلید زدن این شاخص بعنوان شاخصی تعیین کننده در انتخابات بعدی است. که قطعا دیگران برای رای آوری بسراغش خواهند رفت. و نگرشهای جامعه، در شاخص هایی مانند سیاست، اقتصاد و فرهنگ و ... در سطح ملی کمرنگتر خواهد شد.
🔷با کم رنگ شدن شاخص های ملی، و برجسته شدن شاخص رای آوری قومیت گرایی، یعنی واگرایی جامعه و همگرایی جمعیتی، جامعه ای که متشکل از جمعیت ها و اقوام مختلف است. بتدریج به سمت تفکیک جمعیتی رفته، و هر جمعیتی برای بدست گرفتن قدرت، دیگر حول اهداف ملی نخواهد بود .
♦️شرایط کشور، از قبیل مسائل اقتصادی، نفوذ، تحریک و حمایت از بیرون نیز عواملی هستند که باعث تقویت این شاخص در کل کشور خواهد شد. شاخصی که پس از آن شاهد بالا رفتن پذیرش تجزیه طلبی در جمعیت ها؛ در گوشه و کنار ایران خواهیم بود.
🔷به نظر میرسد تجزیه ایران که از اهداف مشخص دشمنان ما بوده و هست، بصورت پله ای در حال انجام است. و دانسته و ندانسته از طرف خودی ها بصورت گام به گام در حال اجراست. ابتدا با شعار بومی گرایی و انتخاب مدیر بومی، و اینک با کلید خوردن شاخص رای آوری قومیتی.
♦️امید است همگان متوجه خطر پیش رو باشند و تدابیر و قوانین لازم جهت مقابله با این راهبرد دشمن صورت پذیرد.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا
🔴انقلابی یا بی سرو سامانی؟؟؟!!
♦️جناح موسوم به انقلابی، علیرغم اینکه کمترین قدرت اجرایی را در دست داشته اند. بدلیل نداشتن سیاست های درست و نداشتن سازمانی هماهنگ کننده، و نداشتن ویترینی مناسب، به راحتی خود را به آدرسی غلط برای جناح دیگر تبدیل کرده است. تا همه ناکامی ها و مشکلات دولت های دیگران به آدرس آنها رفته و در باورهای عمومی به نام آنها ثبت شود. ویکی از دلایل انتخاب دولت سوم روحانی را میتوان این امر دانست.
♦️جبهه انقلابی نیاز به مرز بندی در مفاهیمی مانند جوانان انقلابی تا افراد تازه به دوران رسیده؛ تبیین تا تخریب؛ مقاومت تا جزم گرایی؛ انقلابی بودن تا آنارشیست بودن دارد.و بطور کلی جبهه انقلاب نیاز مبرمی در بروز رسانی و ساختار مندی خود دارد.
📌به نظر میرسد جبهه انقلابی بجای بحث های بیهوده درونی و پرداختن به دیگران، باید به فکر تصویری صحیح از خود جهت ارائه به جامعه باشد. بی سر و سامان ها تعریف و آدرس غلطی است که از جبهه انقلابی در باورها است. و بر همین اساس است که انقلابی را تندرو، طالبانی و ... مینامند. چون زمینه باورپذیری وجود دارد و رقیب رندانه ازآن بهره برداری میکنند.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🔴دولت در سایه یا قدرت در سایه؟؟؟!!!
🔷در انتخابات اخیر مفهومی بنام دولت سایه بسیار برجسته شد. که جناب جلیلی بعنوان عملکرد خود از آن دفاع کرد. و از طرف دیگر بعنوان نکته ضعفی برای وی قرار گرفت که اذهان عمومی آن را قدرت پنهان دانستند. و متاسفانه ستاد دکتر جلیلی بدلایلی نتوانست و یا غافل ماند از توجیه افکار عمومی و ضربه ای اساسی از این ناحیه به ایشان وارد شد. لذا مختصری جهت روشن شدن موضوع خدمتتان عرض میکنم.
♦️« دولت سایه » واژه ای است با معانی گسترده که در مناطق مختلف جهان دارای معانی گوناگونی است با بار منفی یا مثبت و گاهی افسانه ای. مثلا در انگلستان و برخی کشورهای دیگر که مبتنی بر نظام پارلمانی و حزبی دولت ها شکل میگیرد. حزبی که مقابل دولت حاکم است، تشکیل دولتی میدهد که موازی دولت مستقر است. و مسائل داخلی و خارجی را دنبال میکند.که به آن « دولت کابینه » هم گفته میشود.
♦️اما در کشورهایی مانند آمریکا اندیشکده هایی بصورت بخش خصوصی برای احزاب کار میکنند. و به احزاب و دولت راهبرد و سیاستگذاری های لازم را در حوزه مختلف داخلی و خارجی ارائه میکنند. این اندیشکده ها دارای اعضایی از سیاستمداران هستند که ارتباط با احزاب و دولت دارند و حتی در کابینه دولت از آنها استفاده میشود. اگر چه ترامپ اعتقادی به اندیشکده ها ندارد و از فعالین حوزه اقتصادی و تجار استفاده میکند.
🔷نظریه دولت سایه توسط نظریه پردازانی مانند جان کلمن، مایکل هافمن و .... مطرح شد. که در آن اعتقاد بر آن است که قدرتی پنهان دولت ها را اداره میکند و آنچه ما میبینیم دولت واقعی نیست. و حتی برخی مانند کوپر ادعا کرد که دولت های مستقر توسط افراد ماوراء دستور میگیرند. در واقع دولت سایه را یک قدرت پنهان تعریف میکنند.
و تا اینجا به این نتیجه میرسیم که دولت سایه دارای مفاهیم و معانی زیادی است. که مبتنی بر هر تعریف، نظریات مختلفی وجود دارد که در گفتگو ها نباید خَلط مبحث شوند. و این نظریه ها در جای خود قابل بحث هستند.
♦️اما در ایران یک قدرت در سایه داریم و یک دولت در سایه. مفهوم دولت سایه برای اولین بار توسط دکتر محسن رضایی در سال ۸۴ ، بعنوان تشکیل یک دولت نخبگانی در کنار دولت مستقر مطرح شد که شکل نگرفت و سپس دکتر جلیلی در سال ۹۲ سیستمی موازی دولت مستقر تشکیل داد که هدفش نظارت بر عملکرد و ارائه پیشنهادات لازم به دولت بود. و بر خلاف تعاریف دیگر از دولت سایه نه جنبه اپوزیسیون و حزب رقیب داشت و نه جنبه دستوری و قدرت پنهان.
♦️اما آنچه اتفاق افتاد این است که قدرت در سایه یا قدرت پنهان واقعی، که بیشتر نبض اقتصادی کشور را در دست دارد. تمام فسادها و تصمیمات غلط خویش را که به دولت وقت دیکته کرده بود.به گردن دولت سایه و منسوب به دکتر جلیلی انداخت. و همه افزایش قیمت ها در زمان دولت شهید رئیسی را به وی نسبت دادند. و قطعا اگر دکتر جلیلی رئیس دولت میشد، شاهد نبردی سخت بین قدرت پنهان و دولت از سایه درآمده بودیم.
جهت اطلاع از قدرت پنهان میتوان به عدم توانایی دولت در تغییر مدیر اتاق بازرگانی و فرمایشات جناب حسین مرعشی و اعتراف آشکارش به قدرت پنهان و اعمال آن به دولت و مجلس اشاره کرد. که بدون واکنش باقی ماند.
🔷به نظر میرسد آنچه حوزه عمومی از آن غافل شده قدرت پنهانی است که اقتصاد کشور را برای حفظ قدرت خویش به گروگان گرفته و با اسباب رسانه ای و نفوذ در ساختار، هر جناحی که همسو و تسلیم نباشد را بشدت و با هزاران مکر و فریب با سیاه نمایی تخریب میکند.
♦️امید است جناب دکتر جلیلی، اکنون با داشتن یک پشتوانه اجتماعی قوی بتواند با بکارگیری افراد توانمند تر و پخته تر در اطراف خود و سطح بندی آنها این قدرت پنهان را درهم شکسته تا اذهان عمومی بتوانند دولت سایه و قدرت سایه را تمیز داده و مردم سالاری دینی و ملی بشکل شایسته و بدور از قدرت سایه راه خود را تداوم بخشد.
📌شایان ذکر است برخی افراد که در حمایت دکتر جلیلی بودند خارج از سطح خود مسائلی ورود کردند که بازتاب منفی داشت و باید به سطح بندی در ادامه راه توجه ویژه نمایند.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🔴راهبَر یا راهبُر؟
📌ملانصرالدین را گفتند خرت کو؟
گفت: مدتی لنگ میزد و درست راه نمیرفت و خواستم تا بصورت کارشناسی و علمی مشکل را حل کنم. عده ای آمدند و گفتند ما کارشناس راهبَری هستیم. خرم را کول کردند و راهبَری کردند.
به ملا نصرالدین گفتند: خب پس خرت الان کو؟
ملانصرالدین گفت: الحق که کارشناس بودند اما کارشناس راهبُری بودند، و خرم را بردند.
♦️پدیده ای نوظهور در ایران رخ داده که به نظر میرسد صدا و سیما دانسته یا ندانسته، با آوردن ظریف روی آنتن از این پدیده نوظهور در سپهر سیاسی ایران، رونمایی کرد که جای تشکر هم دارد.
🔷راهبَری یعنی هدایت بسوی هدفی و جنبه عملی و اجرایی دارد و نه مشورتی. در حالی که مردم به یک شخص رای داده اند عده ای تحت عنوان مشورت دهی، با عنوان راهبَری اعلان موجودیت کرده تا آراء جمهور را به اهداف مشخص هدایت کنند. و تحت عنوان مشورت دهی بر منتخب مردم و در واقع بر کل آحاد کشور تحمیل کنند. همان اهدافی که تاکنون نتوانستهاند بطور کامل آنرا محقق سازند.
♦️نکته قابل توجه در این شورا که خود را راهبَر اعلام کرده این است که هنوز پرونده های راهبُری، کرسنتشان و برجامشان و نزدیکانشان، در زندان مشخص نشده که با نام جعلی راهبَری با خزعبلاتی تحت عنوان سنجه های انتخاب کابینه دولت !!! میدان دار شدند. فاجعه اینقدر سنگین و مسخره است که کار از تحلیل و حتی گریه گذشته است و باید خندید.
📌نقل است در روزگاری عده ای نزد چوپانی که آدم ساده ای بود رفتند تا از قلب ساده و صادق او درخواست دعایی به درگاه خدا کنند، جهت رفع بلایی که نازل شده بود. چوپان ساده و صادق بعد از شنیدن واقعه و درخواست دعا؛ به آن جمع گفت:
اینطور که من میبینم کار از دست خدا هم در رفته؛ مگر حضرت ابوالفضل بفریاد تان برسد.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🔴هیس... شما انقلابی هستید!!
🔷میگویند چرا عده ای به جناب ظریف توهین کردند؟
هیس ... شما انقلابی هستید!
مگررهبری نفرموده از این حرکات رضایت ندارند؟
هیس ... شما انقلابی هستید!
به پیامدهای این رفتارهای تند و آب به آسیاب دشمن ریختن فکر کرده اید؟
هیس ... شما انقلابی هستید!
.
.
.
♦️درست است. حرکات و شعارهای تند پیامدهای خوبی ندارد. و قطعا رضایت رهبری هم در آن نیست. اما سئوالاتی که پاسخ داده نمیشود این است که علت ها چیست؟ آیا شعار های عده ای در نماز جمعه خود پیامدی از فعل یا افعال غلطی نبوده؟ یا اینکه همینطوری عده ای از سر خوشی حرفی زده اند؟ و آیا نباید فکری برای علت ها کرد؟ و مسئولیت پیشگیری از علت ها و برخورد با آنها بعهده کدام بخش از ساختارها است؟
🔷آیا رهبری مخالفت و ناراحتی خود را از برخی لجن پراکنی ها ابراز نفرمودند؟ آیا لجن پراکنی شامل بعضی افراد نمیشود؟ آیا کسی که میلیون ها نفر را طالبانی خطاب میکند لجن پراکنی نکرده؟ آیا رهبری نگفتند از افراد زاویه دار با انقلاب استفاده نشود؟ پس چه کسی این شورای راهبُری که جمع فتنه گران و .... است را هدایت میکند؟
♦️وقتی بصورت ساختاری و نظام مند به علت ها رسیدگی نشود، نباید فقط یکسره از پیامدها گله کرد و گفت: هیس ... شما انقلابی هستید!
🔷چگونه است که شعار عده ای علیه یک نفر که اهل نماز جمعه هم نبوده و ناگهان سر از نماز جمعه در میآورد میشود بی بصیرتی؟ اما توهین های همان شخص به میلیونها شیعه و تحریک گسل های مذهبی میشود شاخص کارشناسی ؟
♦️عافیت طلبی خواص و سکوت کردن های مصلحتی است که پیامد دارد نه شعار عده ای از مردم عادی.
✍ سید محمود احمدزاده
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh
به نام خدا
🔴شهادت در خط مقدم
🔷ترور گستاخانه شهید هنیه در تهران باعث بروز حرف ها و تحلیل هایی شد که نشان دهنده عمق فاجعه در افکار عمومی و مدیریت رسانه ای است و نه آنچه که از آن بعنوان ضعف نظامی و امنیتی یاد میشود.
♦️اسماعیل هنیه دقیقا در خط مقدم جنگ با اسرائیل و استکبار جهانی به شهادت رسید و اگر در جای دیگری شهید میشد جای تأسف و تعجب داشت.
🔷قلم بدستی امروز نوشت:
« ما فهمیدیم آنجایی که در محاصره و اشراف کامل اطلاعاتی اسرائیل است غزه نیست، لبنان نیست، قطر هم نیست. ایران است!»
♦️باید به اینها گفت: احسنت که بالاخره فهمیدی امروز ما در خط مقدم نبرد با استکباریم، و ایران قرارگاه و حرم و خیمه گاه اصلی است.
حاج قاسم هم بسیار تلاش کرد تا همین را بفهمی که ایران نقطه پرگار و خط مقدم جبهه است.
🔷چقدر چٕندش آور است که با هیجان بی تعقل همه را نفوذی و خائن بنامیم.
بنده هم معتقدم که جریانی در ایران تابع زور زورگویان است ولی این را هم باور دارم که خط مقدم مبارزه ایران است.
چیزی که رضا ربع پهلوی با همه حماقتش فهمیده و میگوید باید سر مار را قطع کرد. و در داخل کشور هنوز این مهم را عده ای درک نمیکنند.
♦️ما خط مقدم نبردیم و هنیه در خط مقدم و در بهترین نقطه میدان جنگ به شهادت رسیده است.تا همه دنیا بفهمند که ایران حرم است؛ و اگر در قطر یا غزه شهید میشد خونش آنقدر اثر نداشت که اکنون دارد؛ و غافلان بیدار نمیشدند که بفهمند ایران در جنگ و محاصره و نفوذ است.
🔷به نظر میرسد باید از رسانه ها گله مند باشیم و مدیریت آنها ،که نفوذ رسانه ای و مدیریت افکار عمومی بسیار خطرناک تر از نفوذ های نظامی و ترور و تخریب ها است.
♦️امروز دنیا درگیر یک جنگ بزرگ تمدنی است که هر روز برگی از آن رقم میخورد و ایران بخش مهمی از این جنگ تمدنی است. متحجر کسی است که در یک برگ از این جنگ بزرگ درجا میزند و امتداد و پیوستگی آنها را درک نمیکند.
🔷امید است رسانه ملی متوجه وضعیت خطیر خود بعنوان قرارگاه رسانه ای این میدان جنگ تمدنی باشد.
✍ سید محمود احمدزاده
دکترای جامعه شناسی سیاسی و کارشناس رسانه
https://eitaa.com/ghalam_ahmadzadeh