✅ تصویری از تعداد نصب برنامه در بازار
⬅️«قلم قرآنی هدی» قرآن برگزیده ی بازار و مایکت است و در گوگل پلی هم بیش از ۳۰۰ هزار مرتبه نصب شده و به فضل خدا، مورد رضایت کاربران قرار گرفته است
https://eitaa.com/ghalam_ghorani/39
👈منظور از «سه بُعدی» در قلم قرآنی هدی چیست؟
حتماً یک بار تجربه ی شنیدن ترجمه ی قرآن با صوت سه بُعدی را امتحان کنید.
کاربران زیادی در تماس های مکرر با ما، از تجربه ی لذت بخش خود در این مورد ، پیام
های محبت آمیزی ارسال کرده اند
✅شما هم نظرات خود را برای ما ارسال کنید
@ghalam_ghorani
امام هادی علیه السلام:
مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ
هر كه براى خود شخصيّت و ارزشى قائل نشود از گزند او خاطر جمع مباش
تحف العقول جلد۱ صفحه۸۸۱
#حدیث_روز
🆔 @ghalam_ghorani
»»» آیه ی روز :
**************
(https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f)
وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ
اعراف-205
پروردگارت را در دل خود، از روی تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان، یاد کن؛ و از غافلان مباش!
**************
نکته ها✅:
در آیه ى قبل، آداب تلاوت قرآن بیان شد و این آیه آداب ذكر و دعا مى باشد كه باید با تضرّع و خشوع و بیم و امید همراه باشد.
كلمه ى «آصال» جمع «اصیل»، به معناى نزدیك غروب و شامگاهان و كلمه ى «غُدوّ» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مى شود.
بعضى گفته اند مراد از «ذكر» در این آیه، نمازهاى واجب در شبانه روز است. و از ابن عباس نقل شده كه بر اساس این آیه، امام جماعت باید در نماز صبح و شب قرائتش با صداى بلند باشد به مقدارى كه مأمومین بشنوند، نه زیادتر از آن.
**************
پیام ها✅:
- پیامبران نیز باید پیوسته به یاد خدا باشند، تا چه رسد به دیگران. «واذكر ربّك»
- قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و یاد درونى را هم مى ستاید. «فى نفسك»
- یاد خدا وقتى غفلت زدایى مى كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، وگرنه خودش نوعى سرگرمى و غفلت مى شود. «تضرّعاً و خیفةً و دون الجهر»
- ربوبیّت خداوند دائمى است، پس سزاوار است كه یاد او هم پیوسته باشد. «واذكر ربّك... بالغدوّ و الاصال»
- آن ذكر و یادى بیمه كننده ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پیوسته و در هر صبح و شام باشد. «تضرّعاً... بالغدوّ و الاصال»
- در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصمیم گیرى و در پایان هر روز و هنگام جمع بندى و نتیجه گیرى باید به یاد خدا بود. «بالغدوّ و الاصال»
- آنان كه هر صبح و شام، خدا را یاد نمى كنند، از غافلانند. « واذكر... ولاتكن من الغافلین»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
✅»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f )
اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىَ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىَ إِلَىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
زمر-42
خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند، و ارواحی را که نمردهاند نیز به هنگام خواب میگیرد؛ سپس ارواح کسانی که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه میدارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) بازمیگرداند تا سرآمدی معیّن؛ در این امر نشانههای روشنی است برای کسانی که اندیشه میکنند!
**************
✅نکته ها:
«یَتوفّى » از «وَفى » به معناى دریافت كامل امرى است و در مورد مرگ به معناى گرفتن جان به طور كامل است.
سؤال: در آیه ى 61 سوره ى انعام مى فرماید: «توفّته رسلنا» فرشتگان ما جان را مى گیرند و در آیه ى 11 سوره ى سجده مى فرماید: «یتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت جان شما را مى گیرد و این آیه مى فرماید: خدا جان ها را مى گیرد، كدام صحیح است؟
پاسخ: امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند براى عزرائیل «ملك الموت» یاورانى از فرشتگان قرار داده است كه جان مردم را مى گیرند و تحویل او مى دهند و او جان ها را با آنچه شخصاً قبض كرده به خدا تحویل مى دهد.(39)
در حدیث مى خوانیم: به هنگام خواب روح در بدن مى ماند ولى نفس به آسمان مى رود و رابطه میان نفس و روح مثل رابطه خورشید و شعاع خورشید است. اگر خدا بخواهد و مرگش رسیده باشد روح نیز از بدن جدا و به نفس مى پیوندد وگرنه نفس از آسمان نازل و به روح ملحق مى شود.(40)
سؤال: هنگام مرگ كه روح از بدن جدا مى شود كجا مى رود؟
پاسخ: هنگام مرگ، روح به بدنى مثل همین بدن كه نامش قالب مثالى است ملحق و در برزخ با آن بدن، كامیاب یا عذاب مى شود و در خواب نیز، روح با همان بدن سبك و قالب مثالى رؤیا مى بیند و به اطراف مى رود.
جسم انسان در حكم یك اتومبیل و روح در حكم راننده ى آن است؛
گاهى هم ماشین روشن است و هم راننده پشت فرمان، كه این، حالت بیدارى است.
گاهى ماشین روشن است ولى راننده پیاده مى شود و مى رود كه این حالت خواب است. زیرا قلب و معده و كلیه كار مى كنند ولى روح جدا مى شود و به بَدَنى مشابه ملحق شده و به اطراف مى رود. این همان بدنى است كه ما در رؤیاهاى خود با آن سیر و سفر مى كنیم و قالب مثالى نام گذارى شده و به قدرى سبك و چابك است كه بدون واسطه مى تواند در آسمان ها پرواز و در اقیانوس ها شنا و در یك لحظه به اطراف دنیا برود.
گاهى هم ماشین خاموش و هم راننده جدا مى شود كه این حالت مرگ است.(41)
در سخنان پیشوایان دینى نیز مرگ و قیامت، به خواب و بیدارى مثال زده شده است. در حدیث مى خوانیم: «كما تنومون تموتون» همان گونه كه مى خوابید مى میرید و همان گونه كه بیدار مى شوید زنده مى گردید.
لقمانِ حكیم به فرزندش مى گفت: اگر قدرت داشتى خواب و بیدارى را از خود دور كنى خواهى توانست مرگ و معاد را هم از خود دور نمایى!(42)
-----
39) بحار، ج 6،
**************
✅پیام ها:
- جسم و روح، دو حقیقت مستقل هستند و به هنگام مرگ یا خواب از هم جدا مى شوند و روح پس از مرگ باقى مى ماند. «اللّه یتوفّى الانفس»
- مرگ و خواب، برادر یكدیگرند. «حین موتها - فى منامها»
- اگر بدانیم كه هر شب جان مى دهیم، از غرور و غفلت و گناه فاصله مى گیریم. «و الّتى لم تمت فى منامها»
- مرگ و حیاتِ ما به دست خداست. «اللّه یتوفّى - قضى علیها الموت - یرسل...»
- هیچ كس براى همیشه زنده نمى ماند. «یرسل الاخرى الى اجلٍ مسمّى»
- خواب و بیدارى براى همه ى انسان هاست، ولى تنها اهل فكر از آن درس مى گیرند. «لآیات لقوم یتفكّرون»
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز
امام على عليه السلام:
براى آنچه از دست رفته است اندوه به دلت راه مده، كه تو را از آنچه مى آيد باز مى دارد
غرر الحكم حدیث 10434
دانلود و نصب «قلم قرآنی هدی» 👇
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز ✅ امام على عليه السلام:
مَن ضَيَّعَ عاقِلاً دَلَّ عَلى ضَعفِ عَقلِه
هر كه شخص خردمندى را از دست بدهد، سُست خردى خود را نشان داده است
غررالحكم حدیث8240
@Ghalam_Ghorani
✅»»» آیه ی روز :
**********
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از کانال قلم قرآنی هدی )
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
بقره-153
ای افرادی که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است.
**********
✅نکته ها:
مشابه این كلام الهى را در همین سوره [457] خواندیم كه خداوند به بنى اسرائیل مى فرمود: در برابر ناملایمات و سختى ها، از صبر و نماز كمك بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده مى شود تا در برابر حوادث سخت زندگى، از صبر و نماز یارى بجویند. آرى، دردهاى یكسان، داروى یكسان لازم دارد.
اصولاً انسانِ محدود، در میان مشكلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد، متلاشى ومنكوب مى شود. و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختى ها، خود را نمى بازد و براى او حوادث، بزرگ نمى نماید. كسى كه نماز را با حضور قلب و با توجّه مى خواند، به معراج مى رود. هرچه پرواز معنوى او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشكلات آن و حتّى خوشى هاى آن كوچكتر مى شود.
انسان، یا در نعمت بسر مى برد كه باید به آیه قبل عمل كند؛ «اذكرونى، اشكروا لى» و یا در سختى بسر مى برد كه باید به این آیه عمل كند؛ «استعینوا بالصبر»
خداوند مى فرماید: خدا با صابران است و نمى فرماید: با نمازگزاران است. زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایدارى دارد. [458]
در روایات مى خوانیم : هرگاه كار سختى براى حضرت على علیه السلام پیش مى آمد حضرت دو ركعت نماز مى خواند. [459] این سیره را بوعلى سینا نیز عمل مى كرد.
صبر، مادر همه كمالات است. صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست. صبر از دنیا، نشانه زهد است. صبر در شهوت، سبب عفّت است. صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه ى وَرع است. [460]
-----
457) بقره، 45.
458) تفسیر روح المعانى.
459) تفسیر صافى، ج 1، ص 111.
460) تفسیر اطیب البیان، ج 2، ص 258.
**********
✅پیام ها:
- ایمان اگر همراه با عمل و توكّل وصبر و عبادت باشد، كاربرد بیشترى خواهد داشت. [461] «الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...»
- نماز اهرم است، بار نیست. «استعینوا بالصبر والصلوة»
- صبر ونماز، وسیله ى جلب حمایت هاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»
- اگرچه خداوند با هركس ودر هر جایى حضور دارد؛ «هو معكم اینما كنتم» [462]و لكن همراهى خدا با صابران، معناى خاصّى دارد و آن لطف، محبّت و یارى رسانى خداوند به صابران است. «انّ اللّه مع الصابرین»
-----
461) تفسیر راهنما.
462) حدید، 4.
**********
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز✅ امام على عليه السلام:
كسى كه عاقل باشد، قانع است
مَن عَقلَ قَنِعَ
غررالحكم حدیث 7724
به کانال قلم قرآنی هُدیٰ بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز
✅امیرالمؤمنین عليه السلام:
طَلاقَةُ الوَجهِ بِالبِشرِ، وَالعَطِيَّةِ، وفِعلِ البِرِّ، وبَذلِ التَّحِيَّةِ، داعٍ إلى مَحَبَّةِ البَرِيَّةِ
گشاده رويى و خوشرويى، بخشش، نيكوكارى و آغاز كردن به سلام، دوستى مردم را به چنگ مى آورد
غررالحكم حدیث6032
به کانال قلم قرآنی هُدیٰ بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
👇👇👇نسخه ی ۵.۶ (نسخه جدید) قلم قرآنی منتشر شد
💯مژده، مژده:
✅تفسیر قرآن به کلی رایگان شده
✅ و برخی ایرادهای ارسال آیه ی روز رفع شده
✅و راه ارتباطی ایتا هم در برنامه قرار گرفته و جایگزین واتساپ شده است
لطفا فایل پایین را برای دیگران هم ارسال کنید تا به روز رسانی کنند
پیوستن به کانال قلم قرآنی هدی(کلیک کنید)
#حدیث_روز
پيامبر خدا صلی الله علیه و آله:
الدُّنيا دُوَلٌ، فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ، وما كانَ عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِكَ، ومَنِ انقَطَعَ رَجاؤُهُ مِمّا فاتَ استَراحَ بَدَنُهُ، ومَن رَضِيَ بما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَينُهُ
دنيا مى چرخد؛ هر چه از آن براى تو باشد، به تو مى رسد، هر چند ناتوان باشى و آنچه به زيان تو باشد، نمى توانى آن را با نيرويت برانى. هر كس اميدش به آنچه از دست رفته، قطع گردد، بدنش آسوده مى گردد و هر كس به آنچه خدا روزى اش كرده، خشنود شود، چشمش روشن مى شود
بحارالأنوار ج77 ص121
به کانال قلم قرآنی هُدیٰ بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#پیام_شما
نمونه ی دیگری از رضایت و محبت کاربران بزرگوار برنامه ی قلم قرآنی هُدیٰ
لینک استغفار ۷۰ بندی حضرت امیرالمونین علی علیه السلام رو به درخواست یکی از کاربران قرار میدیم، تا استفاده بفرمایید:
http://panahian.ir/post/5036
نقل شده که حضرت در هر سحر، بعد از نماز صبح آن را میخواندند و بنده از برخی بزرگان شنیده ام که اثرات مادی و معنوی زیادی دارد
به کانال قلم قرآنی هدی بپیوندید👇:
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز
✅امیرالمؤمنین عليه السلام:
أيُّهَا النّاسُ ! اِعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزّورِ فيهِ ، ولا بِحَكيمٍ مَن رَضِيَ بِثَناءِ الجاهِلِ عَلَيهِ ، النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ ، وقَدرُ كُلِّ امرِىًءما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم
⬅️اى مردم! بدانيد كه آن كه از سخنى ناروا درباره خويش ناراحت گردد، خردمند نيست و آن كه از ستايش نادان، خشنود گردد، حكيم نيست. مردم، فرزند چيزى هستند كه به نيكى از عهده انجام دادن آن بر مى آيند و منزلت هر شخص، به اندازه كارى است كه به نيكى از عهده آن بر مى آيد. پس در حوزه دانش، سخن بگوييد تا منزلَتتان آشكار گردد
📚الكافی جلد1 صفحه50
به کانال قلم قرآنی هدی بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
»»» #آیه_روز :
**********
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f)
📚وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
بقره-195
و در راهِ خدا، انفاق کنید! و (با ترک انفاق،) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید! و نیکی کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست میدارد.
**********
✅نکته ها:
پنج آیه پى درپى، مسلمانان را به دفاع از دین و مقابله با كفّار فرخواند، این آیه پایان آن را با انفاق و احسان تمام كرده است.
خودكشى وضرر به نفس، حرام قطعى است كه از آیه استفاده مى شود. امّا شهادت طلبى در مواردى كه اساس اسلام در خطر باشد، افتادن در تهلكه نیست.
این آیه در كنار سفارش به انفاق، مسلمانان را از هرگونه افراط و تفریط بازمى دارد. زیرا اگر ثروتمندان بخل ورزند و به فكر محرومان نباشند، اختلاف طبقاتى روز به روز توسعه پیدا كرده و عامل انفجار جامعه و نابودى آنان خواهد گردید. چنانكه اگر میانه روى در انفاق مراعات نشود و انسان هرچه را دارد به دیگران ببخشد، به دست خود، خود و خانواده اش را به هلاكت كشانده است.
قرآن در آیات دیگر نیز مسلمانان را به میانه روى در انفاق سفارش نموده و به پیامبرش مى فرماید: «ولا تجعل یدك مغلولة الى عنقك و لا تبسطها كل البسط» [580]اى پیامبر! نه دست بسته باش كه چیزى نبخشى و نه آنچنان كه هر چه دارى یكجا ببخشى. امام صادق علیه السلام نیز در ذیل این آیه مى فرماید: انفاق شما، نباید در حدّى باشد كه دستِ خودتان خالى وبه بدبختى كشیده شوید. [581]
انسان علاقه دارد كه محبوب باشد، لذا قرآن از این فطرت استفاده كرده و مى فرماید: نیكى كن كه نیكوكاران محبوب خداوند هستند.
-----
580) اسراء، 29.
581) بحار، ج 93، ص 168.
**********
✅پیام ها:
- اقتصاد، پشتوانه ى هر حركتى است. «انفقوا...» جهاد نیز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگیرند، گرفتار شكست قطعى مى شوند.
- با انفاق، خود و اموالتان را بیمه كنید. «انفقوا فى سبیل اللّه و لاتلقوا بایدیكم الى التهلكة»
- در اسلام جبهه و جنگ و كمك هاى مالى همه باید رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فى سبیل اللَّه»
- محبوب خدا شدن، بهترین تشویق براى احسان است. «ان اللّه یحبّ المحسنین»
**********
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f
#حدیث_روز:
امام على عليه السلام:
ما أفحَشَ كريمٌ قَطُّ
انسان بزرگوار، هرگز دشنام ندهد
غررالحكم حدیث 9478
امام صادق عليه السلام:
الفُحشُ و البَذاءُ و السَّلاطَةُ مِن النِّفاقِ
دشنام گويى و بدزبانى و دريدگى، از [نشانه هاى] نفاق است
ميزان الحكمه جلد9 صفحه59
امام كاظم عليه السلام:
ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ انحَطَّ الأعلى إلى مَرتَبةِ الأسفَلِ
هيچ گاه دو نفر به يكديگر ناسزا نگفتند مگر اين كه آن يك كه برتر است به مرتبه آن كه فروتر است سقوط كرد
أعلام الدين صفحه305
به کانال قلم قرآنی هدی بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2768109791C09d3026a5f