eitaa logo
قلب فرهنگي اردكان
1.5هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
27 فایل
این کانال تنها مرجع رسمی اخبار دفتر امام جمعه محترم اردکان جناب حجه الاسلام و المسلمین سید اسماعیل شاکر است. ارتباط با مدیر: @aafkhami55
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸نشانه‌ی سال ۱۳۹۸ 🌸 🚩سال @ghalbefarhangi
📌 #هم_اکنون سخنرانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در حرم مطهر رضوی 📆 اول فروردین 98 @ghalbefarhangi
⚫ سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد. @ghalbefarhangi
📷 #عکس 📌 حضور حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر امام جمعه اردکان در جمع معتکفان مسجد جامع اردکان @ghalbefarhangi
📌 خلاصه مطالب نمازجمعه اردکان ۹۸/۱/۲ 🔹 از نوروز درسهای زیادی گرفته می شود که اهل عبرت در کنار عید دیدنی و شادی از آنها غفلت نمی کنند؛ درس یاد معاد با زنده شدن طبیعت که در قرآن زیاد یادآوری شده، درس گذشت سریع عمر، درس یکسان نبودن شرایط زندگی و عبرت از اینکه بعد از سختی ها گشایش است. 🔹 سال نو وقتی به معنای واقعی مبارک است که همراه طبیعت تحول و تغییری در ما ایجاد شود. 🔹 بهترین شرایط ظهور و بروز استعدادها و ظرفیت های فردی و اجتماعی شرایط سخت و دشوار است. 🔹 شاید سخت ترین شرایط اقتصادی برای مردم و کشور ما پیش آمده که با تلاش مضاعف مسئولان و همراهی مردم عزیز بهترین فرصت ها را به دست خواهیم آورد. @ghalbefarhangi
📌 جلسه شورای حوزه استان یزد با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور و بازدید از فعالیت‌های فرهنگی در مسجد جامع یزد 📆 سوم فروردین 98 @ghalbefarhangi
🔶🔶🔶 مقاله حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر امام جمعه اردکان درباره گردشگری اسفندماه 1395 @ghalbefarhangi 👇👇👇👇
📌 جایگاه سیر و سیاحت در اسلام و اشاره به ظرفیت های گردشگری اردکان بسمه تعالی 🔹 از نظریه های پذیرفته شده در نزد دین شناسان، سازگاری معارف اسلام با فطرت بشر است. ساده تر آنکه دین اسلام با هر آنچه فطرت پاک و سالم انسانی با آن سازگاری داشته باشد موافق است و بر آن مهر تایید زده، حتی گاهی تبلیغ می کند. 🔹 از باب مثال گریستن در مرگ عزیزان و فراق دوستان از امور فطری است و حتی اگر دستوری بر جواز آن وجود نداشت چون با فطرت آدمی سازگار است مخالفتی با آن نشده و گاه در معارف دین نشانه انسانیت و علامت سلامت وجدان برشمرده شده است. 🔹 سیر و سیاحت و مسافرت و درس آموزی و عبرت گیری از شهرها و روستاها و اماکن تاریخی و مذهبی با آن همه آثار و برکات نیز امری فطری و عقلایی است و از دیرباز مورد توجه بشر بوده و از این باب می توان بدان توصیه و سفارش نمود؛ حتی اگر دستوری دینی بر آن صادر نشده باشد چه رسد به آنکه در معتبرترین منابع دینی ما یعنی آیات قرآن و کلمات معصومان به آن توجه و تاکید شده و از آثار و برکات آن صحبت به میان آمده است. 🔹 نمونه آنکه در قرآن کریم تعابیر «سیروا فی الارض» ، «اولم یسیروا» و «سیروا» بیش از ده مرتبه ذکر شده و با این تعابیر تحریک آمیز دستور سیر و سفر و عبرت گیری و درس آموزی از تاریخ و جغرافیای اقوام گذشته را صادر نموده است. 🔹 در روایات اهلبیت (علیهم السلام) نیز درباره سیاحت و مسافرت و آثار و آداب آن، بصورت ویژه اشاره شده که در فواید و برکات سفر تنها به دو روایت کوتاه و پر محتوا اشاره می رود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند؛ سافروا تصحّوا، سافروا تغنموا ترزقوا؛ مسافرت کنید که باعث سلامت، کسب غنیمت و رزق و روزی می شود. (المحاسن، ج 2 ، ص 345) 🔹 از امیرالمومنین (ع) نیز نقل شده؛ مسافرت کنید که در آن پنج فایده است: اندوه زدایی، درآمد زایی، دانش و تجربه افزایی، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند. (مستدرک الوسایل، ج 8 ، ص 115) 🔹 به نظر می رسد یکی از برکات مشترک همه سفرها و سیر و سیاحتها تجربه اندوزی و پختگی است که شاعر ماهر «صایب تبریزی» با تمثیلی ملیح بدان اشاره رفته: سفر برون برد از طبع مرد خامی ها کباب پخته نگردد مگر به چرخیدن اما علاوه بر پختگی و تجربه اندوزی که وجه مشترک همه سفرهاست؛ سیر و سیاحت در هر منطقه ای آثار و نتایج خاص خود را به دنبال دارد. 🔹 در جایی با دیدن آب و سبزه و مناظر خیره کننده طبیعت؛ چون آبشار و غار و کوه و درّه، و رود و دریا، شکوه و عظمت پروردگار بی همتا جلوه می کند و روح و جسم انسان شاداب و با نشاط می گردد که در احادیث معصومان هم وارد شده که؛ «نگاه به دریا عبادت است و دیدن سبزه شادی و نشاط می آورد.» (المحاسن، ج 1 ، ص 14) 🔹 و اما مسافرت و سیاحت در مناطقی دیگر، تاریخ گذشته را بر ببیننده خود مجسّم می نماید و سرگذشت پیشینیان و آداب و رسوم و شیوه زندگی شان را چنان بر او آشکار می سازد که گاه حالت یگانگی و احساس حضور و بودن در میانشان به بازدید کننده دست می دهد! 🔹 پر واضح است که درک چنین احساسی با مطالعه تاریخ گذشتگان و خواندن کتابهایی که درباره میراث کهن نوشته شده محقق نمی شود. کجا می توان نشستن در گوشه اتاق و مطالعه سرگذشت پیشینیان را با قدم زدن در یک یک بافتهای تاریخی و محله های قدیمی که در و دیوارش شاهد لحظه به لحظه زندگی مردمان پیشین و حوادث تلخ و شیرین آنها بوده، مقایسه کرد!؟ 🔹 خواندن کجا جایگزین دیدن می شود و مطالعه را چه به مشاهده که با آن سنجیده شود!؟ و چه به حق گفته اند که؛ آنچه یک دیدن کند ادراک آن سالها نتوان نمودن با بیان. در روایات اهلبیت (ع) آمده که: «دیدن بر دانستن فضیلت و اثری برتر و بیشتر دارد؛ چرا که حضرت موسی (ع) وقتی شنید قومش گوساله پرست شدند ناراحت شد، اما وقتی از میقات برگشت و واقعیت شنیده را با دیده مشاهده کرد، چنان تحولی به او دست داد که از شدّت غضب، الواح را بر زمین زد و برادرش هارون را عتاب و خطاب نمود!» (تفسیر عیاشی، ج 2 ، ص 29). 🔹 آری این است تفاوت مطالعه جغرافیا و تاریخ گذشتگان با بار سفر بستن و دیدن واقعیت زندگی و لمس و درک میراث فرهنگی و ابنیه کهن تاریخی و مذهبی آنها. 🔹 پس از بیان اهمیت سیر و سیاحت یاد کنیم که کشور عزیز ما ایران همانطور که از نظر دارا بودن برخی منابع و معادن کم نظیر و گاهی بی نظیر است؛ در عرصه گردشگری نیز انصافاً دارای ظرفیت های کم نظیر و گاه استثنایی است. ادامه 👇👇👇 @ghalbefarhangi
ادامه ☝☝☝ 🔹 بافت ها و ابنیه تاریخی که گاه انسان را به قرنها پیش از ظهور اسلام می برد و تاریخ زندگی و سلوک بشر را چنان با زبان حال شرح می دهد که احساس حضور و حالت بودن در میانشان به انسان دست می دهد. 🔹 گردشگری که تنها به هدف وقت گذرانی و تفریح و تفرّج سفر نمی کند و دغدغه آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخ گذشتگان را در سر می پروراند، نمی تواند از بناهای استثنایی و میراث درخشان فرهنگ و تمدن بشری موجود در استان یزد بگذرد و بویژه از ظرفیتهای گردشگری و تحقیقی شهرهای تاریخی چون «میبد و اردکان» چشم پوشی کند. 🔹 گردشگران کنجکاو و مسافران جستجوگر و علاقمند به میراث گذشتگان و تمدن کهن بشریت، غیر از یزد و اردکان و میبد و ابرکوه و برخی مناطق دیگر این استان کویری، دیگر کجا می توانند این همه بناهای تاریخی و مذهبی را یکجا با این حجم و تراکم گیر آورند و از آن توشه علم و تحقیق و تجربه و عبرت و البته تفریح و تفرج برگیرند!؟ نظیر مسجد جامع کبیر یزد و امیر چخماق و باغ دولت آباد و مدارس علمیه خان و مصلا را کجا می توان پیدا کرد؟ 🔹 آیا کاروانسرای شاه عباسی، برج کبوتر خانه و چاپارخانه و نارین قلعه چند هزار ساله را جز در میبد؛ دیار دانشمندان تاثیر گذار و مردمان سخت کوش و پر تلاش، و شهر گل و سفال ایران می توان یافت!؟ 🔹 خانه آقا زاده، گنبد عالی، یخچالهای خشتی و سرو چند هزار ساله را جز در ابرکوه، کجا می توان دید و از آن لذت و عبرت برد!؟ 🔹 در کجا غیر از اردکان «نگین کویر ایران» نمونه بناها و جاذبه های گردشگری و توریستی و حتی طبیعی چون زیارتگاه چک چک، خانه افضلی، منارجنبان خرانق، پارک ملی سیاه کوه، خانه آیت الله خاتمی، دربند مجد العلما، مساجد قدیمی چون چرخاب و جامع و زیرده، آب انبارهای احمدآباد و بناهای شگفت و تاریخی عقدا چون مسجد جامع و حوزه علمیه و خانه میرزا رضا و ... را هر چند با زحمت و پیمودن مسافت می توان پیدا کرد!؟ 🔹 به نظر می رسد جمع این همه ابنیه تاریخی و فرهنگی و اجتماع این تعداد جاذبه های گردشگری و طبیعی و از همه برتر و بالاتر وجود و حضور مردمان خونگرم و متدیّن و میهمان نواز، با فرهنگی غنی و عالی و با دارا بودن سرمایه معنویِ وجود رجال و مشاهیر و عالمان و بزرگان تأثیر گذار و گاه بی نظیر، جز در نگین کویر ایران «اردکان» و میبد و یزد که همه را دارالولایه و دارالعباده نامیده اند، یافت نخواهد شد! 🔹 حضور مسافران و هموطنان عزیز را به شهر اردکان؛ دیار نیکان و فرزانگان و مردمان متدیّن و با فرهنگ و ولایی گرامی می داریم و از درگاه خداوند متعال برای همه آنها سفری خوش و پر خاطره، همراه با عافیت و صحت مسألت می نماییم. 🔶 سید اسماعیل شاکر اردکانی @ghalbefarhangi
بخش هایی از آخرین خطبه نمازجمعه در سال 97.mp3
2.06M
بخش هایی از آخرین خطبه نماز جمعه اردکان در سال 97 @ghalbefarhangi
نمازجمعه 2 فروردین 98 خطبه اول.mp3
20.62M
نمازجمعه اردکان 2 فروردین 98 خطبه اول @ghalbefarhangi
نمازجمعه 2 فروردین 98 خطبه دوم.mp3
22.09M
نمازجمعه اردکان 2 فروردین 98 خطبه دوم @ghalbefarhangi