May 11
سلسله نشستهای اندیشهورزی
باموضوع:
ظرفیتهای محله شهید باهنر (قلعه خیابان) برای نقشآفرینی در مشهدالرضا (ع)
زمستان 1401
نشست اول
🔹 بررسی احیای هویتی قلعه خیابان (شهرک باهنر) بهمثابه طریقالرضای مشهد
مسیر ورود حضرت از مرو به توس
با حضور:
🔹دکتر غلامرضا جلالی
(پژوهشگر تمدن اسلامی)
🔹دکتر محسن اکبرزاده
(دکتری معماری اسلامی)
🔹دکتر حسین عمرانی
دبیر علمی نشست
پنجشنبه ۱۵ دیماه ساعت ۱۸
مکان: قلعه خیابان (شهرک شهید باهنر) حر ۹۸، مسجد جامع حضرت ابوالفضل
@ghale_khiaboon
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی
📸 گزارش تصویری - نشست اول
❇️ ظرفیت های قلعه خیابان
@ghale_khiaboon
لینک خبر
https://mobile.khorasannews.com/home/page?i=77694&t=p&pn=&newsid=313027
روزنامه خراسان، بازتاب خبر اولین نشست اندیشه ورزی
@ghale_khiaboon
13617_127937.pdf
850.3K
بازتاب خبری روزنامه شهرآرا
یادداشت آقای حسین کمیلی
بخاطر مشهد خط ۸۳۰ را جدی بگیریم
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13617/367288
@ghale_khiaboon
هدایت شده از قلعه خیابان
🔶🔹 سلسله نشستهای اندیشهورزی
ظرفیتهای محله قلعه خیابان (شهید باهنر) برای نقشآفرینی در مشهدالرضا
زمستان 1401
نشست دوم
🔹 گسترش مشهد به سمت شرق
با محوریت گردشگری هویت مبنا
با حضور:
🔸 دکتر محمدرضا قائمی نیک
هیات علمی دانشگاه رضوی
🔸 جناب آقای مسعود نبی دوست
پژوهشگر اجتماعی
🔸 دکتر حسین عمرانی
دبیر علمی نشست
💠 پنجشنبه ۲۹ دیماه
🕡 ساعت ۱۸
🔰 مکان: قلعه خیابان ( شهرک شهید باهنر) حر ۴۱
بعد از بسکابادی ۱۹ - حسینیه الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ظرفیتهای محله قلعه خیابان(شهید باهنر) برای نقشآفرینی در مشهدالرضا(ع)
💠 نشست دوم
@ghale_khiaboon
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی
📸 گزارش تصویری - نشست دوم
❇️ ظرفیت های گردشگری قلعه خیابان بر مبنای هویت تاریخی محله
@ghale_khiaboon
🔶واکاوی عوامل تغییر هویت مذهبی مشهد در نشست اندیشهورزی قلعه خیابان
🔹نشست تخصصی اندیشهورزی با موضوع ظرفیتهای قلعه خیابان (شهرک شهید باهنر) برای نقشآفرینی در هویت مشهد با محوریت گسترش مشهد بهسمت شرق و گردشگری هویت مبنا، در حسینیه الزهرا (س) بلوار حر برگزار شد.
🌎در شهرآرانیوز بخوانید: گزارش از نشست دوم اندیشه ورزی ظرفیت های محله قلعه خیابان
https://shrr.ir/000c3k
@ghale_khiaboon
13666_128336.pdf
671.9K
📝گزارش روزنامه شهرآرا
از نخستین نشست اندیشه ورزی ظرفیت های محله قلعه خیابان با حضور دکتر جلالی (پژوهشگر تمدن اسلامی) و دکتر اکبر زاده (دکتری معماری اسلامی)
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13666/368299
🔹🔸 چاپ ۲بهمن ۱۴۰۱ - صفحه جامعه
@ghale_khiaboon
🔖 قلعهخیابان و پیوند زیارت با شهر
✏️ محمد جواد استادی
• پژوهشگر مطالعات فرهنگی
بدون تردید بزرگترین خیانت جریان توسعه در ایران که از اواخر قاجار شکل گرفت و در دوران پهلوی به اوج خود رسید، تقلیل مفهوم شهر به جنبه کالبدی بود. این سیر پرشتاب توسعهخواهی بیبنیاد، بیشترین هجمه خویش را بر شهرهایی که از لحاظ معنایی بیشترین ظرفیت را داشته و اساساً بر مدار یک معنای شناختی ژرف شکل گرفته بودند متمرکز ساخت.
مشهد ازاینجهت در جهان اسلام، جایگاهی غیرقابل انکار داشته و دارد. هستی مشهد مقدس بهعنوان یک شهر در گرو وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) بوده و مؤلفههای فرهنگی این حضور در همه ابعاد زیست شهری نقشآفرینی نموده است.
تفکر منحط توسعهخواهان غربگرا، با شناخت از این زنجیره معنایی ژرف و امتداد زیارت در همه بخشهای زیست انسان شهری، کوشش خویش را بر معنازدایی از مفهوم گسترده شهر دینی و زیارتی قرار داد. شکل گرفتن خیابانی به نام ارگ در مشهد مقدس و از بین رفتن بازارچههای اطراف حرم مطهر رضوی و ساخت بازار رضا (ع) که بدون تردید مهمترین مگامال روزگار خود بوده، همه در راستای گسستن پیوستگی معنایی حرم مطهر رضوی با زیست جاری مردم قرار داشت. در واقع تفکر توسعهخواه کوشید تا با تقلید از مسیر غرب عناصری را برجسته سازد که تنها جنبههای مادی انسان را پوشش داده و در واقع خود مولود معنای مرگ آفرین نوسازی غربی بودند.
در همه تاریخ شهر مشهد شاهد این هستیم که زیست شهری بیشترین پیوند و ارتباط را با عنصر زیارت داشته است، ازاینروی در طرح تحول بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که در دوران پهلوی دنبال میشود، بنیاد طرح بر تخریب گسترده در جهت فاصله انداختن بین حوزه معنایی و لایههای گوناگون زیست شهری استوار میگردد.
یکی از پدیدههایی که در این مسیر به وجود آمده است به حاشیه راندن شدن بخشهای باارزشی از شهر مشهد است که به دلیل رویکرد غلط توسعه، نقش ویژه خویش را در ارتقای هویت زیارتی شهر مشهد از دست دادهاند. منطقه قلعه خیابان یا همان شهرک شهید باهنر مشهد یکی از اجزای مهم در هویتبخشی به زیست شهری مشهد مقدس است. این منطقه جدای از همه ویژگیهای راهبردی خویش، جایگاه ورود حضرت رضا (ع) به این منطقه است که پس از شهادت ایشان مشهد نام میگیرد.
چگونه ممکن است چنین ظرفیت عظیم هویتی آن هم در شهری که وجود خویش را مدیون امام رضا (ع) است نادیده گرفته شود؟ در همان نظام توسعهخواه غربی حضور حتی چندساعته یک شخصیت برجسته در یک شهر با نمادسازی و برجستهسازی ماندگار میشود تا زمینهای برای ارتقای شهری ایشان باشد.
اکنون ما با ظرفیتهای روشنی چون قلعه خیابان که به جز ویژگی بنیادین یادشده از تکثر فراوان فرهنگی بهعنوان عامل پویایی شهری، ظرفیت قدرتمند محلی، محور ترانزیتی بودن و... برخوردار است چگونه برخورد میکنیم؟
هرچند باید از نگاههای غربزدهای که به هویت زیارتی نگاهی نوستالژیک و موزهای دارند نیز هراسید و فاصله گرفت. آنچه از زیارت مد نظر است توجه به جنبههای معرفتی آن و ریشه دواندن فرهنگ برآمده از آن در وجوه گوناگون زندگی است. توجه به قلعه خیابانها از این منظر به معنای احیای پیوند زیارت با زندگی مردم و ارتقای شهر خواهد بود.
🔸یادداشت منتشر شده در روزنامه شهرآرا - چاپ ۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه جامعه
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13666/368300
🔅 @ghale_khiaboon
May 11
📝 یادداشت دکتر قائمی نیک
📌روزنامه شهرآرا 26 دی صفحه اول
https://shahraranews.ir/fa/publication/content/13645/367798
▫️@ghale_khiaboon
قلعه خیابان
📝 یادداشت دکتر قائمی نیک 📌روزنامه شهرآرا 26 دی صفحه اول https://shahraranews.ir/fa/publication/cont
مشهد؛ گسترش سرمایه داری و مستوری تاریخ شرق
دکتر محمدرضا قائمی نیک
1. با اوج گیری اجرای برنامه های عمرانی (توسعه) در دوره جنگ سرد در ایران از دهه1340، شدت بخشیدن به ساخت مشهد مدرن که از دوره رضاخان آغاز شده بود نیز در دستورکار قرار گرفت. ساخت مشهد مدرن نیازمند دو اقدام اساسی بود؛ تفکیک زندگی شهری از حرم مطهر حضرت رضا(ع) و برساخت مشهد مدرن در مناطق غربی با محوریت بوستان ملت، ملک آباد، وکیل آباد و دانشگاه فردوسی و تعریف بافت های میانه فرهنگی در تقی آباد و احمدآباد و سجاد.
2. باوجود وقوع انقلاب اسلامی که می توان آن را مطابق با الگوی توسعه و رشد روستو، ناقض مراحل توسعه دانست و حتی باوجود دفاع مقدس، در دهه 70 به دلایل زیادی ازجمله نیاز کشور به «سرمایه» برای ایجاد زیرساخت ها، برنامه اصلی دولت پنجم و ششم، اجرای برنامه های توسعه پیش از انقلاب با قدری روکش اسلامی و ایرانی متناسب با فضای پس از انقلاب بود. بههمیندلیل، هم در تهران و هم در مشهد و در بسیاری از شهرهای دیگر، درعمل شهردارها همان الگوی پیش از انقلاب اسلامی را در پیش گرفتند و با بهره گیری از امکانات تکنوکراسی مقتضی این دوره که مناسب با شعار رئیس دولت پنجم و ششم بود (من خودم به اندازه کافی سیاسی هستم؛ کابینه اقتصادی می خواهم)، توسعه مشهد به سمت غرب و نیز جداسازی حرم مطهر رضوی از بافت سنتی زندگی در مشهد، با سرعت بیشتری ادامه یافت. حتی اگر توسعه وکیل آباد را به دلیل آب و سرسبزی اش بپذیریم، توسعه شهر در زمین خشک قاسم آباد و بولوار پیروزی، بی تردید در همین راستا قابل توضیح است. به موازات این غربی سازی شهر، بافت سنتی و سازگار با شهر زیارتی پیرامون حرم مطهر رضوی نیز به همان سرعت تخریب و زدوده شد تا «طاش» مدرن، اهرم اصلی تفکیک هرچه بیشتر زندگی شهری از مکان قدسی باشد.
3. محصول این فرایند، اکنون پیشروی ماست. تاریخ توسعه غربی، مکان شهری مشهد را از دایره ای پیرامون حرم مطهر رضوی، به ملاقه ای با دسته ای ضخیم و رو به سوی غرب تبدیل کرده و جایگاه حرم حضرت رضا(ع) در مقایسه با کلیت مشهد، به وضعیتی شبیه نسبت حرم شاه عبدالعظیم(ع) به تهران تبدیل شده است. دراینمیان، مناطق شرقی مشهد که دروازه آشنایی و مواجهه ما با تاریخ درازدامنه شرق و فرهنگ شرقی بوده، درعمل به حاشیه ای محروم و دور از فرهنگ تبدیل شده است. شرق مشهد که زمانی دریچه آشنایی ما از خلال دو عنصر فرهنگی مهم، یعنی «زبان فارسی» و «دین اسلام»، با ملل شرقی مشترک بوده، اکنون بدون هرگونه نهاد فرهنگی فعال از دانشگاه و پژوهشگاه و جلسات منظم فرهنگی و... شده است. با بسته شدن گلوگاه تعامل ما با شرق، سمرقند و بخارایی که حافظ شیرازی به خال هندوی ترک شیرازی می بخشید و فاصله «مکانی» آن ها تا مشهد به اندازه فاصله مشهد تا تهران است، امروز فاصله زمانی چندسده ای با ما پیدا کرده است و چندان جایی در فرهنگ و ادب معاصر ما ندارد. تا این گلوگاه گشوده نشود، فرهنگ و تاریخ شرقی ما در مستوری تاریخ توسعه غربی پنهان و خاموش خواهد ماند و تحقق تمدن نوین اسلامی، شعاری بیش نخواهد بود.
@ghale_khiaboon