هدایت شده از دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
بسم الله الرحمن الرحیم
چرا مردم پیشرفت های اقتصادی ایران را احساس نمی کنند؟
پاسخ به این پرسش بسیار کار سختی است و قطعا جوانب بسیار زیادی دارد که نگارنده از پس درک و بیان آنها برنمی آید. اما در این نوشتار سعی شده است به برخی از علل این ماجرا اشاره شود.
امروزه مردم ایران (تقریبا همه، به جز کسانی که هنوز می گویند رضاشاه روحت شاد) به لحاظ شناختی اعتراف دارند که ما نسبت به چهل و پنج سال پیش خیلی پیشرفت کرده ایم اما دو نکته بسیار مهم اجازه نمی دهد گرایش و احساسشان هم منطبق با این انگاره معرفتی باشد:
1. شکاف طبقاتی و بی عدالتی در ایران بیشتر شده است
2. آنقدر که کشورهای دیگر پیشرفت کرده اند ما پیشرفت نکردیم
این گزاره دوم را حتی برخی طرفداران پهلوی هم می گویند! یعنی اصل پیشرفت را قبول دارند ولی می گویند اگر شاه بود هم پیشرفت می کردیم. دنیا پیشرفت کرده است و هنری نیست که ایران هم پیشرفت کرده!
این دو گزاره هم درست است هم غلط!
باید دقیق این دو گزاره را بررسی کنیم تا ببینیم آنچه در ذهن مردم است دقیقا چیست و اعتراضشان به کجاست؟
در مورد گزاره اول سه نکته وجود دارد
الف: قطعا شکاف طبقاتی در ایران به نسبت قبل انقلاب بسیار کاهش پیدا کرده و ضریب جینی از بالای پنجاه صدم به 36 صدم هم رسید در اوائل دهه نود و با اینکه در دهه نود رشد داشته باز هم نسبت به قبل از انقلاب وضعیت بهتر است.
ب: مردم توقعشان بیش از این است و مخصوصا افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در دهه نود در خلال جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم، مردم را ناراحت کرده است. در همین دوره مقام معظم رهبری بارها فرمودند ما در عدالت عقبیم.
ج: هرچند در چهاردهه بعد از انقلاب شکاف طبقاتی کم شده و بسیاری از افراد طبقه پایین جامعه به طبقه متوسط تبدیل شدند (مثل خیلی از پدران خود ما که در فقر و نداری زندگی می کردند) اما آنچه در شأن ایران نیست و اتفاق افتاده بوجود آمدن "ابرطبقه" است. یعنی تعداد معدودی که فاصله شان بسیار نجومی شده است با سایر مردم.
اما در مورد گزاره دوم نیز چند نکته وجود دارد
الف: کشورهای دیگر یا همان چیزی که معمولا ایرانی ها به آن "خارج" یا "دنیا" می گویند مشخص نیست کجاست. ترکیبی از تصاویر فیلم های هالیوودی و تبلیغات تورهای گردشگری و شایعات فضای مجازی و ویژگی های مثبت کشورهای مختلف و ... تبدیل شده به ذهنیت یک ایرانی از "خارج" و زندگی در بهشت غرب!
2. تصور مردم ایران از توسعه یافتگی یعنی رسیدن به نقطه ای که "همه مردم" شبیه بیل گیتس و ایلان ماسک و قارون های غرب زندگی کنند. مثلا ایرانی ها پراید را با لامبورگینی مقایسه می کنند! گویی که تمام مردم خارج از ایران لامبورگینی سوار می شوند! قطعا نقد به کیفیت پایین پراید سرجای خود مفید است اما این مقایسه به نظر میرسد مقایسه منطقی نباشد.
3. باز تصور مردم ایران از توسعه یافتگی این است که در اقتصاد رشد کرده باشیم و مثلا درآمد بیشتری داشته باشیم. ولی توسعه فرهنگی و اجتماعی و حفظ ارزش های انسانی و الهی و امنیت و آموزش و بهداشت و... را توسعه نمی دانند. البته توسعه هم همین است و با پیشرفت متفاوت است اما این باعث شده که مردم نتیجه بگیرند ما پیشرفته هم نیستیم!
4. تصور ایرانی ها به خصوص جوان تر ها نسبت به مفهوم پیشرفت در کشور خودمان نیز یک مفهوم دچار اختلال شناختی نسلی است. طبیعی است که یک دهه هشتادی تصورش با یک دهه شصتی د رمورد پیشرفت کاملا متفاوت است. یک ایرانی هم نسل من سه دوره تمدنی را تجربه کرده است. (شاید نسل ما جزء معدود افرادی در تاریخ باشیم که چنین امکانی را داشته که سه دوره تمدنی را به چشم خود ببیند)
نسلی که از نفت برای روشنایی، از الاغ برای حمل و نقل، از کرسی برای گرم کردن، از شلنگ برای کتک زدن، از خانه همسایه برای مهمانی گرفتن، از حمام عمومی برای نظافت و قس علی هذا استفاده کرده است قطعا متفاوت است با نسلی که نهایتا از گوشی دکمه ای به گوشی لمسی رسیده است. از پلستیشن به PS5 رسیده است. از بلوتوث به shareit رسیده است.
5. تصور ما نسبت به پیشرفت یک اشکال دیگر هم دارد. خبر نداریم. دستگاه رسانه ای جمهوری اسلامی آن چنان ضعیف است که هوادارن دو آتشه نظام هم از بسیاری از پیشرفت های آن بی خبرند. کافی است در جمعی از برخی پیشرفت های حیرت انگیز ایران نام ببرید ولی نگویید پیشرفت های ایران است. هیچ کس به شما نمی گوید اینها را که خودمان هم داریم!
ادامه
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
دکتر #حسین_صمصامی اقتصاددان اسلامی :
دلار از سال ۶۷ تا کنون از ۷تومان،شده ۶۰۰۰۰ هزار تومان یعنی ۸۵۷۱ برابر، یعنی ۸۵۷ هزار درصد افزایش!! آن وقت گفته می شود سیاست تثبیت اجراشده؟؟!!!
دقیقا مجموعه سیاست های در غالب سیاست های تعدیل اقتصادی از سال ۶۹ شروع شده تاکنون هم دنبال شده است همه دولت ها هم تقریبا همین سیاست را اجرا کردند.
#دسترسی_سریع
💠 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🎤 استاد سید علی حسینی خامنهای
🗺 مشهد مقدس، مسجد امام حسن مجتبی علیهالسلام
🌙 ماه مبارڪ رمضان ۱۳۵۳
📚 فایل pdf کامل کتاب
🔊 فایل #صوت_کامل 👇
📁 بخش یکم: ایمان
🔸 جلسهی یکم: ایمان ۱
🔹 جلسهی دوم: ایمان ۲
🔸 جلسهی سوم: ایمان از روی آگاهی
🔹 جلسهی چهارم: ایمان زاینده و همراه با تعهدات عملی
🔸 جلسهی پنجم: ایمان و پایبندی به تعهدات
🔹 جلسهی ششم: نویدها ۱
🔸 جلسهی هفتم: نویدها ۲
📁 بخش دوم: توحید
🔹 جلسهی هشتم: توحید در جهانبینی اسلام
🔸 جلسهی نهم: توحید در ایدئولوژی اسلام
🔹 جلسهی دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا
🔸 جلسهی یازدهم: روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
🔹 جلسهی دوازدهم: توحید و نفی طبقات اجتماعی
🔸 جلسهی سیزدهم: تأثیرات روانی توحید
📁 بخش سوم: نبوت
🔹 جلسهی چهاردهم: فلسفه نبوت
🔸 جلسهی پانزدهم: بعثت در نبوت
🔹 جلسهی شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت
🔸 جلسهی هفدهم: هدفهای نبوت
🔹 جلسهی هجدهم: نخستین نغمههای دعوت
🔸 جلسهی نوزدهم: گروههای معارض
🔹 جلسهی بیستم: فرجام نبوت ۱
🔸 جلسهی بیست و یکم: فرجام نبوت ۲
🔹 جلسهی بیست و دوم: تعهد ایمان به نبوت
📁 بخش چهارم: ولایت
🔸 جلسهی بیست و سوم: ولایت
🔹 جلسهی بیست و چهارم: پیوندهای امت اسلامی
🔸 جلسهی بیست و پنجم: بهشت ولایت
🔹 جلسهی بیست و ششم: در پیرامون ولایت ۱
🔸 جلسهی بیست و هفتم: در پیرامون ولایت ۲
🔹 جلسهی بیست و هشتم (آخر): در پیرامون ولایت ۳ – هجرت
#طرح_کلی
#رهبر_انقلاب
🔰@tahavol_razi
هدایت شده از دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🌙 رهبر انقلاب: قطع رابطه اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی، توقع ملتهای مسلمان از دولتهایشان است
✏️ رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی:
دولتهای اسلامی رابطهشان را - رابطهی اقتصادی، رابطهی سیاسی را - با رژیم صهیونیستی قطع کنند. لااقل به طور موقت! تا وقتی که این جنایت را اینها دارند انجام میدهند رابطهها قطع باشد، کمکی نشود، ارتباطی وجود نداشته باشد. این توقع از دولتهای اسلامی است. توقع ما هم نیست فقط، توقع ملتهای مسلمان است. اگر الان همهپرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر میدهند به اینکه دولتهایشان بایستی قطع رابطه کنند با رژیم صهیونیستی. در این تردیدی نیست. ۱۴۰۳/۱/۲۲
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از دکتر غزل قلوزی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 #جمعه_های_مهدوی
ای جان جهان
جهان جان
ادرکنی....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پند| پرهیز از اسراف
🔺 رهبر انقلاب: مسئلهی اسراف؛ یکی از مشکلات کشور ما الان مسئلهی اسراف است. در آب اسراف می کنیم؛ در نان اسراف می کنیم؛ در بازماندهی غذا اسراف می کنیم؛ در وسایل زندگی، آنهایی که میتوانند اسراف میکنند؛ در برق اسراف می کنیم. اینها مسائل اجتماعی است؛ باید موعظه کرد، باید به مردم گفت، باید توجّه داد که نکنیم این کارها را.
✨این دو کتاب را جمع خوانی کنید
بسیاری از جوانان انقلابی سوال میکنند که برای آشنایی با سیاستهای نئولیبرال و سابقه اجرای آنها در ایران، چه منابعی وجود دارد؟
اول این حقیر معتقدم در این عصر جنگ اقتصادی، آشنایی با این سیاستهای تجویز شده از سوی صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی، برای جریان انقلابی از نان شب هم واجبتر است.
ثانیا منابع فراوانی در این زمینه وجود دارد. اما برای شروع، توصیه میکنم دو کتاب زیر را جمعخوانی کنید. در جمعهای دانشجویی، هیئتها، مساجد و... گروههای مطالعاتی تشکیل دهید (چه حضوری و چه مجازی). این کتابها چون جنبه تاریخی دارند و به نوعی روایت تاریخ هستند، در هر رشتهای که تحصیل کرده باشید، به راحتی مطالب آنها را درک خواهید کرد.
در این جنگ تمام عیار اقتصادی، سلاحی که باید دست بگیرید و به میدان بیائید، سلاح آگاهی است. اگر در جنگ نظامی، پیر و جوان، دانشجو و بنّا، همه رفتند آموزش نظامی دیدند و به میدان رفتند و پیروز شدیم، امروز همه باید آموزش اقتصادی ببینند.
یک روز هم فرصت را از دست ندهید.
۱- دکترین شوک؛ نائومی کلاین
۲- اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی؛ بهمن احمدی امویی
با کلیک روی عنوان کتابها میتوانید آنلاین خریداریشان کنید.
⚠️در این جنگ، تماشاگر نباشید...
سیدیاسر جبرائیلی
احزاب سیاسی و کالاسازی قدرت
✍ استاد میرباقری
در نظام سرمایهداری اقتصاد اصل و محور است و فرهنگ و سیاست تابع هستند و حتی قدرت سیاسی را هم از طریق احزاب دقیقاً مثل قدرت اقتصادی خصوصیسازی میکنند.
در واقع تشکیل احزاب در غرب خصوصیسازی قدرت است یعنی همانطور که به وسیله شرکتهای بزرگ ثروت را خصوصیسازی کرده و آن را در دست صاحبان ثروت متمرکز کردهاند قدرت را هم تابع آن ثروت خصوصیسازی کردهاند.
منبع: #گفتمان_عدالت، ص ۹۰
🔻چرا باشگاههای فوتبال اروپایی، عید فطر را تبریک میگویند و جشن ادیان دیگر را نه؟
#بازنشر از دینآنلاین
✔️امسال برای چندمین سال متوالی، شاهد تبریک باشگاههای اروپایی به مناسبت عید فطر بودیم: از رئال و بارسا تا چلسی و آثمیلان و پاریسنژرمن.
به عنوان مثال صفحات رسمی منچسترسیتی پوستری را منتشر کردهاند که در آن بازیکنان این تیم مثل هالند، در حال آماده کردن خانهای برای جشن عید فطر هستند.
این فارغ از توجهات در طول ماه رمضان نظیر برگزاری افطار عمومی در ورزشگاه چلسی و چند باشگاه دیگر بودهاست.
به نظر میرسد جذب مارکت مسلمانان، واگذاری بیشتر بلیتها در میان آنها و فروش محصولات جانبی یک دلیل محکم برای چنین کنشهایی باشد.
امّا چرا چنین توجهی مثلاً نسبت به آئین یهودیان(هانوکا) و یا هندوها(دیوالی) انجام نمیشود؟
احتمالاً باید دلیل این امر را در نظریاتی جست که رفتار اقتصادی مسلمانان را بیشتر متاثر از مذهبشان میداند تا سایر ادیان. در حقیقت مسلمانان کشورهای غربی، با احتمال بیشتری به برندی که به عقاید مسلمانان احترام میگذارد علاقمند میشوند تا مثلاً مسیحیان.
هرچه هست این توجهات، خواسته یا ناخواسته هم در برندینگ آئینهای اسلامی مهم بودهاست هم در ایجاد جریانی غیرمستقیم علیه اسلامهراسی برخی رسانههای بزرگ.
** دکتر سعیدی
وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ﴿٢٢﴾ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنْطِقُونَ ﴿٢٣﴾
و روزی شما و آنچه وعدهداده شدهاید در آسمان است! سوگند به پروردگار آسمان و زمین که این مطلب حقّ است همانگونه که سخن میگویید!
سورۀ ذاریات، آیات ۲۲ و ۲۳
ا***ا
برای فهم اجتماعی این آیه به گزیدهای از مقدمۀ چاپ دوم کتاب ارزشمند اقتصادنا اثر شهید صدر رضوان الله علیه توجه کنید:
انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان؛ حتی مسیحیت نتوانسته است بر گرایش زمینی انسان اروپایی چیره شود بلکه او توانسته است خدای مسیحیت را از آسمان به زمین بیاورد و در موجودی زمینی به آن تجسم بخشد.
این نگاه بهسوی زمین انسان اروپایی را قادر ساخت که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگ باشد. این ارزشها توانستهاند خود را در مکتبهای #لذتگرایی و #فایدهگرایی به نمایش بگذارند و بر تفکر فلسفی اخلاقی در اروپا سایه افکنند.
از سوی دیگر، انقطاع ارتباط حقیقی انسان اروپایی با خداوند متعال و نگاه او بهسوی زمین بهجای آسمان، باعث شد هرگونه اندیشۀ حقیقی دربارۀ سرپرستی والا از جانب بالا یا هر نوع محدودیت واجبشده بر او خارج از چارچوب ذاتش، از ذهن او زدوده شود. این امر او را از نظر روحی و فکری آماده کرد تا به حق خود نسبت به #آزادی ایمان بیاورد و مالامال از احساس استقلال و #فردگرایی شود.
بدین ترتیب، آزادی نقش اصلی در اقتصاد اروپایی پیدا کرد و فرایند توسعه توانست از احساس راسخ انسان اروپایی نسبت به آزادی، استقلال و فردگرایی برای موفقیت اقتصاد آزاد بهعنوان وسیلهای هماهنگ با تمایلات رسوخکرده در روح و اندیشۀ ملتهای اروپایی بهره ببرد.
نفس آزادی کلیدی بود که مفهوم #نزاع را برای انسان اروپایی باز کرد. آزادی برای هر انسان این حق را قائل شد که بدون هیچ محدودیتی حرکت کند مگر آنکه شخص دیگری در طرف مقابل باشد که او را محدود کند. بدین ترتیب، اندیشۀ نزاع در ذهن انسان اروپایی پدیدار شد و مانند سایر اندیشههای
اساسی که ماهیت تمدن مدرن غربی را شکل داده، خود را در عرصۀ فلسفه نشان داد.
این نزاع اثر بزرگی در جهتدهی اقتصاد مدرن اروپایی و فرایند توسعۀ همراه آن داشت چه آنجا که اقتصاد شکل فردی میگرفت و خود را در رقابت داغ و نامحدود بین بنگاهها و طرحهای شخصی سرمایهداری در پرتو اقتصاد آزاد نشان میداد و رشد میکرد و ثروت کلی را ازطریق درگیری و رقابت برای بقا افزایش میداد و چه آنجا که اقتصاد شکل طبقاتی میگرفت و خود را در تجمعات انقلابی نمایان میساخت که زمام تولید را در کشور به دست میگرفت و تمامی نیروها را به نفع توسعۀ اقتصادی به حرکت درمیآورد.
این اخلاقیات اقتصاد اروپایی متفاوت است با اخلاقیاتی که امت در درون جهان اسلام درنتیجۀ تاریخ دینی خود دارد. انسان شرقی که رسالتهای آسمانی او را پرورش داده و مدتی طولانی تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع پیش از نگریستن به زمین به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.
شیفتگی عمیق انسان شرقی نسبت به عالم غیب پیش از جهان محسوس، خود را در سطح فکری مسلمانان در قالب رویکرد اندیشهای جهان اسلام بهسوی افقهای عقلی معرفت بشری و دوری از زمینههای مرتبط با واقعیتهای محسوس نمایان ساخت. این #غیبگرایی در طبع انسان مسلمان باعث محدودشدن نیروی فریبندگی ماده و قابلیت انگیزش آن نسبت به انسان مسلمان شده است.
این غیبگرایی، انسان جهان اسلام را از احساس آزادی شخصی و آزادی اخلاقی به سبک انسان اروپایی دور میسازد. احساس انسان مسلمان به محدودیت درونی بر مبنایی اخلاقی به نفع جامعهای که در آن زندگی میکند، باعث میشود بهجای اندیشۀ نزاع که بر فکر اروپاییهای مدرن حاکم است، انسجام و ارتباطی عمیق با جامعۀ خود پیدا کند.
اگر این اخلاقیات انسان جهان اسلام را بهعنوان حقیقتی تجسمیافته در وجود امت لحاظ کنیم، میتوان از آن در الگوی اقتصاد در جهان اسلام استفاده کرد و آن را در چارچوبی قرار داد که با آن اخلاقیات هماهنگ باشد و به نیروی محرک و انگیزاننده تبدیل شود.
اگر زمین در چارچوب آسمان قرار گیرد و کار با طبیعت، صفت واجب و مفهوم عبادت بگیرد، آنگاه همان نگاه غیبگرا در انسان مسلمان به نیرویی محرک و قدرتی برانگیزاننده بهسوی #مشارکت_حداکثری در ارتقای سطح اقتصادی تبدیل میشود.
در اینجا اهمیت #اقتصاد_اسلامی بهعنوان الگوی اقتصادی روشن میشود که قادر است از اخلاقیات انسان جهان اسلام استفاده کند و آن را به نیروی بزرگ محرک و سازنده در فرایند توسعه و عامل موفقیت برنامهریزی سالم برای حیات اقتصادی تبدیل کند.
دکتر علی سعیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهیت نظام سرمایهداری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروههای خاص است.
اقتصاد مردمی یعنی قرار گرفتن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند. تنها در این حالت است که آزادگی انسان حفظ و فقر و محرومیت رفع میشود.
سید یاسر جبرائیلی
🚨🚨🚨#فوری | وزیر دفاع ایران:
هر کشوری که حریم هوایی یا خاک خود را برای حمله به ایران به روی اسرائیل باز کند، پاسخ قاطع ما را دریافت خواهد کرد
📋 قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ : با آنها بجنگيد تا خدا به دست شما عذابشان كند، خوارشان كند، بر آنها پيروزتان كند و دل مسلمانان را خنك كند. (توبه/ ۱۴)
#مجازات_رژیم_غاصب
⊰᯽⊱┈────────────┈⊰᯽⊱
🌐 eitaa.com/faryadresIRAN
🌐 instagram.com/faryadresIRAN
⊰᯽⊱┈────────────┈⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🚨🚨#فوری | وزیر دفاع ایران:
هر کشوری که حریم هوایی یا خاک خود را برای حمله به ایران به روی اسرائیل باز کند، پاسخ قاطع ما را دریافت خواهد کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفاع از حرم یعنی: قرار جنگ اگر باشد زمین کارزار ما تل آویو است تهران نه
https://eitaa.com/ghalvazi911
اعزام کاروان زیارتی و سیاحتی بیت المقدس
سه شب اورشلیم
دوشب حیفا
دوشب عسقلان
همراه با مداح مولودی خوانی
قیمت رایگان
😂😂
اینترنت در سرزمین های اشغالی با اخلال و قطع سراسری مواجه شده است.
به نظر بسیاری از کارشناسان این اقدام به جهت جلوگیری از ارسال تصاویر اصابت پهپادها و موشکهای ایرانی انجام گرفته است.
پ ن:
عه اینام مگه اینترنتشون قطع میشه ؟
ما به سازمان ملل باید شکایت کنیم اینها نباید مردمشون رو بایکوت خبری کنن این چه کاریه دیکتاتور ها 🤭
🆔 @alikhani_ra
هدایت شده از جنبش مستضعفین
🔴 مزه بالستیک
صهیونیست های غاصب تا حالا از هر حمله ای ترسیده بودند، راکت های سبکی بود که فلسطینی های تحت محاصره با چنگ و دندان تهیه و شلیک کرده بودند.
امشب تازه می فهمند موشک بالستیک یعنی چه! ترس یعنی چه! انفجار وحشتناک یعنی چه! زمین لرزه یعنی چه!
تازه گفته می شود امشب اهداف ایران فقط پایگاه های نظامی است نه لانه های مسکونی سگیونیست ها ...
"أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا" اسراء/۱۰
#انتقام_پشیمان_کننده
#انتقام_سخت
#الله_اکبر
✍"قاسم اکبری"
✌️جنبش مستضعفین
@jonbeshmostazafin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیباترین فیلم امشب ✌🏻😍
بوممممم