#آن_چهارده_روز
"آن چهارده روز" راوی چهارده نقطۀ عطف و اتفاق خاص زندگی امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، آن هم از زبان خود ایشان.
به عبارت دیگر این یک زندگینامۀ خودگفته است که اتفاقات روایتشده به انتخاب خود امیرالمؤمنین(علیهالسلام) انجام شده.
ماجرا از آنجایی شروع شد که روزی، بزرگِ یهودیان در کوفه به خدمت حضرت رسید...
____________
فهرست:
آن چهارده روز
سؤال «بزرگ یهودیان» از امیرمؤمنان(علیهالسلام)
هفت امتحان علی(علیهالسلام) در زمان حیات پیامبر(صلیالله علیه وآله)
امتحان اول: سه سال بهتنهایی...
امتحان دوم: خوابیدن به جای پیامبر(صلیالله علیه وآله) در شبی مخاطرهآمیز
امتحان سوم: کمسنترین و کمتجربهترین سرباز؛ در مقابل جنگاورترینها
امتحان چهارم: بیش از 70 زخم در دفاع از پیامبر(صلیالله علیه وآله)!
امتحان پنجم: وقتی زنان مدینه بر من میگریستند.
امتحان ششم: تا جایی که دیدگان از شدت ترس سرخ شد!
امتحان هفتم: میخواستند تکههای بدنم را بر روی کوهها پراکنده کنند!
هفت امتحان علی(علیهالسلام) بعد از رحلت پیامبر(صلیالله علیه وآله)
امتحان اول: هیچیک از آن مصائب، مانع انجام مأموریتهایم نشد.
امتحان دوم: در آن داغ میسوختم، که داغ دیگری اضافه شد.
امتحان سوم: خون دل خوردن برای پراکنده نشدن امت..
امتحان چهارم: دشوارتر از همۀ وقایع قبل...
امتحان پنجم: بر سر یک دوراهی دشوار
امتحان ششم: یا علی(علیهالسلام) را بکشید یا دستبسته تحویل معاویه دهید!
امتحان هفتم: جنگ با عابدان شبها و روزهداران روزها
سرانجام کار...
پینوشتها
http://panahian.ir/post/7903
#آن_چهارده_روز
ــــــ ـــ ـــ ــــ ـــ ـــ ـــ ــ ـــ ــ ــ ــ
ما معمولاً زندگی انسانها را با اتفاقات خاص و روزهای بزرگ آن به یاد میآوریم.
اتفاقاتی که معرِّف شخصیت و ویژگیهای خاص آن فرد است.
"آن چهارده روز" از همین جنس است و راوی چهارده نقطۀ عطف و اتفاق خاص زندگی امیرمؤمنان(علیهالسلام)، آن هم از زبان خود ایشان.
به عبارت دیگر این یک زندگینامۀ خودگفته است که اتفاقات روایتشده به انتخاب خود #امیرالمؤمنین(علیهالسلام) انجام شده.
ماجرا از آنجایی شروع شد که روزی بزرگ یهودیان در کوفه به خدمت امام(علیهالسلام) رسید و سؤالاتی را از ایشان پرسید.
روایت معروف به «رأس الیهود» که در کتاب معتبر خصال شیخ صدوق (م 381ق) آمده است، یک نمای جامع و منحصر به فرد از زندگی امیرمؤمنان(علیهالسلام) از آغاز بعثت رسول خدا(صلیالله علیه وآله) تا شهادت در محراب را به تصویر میکشد.
این سخنان را امام علی(علیهالسلام) حدود دو سال پیش از شهادتش، در پاسخ به پرسشی از بزرگ یهودیان در جمع اصحاب خویش در مسجد کوفه ایراد میکند و در پی آن، مرد یهودی مسلمان میشود. هرچند برخی از وقایع ذکر شده در این حدیث را بارها شنیدهایم؛ اما امام علی(علیهالسلام) نکاتی جزئی و ظریف را بهزیبایی وصف میکند و تحلیلهایی دقیق ارائه میدهد که بسیاری از آنها را نشنیدهایم و حتی برخی از آنها برخلاف آن چیزی است که تاکنون شنیدهایم یا تصور میکردیم.
این حدیث همچنین مورد توجه ویژۀ بزرگانی چون علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) قرار گرفته است. او محقق و تحلیلگر برجستۀ تاریخ اسلام در عصر حاضر است که کتابهایش در جهان اسلام مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و قریب به نود جلد کتاب تحلیلی در تاریخ رسول خدا(صلیالله علیه وآله) و امام علی(علیهالسلام) نگاشته است.
او به دلیل امتیازهای ویژۀ این حدیث، فصلی در کتابش را با عنوان «علی(علیهالسلام) از زبان علی(علیهالسلام)» گشوده که بخش اصلی آن به نقل و شرح این روایت اختصاص دارد. وی در چرایی نقل کامل این حدیث بلند مینویسد: «این روایت، نمایی کلی و تصویری جامع از آنچه امیرمؤمنان(علیهالسلام) در زندگی تبلیغی و جهادی خود متحمل شدهاند، به دست میدهد.»
گفتنی است که این روایت را افزون بر کتاب خصال شیخ صدوق(ره)، کتاب اختصاص شیخ مفید (م 413ق) با همین سند و تقریباً همین عبارات نقل کرده است.
متن عربی حدیث پیشِرو مطابق روایت شیخ صدوق(ره) در کتاب خصال است و در ترجمه به فارسی نیز برای روانی گفتار و قابل فهم بودن، در عین حفظ بار عاطفی و احساسی متن، به ترجمۀ صرف اکتفا نشده است؛ گاهی توضیحاتی افزوده شده، و گاهی ترجمه از حالت واژه به واژه (تحتاللفظی) خارج شده است.
در عین حال برای رعایت جانب امانت و امکان مراجعۀ اهل تحقیق، متن عربی نیز در مقابل آن آمده است.
همچنین متن اصلی حدیث، عنوانبندی نداشته است و عناوین متن عربی و فارسی، برای سهولت خواندن و تفکیک قسمتها از یکدیگر، در این کتاب اضافه شده است.
#آن_چهارده_روز
ــــــ ـــ ـــ ــــ ـــ ـــ ـــ ــ ـــ ــ ــ ــ
سؤال «بزرگ یهودیان» از امیرمؤمنان(علیهالسلام)
[سؤال رَأْسِ الْیَهُودِ عَنْ امیرالمؤمنین علیهالسلام]
📖 شیخ صدوق(ره) در کتاب خصال با سند خود از #امام_باقر(علیهالسلام) روایت میکند:
فی الخصال عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(علیهالسلام) قَالَ:
امیرمؤمنان(علیه السلام) بهتازگی از جنگ نهروان برگشته بود. درحالیکه امام(علیهالسلام) در مسجد کوفه نشسته بود، بزرگِ یهودیان بهحضور ایشان رسید و گفت: میخواهم سؤالی بپرسم که پاسخش را فقط انبیا و اوصیا میدانند.
أَتَى رَأْسُ الْیَهُودِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ(علیهماالسلام) عِنْدَ مُنْصَرَفِهِ عَنْ وَقْعَةِ النَّهْرَوَانِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ الْکُوفَةِ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَکَ عَنْ أَشْیَاءَ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا نَبِیٌّ أَوْ وَصِیُّ نَبِیٍّ.
امام فرمود: ای مرد یهودی! هرچه میخواهی بپرس.
قَالَ: سَلْ عَمَّا بَدَا لَکَ یَا أَخَا الْیَهُودِ.
مرد یهودی گفت: ما در کتاب مقدس خود میخوانیم: هنگامی که خدا پیامبری را مبعوث میکند، به او فرمان میدهد که فردی را از خاندانش انتخاب کند تا پس از خودش امور امت را تدبیر کند و دربارۀ او با امت عهد و پیمانی ببندد، تا این پیمان پس از درگذشتش مبنا و میزان عملِ رفتار پیروانش باشد.
همچنین در کتاب مقدس میخوانیم که خداوند اوصیا را، هم در زمان حیات انبیا و هم پس از وفات ایشان، امتحان میکند. اکنون مرا از تعداد این امتحانها خبر بده و بگو اگر «وصی» از این آزمایشها سربلند بیرون آید، سرانجامش چه میشود؟
قالَ: إِنَّا نَجِدُ فِی الْکِتَابِ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا بَعَثَ نَبِیّاً أَوْحَى إِلَیْهِ أَنْ یَتَّخِذَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ مَنْ یَقُومُ بِأَمْرِ أُمَّتِهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْ یَعْهَدَ إِلَیْهِمْ فِیهِ عَهْداً یَحْتَذِی عَلَیْهِ وَ یَعْمَلُ بِهِ فِی أُمَّتِهِ مِنْ بَعْدِهِ.
وَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَمْتَحِنُ الْأَوْصِیَاءَ فِی حَیَاةِ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَمْتَحِنُهُمُ بَعْدَ وَفَاتِهِمْ.
فَأَخْبِرْنِی کَمْ یَمْتَحِنُ اللَّهُ الْأَوْصِیَاءَ فِی حَیَاةِ الْأَنْبِیَاءِ وَ کَمْ یَمْتَحِنُهُمُ بَعْدَ وَفَاتِهِمْ مِنْ مَرَّةٍ وَ إِلَى مَا یَصِیرُ آخِرُ أَمْرِ الْأَوْصِیَاءِ إِذَا رَضِیَ مِحْنَتَهُمْ؟
امیرمؤمنان(علیهالسلام) به او گفت: تو را سوگند میدهم به خدای واحد که دریا را برای بنیاسرائیل شکافت و تورات را بر موسی(علی نبیّنا و آله و علیه السلام) نازل کرد! اگر پاسخ درست بدهم، آیا به آن اقرار میکنی و تأیید میکنی که در کتاب مقدس شما همینگونه آمده است؟
فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ(علیهالسلام): وَاللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ غَیْرُهُ الَّذِی فَلَقَ الْبَحْرَ لِبَنِی إِسْرَائِیلَ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ عَلَى مُوسَى(علی نبیّنا و آله و علیه السلام)، لَئِنْ أَخْبَرْتُکَ بِحَقٍّ عَمَّا تَسْأَلُ عَنْهُ لَتُقِرَّنَّ بِهِ؟
یهودی گفت: بله.
قَالَ: نَعَمْ.
امام(علیه السلام) فرمود: تو را سوگند میدهم به خدایی که دریا را برای بنیاسرائیل شکافت و تورات را بر موسی(علی نبیّنا و آله و علیه السلام) فرو فرستاد، آیا اگر سؤالت را پاسخ دهم مسلمان میشوی؟
قَالَ: وَ الَّذِی فَلَقَ الْبَحْرَ لِبَنِی إِسْرَائِیلَ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ عَلَى مُوسَى(علیهالسلام) لَئِنْ أَجَبْتُکَ لَتُسْلِمَنَّ؟
یهودی گفت: بله.
قَالَ: نَعَمْ.
امام(علیهالسلام) فرمود: خداوند متعال اوصیا را هفت بار در زمان حیات انبیا امتحان میکند؛ پس اگر موفق شدند و رضای الهی را جلب کردند، به پیامبران فرمان میدهد که آنها را به دوستی در زمان حیات و جانشینی پس از وفات انتخاب کنند و اطاعت از اوصیا بر پیروان انبیا واجب و حتمی میشود.
فَقَالَ لَهُ عَلِیٌّ(علیهالسلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَمْتَحِنُ الْأَوْصِیَاءَ فِی حَیَاةِ الْأَنْبِیَاءِ فِی سَبْعَةِ مَوَاطِنَ لِیَبْتَلِیَ طَاعَتَهُمْ، فَإِذَا رَضِیَ طَاعَتَهُمْ وَ مِحْنَتَهُمْ أَمَرَ الْأَنْبِیَاءَ أَنْ یَتَّخِذُوهُمْ أَوْلِیَاءَ فِی حَیَاتِهِمْ وَ أَوْصِیَاءَ بَعْدَ وَفَاتِهِمْ وَ یَصِیرَ طَاعَةُ الْأَوْصِیَاءِ فِی أَعْنَاقِ الْأُمَمِ مِمَّنْ یَقُولُ بِطَاعَةِ الْأَنْبِیَاءِ.
اوصیا پس از درگذشت انبیا، هفت نوبت امتحان میشوند تا صبر ایشان آزموده شود و اگر موفق شدند، خداوند متعال سعادت ابدی را برایشان رقم زده و آنها را به انبیا ملحق میکند.
ثُمَّ یَمْتَحِنُ الْأَوْصِیَاءَ بَعْدَ وَفَاةِ الْأَنْبِیَاءِ(علیهمالسلام) فِی سَبْعَةِ مَوَاطِنَ لِیَبْلُوَ صَبْرَهُمْ فَإِذَا رَضِیَ مِحْنَتَهُمْ خَتَمَ لَهُمْ بِالسَّعَادَةِ لِیُلْحِقَهُمْ بِالْأَنْبِیَاءِ وَ قَدْ أَکْمَلَ لَهُمُ السَّعَادَةَ.
بزرگ یهودیان گفت: راست گفتی ای علی! اکنون مرا خبر ده که خداوند چند بار تو را در زمان حیات محمد(صلیالله علیه وآله) و چند بار بعد از آن آزمود و بگو که سرانجامِ امر تو چه میشود؟
قَالَ لَهُ رَأْسُ الْیَهُودِ: صَدَقْتَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، فَأَخْبِرْنِی کَمِ امْتَحَنَکَ اللَّهُ فِی حَیَاةِ مُحَمَّدٍ مِنْ مَرَّةٍ وَ کَمِ امْتَحَنَکَ بَعْدَ وَفَاتِهِ مِنْ مَرَّةٍ وَ إِلَى مَا یَصِیرُ آخِرُ أَمْرِکَ؟
علی(علیهالسلام) دست یهودی را گرفت و گفت: بیا برویم تا به تو بگویم.
فَأَخَذَ عَلِیٌّ(علیهالسلام) بِیَدِهِ وَ قَالَ: انْهَضْ بِنَا أُنَبِّئْکَ بِذَلِکَ.
گروهی از اصحاب امام گفتند: ای امیرمؤمنان! اجازه بده ما هم این اخبار را بشنویم.
فَقَامَ إِلَیْهِ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالُوا: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْبِئْنَا بِذَلِکَ مَعَهُ.
امام فرمود: نگرانم دلهایتان تاب حرفهای مرا نداشته باشد!
فَقَالَ: إِنِّی أَخَافُ أَنْ لَا تَحْتَمِلَهُ قُلُوبُکُمْ!
اصحاب گفتند: چرا دربارۀ ما اینگونه فکر میکنی؟
قَالُوا: وَ لِمَ ذَاکَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ؟
امام فرمود: به خاطر اعمال و رفتاری که از بسیاری از شما دیدهام.
قَالَ: لِأُمُورٍ بَدَتْ لِی مِنْ کَثِیرٍ مِنْکُمْ.
در این هنگام مالک اشتر گفت: اجازه دهید ما نیز سخنان شما را بشنویم. به خدا قسم اعتقاد ما این است که روی زمین جز شما هیچ وصیِّ پیامبری وجود ندارد و پیامبر ما آخرین پیامبر الهی بود و اطاعت از شما بر ما واجب است؛ همانطور که اطاعت از پیامبر واجب بود.
فَقَامَ إِلَیْهِ الْأَشْتَرُ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْبِئْنَا بِذَلِکَ فَوَاللَّهِ إِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّهُ مَا عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ وَصِیُّ نَبِیٍّ سِوَاکَ وَ إِنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ لَا یَبْعَثُ بَعْدَ نَبِیِّنَا(صلیالله علیه وآله) نَبِیّاً سِوَاهُ وَ أَنَّ طَاعَتَکَ لَفِی أَعْنَاقِنَا مَوْصُولَةٌ بِطَاعَةِ نَبِیِّنَا.
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#داستانهای_شگفت
۵۱ - رؤیای صادقانه
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
سید جلیل جناب آقای ذوالنور(معمار) که نزد اهل ایمان، به تقوا و سداد معروف است نقل نمود شبی در عالم رؤیا بستانی بس وسیع و قصری با شکوه دیدم. از دربان إذن گرفتم و وارد شدم، دستگاه سلطنتی دیدم همینطور که تفرّج می کردم و از بزرگی دستگاه در شگفت بودم به قسمت بنگاه آن رسیدم که آبها از اطرافش در جریان و درختهای یاس سر درهم پیچیده بوی مست کننده آنها را استشمام می کردم، زیر سایه آنها تخت سلطنتی گذاشته به انواع زینتها مزیّن و مفرّش بود و بالای آن جناب آقای شیخ محمد قاسم طلاقت (واعظ) را دیدم که با نهایت عزت و جلال نشسته است.
از دربان پرسیدم که این دستگاه متعلق به کیست ؟
گفتند به آقای طلاقت که بر کرسی سلطنتی نشسته؛ اذن حضور گرفته بر او وارد شدم و پس از انجام تشریفات زیادی گفتم آقای طلاقت من با شما رفاقت داشتم و از حالات شما با خبر بودم چه شده که خداوند به شما چنین مقامی عنایت فرموده است ؟
در جواب گفت : چنین است که می گویی؛ من عملی نداشتم که مرا به چنین مقامی رساند لکن در اثر اینکه جوانی داشتم هیجده ساله به فاصله 24 ساعت مرضی در گلویش پیدا شد و از دنیا رفت، خداوند کریم در برابر این #مصیبت، چنین مقامی به من داد .
آقای ذوالنور گفت من از مرگ فرزند آقای طلاقت بی خبر بودم خواستم ایشان را ملاقات نمایم و خواب خود را برایش بگویم گفتم شاید فرزندش نمرده باشد و خواب را تعبیر دیگری باشد، از ایشان نپرسیدم بلکه از یک نفر اهل علم که با ایشان رفاقت داشت از حال فرزندش پرسش کردم گفت بلی چندی قبل پسر هیجده ساله ایشان به فاصله 24 ساعت از کَفَش رفت.
در باب اجرها و پاداشهای الهی در مورد مرگ اولاد خصوصاً پسر، روایات و داستانهایی است که در اوایل کتاب (لئالی الاخبار) مرحوم تویسرکانی نقل کرده است و برای مزید اطلاع به کتاب ( مسکن الفؤاد فی موت الأحبّه و الاولاد) تألیف شهید ثانی مراجعه شود و در اینجا به نقل یک روایت اکتفا می شود :
حضرت صادق علیه السلام می فرماید : ( أجر مؤمن از مردن فرزندش #بهشت است صبر کند یا نکند )¹
با اینکه اجر در هر مصیبت و بلایی موقوف بر صبر آن است مگر در موت اولاد هرچند نتواند صبر کند اجرش ثابت است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- فی مُوَثَّقَهِ اِبْنِ بُکَیْر عَنْ ابَی عْبدِاللّه (علیه السلام) قالَ ثَوابُ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَلَدِهِ اذا مات، اَلْجَنَّهُ صَبَرَ اَوْ لَمْ یَصْبِرْ / آداب السنن ، ممقانی ، صفحه 281
🇯 🇴 🇮 🇳
https://eitaa.com/mabaheeth/48367
╭═══════๛ - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - -
47.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مستند جنجالی « تہران پایتختــ ایرانـ استــ »
📼 این مستند در سال ۱۳۴۵ [۱۲ سال قبل از انقلاب] توسط کامران شیردل ساخته شد و روایتگر مشکلات مردم شهر تهران ، به عنوان پیشرفته ترین شهر ایران میباشد!
😏در نهایت این مستند کوتاه توسط وزارت فرهنگ و هنر حکومت پهلوی توقیف شد و پس از پیروزی انقلاب، این مستند با اشاره به پیروزی شکوهمند انقلاب مردم ایران در ابتدای مستند، در سال ۱۳۵۹ منتشر گشت!
#پهلوی_بدون_روتوش
#دهه_فجر | #عید_انقلاب
╭═══════๛- - - ┅ ╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
⭐️ بازخوانی
👈🏻 بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملت ایران
🔺 بیانیهی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد.
📝 مطالعه+دسترسی به محصولات👇
khl.ink/f/41673
🖼 #اطلاعنگاشت | مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب
✏️ حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی بهمناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ بیانیهای مهم و راهبردی صادر کردند.
به مناسبت سالگرد انتشار بیانیه گام دوم انقلاب مهمترین بخشهای این بیانیه را در این مطلب مرور میکنیم.
🖨 نسخه با کیفیت👇
khl.ink/f/41706
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -