eitaa logo
قرارِ تماشا
127 دنبال‌کننده
208 عکس
6 ویدیو
2 فایل
قدرت سینما و درام برای تبیین پدیده های این عالم شاید بی نظیر باشد. قرار تماشا یکی از رویداد های اندیشه‌ورزی اندیشکده تبیین است. شناخت مقدمه لازم فعل تبیین است. و شناخت بدون تماشا ممکن نیست. بدون تماشا تبیین ممکن نیست. ارتباط با ما: @tamashaID
مشاهده در ایتا
دانلود
دیالوگ چیست؟ سخنانی که میان شخصیت های یک نمایشنامه رد و بدل میشود، مهمترین بخش یک نمایش است بنابر این فن دیالوگ نویسی را میتوان اساس کار درام نویسی دانست شخصیت های هر درامی از طریق دیالوگ پرداخته میشوند و پرورش می یابند و اتفاقات خارج از صحنه به وسیله‌ی دیالوگ به تماشاگران القا میشود. هر اثر ادبی را بصورت مکالمه‌ی بین دو تن یا بیشتر باشد نیز دیالوگ خوانند. دیالوگ یک عنصر است ، عنصری که شروع کننده خیلی از حوادث است. منشاء خیلی از تصمیم ها خیلی از انتخاب ها . شاید بتوان گفت دیالوگ مهم ترین عنصر برای زندگی انسان هاست . اگر دیالوگ نبود انسان چگونه با یکدیگر همکاری می کردند. شاید همه حادثه ها در یک جامعه در یک خانواده و یا در یک جمع دو نفره ریشه در دیالوگ دارد. حتی شاید بتوان گفت تمام انتخاب ها و اعمال یک انسان ریشه در دیالوگ او با خودش دارد. دیالوگ به ابلیس میدان می دهد آدم را فریب دهد و در سقیفه دیالوگ عنصر اصلی است. دیالوگ از درون انسان شروع می شود یعنی انسان اول با خودش حرف می زند و بعد تصمیم میگیرد نتیجه ای که گرفته است با دیالوگ با اطرافیانش مطرح کند. برای اینکار تلاش می کند گفت و گویی که با خودش داشت را با اطرافیانش داشته باشد تا شاید اطرافیان هم به آن نتیجه ای که او در گفت و گو با خودش رسیده است برسند ... پس دیالوگ چرا ضرورت دارد ؟! دیالوگ فقط از شخصیت ها بر می‌آید . به زودی ... قرار تماشا مردم ایران حق دارند واقعیت ها را تماشا کنند . 🆔@ghararetamasha
یادداشت نرگس پایدار بعد از تماشای فیلم آبادان یازده شصت رسانه وسیله ی رسیدن به هدف نیست بلکه خود در جامعه یک هدف و رکن اساسی است . در جنگ نابرابر تحمیلی رادیو و تلویزیون تنها راه ارتباطی قلب مردم ایران و رزمندگان خط مقدم بود .... برای اعزام ،تامین غذا ، کمک رسانی ، حمایت ، تخلیه ، عدم تخلیه و پایداری و روحیه دادن و تفهیم اهمیت موقعیت و.... این رسانه بود که حضور داشت . افکار عمومی و مدیریت آن در زمان جنگ بیش از هر زمان دیگری اهمیتش نمایان شد ، پس رادیو و تلویزیون که تا آن زمان و قبل انقلاب فقط به دید وسیله ی سرگرمی نگاه میشد جایگاه اش را پیدا کرد به طوری که یک نمونه ی آن را در فیلم آبادان ۱۱-۶۰ میبینیم که چطور به کمک رادیو تمرکز عراقی ها از محل عملیات پرت شده و مردم بوسیله ی اطلاع رسانی رادیو با همبستگی جلوی سقوط آبادان و ایران را میگیرند . از این نمونه خدمت های رسانه در جنگ کم نداریم مثل زمانی که پاوه در خطر سقوط بود که ناگهان با پخش فرمان مستقیم امام از رادیو به مردم ایران برای اعزام به پاوه به یک باره ورق برگشت ... و صد ها نمونه ی دیگر که ای کاش از دل تاریخ برای نسل امروز روایت میشد. از این روست که میگوییم رسانه وسیله رسیدن به هدف نیست بلکه خود یک [ رکن و هدف ] است . پس به جرات میتوانیم بگوییم «رسانه» یکی از [ ارکان اساسی] پیروزی ایران در دفاع مقدس بود . مردم ایران حق دارند واقعیت‌ها را تماشا کنند. 🆔@ghararetamasha دلتنگ ارتباط با شما هستیم 🆔@tamashaID
یادداشت کوتاه مهسا مهدیه بعد از تماشای فیلم آبادان یازده شصت آبادان یازده شصت نه , بلکه ایران یازده شصت آبادان یازده شصت تصویر یک رسانه محلی بود . رسانه ای که میداند جز رساندن کاری ندارد ، رسانه ای که میداند اگر یک لحظه غفلت کند شهر سقوط می‌کند و بمثابه باور مردم از دست میرود . کاش میشد همین امشب رسانه پوچ را بمب باران کرد تا بداند اگر باشد و چیزی نگوید ، اگر نداند که چه برای گفتن دارد قلب و ذهن مردم از دست میرود . یک نکته خیلی قابل تامل برایم زمانی بود که گوینده پشت میکروفن می‌نشست ، وقتی متن ها را میخواند با غرور افتخار میکرد که در این خاک و بوم زندگی میکند و حتی وقتی از اتاق رژی بیرون می آمد با غرور به همه باورش می‌بالید اما در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران آیا هنرمندانش را برای خودش میداند یا تفکر عموم این است که این حکومت با هنر بیگانه است و فن غربی در اجرا و گویندگی اصلا اجازه نمی‌دهد گوینده خودش یابنده حقیقت باشد و به آن افتخار کند . اگر چه هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی هم داشته باشد که از صبح زود دوست دارم زندگی رو بخوانند . آبادان یازده شصت / ایران یازده شصت می‌گوید حتی اگر من یک روز از احوالاتم به مادرم ، به دوستم نگویم دیگر موجود نیستم ‌! آیا خط ارتباط ما با مردم برقرار است ؟ شاید تا الان سقوط کرده ایم و خودمان خبر نداریم !!!
ای کاش صدا و سیما میفهمید کارشناسان برنامه میزگرد، رقیب نامزد ها نیستند. بلکه میزبان هستند و مهمان نامزد انتخابات. نمیدانید عدم فهم این موضوع ساده چقدر میتواند فاجعه آور باشد. عدم فهم این موضوع ساده زمینه ساز اتفاقات میزگرد فرهنگی و سیاسی دکتر پزشکیان شد. وقتی که صدا و سیما کارشناسان برنامه را از خود نمیداند و آن ها را به عنوان عوامل برنامه به رسمیت نمی شناسد و آن ها را رقیب نامزد به حساب می آورد، قدرت دفاع از اذهان عمومی را از دست میدهد. و نمیفهمد باید برای روشن شدن اذهان عمومی به کارشناسان وقت بدهد و این اصلا غیرعادلانه نیست چون کارشناسان رقیب نامزد حاضر در برنامه نیستند. همین غفلت باعث می شود صدا و سیما نماینده بعضی از گروه ها نشان داده شود. این در میزانسن برنامه کاملا مشخص است. چرا که صدا و سیما مجری را وسط گذاشته است. انگار در صحنه سه بازیگر داریم. در صورتی که دوبازیگر داریم. نامزد انتخابات و رسانه ملی. یعنی صدا و سیما با محدود کردن زمان کارشناسان برنامه میزگرد اول خودش دارد به خودش تهمت میزند که کارشناسانم نماینده جریانی خاصی هستند. حال چرا خطای کوچک از این سازمان پذیرفته نیست؟ برای پاسخ این سوال بیانات آیت الله خامنه ای را مرور می کنیم. رسانه‌های جمعی در همه جای دنیا، یکی از حساسترین مراکز است؛ مخصوص ایران نیست. دلیل آن هم واضح است؛ زیرا همه چیز یک دستگاه تبلیغاتی و یک وسیله‌ی عمومی مثل صدا وسیما - خوبی و بدی آن، کاری که در آن انجام گرفته باشد و تلاشی که شما انجام میدهید - هر لحظه جلوی چشم مردم است. این‌طور نیست که شما امروز کاری را در صدا و سیما انجام بدهید و اثرش مشهود نباشد. نه، هر کاری که در صدا و سیما انجام بگیرد، آثارش خیلی زود مشاهده میشود. طبیعت اداره‌ی روزمره‌ی این تشکیلات آن است که انعکاسش و تلقی و فهم مردم از آن، تقریباً بلافاصله است. شما امروز برنامه میسازید و این برنامه را حداکثر یک هفته، دو هفته، یا یک ماه دیگر اجرا خواهید کرد؛ یعنی خیلی زود دیده میشود. دستگاهی که اثرش این‌طور سریع و عمومی است، انتظارات مختلفی در قبال آن هست. این‌جا انصافاً جای خیلی حساسی است؛ گیرم که نظامی پشت سر این رسانه نباشد که مکتب و خط مشی و راهی دارد. اگراین گونه باشد - که هست - طبعاً حساسیت این تشکیلات خیلی بیشتر خواهد شد. لذا در زندگی مردم، این تشکیلات، تشکیلات فوق‌العاده حساس، مهم و تعیین‌کننده‌یی است. کار خوب و بد و خدمت و خدای نکرده سوءعمل در این تشکیلات، با جاهای دیگر فرق میکند؛ چون تأثیرش عمومی و سریع است و سطح کارش خیلی وسیع و محسوس و مشهود میباشد. ۱۳۶۹/۰۵/۰۷
ارتباط با شما عزیزان برای ما خیلی مهم است. از همراهی شما خوشحالیم.
سینما می تواند نجات دهنده ی اقتصاد ایران باشد؟ بیست و دومین قرار تماشا با اکران فیلم قیمت واقعی برگزار خواهد شد. آیا می توانیم مشکلات اقتصادی کشور را به کمک سیاست های خارجی حل کنیم؟ ما با دیدن این فیلم متوجه خواهیم شد که اگر حواسمان به استقلال کشورمان نباشد، اگر خود را وابسته بدانیم و در برابر ظلم ایستادگی نکنیم روزی خواهد رسید که تبدیل به برده هایی می شویم که نه تنها وضع زندگی و آرامشمان که بلکه حتی نفس کشیدنمان هم برای کسی مهم نخواهد بود. ما باید بدانیم چرا بعضی از کشورها دوست دارند ما وابسته ی آنها باشیم! چرا دوست دارند ما از نظر اقتصادی استقلال نداشته باشیم. و اصلا چرا میگوییم وابسته بودن خوب نیست. وابسته بودن چه بلایی سر ما و زندگی ما و آینده ی ما می آورد... ⏰ چهارشنبه ۶ تیرماه از ساعت ۱۵:۳۰ خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی بدون تماشای واقعیت ها تبیین ممکن نیست. مردم ایران حق دارند واقعیت‌ها را تماشا کنند. 🆔@ghararetamasha
سلام عیدتون مبارک تماشاگران عزیز و دوست داشتنی این هفته در قرار تماشا اقتصاد را تماشا می کنیم. تماشا می کنیم اگر فقه نباشد چه می شود. راه نجات اقتصاد ایران را تماشا می کنیم. بعد از تماشای فیلم بیست و دومین قرار تماشا برای آینده آماده تر خواهید شد. تماشای این فیلم درک خطبه فدک حضرت زهرا را برای ما آسان تر خواهد کرد. بدون حکومت علی این عالم چگونه است؟ اگر اقتصاد را علی (ع) مدیریت نکند چه می شود؟ بیست و دومین قرار تماشا این هفته ۶ تیرماه در حوزه هنری استان اصفهان برگزار خواهد شد.
تماشای حکومت غیردینی امکان فهم ضرورت حکومت دینی را فراهم می کند. در بیست و دومین قرار تماشا یکی از مهم ترین مستند های تاریخ سینما اکران خواهد شد. The True Cost روایت مردم کشورهایی است که حکومت هایی غیردینی دارند. با این فیلم استعمار امروز را تماشا می کنیم . خیلی از مردم ایران گمان می کنند استعمار امروز ممکن نیست و این پدیده برای یک قرن گذشته است. با تماشای این فیلم میتوانند آینده ایران غیر مستقل را درک کنند. این مستند یکی از بهترین مستندهای اقتصادی تاریخ سینماست. مستندی که روش جدید استعمار را به نشان میدهد. یکی از مهم ترین روش های استعمار امروزی سرمایه گذاری کشورهای خارجی در کشور مقصد است. یعنی استعمارگران با پوشش سرمایه گذاری استعمار می کنند. با تماشای این فیلم راه نجات اقتصاد ایران را میتوانیم تماشا کنیم. گام اول تماشای اقتصاد است. تا از اقتصاد شناختی نداشته باشیم چگونه میتوانیم مشکلش را شناسایی کنیم؟ اگر به خوبی نتوانیم مشکلش را شناسایی کنیم چگونه میتوانیم راه حل مشکل را پیدا کنیم؟ فردا در بیست و دومین قرار تماشا فیلم The True Cost اکران خواهد شد.
همراهان گرامی پادکست ضد قهرمان 🕒 قسمت چهارم تا ساعاتی دیگر منتشر می شود . فیلمی که در قسمت چهارم به آن پرداختیم اهمیت انتخابات را برای ما معنا می‌کند . اهمیت اینکه چه کسی برای آینده ما تصمیم بگیرد را دوباره معنا می‌کند . فیلم مستند کالکتیو محصول سال ۲۰۱۹ یکی از مهم ترین فیلم هایی است که دولت را به طور واقع نمایش می‌دهد. منتظر قسمت چهارم پادکست ضد قهرمان باشید .
سینما چگونه آینده جهان را ترسیم می کند؟ مردم ایران در آینده جهان چه نقشی خواهند داشت؟ تصور کنید اتفاق هولناکی در کشور برای شما و خانواده تان و هموطنانتان در حوزه سلامت رقم خورده است.اولین کاری که می کنید برای دریافت کمک به چه کسی مراجعه می کنید؟ ازچه کسی توقع دریافت امکانات و درمان دارید؟ حالا اگر همان کسی که بهترین گزینه انتخابی شما باشد فاسد باشد و فقط به فکر جیب خودش باشد آیا دیگر به سراغ او می روید؟ یا به راهکار دیگری فکر می کنید؟ 🎧 در قسمت چهارم پادکست ضد قهرمان شما را دعوت میکنیم به تماشای زندگی مردم کشوری بنشینید که با وجود اینکه متوجه می شوند دولت و پزشکان کشورشان به مردم خیانت می کنند اما بازهم راضی به زندگی در آن وضعیت می شوند؟ کشوری که یک رسانه ورزشی می خواهد آن ها را نجات دهد. مگر می شود یک پزشک اینگونه شود؟ مگر می شود در کشوری اینگونه باشد؟ چرا یک رسانه ورزشی باید به چنین چیزی بپردازد و دیگر هیچ رسانه ای چیزی نمی گوید؟ چرا جوانان این کشور نمیتوانند تغییری ایجاد کنند؟ فساد چیست؟ و چرا فساد در این حد ممکن می شود؟ مردم رومانی چرا با این وضعیت کنار آمده اند؟ چرا همان یک رسانه به مبارزه ادامه نمیدهد؟ آیا در این جامعه مبارزه معنایی می دهد؟ 🎞Collective 🗓 محصول سال :2019 🎬 کارگردان: الکساندر نانائو ضد قهرمان را از طریق لینک های زیر بشنوید: لینک کست باکس 🔽 https://castbox.fm/va/6153069 لینک شنوتو 🔽 https://shenoto.com/album/podcast/253984/EP04--Collective مردم ایران حق دارند واقعیت ها را تماش کنند. 🆔@ghararetamasha