گزاش تصویری بیست و یکمین قرار تماشا
در این قرار تماشاگران عزیز پیرامون واقعیت جنگ رسانه ای با یکدیگر گفت و گو کردند. فیلم آبادان یازده 60 فیلم بسیار مهمی برای فهم و شناخت درست رسانه است.
بزودی گزارش صوتی منتشر خواهد شد.
#گزارش_تصویری
#گزارش_ذهن قرارتماشا ۰۳/۰۳/۲۳
من اگه بخوام صدایی برسونم تا پای جون براش تلاش میکنم
این اخرین حرفی بود که فیلم برای من داشت...
رادیو نفت آبادان اون روزها رادیو بود،
رادیو به معنای حقیقی کلمه، رسانه...
معنایی که ما بارها و بارها درموردش تو جلساتمون صحبت کردیم
اما حالا رادیو چیه؟ ایا هنوز هم رادیو رادیوست؟
رادیو رسانه است؟
هنوز هم کسایی پیدا میشن که برای رسوندن صدایی، حرفی، از جونشون بگذرن؟
اصلا حرفی دارن که بخوان براش از جونشون بگذرن؟؟
ایا امروز هم رادیو میتونه همونجوری عملکنه که چهل سال پیش رادیو نفت عمل کرد؟!
رادیوی جمهوری اسلامی الان وظیفش چیه؟
ما فهمیدیم که رسانه ی یک ملت عنصرحیاتی، اساسی و اصلا سرپا نگه دارنده ی یه حکومته
اما خب این عنصر امروزه چطور میخواد کارش رو انجام بده؟
اصلا قبلش چطور میتونه مخاطب ها رو جمع کنه؟
تو اون سال، تو آبادان کسی پیدا نمیشد که رادیو رو به گوشش نچسبونده باشه!
امروز ایا کسی اینطوری هست؟
ایا صدا سیما تونسته مخاطباش رو همینطوری پای رسانه نگه داره؟
اصلا مخاطب امروز، مثل مخاطب اون روزِ ابادان منتظر رسیدنه پیامی از رسانه اش هست؟
اصلا همچین انتظاری از رسانش داره؟؟
عموپورنگ چطور میتونه بچه ها رو انقلابی کنه؟
ایا بچه هایی که پای برنامش میشینن انتظار شنیدن حرف آموزنده از اون دارن یا فقط میخوان وقتشون یه جوری پر شه؟
چطور میشه مخاطب رو آگاه کرد؟
نمیدونم امروز چطور میشه رسانه همه جوره رسانه باشه!
برنامه های کودک
آشپزی
فیلم و سریال
و...
چطور باید آگاه سازی کنن
چطور باید در عین حالی که میخوان مطابق با ذائقه ی ادم ها برنامه درست کنن میتونن رسانه ی حکومت هم باشن؟
آبادان یازده شصت
شهر از دست میرود اگر رسانه نباشیم.
یادداشت کوتاه ریحانه رحمانی یار بعد از تماشای فیلم آبادان یازده شصت
ما اگر تک تک جمع نشویم و یک جبهه برای رساندن حقیقت به مردم تشکیل ندهیم و نجنگیم خودمان را از دست داده ایم. دشمن هر لحظه با خبر سازی و بمباران اطلاعاتی به روح و روان ما حمله میبرد و اگر ما بنشینیم قطعا او بیکار نخواهد بود و یکی یکی جان های مان را خواهد گرفت. پس بگذار دوباره بگویم حیات ما به رساندن حقیقت، به رسانه بودن ماست.
#یادداشت_کوتاه
مردم ایران حق دارند واقعیتها را تماشا کنند.
🆔@ghararetamasha
دلتنگ ارتباط با شما هستیم
🆔@tamashaID
یادداشت فاطمه میرلوحی در مورد بازی همستر و مسخ شدن انسانیت
تمدن مدرن چگونه شما را به شی تبدیل میکند؟
#یادداشت_کوتاه
یادداشت فاطمه میرلوحی در مورد بازی همستر و مسخ شدن انسانیت
تمدن مدرن چگونه شما را به شی تبدیل میکند؟
هِنری فورد موسس شرکت خودروسازی فورد وقتی میخواست میزان بهرهوری محصولات خود را افزایش دهد و در عین حال کیفیت اتومبیلهایش دستخوش تغییر نشود، با چند تئوری تلاش کرد روند تولید اتومبیلها را از حالتی که یک فرد از صفر تا صد آن را میساخت به بخشهای کوچکتری تقسیم کند. این روند تا جایی ادامه داشت که انسانی همه فنحریف را به موجودی تبدیل کند که تنها قادر است ۹۰ درجه دستش را بچرخاند و پیچ را ببندد و دوباره ۹۰ درجه دستش را بچرخاند و پیچ بعدی را ببندد و باز هم.
فورد به عنوان فردی موفق و کار آفرین شناخته میشود اما او با پیاده کردن این ایده، انقلاب صنعتی را به بستری برای ایجاد نوع جدید از انسان مبدل کرد که در یک کار تخصص خوبی داشتند، آن هم شی بودن بود.
انسانِ تنبلِ بیعار و افزون طلب اتفاقا از این ایده استقبال کرد، قطعا سفت کردن یک پیج به آموزش زیادی نیاز نداشت اما سرعت را افزایش میداد و سختی کار را بسیار کم میکرد،دیگر هیچ فکر کردنی هم لازم نبود.
چه چیزی بهتر از این؟!
شاید در شرایط اخیر به شکل فجیعی شاهد این موضوع بودهایم، یعنی شی شدن.
اطرافیانمان، آدمهای کوچه و بازار، کودکان زیر ۱۲ سال، پیرمردهای بالای ۷۰ سال، مادرهای خانهدار، روشنفکران کافهای و شاید برخی آدمهای به ظاهر متدین در یک پیامرسانِ خارجی وارد میشوند و با ضربه زدن های مکرر روی نمایشگر تلفنشان سکه جمع میکنند که شاید روزی بتوانند آن را به پولهای معلوم نیست از کجا آمده تبدیل کنند. این وضعیت مسخره اما واقعیست. آنها به شی تبدیل شدهاند و حتی روحشان خبر ندارد که کسی که این سیستم را اداره میکند چگونه برای قدرت و شهرت خودش حاضر است تو را به پستترین موجود مادی، یعنی اجسام، اشیاء و یا به تعبیری جمادات تبدیل کند. آن انسانی که قادر بود عینِ الله شود، اکنون به چه حقارتی رسیده است.
برای تفهیم این موضوع پیشنهاد میکنم مستند سامساره را به تماشا بنشینید.
#samsara
#مستند
#یادداشت_کوتاه
مردم ایران حق دارند واقعیتها را تماشا کنند.
🆔@ghararetamasha
دلتنگ ارتباط با شما هستیم
🆔@tamashaID
دیالوگ چیست؟
سخنانی که میان شخصیت های یک نمایشنامه رد و بدل میشود، مهمترین بخش یک نمایش است بنابر این فن دیالوگ نویسی را میتوان اساس کار درام نویسی دانست شخصیت های هر درامی از طریق دیالوگ پرداخته میشوند و پرورش می یابند و اتفاقات خارج از صحنه به وسیلهی دیالوگ به تماشاگران القا میشود.
هر اثر ادبی را بصورت مکالمهی بین دو تن یا بیشتر باشد نیز دیالوگ خوانند.
دیالوگ یک عنصر است ، عنصری که شروع کننده خیلی از حوادث است.
منشاء خیلی از تصمیم ها خیلی از انتخاب ها .
شاید بتوان گفت دیالوگ مهم ترین عنصر برای زندگی انسان هاست . اگر دیالوگ نبود انسان چگونه با یکدیگر همکاری می کردند. شاید همه حادثه ها در یک جامعه در یک خانواده و یا در یک جمع دو نفره ریشه در دیالوگ دارد. حتی شاید بتوان گفت تمام انتخاب ها و اعمال یک انسان ریشه در دیالوگ او با خودش دارد.
دیالوگ به ابلیس میدان می دهد آدم را فریب دهد و در سقیفه دیالوگ عنصر اصلی است.
دیالوگ از درون انسان شروع می شود یعنی انسان اول با خودش حرف می زند و بعد تصمیم میگیرد نتیجه ای که گرفته است با دیالوگ با اطرافیانش مطرح کند. برای اینکار تلاش می کند گفت و گویی که با خودش داشت را با اطرافیانش داشته باشد تا شاید اطرافیان هم به آن نتیجه ای که او در گفت و گو با خودش رسیده است برسند ...
پس دیالوگ چرا ضرورت دارد ؟!
دیالوگ فقط از شخصیت ها بر میآید .
به زودی ...
#دیالوگ
#قرارتماشا
قرار تماشا
مردم ایران حق دارند واقعیت ها را تماشا کنند .
🆔@ghararetamasha
یادداشت نرگس پایدار بعد از تماشای فیلم آبادان یازده شصت
رسانه وسیله ی رسیدن به هدف نیست بلکه خود در جامعه یک هدف و رکن اساسی است .
در جنگ نابرابر تحمیلی رادیو و تلویزیون تنها راه ارتباطی قلب مردم ایران و رزمندگان خط مقدم بود ....
برای اعزام ،تامین غذا ، کمک رسانی ، حمایت ، تخلیه ، عدم تخلیه و پایداری و روحیه دادن و تفهیم اهمیت موقعیت و.... این رسانه بود که حضور داشت .
افکار عمومی و مدیریت آن در زمان جنگ بیش از هر زمان دیگری اهمیتش نمایان شد ، پس رادیو و تلویزیون که تا آن زمان و قبل انقلاب فقط به دید وسیله ی سرگرمی نگاه میشد جایگاه اش را پیدا کرد به طوری که یک نمونه ی آن را در فیلم آبادان ۱۱-۶۰ میبینیم که چطور به کمک رادیو تمرکز عراقی ها از محل عملیات پرت شده و مردم بوسیله ی اطلاع رسانی رادیو با همبستگی جلوی سقوط آبادان و ایران را میگیرند .
از این نمونه خدمت های رسانه در جنگ کم نداریم مثل زمانی که پاوه در خطر سقوط بود که ناگهان با پخش فرمان مستقیم امام از رادیو به مردم ایران برای اعزام به پاوه به یک باره ورق برگشت ...
و صد ها نمونه ی دیگر که ای کاش از دل تاریخ برای نسل امروز روایت میشد.
از این روست که میگوییم رسانه وسیله رسیدن به هدف نیست بلکه خود یک
[ رکن و هدف ] است .
پس به جرات میتوانیم بگوییم «رسانه» یکی از [ ارکان اساسی] پیروزی ایران در دفاع مقدس بود .
#یادداشت_کوتاه
مردم ایران حق دارند واقعیتها را تماشا کنند.
🆔@ghararetamasha
دلتنگ ارتباط با شما هستیم
🆔@tamashaID
یادداشت کوتاه مهسا مهدیه بعد از تماشای فیلم آبادان یازده شصت
آبادان یازده شصت نه , بلکه ایران یازده شصت
آبادان یازده شصت تصویر یک رسانه محلی بود . رسانه ای که میداند جز رساندن کاری ندارد ، رسانه ای که میداند اگر یک لحظه غفلت کند شهر سقوط میکند و بمثابه باور مردم از دست میرود . کاش میشد همین امشب رسانه پوچ را بمب باران کرد تا بداند اگر باشد و چیزی نگوید ، اگر نداند که چه برای گفتن دارد قلب و ذهن مردم از دست میرود .
یک نکته خیلی قابل تامل برایم زمانی بود که گوینده پشت میکروفن مینشست ، وقتی متن ها را میخواند با غرور افتخار میکرد که در این خاک و بوم زندگی میکند و حتی وقتی از اتاق رژی بیرون می آمد با غرور به همه باورش میبالید اما در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران آیا هنرمندانش را برای خودش میداند یا تفکر عموم این است که این حکومت با هنر بیگانه است و فن غربی در اجرا و گویندگی اصلا اجازه نمیدهد گوینده خودش یابنده حقیقت باشد و به آن افتخار کند . اگر چه هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی هم داشته باشد که از صبح زود دوست دارم زندگی رو بخوانند .
آبادان یازده شصت / ایران یازده شصت میگوید حتی اگر من یک روز از احوالاتم به مادرم ، به دوستم نگویم دیگر موجود نیستم !
آیا خط ارتباط ما با مردم برقرار است ؟
شاید تا الان سقوط کرده ایم و خودمان خبر نداریم !!!
#یادداشت_کوتاه