eitaa logo
قرارگاه شهدای مدافع حرم
908 دنبال‌کننده
38.4هزار عکس
10.9هزار ویدیو
503 فایل
🌹﷽🌹 رسانه جبهه مردمی فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی در جنوب شرق استان تهران (شهرستان های ورامین، قرچک، پیشوا، پاکدشت)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تمایل مقام معظم رهبری به مکتب قم است/ نظرات رجالی ایشان، قابل‌توجه است ✔️محمدحسین رضازاده از شاگردان درس خارج فقه مقام معظم رهبری🔻 🔸درس فقه رهبری و مباحث فقه ایشان یک درس کاملاً استاندارد و بر طبق موازین فقهی ما و موازین فقه شیعه است و از عمق خوبی برخوردار است، مبانی فقهی، مبانی اصولی و مبانی رجالی در درس‌های مختلف متفاوت است و این هم چیز پذیرفته‌ای است ممکن است نظرات متفاوت باشد و لکن از حیث رتبه، رتبه درس فقه ایشان یک رتبه قابل‌قبول و موفق در بین درس‌ها و بحث‌های فقهی ما است. 🔹در برخی از درس‌های فقه صرفاً ذکر برخی از منابع اصلی و یک مرور اجمالی بر بعضی از روایات دیده می‌شود، درحالی‌که در درس ایشان این چنین نیست، شاید اگر یک تقسیم مکاتب دینی بین مکتب قم و نجف اگر درست باشد صورت گیرد ایشان تمایل به مکتب قم دارند؛ چون هم شاگرد مرحوم امام و هم شاگرد مرحوم شیخ مرتضی حائری بودند. متن گفت‌وگوی اجتهاد 👈https://b2n.ir/525860 #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا پیامبر(ص) محاربین را زجرکُش کردند؟ ✔️نقدی بر سخنان ابوالفضل بهرامپور در رسانه ملی/ سیدحسین علیزاده طباطبایی: 🔹فهم درست آیات، بخصوص آیات الاحکام آن هم احکام جزائی متوقف بر احاطه بر تمامی ادله و روایات و اقوال و جمع بین این‌ها و رفع تعارضات احتمالی است و نمی­توان صرفاً با استناد به لغت و قواعد عرب از روی آیه خواند و به پشتوانه چندی تدریس در دانشکده قوه قضاییه و پاره‌ای منقولات مجعول تاریخی که در روایات اهل‌بیت(ع) تصریح بر کذب آن‌ها شده است، حکم قضایی صادر کرد و مسئولین قوه قضاییه را از مماشات بر حذر داشت و سبب ملامت دوست و دشمن شد. 🔹در چارچوب فقه رایج و قواعد آن با پیش فرض تفکیک بین مجازات بدنی و شکنجه، تنها به پاسخ این پرسش می‌پردازم که آیا این ادعا که آیه ۳۳ سوره مائده امر به شکنجه و زجرکش کردن محاربین (واقعه مشهور به عرنین) کرده و پیامبر(ص) نیز این‌گونه عمل کرده‌اند، مستند فقهی و فتوایی قابل اعتنایی دارد یا خیر؟👈 https://b2n.ir/437968 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکومتی مستلزم حضور بیشتر روحانیون در مجلس است! ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد ذبیح‌الله نعیمیان، عضو هیئت علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره): 🔹از منظر فقه حکومتی اگر ما نسبت موضوع و حکم را لحاظ کنیم، نیاز جامعه به حضور روحانیت و توانمندی آن‌ها را لحاظ خواهد کرد و این امر به معنای تشدید وظیفه آن‌ها از منظر فقه خواهد بود. 🔹یکی از ویژگی‌های قشر روحانیت نسبت به دیگران این است که توانمندی فقهی آنان می‌تواند در امر مساعدت در قانون‌گذاری کمک کند. طبیعی است برخی از مشاغلی که ارتباط چندان با فعالیت‌های حقوقی و قانونی ندارند از این توانمندی کمتر بهره دارند، مگر این‌که در رشته‌های خاصی که توانمندی حقوقی آن‌ها را افزایش می‌دهد وارد شده باشند. ادامه گفتگو👈 https://b2n.ir/863896 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «استخدام شدن با رابطه» تا «استفاده از تخمک اهدایی» ✔️پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ۱۱ استفتاء جدید در موضوع معاملات و صلاه، مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر کرد. 📜متن سؤال و جواب این ۱۱ استفتاء در آذرماه ۹۸ به نقل از دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است👈 https://b2n.ir/955571 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سبک درس مقام معظم رهبری متأثر از نجف است/ اعتقادی به تدریس اصول مستقل از فقه ندارند ✔️محمد صالح حائری، استاد حوزه و مدیر مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(ع) قم 🔻 🔹سبک بحث فقهی رهبر انقلاب بیشتر متأثر از نجفی‌ها است به این معنا که با بررسی روایات امام الباب و طرح روایات متعارض و جمع‌بندی به نتیجه می‌رسند و روش فقاهتی قمی‌ها در درس ایشان کمتر دیده می‌شود. 🔸حضرت آقا مناسب می‌دانند علم اصول در مقام تعلیم، مستقل از فقه نباشد به خاطر دارم که مشایخ مع الواسطه ابن قولویه را می‌پذیرفتند که خلاف نظر مشهور است و آقای خوئی نیز اواخر عمر از آن دیدگاه به همین نظر مشهور عدول کردند. 🔹ایشان در بحث قائل به بررسی تمام اقوال یا حتی احصاء مهم‌ترین اقوال در مسئله با طرح تفصیلی ادله آن نیستند لذا سه یا چهار قول مهم در مسئله را مطرح کرده و نقد می‌کنند در نهایت جمع‌بندی می‌فرمایند. لذا برای کسی که کار فراوانی قبل از درس نکرده باشند نیز مطلب کاملاً قابل فهم است و در درس ایشان مطلب گم نمی‌شود. مشروح گفتگو را بخوانید⬅️https://b2n.ir/684127 #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله خامنه‌ای و صلاحیت برای مرجعیت ✔️مصطفی دُرّی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم🔻 از متن: 🔹آیت‌الله خامنه‌ای پس از رهبری، نه‌تنها تلاش علمی خود را افزون کرد و جلسات گعده علمی هفتگی را به راه انداخت، بلکه با انتشار کتب و مقالات و برپایی درس خارج فقه، خود را در معرض قضاوت دیگران نیز قرار داد. 🔸آیت‌الله در طول این سال‌ها نشان داد که نه سودای رهبری و مرجعیت داشت، که اگر داشت از هر دوی این‌ها ابا نمی‌کرد و لااقل رساله‌اش را منتشر می‌نمود؛ و نه هراسی از قضاوت فقه‌پژوهان درباره‌اش، که اگر داشت درس خارجش را عمومی نمی‌کرد و محتوایش را در دسترس همگان قرار نمی‌داد. 🔹ایشان در میان فقهای شیعه، از معدود فقیهانی است که به‌درستی به جایگاه «قانون» پی برده و هوشمندانه متوجه شده است که مهم‌ترین کارکرد قانون، جلوگیری از هرج‌ومرج است. 🔸شاید اگر آیت‌اللهِ خوش‌سخن و فقیه انقلابی زمان ما، همانطور که خود می‌خواست، حاکم جامعه نبود و معاصرت در حجابش نمی‌برد، امروز قضاوت درباره فقیه اعلم، برای هیچ‌کس دشوار نبود. #اختصاصی اصل یادداشت در شبکه اجتهاد 👈 https://b2n.ir/552957 https://eitaa.com/ijtihad
💢ترکاشوند: بسیاری از همسران امامان (ع) حجاب نداشتند!/ وطن‌دوست: همسران ائمه(ع) چون ام‌ولد بودند، حجاب داشتند ✔️مناظره علمی با موضوع حجاب با حضور محمدعلی وطن‌دوست عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)» 🔹در این جلسه ترکاشوند با اشاره به مبحث حجاب حداقلی که در کتاب منتشر شده خود به آن پرداخته است؛ بیان کرد: در این جلسه می‌خواهیم کف مطالبات شرع از مؤمنین در حوزه حجاب و آن حداقلی که مؤمنان در اندازه پوشش باید رعایت کنند را بیان ‌کنم. 🔸وطن دوست در این نشست گفت: اینکه ما در اثبات محدوده حجاب شرعی صرفاً به حجاب کنیز در آن عصر استناد کنیم، چون مسئله عبد و کنیز در زمان حاضر منسوخ شده است لذا استناد به محدوده حجاب شرعی در زمان ما با آنچه که منسوخ شده از نظر علمی و فقاهتی صحیح نیست. در مباحث فقهی، تعدد موضوعات، تعدد احکام را به دنبال دارد و بین اینکه زن آزاد با حجاب است یا بی‌حجاب یا حجابش اندازه دارد با زن کنیز فرق است. مشروح گفتگوی مناظره👈 https://b2n.ir/021579 #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
💢از فقه و حقوق ایران در تغییر جنسیت سوءاستفاده می‌‌شود/ جای فتاوی و نظرات مراجع در قانون تغییر جنسیت خالی است ✔️محمدمهدی کریمی‌نیا، استاد دانشگاه علوم و معارف قرآن قم🔻 🔹تغییر جنسیت در ایران آمار فراوانی دارد به‌گونه‌ای که دومین کشور پس از تایلند در جهان است که حتی از کشورهای دیگر برای این موضوع به ایران‌‌ می‌‌آیند و با توجه به ارزانی عمل جراحی تغییر جنسیت، از کشورهای اروپایی برای این امر حضور دارند و در این مورد افراط‌‌ می‌‌شود و به‌گونه‌ای از فقه و حقوق ایران سوءاستفاده‌‌ می‌‌شود. 🔸برخی افراد بعد از تغییر جنسیت پشیمان شده‌‌اند و گاه خودکشی کرده‌‌اند و گاه شرایط جدید را‌‌ نمی‌‌تواند بپذیرد. آیا در اینجا‌‌ می‌‌توانیم بگوییم پوشش زنانه قبل از جراحی برای این ترانس جایز است؟ یعنی پوشش داشته باشد و حدود شرعی را رعایت کند؟ 🔹در ایران دچار قانون نانوشته هستیم و قانون تغییر جنسیت در کشور وجود ندارد! در عین حال ما گنجینه‌‌‌ای ارزشمند از فتواها و نظرات مراجع داریم که تبدیل به قانون نشده است و جای قانون خالی است که همین مباحث فقهی تبدیل به قانون شوند. ادامه مطلب👈http://urly.ir/r1DJn #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
💢سکوت یا فریاد، مسئله این است! ✔️سیدسجاد تقوی، دانش‌پژوه حوزه علمیه قم🔻 🔹آیا مراجع و علمای دینی نسبت به امور عمومی جامعه باید اظهارنظر کنند یا بهتر آن است که سیاست سکوت در پیش گرفته و مقبولیت خود را برای روزی دیگر که امور دینی در خطر است نگه دارند؟ گروهی معتقدند ایشان نسبت به مسائل عمومی جامعه نباید موضعی اتخاذ کنند تا در بزنگاه‌هایی که اسلام در خطر است با نفوذ کلامشان اسلام را حفظ کنند، چراکه اگر علماء در مسائل جاری جامعه ورود کنند دیگر کلامشان به هنگام مشکلات اساسی نفوذ لازم را نخواهد داشت. علاوه بر آن شاید حضرات آقایان در برخی از زمینه‌های تخصصی، اساساً اطلاعات لازم را نداشته باشند. به طور خلاصه مطلوب این است که اشتغال بزرگان به بحث و درس و حوزه باشد و شاگرد پروری کنند تا از عظمتشان در چشم مردم چیزی کاسته نشود تا احیاناً اگر اساس اسلام در خطر افتاد، ورود کنند و تنباکوها تحریم کنند که در این صورت مردم حتماً مطیع خواهند بود. در این رابطه اما این پرسش به ذهن می‌رسد که .... بخوانید👈 http://yun.ir/h56 #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل حیات سیاسی امام حسن عسکری(ع) ✔️سیدمحمدتقی قادری، استاد حوزه علمیه قم در یادداشتی آورد: اگر بخواهیم با کارنامه درخشان و نقش کلیدی امام حسن عسکری (ع) درزمان کوتاه امامت و عمر بیست‌وهشت‌ساله آن حضرت آشنا بشویم امکان‌پذیر نیست مگر آنکه بدانیم حیات سیاسی اسلام در مدت دویست و پنجاه سال یعنی از سال یازدهم هجرت تا سال دویست و شصت چند بار رقم خورد و آن حضرت در چه دوره‌ای از تاریخ سیاسی اسلام قرار داشت؛ چراکه تاریخ سیاسی اسلام از سال یازدهم تا سال دویست و شصت، چهار بار رقم خورد و هر دوره سخت‌تر و سیاه‌تر گردیده است. اما هدف مشترک همه این دوره‌ها، حذف و نابودی اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/946714 #اختصاصی https://eitaa.com/ijtihad
🔴اظهارات نتانیاهو و ترامپ نشانگر وجود نفوذی‌ها در عراق است ▪️حجت‌الاسلام همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، موضع‌گیری‌های اخیر نتانیاهو و ترامپ در خصوص عراق را دال بر وجود برخی نفوذی‌ها در تظاهرات این کشور دانست. کانال رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء: http://eitaa.com/alnujaba
تیراندازی در افسریه تهران با یک کشته و دو زخمی 🔹به دنبال تیراندازی در افسریه تهران، یک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند. 🔹پیگیری‌های فارس حاکی از آن است که حادثه تروریستی نبوده و به دنبال یک اختلاف قبلی رخ داده است. 🔸در پی این حادثه که در یک قهوه‌خانه به وقوع پیوست بر اثر تیراندازی، یک مرد که راننده اسنپ بود و در قهوه‌خانه حضور داشت، کشته شد و دو نفر دیگر از جمله یک پسر ۱۲ ساله مصدوم شدند. fna.ir/ddqp8r @Farsna