eitaa logo
شبکه راهیاری - مدیران شهرستانها
327 دنبال‌کننده
377 عکس
30 ویدیو
51 فایل
Gharargahetahavol این کانال باحضور معاونین محترم فرهنگی استانها و مدیران محترم شهرستانها (راهیاران محترم شهرستان) برای اطلاع از آخرین اخبار بنیاد هدایت تشکیل شده است. برای ارتباط با مدیر کانال به آی دی زیر پیام دهید: @Emamemahaleh
مشاهده در ایتا
دانلود
📍آیین افتتاحیه رزمایش «محله اربعینی» ✳️ با حضور مجازی مدیران کل، معاونین فرهنگی و کارشناسان ستاد استانی و مدیران ادارات و کارشناسان شهرستانی سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور 💠 سخنرانان: حجج السلام و المسلمین حریزاوی، عزت زمانی و میرمحمدیان 🔻 و با ارائه ایده‌های اربعینی: 🔹حجت الاسلام جوشقانیان، مسئول مؤسسه روایت سیره شهدا قم 🔸حجت الاسلام سید صادقی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری سبوح 🔹حجت‌الاسلام مهکام، رئیس انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم 🔸حجت‌الاسلام قنبریان، استاد حوزه، محقق و پژوهشگر دینی 🔹حجت الاسلام باباخانی، رئیس سازمان هیئت‌ و تشکل‌های دینی 🔹حجت الاسلام حاجتی، امام جمعه اهواز 🔸حجت‌الاسلام تکیه‌ای، نماینده آستان قدس رضوی در استان قم ⏰ زمان: دوشنبه _ ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ برای حضور در این جلسه به نشانی زیر مراجعه فرمایید👇 🔗http://aparat.com/taali_tv/live
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۴》 🔰شاید مهم‌ترین مسائل در حوزه مسجد به حوزه سیاست‌گذاری برگردد. اگر این مسائل حل شودنتیجه آن در دیگر حوزه‌ها خودرا نشان خواهد داد. 🔹️مهمترین مسئله درحوزه سیاست‌گذاری نداشتن یک نظریه سیاستی پیشرو و متناسب با افق تمدن اسلامی است. برای رسیدن به این نظریه سیاستی چند مقدمه نیاز است: ۱-در بیانیه گام دوم عنوان شده است که "مسیر رسیدن به ظهور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازیست". ۲-نظریه نظام انقلابی مراحل رسیدن به تمدن اسلامی را "انقلاب اسلامی، نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی"می‌داند. ۳-مهم‌ترین چالش با نظام طاغوت از ابتدا تاکنون مدل "اداره جامعه"و به تعبیر جدید آن مدل"حکمرانی"است. ۴-مدل حکمرانی در اسلام همان مدل"امامت"است. ۵-مدل امامت منحصر در "امامان خاص" نیست و به "امامان عام" نیز منطبق خواهد بود. ۶-مدل امامت عام فقط درسطح کلان نیست ودر سطوح میانی و خرد نیز ازهمین مدل اداره باید بهره برد. ۷-تحقق مردم سالاری دینی نیز به غیر تحقق امامت درمقیاس میانی ممکن نیست. ۸-تحقق مدل امامت عام و "شناخت مصداق آن به نحو تعیّنی" باید باشد و با تعیین و حکم صرف محقق نمی‌شود. ۹-مسجد به عنوان "مهم‌ترین زیرساخت فرهنگی سیاسی و اجتماعی اسلام" پایگاه تحقق و تثبیت مدل امامت است. 🔹️با توجه به این مقدمات، نظریه سیاستی پیشنهادی ما بر حکمرانی از مسجد "جامعه پردازی ولایی با محوریت مسجد" و برای حکمرانی بر مسجد "حکمرانی نرم شبکه‌ای" است. 🔹️البته با توجه به اینکه هر کدام از این کلمات امروزه اصطلاح علمی هستند تلاش شده است که نزدیک‌ترین کلمات و اصطلاحات به غرض مورد نظر انتخاب شود.
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۵》 🔰برخی ایرادات هم به عرصه سیاست‌گذاری مسجد وارد شده که عبارتند از: ۱- بی‌توجهی به اسناد پشتیبان ۲- بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و ساز‌وکار‌های اجرایی ۳- تعارض منافع سیاست‌گذاران ۴- عدم امکان ارزیابی سیاست‌ها ۵- افق محدود حکمرانی ۶- عدم شناخت دقیق مسائل ۷- داده‌ محور نبودن سیاست‌گذاری‌ها ۸- عدم ابتنای سیاست‌گذاری بر اسناد بالادستی پیشین و مبانی آن‌ها ۹- عدم مشارکت تمام عناصر فعال در عرصه مسجد در سیاست‌گذاری‌ها 🔹️هرچند این مسائل راه حل‌هایی مشخصی دارد، ولی در مسیر سیاست‌گذاری نیاز به اعمال این ملاحظات هست. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۶》 🔰بعد از بررسی مسائل حوزه سیاستگذاری نوبت به بررسی مسائل حوزه تنظیم‌گری می‌رسد. امروزه وقتی که به کنشگران مسجد و مسؤولین امر می‌گوئیم که مهم‌ترین مسئله مسجد چیست؟ تقریبا همه به یک نکته اشاره می‌کنند. و آن این است که "مسجد یک صاحب و متولی مشخص ندارد". بیست و چند متولی در مورد مسجد ادعای تولیت دارند. خلاصه آن‌که اگر مساله متولی مسجد حل بشود، مسائل مسجد هم حل می‌شود. 🔸️آیا واقعا مسائل مسجد با داشتن یک نهاد متولی حل خواهد شد؟ به نظرم شاید بتوان گفت با این اتفاق مسائل مسجد نه تنها حل نمی‌شود، بلکه پیچیده تر هم می‌شود. زیرا یک نهاد با نگاه تک بُعدی و محدودیت منابع نمی‌تواند مسجد را با همه گستردگی و تنوع فرهنگی و کارکردی آن‌گونه که شایسته جایگاه آن است، اداره کند. علاوه بر آن مسجد اساسا یک نهاد دینی و مردمی است که باید با پشتیبانی مردم، برای مردم و دین آنها خدمت‌رسانی کند. 🔹️پس در واقع می‌توان مدعی شد که "اولین مسئله مسجد در حوزه تنظیم‌گری، و نبود یک نهاد تنظیم‌گر مشخص برای مسجد" است. 🔹️البته منظور کسانی که می‌گویند متولی مسجد مشخص نیست این نیست که چرا نهاد تنظیم‌گر برای مسجد وجود ندارد. بلکه منظورشان این است که چرا مسجد یک "صاحب یا حاکم واحد" ندارد. 🔹️اختلاف نظر در ماهیت نهاد تنظیم‌گر مسجد، یکی از مهم‌ترین مسائل مسجد است. 🔹️البته اکنون برای مسجد نه متولی نهادی وجود دارد و نه نهاد تنظیم‌گر. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۷》 🔰برای نهاد تنظیم‌گر هم پیشنهادات مختلفی وجود دارد: ۱- شورای فرهنگ عمومی ۲- شورای تبلیغ ۳- شورای راهبری محله اسلامی ۴- تشکیل شورای راهبری و هدایت مساجد ۵- تشکیل قرارگاه مسجد ۶- ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ۷- واگذاری تنظیم‌گری به یک نهاد مثل شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه یا سازمان تبلیغات اسلامی یا حوزه علمیه ۸- ایجاد یک نهاد یا سازمان بین بخشی به عنوان دبیرخانه مشترک که همه دستگاه‌ها در آن مشارکت دارن. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۸》 🔰گفته شد که مساله تنظیم‌گری در مسجد مساله مهمی است. به نظر می‌رسد که برای تنظیم‌گری در دو سطح باید تدبیر انجام شود. 🔸️اول در سطح یک "شورای هماهنگ کننده و تنظیم‌گر" 🔸️دوم در سطح "دبیرخانه آن شورا" بسیار مهم است که این دوسطح به صورت منسجم عمل کنند. 🔹️به همین دلیل پیشنهاد ما ایجاد شورایی متشکل از پنج نهاد مرتبط با مسجد است که عبارتند از: ۱- شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ۲- سازمان تبلیغات اسلامی ۳- سازمان اوقاف و امور خیریه ۴- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ۵- سازمان بسیج مستضعفین 🔹️البته سایر دستگاه‌ها متناسب با موضوع می‌توانند مدعو جلسات این شورا باشند. 🔹️دبیرخانه شورای مذکور باید مجموعه‌ای چالاک باشد و همه نهادهای عضو در سطح هیأت مدیره و هیأت امناء در آن حضور داشته باشند. 🔹️بنیاد هدایت نیز با همین روی‌کرد تشکیل شد و تلاش کرده ویژگی‌های دبیرخانه مذکور را در خودش محقق نماید. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۹》 🔰در مورد تعداد نهادهای مرتبط با مسجد اعداد مختلفی مطرح است. گاهی 11 نهاد، گاهی 23 نهاد و اعداد دیگری نیز گفته می‌شود. شاید هر کدام از این اعداد درست باشد ولی مشکل جدی تعداد یا اسم آن‌ها نیست بلکه مشکل جدی مسجد آن است که نهادهای خدمت‌رسان به مسجد، آرایش دقیقی ندارند. در مورد مسجد - مانند بقیه بخش‌های فرهنگ - نیازمند بازآرایی انقلابی در نهادها هستیم. 🔹️عمدتا در هرگونه تعامل با نهادها و دستگاه‌ها، موضوع به این سمت پیش می‌رود که متولی این امر کیست؟ در صورتی که درباره مسجد باید مشخص شود که خدمت‌رسان به مسجد در این امر کیست؟ زیرا مسجد یک نهاد مردمی و مستقل است و دیگر نهادهای حاکمیت باید نسبت خود را با مسجد از منظر خدمت‌رسانی مشخص کنند. مثلا شهرداری‌ها باید چه خدماتی به مسجد بدهند؟ اوقاف یا سازمان تبلیغات باید چه خدمتی به مسجد بدهد؟ و ... 🔹️هرچند برای معلوم شدن نسبت‌های حاکمیت با مسجد تنظیم نگاشت نهادی بسیار کمک کننده‌است اما حتی اگر نگاشت نهادی هم مشخص شود، وجود یک نهاد تنظیم‌گر که بر روند خدمت رسانی نهادها و دستگاه‌ها نظارت کند بسیار مهم است. «دبیرخانه قرارگاه مسجد» در حقیقت همان نهاد تنظیم‌گر نهادها و دستگاه‌ها است. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد ۱۰》 🔰برخی می‌گویند: چون مسجد یک نهاد مستقل و مردمی، و از شؤون ولی امر است؛ نباید قوانین آن در مجلس تصویب شود. در حالی که بسیاری از خدماتی که توسط نهادها و دستگاه‌ها باید به مسجد داده شود؛ نیاز به وضع قوانین دارد، و بدون وضع قانون هم سردرگمی و رفتار و برخورد سلیقه‌ای پیش می‌آید و هم امکان پیگیری و نظارت و بازخواست برای نهادهای خاطی وجود ندارد. 🔹️همچنین قوانین فراوانی در مورد مسجد به صورت پراکنده و ذیل قانون‌های مختلف وضع شده که نیاز به جمع‌آوری و سپس شناسایی دقیق دارد. از طرفی باید تلاش شود که تداخل این قوانین با یکدیگر کشف و خلاءهای قانونی آن مشخص گردد. در واقع می‌بایست یک قانون جامع در زمینه مسجد که از جمع‌بندی قوانین موجود و قوانین جدید مورد نیاز است، وضع شود. 🔹️علاوه بر قوانین عادی که در مورد مسجد تصویب شده است در برنامه‌های مختلف توسعه کشور نیز قوانین متعدد و متنوعی درباره مسجد وضع گردیده؛ که برخی از آن‌ها تبدیل به احکام دائمی برنامه شده‌اند. لازم است این دسته از قوانین نیز در جمع‌بندی قوانین لحاظ شود. 📍سیدناصرمیرمحمدیان
بسم‌الله 《به بهانه روز جهانی مسجد۱۱》 🔰یکی از مسئله‌های بسیار مهم در مسجد، فقدان یک هویت حقوقی دقیق و مناسب برای مسجد است. به دلیل نبود این هویت حقوقی، ایرادات مختلفی بوجود آمده است و دستگاه‌های مختلف جهت ارتباط و کمک به مسجد برای خودشان هویت‌های حقوقی اختصاصی به وجود آورده‌اند. 🔸️مثلا وزارت ارشاد جهت کمک به مسجد در زمینه موضوعات هنری اقدام به راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نموده است؛ و یا سازمان تبلیغات در قالب کانون‌های فرهنگی تبلیغی و سازمان بسیج در قالب پایگاه‌های مقاومت و کمیته امداد در قالب مرکز نیکوکاری و دیگر نهادها و سازمان‌ها اقدام به ایجاد هویت‌های جدید حقوقی در کنار مسجد نموده‌اند. 🔹️در صورتی که اگر مسجد یک هویت حقوقی دقیق و قانونی می‌داشت، نیاز به ساختن این همه هویت و ایجاد تکثر بیش از اندازه در ساختار مسجد نبود. تکثری که در بسیاری از موارد باعث منازعات فراوان و اتلاف انرژی از طرفین قضیه می‌شود. 🔹️این هویت باید چند ویژگی داشته باشد: ۱- نسبت آن با ماهیت مسجد مشخص باشد. ۲- مردمی بودن مسجد در آن محفوظ باشد. یعنی ساز و کار حضور و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مردم در آن تعیین شده باشد. ۳- مسائل مالی و مسؤولیت املاک و موقوفات مسجد در آن به صورت دقیق مشخص باشد. ۴- مباحث جدید مانند بیمه، مالیات، اداره کار، مباحث بانکی و قوانین مبارزه با پولشویی و ... نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد.‌ ۵- پیچیده نباشد و باعث گره خوردن کارها نشود. ۶- نسبت آن با محله مشخص باشد. ۷- نسبت آن با حاکمیت مشخص باشد. ۸- مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری آن دقیق تعریف شده باشد. 🚩سیدناصرمیرمحمدیان