eitaa logo
قرارگاه هدایت سیاسی
172 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
5.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
رصد تحولات و پدیده های سیاسی و نحوه تحلیل و چگونگی مواجهه با آن براساس تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ارزش های انقلابی.. ارتباط با ادمین @Hedayatehadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مهم‌ترین مؤلفه اقتدار ملی جمهوری اسلامی که تا به امروز توانسته این نظام مقدس را در برابر تهدیدات و نیرنگ‌های اردوگاه سلطه و استکبار جهانی مقاوم و استوار نگه دارد، دو مؤلفه «نصرت الهی» و «مقبولیت مردمی» آن بوده است (ایدک بنصره و بالمؤمنین). مقبولیت و مستظهر بودن به حمایت ملت که سنت الهی تجلی حمایت الهی نیز هست، همان سلاح برنده‌ای است که تا به امروز دشمنان بیگانه را ناامید و خشمگین کرده است. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
دشمن نیز با شناخت این پشتوانه عظیم انقلاب اسلامی از همان روز اول تلاش کرد تا صفوف متحد ملت را از پشتیبانی جمهوری اسلامی خارج کرده و آنگاه درصدد نابودی نظام برآید، فرایندی که با نصرت الهی و بصیرت ملت تا به امروز در همان گام اول ناکام مانده است. تلاش برای کم‌رنگ نشان دادن حضور ملت در راه‌پیمایی‌های بزرگ روز قدس و 22 بهمن، تلاش برای بزرگنمایی برخی نارضایتی‌های طبیعی مردم ناشی از وجود برخی کمبودها و سوءمدیریت‌ها، تلاش برای بی‌ثمر بودن شرکت در انتخابات، تلاش برای پرهزینه نشان دادن حمایت ملت از جمهوری اسلامی و ایستادگی در برابر دشمن، بخشی از تاکتیک‌های رسانه‌ای و تبلیغات استکبار جهانی است که در طول چهار دهه اخیر به کار گرفته شده و ناکام مانده است. تلاش برای کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را می‌توان مهم‌ترین اقدام دشمن برای بی‌پشتوانه کردن نظام اسلامی در طول این دوران دانست که در تمامی انتخابات برگزار شده به طور مستمر پیگیری شده است. رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌ـ حضرت امام خمینی(ره)‌ـ در طول عمر پربرکت خود همواره به اهمیت حضور ملت در پای صندوق‌های رأی برای ناکام گذاشتن سناریوی دشمن در این زمینه تأکید ورزیده‌اند. ایشان در آستانه مجلس دوم خطاب به ملت می‌فرمایند: «از خارج چشم دوخته‏اند به اینكه این انتخابات درست نشود. اعلامیه‏ها، و... كه مردم شركت نكنید، و شركت كردند الحمدللّه... فرضاً كه ما بد باشیم اما اسلام كه خوب است، اسلام را كه قبول دارند همه، این یك وظیفه اسلامی است كه ما حفظ كنیم جمهوری اسلامی را. اگر مجلس لطمه‏ای بر آن وارد بشود به جمهوری اسلامی لطمه وارد می‏شود.»(25/2/1363) بنیانگذار انقلاب در ادامه نتیجه حضور حداکثری را «شکل‌گیری مجلس مقتدری» دانسته که «می‏تواند با دنیا كه در مقابل ایران واقع شده است كارهایش را به شایستگی عمل بكند.» حضرت روح‌الله(ره) در انتخابات دور سوم نیز با تأکید بر تأثیر مشارکت حداکثری بر شکست برنامه‌های دشمن می‌فرمایند: «از هم اكنون هم باید مطمئن باشیم رسانه‏های استكباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن‌ها خواهند گفت و با تحلیل‌های موذیانه و القائات توأم با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهن‌ها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنكه امت اسلامی ایران سال‌هاست نشان داده‏اند كه از این هیاهوها نمی‏ترسند و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها می‏ایستند و به یاری خداوند متعال، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعد مقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار می‏كنند و مطمئناً در زیر موشك و بمب هم اگر قرار بگیرند، به پای صندوق‌ها می‏روند و به تكلیف شرعی و الهی خود عمل خواهند نمود و اینجانب تحت هر شرایطی در انتخابات شركت می‏كنم.»(11/1/1367) این تذکرات به خوبی این حقیقت را آشکار می‌کند که شرکت در انتخابات فریضه عینی است که به هیچ وجه نباید نسبت به آن کوتاهی کرد و بستر را برای بهره‌برداری دشمن فراهم آورد و به بهانه‌های کم اهمیت از حضور در انتخابات طفره رفت و سرنوشت کشور و ملت را در ابهام گذاشت. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
معمولاً دشمن با مصادره به مطلوب میزان عدم مشارکت، مدعی است همه آنها که پای صندوق‌های رأی حاضر نشده‌اند، از مخالفان نظامند! این در حالی است که افراد معمولاً به علل متعدد رفتار مشابهی را از خود نشان می‌دهند که با دقت نظر می‌توان آنها را واکاوی کرد. در انتخابات نیز علل متعددی سبب می‌شود که بخشی از جامعه در پای صندوق رأی حاضر نشوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با نکته‌سنجی تمام در جمع دانشجویان این مسئله را واکاوی کرده و چنین اشاره می‌كنند: «نه اینكه اگر عده‌ زیادی شركت نكردند، اینها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به‌هیچ‌وجه این‌طوری نیست. آنهایی كه به‌خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی‌آیند، درصد خیلی كمی‌اند. یك‌عده به‌خاطر بی‌حالی نمی‌آیند؛ یك‌عده به‌ خاطر بی‌حوصلگی نمی‌آیند؛ یك‌عده روز جمعه كار دیگری دارند و نمی‌آیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا كسانی‌كه معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دل‌شان برای بیگانگان و نفوذ آنها پر می‌زند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار كمی‌اند.»(5/3/1384) ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
برای شناخت این موانع بد نیست تا برای این پرسش که «چرا یک شهروند در روز انتخابات به پای صندوق رأی حاضر نمی‌شود؟» پاسخی درخور بیابیم. در اینجا می‌توان گفت، در مجموع سه دسته علت برای حضور نیافتن افراد در پای صندوق‌های رأی می‌توان در نظر گرفت که توجه به آنها می‌تواند رمز عبور از موانع مشارکت حداکثری باشد. این عوامل را می‌توان به ترتیب چنین برشمرد: 1‌ـ ناآگاهی، 2‌ـ بی‌اعتمادی، 3‌ـ نارضایتی. 1‌ـ اولین مانعی که موجب می‌شود فرد با بی‌حوصلگی و تنبلی از حضور در پای صندوق رأی طفره رود، ناآگاهی است. بخشی از افراد جامعه آنقدر از جایگاه اجتماعی خود بی‌اطلاعند که نمی‌دانند تأمین بخش قابل توجهی از حقوق خود با مشارکت در امور سیاسی، از جمله انتخابات حاصل می‌شود. گاه فرد اطلاعاتی از این جایگاه دارد، ولی این آگاهی تا آن حد نیست که فرد را به اقدام وادار کند. 2‌ـ دسته دیگری از افراد جامعه كسانی هستند كه نسبت به اهمیت مشاركت سیاسی و حضور در انتخابات آگاهند، اما به دلیل «بی‌اعتمادی» حاضر نیستند در رأی‌گیری شركت كنند. منشأ این بی‌اعتمادی را می‌توان در تجربیات تلخ فردی، برخی حوادث در انتخابات گذشته و القائات و شبهه‌افكنی‌های دشمنان نظام اسلامی دانست كه ذهن افراد را تحت تأثیر قرار داده و اراده آنان برای حضور در انتخابات را سست می‌كنند. تلاش‌های رسانه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در قالب طرح ادعای تقلب، رقابتی نبودن، نمایشی بودن، فرمایشی بودن، مهندسی شده بودن آرا و...، از جمله ترفندهایی است كه اذهان عمومی را نشانه رفته است. اوج این سناریوی تبلیغاتی را می‌توان در قالب كودتای مخملین سال 88 مشاهده کرد كه چطور «ادعای تقلب» به «رمز آشوب» فتنه‌گران مبدل شد. 3ـ بخش دیگری از كسانی كه در روز انتخابات به پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند، آنهایی نیستند كه بی‌اطلاع بوده یا تحت تأثیر القائات بی‌اعتماد شده باشند؛ بلكه كسانی هستند كه به دلیل مشكلات متنوع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی كه وجود بخشی از آن طبیعی و بخشی دیگر به دلیل سوء‌مدیریت‌هاست، حاضر نیستند پای صندوق‌های رأی بروند. فشارهای اقتصادی، بروكراسی تنبل و اذیت‌كننده ادارات، وجود بیكاری و معضلات این چنینی آنان را در صف عدم رأی‌دهندگان قرار داده است. دقت در كالبدشكافی فوق به خوبی نشان می‌دهد، هر سه طیفی كه به دلایل مطروحه ممكن است در پای صندوق‌های رأی حاضر نشوند، جزء همین ملت و از معتقدان و هواداران نظام اسلامی هستند كه عواملی ثانوی ممكن است موجب حضور نیافتن ایشان در پای صندوق‌های رأی شود. البته اقلیتی نیز ممكن است یافت شود كه با اصل نظام اسلامی مخالف بوده و در صف معاندان نظام قرار می‌گیرند. كسانی كه آمال و آرزوهای خود را در وابستگی به استكبارجهانی و شكل‌گیری نظام‌های سیاسی سكولار غربی دنبال می‌كنند و هر نوع تلاش برای همراه‌سازی آنها جز صرف هزینه، نتیجه‌‌ای به همراه نخواهد داشت. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
وظیفه اصلی آگاه‌سازی در این زمینه بر عهده اصحاب رسانه است که در رأس آن صاحبان منبر و تریبون، مطبوعات، پایگاه‌های خبری و رسانه ملی قرار دارند که انتظار می‌رود با انجام وظیفه قانونی خود در این زمینه مثمر ثمر باشند. 2ـ اعتمادسازی: راه مقابله با معضل دوم، اعتمادسازی است. اعتمادسازی هم از طریق ارائه پاسخ‌های اقناعی و مستدل حاصل می‌آید كه این امر بر عهده رسانه‌های عمومی و تریبون‌های مختلف است و هم اینكه در اعتمادسازی گروه‌های مرجع و تأثیرگذار و ذی‌نفوذ در میان توده‌های ملت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، چرا كه در بیشتر مواقع فرد بی‌اعتماد از این گروه‌های مرجع حرف‌شنوی دارد. ضمن آنكه برای اعتمادسازی نهادهای قانونی متولی برگزاری انتخابات نیز باید ضمن شفاف‌سازی و پاسخگویی به شبهات احتمالی مطروحه، با حساسیت كامل از هر اقدامی كه به ترویج شایعات كمك می‌رساند، پرهیز كنند. 3ـ رضایتمندسازی: برای كسب رضایت افراد جامعه و رفع كدورت‌های ایجاد شده، بیش از هر كس مسئولان و دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند كه با اصلاح رفتار و ارائه پاسخ و عذرخواهی از سوء‌مدیریت‌ها و تلاش برای جبران كاستی‌ها به منظور كسب رضایت تلاش کنند. ضمن آنكه معتمدان ملت و كارشناسان متخصص نیز وظیفه دارند با توجیه این بخش از جامعه، این مهم را برای افراد جا بیندازند كه اتفاقاً راه صحیح حل معضلات موجود مشاركت سیاسی و تلاش برای انتخاب كاندیدای اصلح و كنار گذاشتن ناكارآمدان است نه قهر با صندوق‌های رأی! ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
برای مقابله با ناآگاهی، بی‌اعتمادی و نارضایتی به مثابه عوامل اصلی نداشتن مشارکت سیاسی، باید آگاه سازی، اعتمادسازی و رضایتمندسازی را در پیش گرفت. 1ـ آگاه‌سازی: راه مساعد برای حضور افراد ناآگاه در پای صندوق رأی، «آگاه‌سازی» است. شرح اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام تصمیم‌گیری کشور، شرح اهمیت حضور و مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رأی، شرح میزان تأثیرگذاری رأی تک‌تک افراد در انتخابات مجلس و اینکه گاه یک رأی می‌تواند سرنوشت انتخاباتی را دگرگون کند، شرح ابعاد شرعی ضرورت حضور در انتخابات، شرح وضعیت حساس کشور در مواجهه با استکبار جهانی در آستانه انتخابات مجلس و نقشی که مشارکت حداکثری می‌تواند در شکست نقشه‌های شوم دشمن داشته باشد، تبیین نقش مشارکت حداکثری در افزایش مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی، بخشی از آگاهی‌هایی است که می‌تواند در این زمینه سودمند باشد. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔻با پیروزی انقلاب اسلامی مردم به خانه‌های خود باز نگشتند و زمام امور را به نخبگان و سیاسیون نسپردند تا آنها برای‌شان تصمیم بگیرند و آنها تنها در وضعیت انفعالی نظاره‌گر مسائل باشند. 🔻این جهت‌گیری برخاسته از نگاه رهبری الهی بود که در رأس این نهضت قرار داشت و ایشان با تمام وجود به ملت خویش باور داشتند. 🔻 به همین دلیل از روز اول پیروزی نهضت کار را به مردم سپردند و از آنها خواستند تا در گام به گام فرایند شکل‌گیری نظام رأی خود را اعلام کنند. همه‌پرسی جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان، همه‌پرسی قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست‌جمهوری، در دو سال ابتدایی شکل‌گیری این نظام سیاسی با حضور پرشکوه مردم همراه بود و نظام سیاسی مبتنی بر خواست و رأی ملت قانونی شد. 🔹حضرت امام(ره) در آستانه شکل‌گیری مجلس خبرگان با صراحت اعلام می‌دارند، اعضای مجلس خبرگان تنها وکیل ملت بوده و قانون تدوین شده باید به تأیید ملت برسد؛ چرا که «میزان رأی ملت است، ملت یك وقت خودش رأی می‏دهد، این اساس، یك وقت یك عده‏ای را تعیین می‏كند كه آنها رأی بدهند، آن در مرتبه دوم صحیح است، والا مرتبه اول، حق مال خود ملت است.»(25/3/1358) ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
ایفای نقش مردم در قدرت سیاسی وجوه مختلفی دارد و گاه مردم به ‌صورت مستقیم، از طریق همه‌پرسی و گاه به صورت غیرمستقیم، از طریق انتخاب نمایندگان مجالس در قدرت سیاسی مشارکت و نقش ایفا می‌کنند؛ اما این ایفای نقش زمانی تکمیل می‌شود که مردم بتوانند بر قدرت سیاسی نیز نظارت کنند، هرچند نمایندگانی که انتخاب می‌کنند، از جانب آنان این وظیفه را انجام می‌دهند، اما این موضوع احساس حضور مردم در قدرت و نظارت بر آن را تماماً تکمیل نمی‌کند. مردم نیاز دارند در حوزه سیاست به صورت نسبتاً دائمی دیده شوند و احساس کنند نقش‌آفرینی آنها در قدرت سیاسی تنها به‌واسطه مکانیسم همه‌پرسی و انتخاب نماینده اعمال نمی‌شود. در اینجا کارکرد احزاب و گروه‌های سیاسی مشخص می‌شود. احزاب و گروه‌های سیاسی که با مجوز نهادهای قانونی در کشورها ایجاد می‌شوند گروهی از افراد با اصول و اهداف سیاسی مشخصی هستند و بر اساس این اصول و اهداف، بر قدرت سیاسی نظارت و خواسته‌های مردم را بازتعریف می‌کنند و آنها را به صاحبان قدرت انتقال می‌دهند. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
نظام اسلامی نظامی طبقاتی و متعلق به قشر خاصی نیست که در آن به عنوان مثال روحانیت از جایگاه ممتازی برخوردار باشد. سیاست و سیاست ورزی هرچند کاری تخصصی است که هر که بیشتر تلاش علمی کرده باشد، با آگاهی و بصیرت و دقت بیشتری تشخیص و تصمیم خواهد گرفت، اما امری عمومی و متعلق به همه اقشار جامعه بوده و ممنوعیت و انحصاری در آن وجود ندارد. این سخن مستند به رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی است. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
یکی از مسائلی که مردم‌سالاری و حضور و حق انتخاب ملت را تهدید می‌کند، آرا و نظراتی است که به نوعی نخبه‌گرایی معتقد بوده و بر نقش پررنگ نخبگان در انتخابات و کمرنگ کردن رأی ملت تأکید دارد. این نگاه در طول چهار دهه اخیر با صورت‌های متنوعی خودنمایی کرده و گاه احزاب و گروه‌های سیاسی، به نحوی تلاش کرده‌اند تا انتخاب و نظر خود را بر مردم تحمیل کنند. در این نگاه همه امور جامعه اسلامی باید به نخبگان سپرده شود و مردم تنها باید به منزله پشتیبان نظر ایشان در صحنه حضور داشته و آنان را در تصمیمات اتخاذ شده همراهی کنند؛ چرا که بدون همراهی ملت، تصمیمات نخبگان کارآیی لازم را نخواهد داشت و عملی نمی‌شود! ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
یکی از مهم‌ترین سطوح مشارکت سیاسی، حضور در «انتخابات» است. در انتخابات با موضوعی به نام «رأی» و «رأی‌گیری» مواجه‌ هستیم که خود نیازمند بررسی و تفسیر است. در نظام اندیشه‌ای غرب درباره ماهیت رأی، دو دیدگاه اصلی را می‌توان مورد توجه قرار داد. دیدگاه اول رأی دادن را حق افراد می‌داند و دیدگاه دیگر آن را یک عمل اجتماعی و یک تکلیف برای افراد اجتماع معرفی می‌کند. نظریه اول مبتنی بر نظریه «حاکمیت تقسیم شده» است. توضیح آنکه اگر حاکمیت مردم، ماحصل جمع سهم حاکمیت هر شهروند باشد، پس صاحب سهم حاکمیت، یعنی شهروند حق دارد که در سازماندهی حکومت و صورت‌بندی اقتدار عالی سیاسی همکاری و مشارکت کند. اگر این همکاری و این مشارکت از راه انتخابات تحقق یابد، پس هر شهروند حق دارد رأی بدهد و هیچ مقامی نباید این حق را از او بگیرد. از سوی دیگر چون رأی دادن متعلق به فرد است، وی مخیر است از آن استفاده کند یا خیر. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔴 تعلل در وحدت، تقلیل در آراء 🔻بر فرض اینکه جریان انقلابی در تهران به اجماع و لیست واحد برسند، که احتمال آن بسیار کم است، باز هم همین تاخیر در اعلام لیست یکی از نقدهایی وارد بر جریان انقلابی است. 🔺 تعلل در رسیدن به وحدت و اجماع در راس هرم جریان انقلابی، قدرت مانور را از کف جریان انقلابی گرفته است و مانع از آن شده تا نامزدهای مورد نظر برای مردم معرفی و برنامه های آنها تشریح شود. در نتیجه سبد آرای این جریان را کاهش می دهد. 🔺شاید گفته شود که این نوع رفتار در جهت ممانعت از تخریب توسط جریان مقابل باشد. پاسخ اینکه اولا نماینده در تراز انقلاب نباید ریگی به کفش داشته باشد که از تخریب ها بترسد، در واقع انکه حساب پاک است، از محاسبه چه باک است". ثانیا مگر در زمانی که اجماع و اتحاد اتفاق نیافتاده، نماینده های مورد نظر تخریب نشده اند. مثلا در انتخابات گذشته هم جناب قالیباف را تخریب کردند و هم آقای رئیسی. در شهرستان ها هم همین شکل هست. 🔹به هر حال سازوکار فعلی تامین اتحاد در جریان انقلاب، با آنکه نقاط قوتی هم دارد، ولی باید در تحولات سیاسی آینده چابک تر باشد. ‌‌【 : آنچه یک تحلیلگر بایست بداند】 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔺اگر تحلیل های راهبردی میخوانید 🔻اگر چارچوب تحلیلی می خواهید 🆔 eitaa.com/joinchat/796000260C5d9fc9afdd