eitaa logo
قرارگاه هدایت سیاسی
173 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
5.8هزار ویدیو
1.7هزار فایل
رصد تحولات و پدیده های سیاسی و نحوه تحلیل و چگونگی مواجهه با آن براساس تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ارزش های انقلابی.. ارتباط با ادمین @Hedayatehadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ تا انتخابات(شنبه 19 بهمن) 1️⃣ زمزمه‌های تکثر لیست میان اصولگرایان هم‌زمان با انتشار اخباری مبنی بر ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست واحد، زمزمه‌هایی از تفرقه بین اصولگرایان به گوش می‌رسد. به دنبال خروج جبهه پایداری و پافشاری این حزب برای ارائه لیست جداگانه از سایر گروه‌ها و احزاب نیرو‌های جبهه انقلاب، برخی احزاب و چهره‌های دیگر نیز در اعتراض به این موضوع خواستار لیست جداگانه شدند. گفتنی است، ائتلاف نیرو‌های انقلاب از چندی قبل با سازوکاری که رسماً اعلام کرده بود، لیست نود نفره خود را مشخص کرد و قرار بود تا جمعه (18 بهمن) فهرست نهایی سی نفره را اعلام کند. 2️⃣ گله ما به معنی قهر با صندوق رأی نیست «مرتضی الویری» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: «با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی می‌توانیم بهترین افراد را راهی مجلس کنیم.» وی افزود: «برای اصلاحات و حل شدن مشکلات کشور راهی جز حضور در پای صندوق‌های رأی وجود ندارد و باید سعی کنیم که انتخابات دوم اسفند پرشور برگزار شود.» الویری ادامه داد: «این بدین معنا نیست که گلایه‌های خودمان را نادیده بگیریم و گله ما به معنی قهر با صندوق رأی نیست.» 3️⃣ سرمایه‌های اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند! «معصومه ابتکار» معاون اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در یادداشتی در روزنامه اعتماد، حامیان فتنه 88 را نماینده دولت، اصلاحات و اعتدال نامیده و نوشته نگرانی‌ها از حذف این صدا‌ها و سلایق متنوع است. پیش‌تر «محمدصادق جوادی‌حصار» از فعالان فتنه 1388 و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی این تندرو‌ها را سرمایه‌های اصلاح‌طلبان نامیده بود. ✅ کانال رسمی هفته نامه صبح صادق 🆔 @ssweekly
واقعیت در حوزه مسائل سیاسی آن است که مشارکت مردم در هر انتخاباتی به نوعی پذیرش چارچوب نظام سیاسی و اعتماد به آن است. به واقع اگر ملت به نظام سیاسی، قوانین و انتخابات آن اعتماد نداشته باشد، حاضر نخواهد شد در آن چارچوب بازی کند، پای صندوق‌های رأی بیاید، نامزدی را از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزیند و به وی رأی دهد. به همین سبب است که ضد انقلاب در طول چهار دهه اخیر همواره تلاش کرده است توده‌ها را متقاعد کند به دلیل وجود برخی نابسامانی‌ها، مشروعیت نظام را نشانه بروند و با حضور نداشتن در پای صندوق‌های رأی، به نوعی رأی منفی خود را به نظام سیاسی کشور اعلام کنند. سیاست سوخته‌ای که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتیجه نداده است. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
ویژگی های انتخابات مطلوب؟ 1. تلاش برای مشارکت حداکثری 2. آرامش انتخابات 3. حفظ سلامت انتخابات 4. صیانت از رأی ملت 5. قانون‌گرایی در انتخابات 6. رقابتی بودن انتخابات 7. اصلح‌گزینی ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
✅دوقطبی‌سازی فضای سیاسی كشور هرچند ممكن است برای احزاب و گروه‌های سیاسی دستاوردهایی، به ویژه در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی داشته باشد، اما بی‌شك تبعاتی نیز برای نظام سیاسی و جامعه خواهد داشت. ✅ در این میان تجربیات انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و دهم چندان خوشایند نبوده است. این مدل وقتی خطرناك می‌شود كه بازی آن به جای برد‌ـ برد به بازی برد‌ـ باخت و حتی باخت‌ - باخت بدل شود؛ بازی‌های پرشدتی كه فضای جامعه را از وضعیتی عقلانی به سوی احساسی - عاطفی سوق می‌دهد و زمینه‌های مناقشات اجتماعی و درگیری و آشوب را فراهم می‌آورد. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔴رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه می‌فرمایند: «باید بگردید، بین خودتان و خدا حجت پیدا كنید؛ یعنی بتوانید از راهی بروید كه اگر خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجتی فراهم كنید و بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید.»(31/2/1376) ✅طبیعی است که حجت در شرع در این زمینه یا از طریق یقین فردی حاصل می‌شود یا آنکه افراد امین و صاحب صلاحیت فردی را معرفی کنند. رهبری تأکید دارند: «اگر می‏توانید، تشخیص بدهید؛ اگر نمی‏شناسید، از دیگری كه می‏تواند امین باشد، سؤال كنید.»(28/2/1382) همان‌طور که مشخص می‌شود داشتن حجت شرعی در حالت اولیه با داشتن دلیل و برهان اقناعی قرین و ملازم شده است. به واقع انتخابی مبتنی بر حجت شرعی خواهد بود که با نوعی منطق و عقلانیت همراه باشد و بتوان آن را «انتخابی هوشمندانه» نامید. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔻روح و جوهره حكومت اسلامی، تحقق عملی احكام و فرامین مترقی است كه در سایه آن زمینه رشد و تعالی افراد جامعه آماده خواهد شد. 🔹لازمه چنین جامعه‏ ای وجود افراد شایسته و باصلاحیتی است كه توانایی اداره جامعه را داشته باشند و بتوانند اهداف حکومت اسلامی را محقق کنند. 🔹 به همین سبب در اسلام معیارها و صلاحیت‌هایی برای حاکمان و مسئولان نظام اسلامی عنوان شده است که وجود آن در مسئولان، شرط لازم برای مشروعیت‌یابی ایشان است و اعتبار حاکمان نیز به تداوم این معیارهاست. 🔻به عبارتی می‌توان نظام اسلامی را «نظام معیارها» دانست، بدین معنی که به معنای حقیقی کلمه معیارها حاکمیت دارند، نه افراد. 🔹توجه به معیارها و صلاحیت‌ها حقیقتی است که غفلت از آن به یکی از عوامل مهم انحطاط نظام‌های سیاسی مغرب زمین تبدیل شده است. تقلیل دادن صلاحیت‌ها و محدود کردن آن تنها به صلاحیت‌های صرفاً علمی، مدیریتی و سیاسی و بی‌توجهی به ملاک‌هایی چون «سلامت نفس» و «پایبندی به اخلاق» که محصول تفکر جدایی اخلاق از سیاست و دین از حوزه حکومتی در غرب است، امروزه به چالشی در نظریه‌پردازی سیاسی در غرب مبدل شده است که راهی برای حل آن پیدا نمی‌شود. در واقع باید گفت سکولاریسم تنها دین را از حوزه قانونگذاری و حقوق اجتماعی‌ـ سیاسی به حاشیه نرانده، بلکه اخلاق را نیز از حوزه سیاست و از ملاک و معیارهای حکومتگران حذف کرده است. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
1‌- اولین آفت در این مسیر میل افراد به «تقلید و پیروی کورکورانه» است. 2- راهزن دیگر هوشمندی در رأی دادن، نشناختن معیارها و شاخصه‌های گزینه مطلوب است. بهترین معیار در این زمینه رجوع به رهنمودها و توصیه‌هایی است که بزرگان مورد اعتماد جامعه در اختیار ملت و توده‌ها قرار داده‌اند که در رأس آنان رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد. 3- یکی دیگر از موانع انتخاب مطلوب، تکیه بر یک مؤلفه و بی‌توجهی به شاخصه‌های دیگر نامزد اصلح است. 4‌- غلبه احساسات و عواطف، راهزن دیگری است که مسیر عقلانیت انتخابات را ناکام خواهد گذاشت. 5- دوقطبی شدن فضای انتخابات، بستری آلوده است که زمینه را برای حذف عقلانیت از صحنه انتخابات فراهم خواهد کرد. با دوگانه شدن فضای انتخابات و سیاه و سفید شدن نامزدها، دیگر معیارها و ملاک‌های واقعی سنجش کنار می‌رود و شاخصه‌ها و مؤلفه‌های ساختگی و غیر واقعی، معیار گزینش افراد خواهد شد. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔴گام دوم احراز صلاحیت‌ها بر عهده مردم گذاشته شده است. آنچه از آن با عنوان انتخاب اصلح یاد شده است، به واقع مرحله تکمیلی و پایانی احراز صلاحیت‌هاست که تشخیص و انتخاب آن به مردم واگذار شده است نه مسئولان و نخبگان. 🖌یکی از سؤالات مطرح در زمینه انتخاب اصلح آن است که با توجه به وجود دستگاه نظارتی شورای نگهبان و تأیید صلاحیت نامزدها، چرا تا این حد بر تلاش برای انتخاب اصلح تأکید شده است؟ ✅ رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره چنین توضیح می‌دهند: «البته هیچ‏كس در صحنه انتخابات وارد نمی‏شود، مگر اینكه شورای نگهبان صلاحیت او را اعلام كند. بنابراین، كسانی كه وارد صحنه انتخابات می‏شوند، اشخاصی هستند كه شورای نگهبان كه امین مردم در این قضیه است پای اسم آنها را امضا كرده و اعلام صلاحیت نموده است. بنابراین، همه صلاحیت دارند؛ منتها امر ریاست‌جمهوری، بالاتر از این حرف‌هاست. باید گشت و اصلح را پیدا كرد... مهم است. چون این امر مهم است، تفاضل هرچه هم كم باشد، اهمیت پیدا می‏كند. در كارهای كلان، این طور است.»(13/2/1376) ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
1ـ رهنمود و توصیه نخبگان و آگاهان ملت تنها در سطح ارشاد و راهنمایی باقی است و تصمیم نهایی به ملت واگذار شده است كه آزادانه و البته آگاهانه به پای صندوق‌های رأی بروند و نامزدهای مورد علاقه خود را تعیین كنند. 2ـ در نگاه رهبری «افرادی كه از تأیید شورای نگهبان عبور كرده‌اند، قانوناً صالحند.»(28/2/1380) اما این بدان معنی نیست كه ما باید به صرف رأی دادن قناعت كنیم و به هر كه شد، رأی دهیم، بلكه مبتنی بر نظر ایشان باید گشت و اصلح را برگزید كه این البته هنر مردم است. 3ـ تلاش برای انتخاب اصلح نباید به وسواس در گزینش بینجامد. 4ـ تفاوت معیارها، تنوع سلیقه‌ها و اختلاف تشخیص‌ها، به آن‌ منجر می‌شود كه نوعی تكثر و تعدد در تشخیص گزینه اصلح نیز حاصل شود كه این طبیعی است و نباید نگران آن بود. 5‌ـ «اصلح‌گزینی» نباید موجب اختلافات و درگیری در میان اقشار جامعه شود و هدف بالاتر انتخابات را که «افزایش همبستگی ملی» است، خدشه‌دار کند. 6ـ «اصلح‌گزینی» نباید به تفرق آرائی بینجامد که حاصل آن شکسته شدن آرا و به قدرت رسیدن گزینه‌ای باشد که کمترین شایستگی‌ها را دارد. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
✅تأکید بر «اعتماد به فهرست قابل اعتماد»، به عنوان سازوکاری برای رسیدن به نامزد مطلوب، اولین باری بود که به این صراحت از سوی معظم‌له در سال 1392 بیان می‌شد که این موضوع قابل توجه و تأمل است. 🔻پیش از این معظمله به طور عام تنها به اهمیت مشورت گرفتن از علما و صاحبان تشخیص اشاره می‌فرمودند. در این الگو بر رأی دادن کامل به همه اعضای لیست تأکید شده است. 🔻لیستی که بعد از ماه‌‌ها تلاش و از دل جلسات متعدد در شورای ائتلاف اصولگرایان حاصل آمده است. این اقدام مستظهر به کلام و مرامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است. معظم‌له مدتی قبل فرمودند: «مردمی که می‌خواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ کَالَّذِی استَهوَتهُ الشَّی طین؛ گاهی این‌جور نیست که از روی صفا و واقعیت و علاقه‌مندی به انقلاب‌ [باشد]‌ـ اساس کار، انقلاب است‌ـ و از روی علاقه‌مندی به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادی را بدهند؛ نه، روی مقاصد دیگر‌ـ گاهی اوقات مقاصد فاسد‌ـ پیشنهادهایی می‌دهند. مردم توجه کنند و ببینند که آن فهرست‌هایی را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسی پیشنهاد شده؛ آن کسانی را که مورد اعتمادند، قابل اطمینانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند.» (14/10/1394) ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir
🔴جمعی از نخبگان اصولگرا راهكار «رأی به صالح مقبول» را پیشنهاد کردند. مبتنی بر این نظر، از آنجا كه تفرق آرا در انتخاب گزینه اصلح موجب خواهد شد تا آرا تقسیم شده و از سطح آرای جریان اصولگرا كاسته شود و این در حالی است كه جریان رقیب با وحدت آرا بر حول گزینه‌ای كه از نگاه اصولگرایان غیر صالح است، وارد میدان شده و می‌تواند رأی بیشتری را كسب کند، در این صورت اصولگرایان باید از گزینه اصلحی كه بیشترین مقبولیت را ندارد، صرف نظر كرده و به گزینه صالحی رضایت دهند كه خواهد توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. 🔻 در این صورت صالح مقبولی برگزیده خواهد شد كه هرچند از نگاه همه اصولگرایان اصلح نیست، ولی مانع پیروزی غیر صالحی شده است كه در صورت به قدرت رسیدن به نفع نظام اسلامی نخواهد بود. 🔻 سازوکار رسیدن به مقبولیت نیز مشخص است، یا از طریق نظرسنجی می‌توان مقبولیت افراد را بررسی کرد یا از طریق اجماع گروه‌های سیاسی بر فرد و لیستی واحد و پایبندی همه هواداران جریان اصولگرا به آن لیست، صالح یا صالحین مقبول مشخص خواهند شد. ✅‌‌کانال بصیرت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🇮🇷 @basirat_fa 🇮🇷www.basirat.ir