eitaa logo
قرین الحسین |ع|
199 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
984 ویدیو
20 فایل
قرین یعنۍ🌱 یار و همراه .. به نام سردار دل‌ها .. تأسیس🌱 دی‌ماه ۹۸ #حاج_قاسم ما همان‌هایی هستیم که حضرت آقا گفتند انقلاب را به سرانجام خواهیم رساند🌱❤ لینک ناشناس: https://daigo.ir/secret/4722204577
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️|..چرا تا الآن اسلام را به عنوان سبک نمی‌دیدیم؟ ممکنه قبل از این نگاه به اسلام، بیشتر به عنوان مجموعه‌ای از تکالیف و احکام بوده باشه نه یک سبک زندگی جامع..! *طرح این دیدگاه جدید به معــنای توجه بیشتر به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، و رفتاری اسلام است و تلاشی بــرای ارائه یک تصویر کامل‌تر و جذاب‌تر از اسلام به عنوان یک راهنمای زندگی. @gharinalhosein
🌸|..عملِ خالص؛ عملی است که... دوست نداری درباره آن، احدی جز خدای سبحان از تو تعریف و تمجید کند. _صادق‌آل‌محمد(ص) اصول‌کافی‌ج۳،ص۲۶ @gharinalhosein
🍂|..إِنَّ مَعِيَ رَبّي سَيَهدينِ قطعا پروردگارم با من است.؛ و مرا هدایت خواهد کرد... - شعرا؛۶۲ @gharinalhosein
🌷|..ایمان خود را با صدقه، اموال‌تان را با زکات حفظ کنید، و امواج بلا را با دعا برانید. _ حکمت146نهج‌البلاغه @gharinalhosein
✨|...بیاین امروز احکام موسیقی و غنا رو به صورت خلاصه و کاربردی از زبان مرجع تقلید (حضرت آقا ) بررسی کنیم مطمئنن این موضوع مبتلا به شما هم بوده👌 @gharinalhosein
✨|... مبحث اول: معنای غنا غنا به دو معنا استعمال می‌شو­د: 🌱۱. معنای عام غناء (معنای لغوی): غنا عبارت است از هر آنچه­ به شکل آواز ادا ‌شود. ارکان آواز عبارت است از: کشیدن صدا با برخی زیر و بم‌ها و فراز و فرودهای آوایی، که به آن ترجیع(۱) می‌گویند. 🌱2. معنای خاص غنا (معنای عرفی): معنای دیگر برای غنا در استعمالات رایج، آواز به نحو خاص است. آوازی­که با زیر و بم، قاعده و قانون و اسلوب خاصّی خوانده می‌شود. این هم استعمال دیگر برای غناست که معادل فارسی آن خوانندگی است؛ مغنّی یعنی خواننده، ولی به هر کسی­ که صدایش را بلند کند و آواز بخواند خواننده نمی‌گویند. @gharinalhosein
✨|... توضیحی در مورد قیود مؤثر در غنای محرّم: ۱. ملهی بودن لهو عبارت است از: آن چیزی­ که انسان را سرگرم کند و از امری غافل نماید. البته نمی­‌توان گفت هر لهوی حرام است، بلکه لهوی که موجب اضلال مردم باشد، حرام است. ( به مثال ها توجه بیشتری داشته باشید چون ملموس تر ) مثلاً انسان که اشتغال ذهنی دارد یا مصیبتی بر او وارد آمده، یا گرفتاری و نگرانی‌ دارد، با شنیندن آوازی سرگرم شده، از آن ناراحتی و خیالات غافل می‌شود. یا با تماشای فیلمی از چیزهای دیگر غافل می­‌شود. این آهنگ و فیلم لهو است، اما حرام نیست. @gharinalhosein
✨|... ۲. اضلال عن سبیل الله اضلال به معنای گمراه شدن از صراط مستقیم است؛ اعم از انحراف از عقیده­ یا عمل صحیح. اضلال اعتقادی: یعنی انسان را نسبت به معارف دینی دچار تردید و شبهه کند و حالت بی‌تفاوتی در انسان به وجود آورد که در بسیاری از مواردِ غناء، این معنا وجود دارد. @gharinalhosein
✨|.. ممکن است ضلال غنا به سه نحو باشد: 🌸یک- مضمون کلمات آن موجب گمراهی ­شود؛ 🌸دو- آهنگ به­‌گونه­ای باشد که انسان را به گناه وادارد؛ 🌸سه- اوضاع و احوال و شرایط گوناگون دیگر موجب اضلال است؛ مثلاً در خواننده خصوصیّتی است که إلهاء عن سبیل الله می‌کند؛ مانند اینکه خواننده، زنی باشد که با وضع و حالش موجب گمراهی ­شود؛ @gharinalhosein
✨|.. قیودی­ که در معنای غنای محرّم دخیل نیست: ۱. طرب­‌انگیز بودن: طرب‌انگیز بودن، نه تنها مقوم مفهوم غنا نیست، بلکه ملاک حرمت غنا هم نیست؛ یعنی این حالت نفسانی و خفّتی که از شنیدن غنا برای انسان حاصل می‌شود، مطلقاً ملاک حرمت نیست. گاهی دیدن بعضی مناظر در نفس انسان بیش از حالت فرح، غنا ایجاد طرب می‌کند و گاهی بعضی مناظر حالت حزنی ایجاد می‌کند که از هر غنای حزن‌انگیزی تأثیرش بیشتر است. ۲. ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست. ۳. قصد تفریح: اگر غنا لهوی شد، شنیدن آن، چه به قصد تفریح باشد و چه نباشد و چه به قصد پرکردن اوقات فراغت باشد و چه نباشد، حرام است. ۴. شدت و ضعف تأثیر غنا در لهویت: اگر یکی از عناصر تشکیل‌دهندۀ غنا که عبارت است از صوت، کلام و خواننده، موجب لهو شد، این غنا حرام است. بنابراین، کمتر یا بیشتر تأثیر داشتن یکی، یا تأثیر نداشتن دیگری، تأثیری در آن مجموع محصّل ندارد. ۵. عدم تأثیر انگیزه: اگر غنای لهوی باشد، محرّم است؛ چه خواننده با انگیزه غنا و لهو بخواند و چه بدون آن. @gharinalhosein
✨|.. سوال ؟ گوش کردن به صدای زن از طریق ضبط صوت یا فیلم چه حکمی دارد؟ جواب: چنانچه صوت، صوت لهوی باشد، حرام است و در غیر این صورت حرام نیست. صوت زن خصوصیتی ندارد. این فرق می‌کند با آن زنی که در حضور مرد می‌خواند؛ چراکه از نوار پخش می­‌شود. شناختن و نشناختن آن زن هم تأثیری در حکم ندارد. @gharinalhosein
✨|.. سوال ؟ معیار در حرمت، اضلال شأنی است نه فعلی گاهی آوازی برای کسی مضلّ عن سبیل الله است، امّا برای دیگری نه؛ چراکه ممکن است تقوا و مراقبتش زیاد باشد و این چیزها در او اثر نگذارد یا اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد؛ یعنی برای او مهیج و محرک نباشد. یا به دلیل دیگری باشد. بنابراین افراد مختلف‌اند. آیا حکم غناء نسبت به این­گونه افراد مختلف است؟ در شمول حرمت نسبت به این دو شخص و بین این دو حالت تفاوتی نیست. نمی‌توان گفت که اضلال در مورد کسی که فعلاً تحقّق پیدا می‌کند، حرام و در مورد کسی که فعلاً تحقّق پیدا نمی‌کند، حلال است. (مکاسب محرمه، ج۲۹۶، ص۵) @gharinalhosein