🗓 دوشنبه ١٠ مهر ماه ١۴٠٢
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: به ناراحتی چشم مبتلا هستم، چه کنم؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔶بعد از هر نماز، آیتالکرسی بخوانید و دست بر چشم بگذارید و بگویید:
🤲🏻 أَللهُمَّ احْفَظْ حَدَقَتَیَّ بِحَقِّ حَدَقَتَیْ عَلِیّ بْنِ أَبِی طالِبٍ، أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام.
🔹خدایا! دو حدقۀ چشم مرا حفظ کن، به حق دو حدقۀ چشم حضرت علیبنابیطالب امیرمؤمنان علیهالسلام.
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت عالم جلیل، ملا عبدالله فاضل تونی بشروی، مؤلف «وافیه» در علم اصول؛ ١٠٧١ق.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
*خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيم{ ٧ - بقره }*
خَتَمَ = مهر نهاده؛
اللَّه = خداوند
ُ عَلَى = بر
ٰ قُلُوبِهِم = دلهایشان
ْ وَعَلَى = و بر
ٰ سَمْعِهِمْ ۖ = گوشهایشان
وَعَلَى= و بر
ٰ أَبْصَارِهِم = چشمهایشان
ْ غِشَاوَةٌ ۖ = پردهای افکنده
وَلَهُم = وبرای ایشان
ْ عَذَابٌ = عذاب
عَظِيمٌ = بزرگی در انتظار آنهاست.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 7)- این آیه اشاره به دلیل این تعصب و لجاجت میکند و میگوید: آنها چنان در کفر و عناد فرو رفتهاند که حسّ تشخیص را از دست دادهاند «خدا بر دلها و گوشهایشان مهر نهاده و بر چشمهاشان پرده افکنده شده» (خَتَمَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ) به همین دلیل نتیجه کارشان این شده است که «برای آنها عذاب بزرگی است» (وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ). مسلما انسان تا به این مرحله نرسیده باشد قابل هدایت است، هر چند گمراه باشد، امّا به هنگامی که حس تشخیص را بر اثر اعمال زشت خود از دست داد دیگر راه نجاتی برای او نیست، چرا که ابزار شناخت ندارد و طبیعی است که عذاب عظیم در انتظار او باشد.
نکتهها
1- آیا سلب قدرت تشخیص، دلیل بر جبر نیست؟
اگر طبق آیه فوق خداوند بر دلها و گوشهای این گروه مهر نهاده، و بر چشمهایشان پرده افکنده، آنها مجبورند در کفر باقی بمانند، آیا این جبر نیست؟ پاسخ این سؤال را خود قرآن در اینجا و آیات دیگر داده است و آن اینکه: اصرار و لجاجت آنها در برابر حق، تکبر و ادامه به ظلم و ستم و بیدادگری و کفر و پیروی از هوسهای سرکش سبب میشود که پردهای بر حسّ تشخیص آنها بیفتد، که در واقع این حالت عکس العمل و بازتاب اعمال خود انسان است نه چیز دیگر.
2- مهر نهادن بر دلها!
در آیات فوق و بسیاری دیگر از آیات قرآن برای بیان سلب حسّ تشخیص و درک واقعی از افراد، تعبیر به «ختم» شده است، و احیانا تعبیر به «طبع» و «رین». این معنی از آنجا گرفته شده است که در میان مردم رسم بر این بوده هنگامی که اشیائی را در کیسهها یا ظرفهای مخصوصی قرار میدادند، و یا نامههای مهمی را در پاکت میگذاردند، برای آنکه کسی سر آن را نگشاید و دست به آن نزند آن را میبستند و گره میکردند و بر گره مهر مینهادند، امروز نیز معمول است کیسههای پستی را لاک و مهر میکنند. در لغت عرب برای این معنی کلمه «ختم» به کار میرود، البّته این تعبیر در باره افراد بیایمان و لجوجی است که بر اثر گناهان بسیار در برابر عوامل هدایت نفوذ ناپذیر شدهاند، و لجاجت و عناد در برابر مردان حق در دل آنان چنان رسوخ کرده که درست همانند همان بسته و کیسه سر به مهر هستند که دیگر هیچ گونه تصرّفی در آن نمیتوان کرد، و به اصطلاح قلب آنها لاک و مهر شده است. «طبع» نیز در لغت به همین معنی آمده است امّا «رین» به معنی زنگار یا غبار یا لایه کثیفی است که بر اشیاء گرانقیمت مینشیند این تعبیر در قرآن نیز برای کسانی که بر اثر خیرهسری و گناه زیاد قلبشان نفوذ ناپذیر شده بکار رفته است. و مهم آن است که انسان مراقب باشد اگر خدای ناکرده گناهی از او سر میزند در فاصله نزدیک آن را با آب توبه و عمل صالح بشوید، تا مبادا به صورت رنگ ثابتی برای قلب در آید و بر آن مهر نهد.
3- مقصود از «قلب» در قرآن:
«قلب» در قرآن به معانی گوناگونی آمده است. از جمله:
1- به معنی عقل و درک چنانکه در آیه 37 سوره «ق» میخوانیم:
إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ: «در این مطالب تذکر و یادآوری است برای آنان که نیروی عقل و درک داشته باشند».
2- به معنی روح و جان چنانکه در سوره احزاب آیه 10 آمده است: «هنگامی که چشمها از وحشت فرو مانده و جانها به لب رسیده بود»
3- به معنی مرکز عواطف، آیه 12 سوره انفال شاهد این معنی است:
«بزودی در دل کافران ترس ایجاد میکنم».
توضیح اینکه: در وجود انسان دو مرکز نیرومند به چشم میخورد: 1- مرکز ادراکات که همان «مغز و دستگاه اعصاب است»
2- مرکز عواطف که عبارت است از همان قلب صنوبری که در بخش چپ سینه قرار دارد و مسائل عاطفی در مرحله اول روی همین مرکز اثر میگذارد، ما بالوجدان هنگامی که با مصیبتی رو برو میشویم فشار آن را روی همین قلب صنوبری احساس میکنیم، و همچنان وقتی که به مطلب سرورانگیزی بر میخوریم فرح و انبساط را در همین مرکز احساس میکنیم، نتیجه اینکه اگر در قرآن مسائل عاطفی به قلب (همین عضو مخصوص) و مسائل عقلی به قلب (به معنی عقل یا مغز) نسبت داده شده، دلیل آن همان است که گفته شد و سخنی به گزاف نرفته است.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خلبان ناشناسی که مردم را از زیر آتش کومله نجات داد!
#فرزند_ایران
@AkhbareFori
مداحی آنلاین - ملائکه میرسن از اون بالا - حدادیان.mp3
4.13M
🌺 #میلاد_پیامبر_اکرم(ص)
🌼 #میلاد_امام_جعفر_صادق(ع)
💐ملائکه میرسن از اون بالا
💐برای طواف گنبد خضراء
🎙 #محمدحسین_حدادیان
👏 #سرود
مداحی آنلاین - اومدی و رحمت آوردی - میرداماد.mp3
2.73M
🌺 #میلاد_پیامبر_اکرم(ص)
🌼 #میلاد_امام_جعفر_صادق(ع)
💐فکر فردای شیعه بودی
💐مارو دست حیدر سپردی
🎙 #سید_مهدی_میرداماد
👏 #سرود
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐سالروز میلاد مسعود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و امام جعفر صادق علیه السلام بر شیعیان و محبان ایشان مبارک باد💐