Part04_من محمدعلی رجایی.mp3
4.08M
💎 « من محمدعلی رجایی»
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
📕 نویسنده : داوود بختیاری نژاد
راوی: محمد رضا نبی
تولید ایران صدا
🔰 قسمت چهارم(دست های گچی)
#قصه_های_زندگی
#من_محمد_علی_رجایی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌قصه های زندگی(پادکست صوتی و تصویری )
💎 مردان سیاهپوش
📕 نویسنده و راوی: مصطفی بادله
🔰 قسمت هفتم
#قصه_های_زندگی
#مردان_سیاهپوش
لینک عضویت در کانال 👇👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
Part05_من محمدعلی رجایی.mp3
7.85M
💎 « من محمدعلی رجایی»
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
📕 نویسنده : داوود بختیاری نژاد
راوی: محمد رضا نبی
تولید ایران صدا
🔰 قسمت پنجم
#قصه_های_زندگی
#من_محمد_علی_رجایی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
Part06_من محمدعلی رجایی.mp3
6.58M
💎 « من محمدعلی رجایی»
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
📕 نویسنده : داوود بختیاری نژاد
راوی: محمد رضا نبی
تولید ایران صدا
🔰 قسمت ششم
#قصه_های_زندگی
#من_محمد_علی_رجایی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
🔰 آموزش داستان نویسی
💠 قسمت چهاردهم
📌 ۱۵ مرحله برای نوشتن رمان(داستان بلند)
حسام معینی
▪️ بخش اول
15 مرحله برای نوشتن رمان ( داستان بلند)
درست است که یادگیری نوشتن رمان با خواندن یک مقاله امکان پذیر نیست، ولی نکاتی که در این مقاله گفته میشود، شما را در مسیر درست نوشتن رمان قرار میدهد. و تنها چیزی که میماند فقط تمرین است و خواندن نمونههای برتر.
درست همانند یادگیری دوچرخه سواری، بهترین شیوه برای اینکه یاد بگیریم چگونه رمان بنویسیم، نوشتن آن است. با این حال، برخلاف راندن یک دوچرخه برای اولین بار، نوشتن یک رمان در روز گرمی تابستانی انجامپذیر نیست. این کار تعهد و پشتکار مناسبی را میطلبد. طبق گفته اکتاویا باتلر: «در شروع، شما مطالب خوبی نمینویسید. مهملاتی را مینویسید که به خیالتان نوشتههای خوبی هستند؛ سپس به تدریج در آن پیشرفت میکنید. به این دلیل میگویم، پشتکار یکی از با ارزشترین صفات است.»
مثال کلیشهایِ خوبی وجود دارد: کار رمان نویسی یک ماراتن است نه یک دو سرعت. هرچه بیشتر خود را قبل از نوشتن آماده کنید، شانس بیشتری برای اتمام آن دارید. مراحل زیر به شما برای ساختن زرهی مقاوم، در برابر بنبستهای ناگهانیای که ممکن است برای نویسنده رخ دهد، کمک میکنند.
زمانی که برای نوشتن رمان خود برنامه ریزی میکنید، باید بتوانید چنین پاراگرافی را برای خود بنویسید:
داستان من در ژانر{} و تم {} خواهد بود. با زاویه دید {} و در موقعیت مکانی و زمانی {} نوشته میشود. این داستان روایتگر قهرمانی به اسم {} بوده که با انگیزه {} در پی هدف {} میباشد. اما تضادهایی همچون {} کار را برای او دشوار کرده و خطراتی به مانند {} را برایش به همراه دارند.
برای نوشتن رمان از کجا شروع کنیم؟ از همینجا!
1. تولید ایده داستان
ممکن است برای اینکه ایده پردازی نکنید، بدیهیترین کارها را بکنید. مانند: پیدا کردن مکانی مناسب برای نوشتن، خرید مجموعه لوازم التحریر با کیفیت و کارهایی از این قبیل برای یک نویسندگی خلاقانه. در حالی که تمامی این موارد نیز ممکن است به شما در مسیر نوشتن رمان کمک کنند؛ اما بدون صرف زمان برای استحکام آنچه که بنا به نوشتنش دارید، نوشتن رمان به نتیجهای نمیرسد.
اگر ایده داستانی را در سر میپرورانید اما در ارائه آن مشکل دارید، سعی کنید یک یا دو سطر در مورد پیام آن بنویسید. وقتی قصد نوشتن رمانی را دارید، احتمالاً میخواهید پیامی را در دنیا منتشر کنید. پیامی که برخاسته از پسِ کتاب شماست، همان تم است که در کل داستان به آن تاکید خواهد شد. سعی کنید با فکر کردن به این پیام در مسیر ایده پردازی قدم بردارید.
به عنوان مثال رمان نوزده هشتاد و چهار، روایتگر مردی عاشق در جهانی است که فردیت و اندیشیدن در آنجا، نه تنها گناه بلکه جرم محسوب میشود. اما محتوای اصلی کتاب، در باب حقوق بشر برای آزادی حریم شخصی است.
در مقاله موضوع داستان نویسی، ایده هایی برای داستان نویسی وجود دارد که به شما کمک میکند.
2. مطالعه کتابهایی در ژانرِ مرتبط با شما
جان چیور نویسنده آمریکایی میگوید: «بدون خواندن نویسنده نمیشوید. نوشتن، درست مانند یک بوسه است. به تنهایی قادر به انجامش نخواهید بود.»
اگر میخواهید رمان شما در آینده برای خوانندگان جذاب باشد، نخست باید مثل یک خواننده بیاندیشید. راه حلش این است: خواندن!
دلایل زیادی برای ترغیب نویسندهها به داستان خواندن وجود دارد:
• شما به درک درستی از نوشتههای پیشین خواهید رسید و خود را برای ارائه موضوعاتی جدید در آن ژانر آماده خواهید کرد.
• از طرفی دیگر، با شناخت المانهای محبوب خوانندگان، انتظارات مخاطبان را درک میکنید.
• لذت میبرید! اگر علاقهای به خواندن ندارید، چرا میخواهید بنویسید؟
3. انتخاب زاویه دید در کتابتان
میدانید چرا هرچه شایعات از فردی به فرد دیگر برسند، بیشتر از حقیقت دور میشوند؟ زیرا هر راوی، ناگزیر تعصبات و دیدگاههای خود را به ماجرا اضافه میکند. به همین دلیل، انتخاب زاویه دید رمان شما ، گام بسیار مهمی در شروع نوشتن داستان بلند شماست و تاثیرات زیادی بر خود داستان واقعی خواهد داشت.
چند زاویه دید:
اول شخص: داستان از منظر نویسنده اصلی قصه روایت میشود. ضمیر اصلی در این گونه روایت داستانی، «من» است.
دوم شخص: خواننده به شکل مستقیم مورد خطاب قرار میگیرد و از او خواسته میشود که خودش را در قالب شخصیت داستان قرار دهد. ضمیر اصلی در این گونه روایت داستانی، «تو» است.
ادامه دارد.
#آموزش_داستان_نویسی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
سلام دوستان. هفته بعد برنده مسابقه داستان نویسی را اعلام می کنم.
پس منتظر این رویداد خوب باشید.
🔰 آموزش داستان نویسی
💠 قسمت پانزدهم
📌 ۱۵ مرحله برای نوشتن رمان(داستان بلند)
حسام معینی
▪️ بخش دوم
سوم شخص حاضر: راوی فقط افکار و احساسات یک شخصیت در زمانی معین را دارد. ضمایر اصلی در این گونه از روایت داستانی، «او» یا «آنها» است.
سوم شخص غایب (دانای کل): راوی فردی آگاه به تمام احوالات شخصیتها بوده و میتواند هر اتفاقی را برای هر شخصیتی در هر نقطه از داستان، فاش کند. ضمایر اصلی در این گونه از روایت داستانی، همانند سوم شخص حاضر است.
4. تعیین مکان و زمان
این جمله از «غرور و تعصب» را در نظر بگیرید: "مردها در برابر صخرهها و کوهها چه ارزشی دارند؟"
هنگامی که الیزابت بنت به منطقه پیک انگلستان در عصر گرجی سفر میکند، این خط در آن صفحه معنا میگیرد. اما اگر این کتاب در تگزاس امروزی روایت میشد و الیزابت بنت بیست ساله این واژهها را به زبان میآورد، وصلهای ناجور به حساب میآمد. نکته کلیدی این بحث، «متن» است. متن یک داستان، همه چیز را از شخصیتپردازی تا طرح، تضاد و نکاتی فراتر دیکته میکند.
اگر قصد نوشتن رمان در مورد محیط یا فرهنگی خارج از اقلیم زیسته خود دارید، از تحقیقات کافیِ خودتان مطمئن شوید. در این شرایط، نوشته خود را در اختیار خوانندگان حساس و جزئینگر قرار دهید.
5. پرورش شخصیتهای اصلی
اگر تاکنون یک شام چند وعدهای خورده باشید، میدانید که ابتدا باید از کارد و چنگالها (که بیرون هستند) شروع کنید و سپس به سمت داخل حرکت کنید. این قضیه در مورد پرورش شخصیتهای شما صدق نمیکند. هرچند تصویر کردن شخصیتها و اشاره به ویژگیهای ظاهری برای یک نویسنده مهم است، اما شروع از درونیات شخصیتها رویکردی بهتر است.
برای شروع شخصیت پردازی در داستان از اینجا شروع کنید:
هدف: شخصیت شما چه هدفی دارد؟ به عنوان مثال، هدف هری پاتر شکست لرد ولدمورت است.
انگیزه: چرا شخصیت شما این هدف را دنبال میکند؟ هری پاتر باید لرد ولدرمورت را شکست داده تا امنیت جهان جادوگران را تضمین کند و انتقام والدینش را بگیرد.
پویا یا ایستا: آیا شخصیت شما در طول داستان دچار تحولات اساسی خواهد شد یا تا حد زیادی، بی تغییر خواهد ماند؟
پس از ایجاد این عناصر مهم، میتوانید به کنکاش در سایر جنبههای شخصیتهای خود بپردازید:
۱. برای هر شخصیت فایلی مجزا درست کنید که تمام خصوصیاتش، از ظاهر تا خلقیات و خانوادهاش را در بر بگیرد.
۲. با استفاده از این موارد پیشینه شخصیتهایتان را در نظر داشته باشید.
۳. اسمی مناسب برای شخصیتهای خود انتخاب کنید.
6. ایجاد تضاد و تهدیدها
طبق گفته کرت وانهگت، جهان شمولترین گونه داستانی، داستان «مردی در حفره» است: مشکلی برای شخصی پیش میآید و سپس سعی میکند خودش را از آن خارج کند.
نمونه دوم، داستان «از دست دادن معشوقه» است: شخصی داشتهای را از دست میدهد و سپس برای بازگرداندن آن تلاش میکند. در هر دو مثال، تضادی وجود دارد که داستان را پیش میبرد. در صورت عدم وجود تضاد، رمان فقط یک گزارش طولانی میشود.
تضاد همان مجموعه موانعی است که قهرمانِ داستان در طول مسیرش با آنها مواجه میشود و باعث جذابیت مسیر پیروزی یا شکست کاراکتر میشود. در نوشتن رمان دو دسته کلی از تضاد وجود دارد که برای جذابیت، بهتر است هر دو مورد استفاده قرار بگیرند:
تضاد درونی: شامل ویژگی یا اختلالات درونی شخصیتهای داستان میشود که مانع رسیدن آسان به اهدافشان میشود. به عنوان مثال، تضاد درونی فرودو در «ارباب حلقهها»، تلاش برای ممانعت از گمراه شدنش در برابر حلقه است.
تضاد بیرونی: چه شرایط و موانعی خارج از کنترل قهرمان داستان، سد راه رسیدن او به هدفش هستند؟ سائورون، راه رسیدن به کوه (نابودی حلقه) را تقریباً غیر ممکن کرده است.
هنگامی که تضادهای اصلی رمانِ خود را معین کردید، باید تهدیدها را نیز مشخص کنید:
اگر تضاد بر شخصیت غلبه کند و مانع رسیدن او به هدفش شود، چه اتفاقی میافتد؟ به عنوان مثال، اینکه فرودو میخواهد حلقه را نابود کند، امری خوشایند است. اما چرا باید پیروزی او برای ما حائز اهمیت باشد؟ به این علت که سرنوشت تعادل سرزمین میانی مطرح است.
ادامه دارد
#آموزش_داستان_نویسی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌قصه های زندگی(پادکست صوتی و تصویری )
💎 مردان سیاهپوش
📕 نویسنده و راوی: مصطفی بادله
🔰 قسمت هشتم
#قصه_های_زندگی
#مردان_سیاهپوش
لینک عضویت در کانال 👇👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
- پاییز در زندان-ق7.mp3
5.08M
💎 « من محمدعلی رجایی»
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
📕 نویسنده : داوود بختیاری نژاد
راوی: محمد رضا نبی
تولید ایران صدا
🔰 قسمت هفتم(پاییز در زندان)
#قصه_های_زندگی
#من_محمد_علی_رجایی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
سلام دوستان . بعد از پایان پادکست های «من محمد علی رجایی» (سه قسمت دیگر باقی مانده) یک پادکست 16 قسمتی به سبک "زندگی پس از زندگی" به نام « شنود » هرشب منتشر خواهد شد.
بسیار پرمحتوا وشبیه برنامه زندگی پس از زندگی است. پس با ما همراه باشید در کانال قصه های زندگی
ق8- بهار در زندان.mp3
3.83M
💎 « من محمدعلی رجایی»
" زندگینامه داستانی شهید رجایی"
📕 نویسنده : داوود بختیاری نژاد
راوی: محمد رضا نبی
تولید ایران صدا
🔰 قسمت هشتم(بهاردر زندان)
#قصه_های_زندگی
#من_محمد_علی_رجایی
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi
🔰 پندانه
شک...
مردي صبح از خواب بيدار شد و ديد تبرش ناپديد شده . شك كرد كه همسايه اش آن را دزديده باشد ، براي همين ، تمام روز اور ا زير نظر گرفت.
متوجه شد كه همسايه اش در دزدي مهارت دارد ، مثل يك دزد راه مي رود ، مثل دزدي كه مي خواهد چيزي را پنهان كند ، پچ پچ مي كند ،آن قدر از شكش مطمئن شد كه تصميم گرفت به خانه برگردد ، لباسش را عوض كند ، نزد قاضي برود و شكايت كند .
اما همين كه وارد خانه شد ، تبرش را پيدا كرد . زنش آن را جابه جا كرده بود. مرد از خانه بيرون رفت و دوباره همسايه اش را زير نظر گرفت و دريافت كه او مثل يك آدم شريف راه مي رود ، حرف مي زند ، و رفتار مي كند .
برگرفته از: کتاب قصه هایی برای پدران. فرزندان. نوه ها- پائولوکوئیلو
#پندانه
لینک عضویت در کانال قصه های زندگی 👇
https://eitaa.com/ghessehayezendegi