⭕️راه ديدن امام زمان(عج)
تمامي آيات پنجگانة 24 تا 28 سورة فتح از صفحة 514، ابعادي از ماجَراي عظيم حديبيّه و وقايع بعد از آن را بازگو ميکنند. که بناي ما، پرداختن به آية پاياني اين صفحه است که در واقع، پيشگويياي است دربارة عالمگير شدن اسلام.
آية 28 ميفرمايد: «او کسي استکه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همة اديان غالب گردانَد».
خداوند حکيم، در اين آية شريفه، خود را با اين صفت معرّفي ميکند که:
⭕️ذات اقدس حق کسي استکه رسولش را همراه با معجزات و خَوارق عادات فرستاده و دينش دين حقّ است و پيوسته رو به پيشرفت. و سرانجام، به تقدير خداوند عليم قدير، تمام روي زمين را تحت سيطرة خود در خواهد آورد.⭕️
و در حقيقت، ميتوان گفت: اين آية شريفه، خبري غيبي است که رسول خدا پانزده قرن پيش، از طريق وحي، آيندة اسلام را اعلام کرده و غلبة آن را بر ساير اديان نشان دادهاست.
امام صادق(ع) ذيل همين آيه فرمودهاست:
وَ اللهِ مانَزَلَ تَأويلُها بَعدُ وَ مايَنزِلُ تَأويلُها حَتّي إذا خَرَجَ المَهديّ؛
تأويل اين آيه محقّق نميشود و غلبة واقعي و حقيقي اسلام، بهطور نهايي حاصل نميشود، مگر در زماني که مهدي ظهور کند.
برگرفته از آثار آيتالله ضياءآبادي
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
امّا آنچه که بايد بدان توجّه داشت، اينکه:
بناي خدا براساس تقدير حکيمانهاش ايناستکه امام پيش از فرا رسيدن زمان ظهورش بايد غايب باشد، آنهم بهمدّت بسيار طولاني!
يعني، اساساً غيبت طولاني، جزء برنامة زندگي دوازدهمين امام و از شاخصهاي حتمي آنحضرت است! چنانکه در توقيع شريفشان بهآخِريننايب خاصّشان، جناب عليّبنمحمّد سِيمُري يادآور شدهاند که:
فَقَد وَقَعَتِ الغَيبَهُ التّامَّه، فَلا ظُهورَ إلاّ بَعدَ إذنِ الله تَعالي ذِکرُه، وَ ذلِکَ بَعدَ طولِ الأمَد وَ قَسوَهِ القُلوب وَ امتِلاءِ الأرض جَورا؛
وقت غيبت عمومي و همگاني فرا رسيده و ديگر ظهوري نخواهد بود تا وقتي که خداوند تعالي اذن صادرکند وآن نيز بعد از گذشت زماني طولاني و قَسيّگشتن دلها و پر شدن زمين از جور و ستم خواهد بود.
امّا مَعَالوَصف⭕️افراد کثيري بر حسَب نقل متواتر در طول زمان غيبت، امام(عج) را ديدهاند و کثرت ناقلان از اصناف مختلف، از علما و صلحا، در حدّي است که هر انساني، بر اساس روش عقلاني، يقين به تحقّق آن پيدا ميکند.
امّا اينحقيقت نيز مانند بسياري از حقايق ازآفت افراط و تفريط دور نماندهاست!
عدّهاي، اهل تفريط هستند و اصلاً امکان رؤيت امام(عج) را در زمان غيبت، انکار ميکنند. و عدّهاي ديگر، اهل افراط هستند و ديدن امام(عج) را خيلي ساده و پيش پا افتاده براي همه کس ممکن، و بلکه واقعشده ميدانند و در اين زمينه، خوابها نقل ميکنند و بلکه کتابها مينويسند و دستورالعملها براي ديدن امام ميدهند. و هر دو گروه، حرفي بيدليل ميزنند!
ولي آنچه وظيفة ما در زمان غيبت است، اعتقاد عارفانه به امامت او به عنوان امام مُفتَرَضُالطّاعَه و اتّباع و پيروي از تعاليم انسانساز او و انتظار فرجش، به معناي واقعيِ انتظار و دعا براي تعجيل فرجش است⭕️و بگوييم:
اَللّهُمَّ ارزُقنا مَعرِفَتَه وَ مَحَبَّتَه، وَ وَفِّقنا لِطاعَتِه وَ عَجِّل فَرَجَه.@ghjariafsane
⭕️آن سعادتمنداني هم که مشرّف به شرف زيارت امام(عج) شدهاند، از مسير تقوا و تهذيب نفس و اِزالة رذايل و ايجاد فضايل، حرکت کردهاند! آن هم، نه براي اينکه امام(عج) را ببينند، بلکه فقط براي اينکه خدا را عبادت کنند و راه تقرّب به خدا را بپيمايند. و چون در کار خودشان صادق و خالص و مخلص بودهاند، مورد لطف و عنايت خاصّ امام(عج) قرار گرفتهاند و چشمشان به ديدار جمال امام(ع) روشن شدهاست. و در واقع، امام(عج) بهسراغشان رفته، نه آنها بهسراغ امام!⭕️
مرحوم محقّق اردبيلي، معروف به مقدّس اردبيلي(ره) که از بزرگان علماي اماميّه است و از نيکبختاني است که اين سعادت نصيبش شدهاست، بنا بر نقل، شبي در حجرة مدرسهاش در نجف، مشغول مطالعة علمي بوده که حلّ مسألهاي بر او دشوار ميشود. پيش خود فکر ميکند: به حرم مطهّر امام اميرالمؤمنين(ع) بروم و از حضرت حلّ مشکلم را بخواهم.
ميگويد: رفتم، از ضريح مطهّر، صدايي به گوشم رسيدکه: پسرم مهدي، اکنون در مسجد کوفه است؛ آنجا برو و حلّ مشکل خود را از او بخواه. من هم رفتم و آنجا مشرّف به زيارتش شدم.
منظور اينکه: مرحوم محقّق اردبيلي، چِلّهنشيني نکرده که امام را ببيند، بلکه امام(ع) او را به سمت خود کشيدهاست.
@ghjariafsane
حاصل اينکه:⭕️براي همه امکان ديدار و ملاقات هست، آنهم نهتنها ملاقات با امام(ع)، بلکه ملاقات با خداي امام که اساساً ما را براي همين آفريدهاند.⭕️
اين، گفتار خداي ماست:
يا أيُّهَا الإنسان، إنَّکَ کادِحٌ إلي رَبِّکَ کَدحاً فَمُلاقيه؛
اي انسان، تو براي ديدار با خدايت به راه افتادهاي و سرانجام، به ديدار او ميرسي.
امّا اين ديدار، راه دارد و آن راه، راه تقواست که فرمودهاست:
وَ اتَّقُوا الله، وَ اعلَموا أنَّکُم مُلاقوه؛
رعايت تقوا کنيد و بدانيد که او را ملاقات خواهيد کرد؛
فَمَن کانَ يَرجوا لِقاءَ رَبِّه، فَليَعمَل عَمَلاً صالِحا وَ لايُشرِک بِعِبادَهِ رَبِّهِ أحَدا؛
⭕️هر کس اميد ديدار خداي خود را دارد، بايد عمل صالحِ عاري از شرک در عبادت تحويل دهد. تا در همين دنيا که مزرعه و کشتگاه آخرت است، بذر لقا افشانده شود و آنجا به محصول نشيند.⭕️
@ghjariafsane
در روايتي فرمودهاند:
مَعرِفَهُ الله مَعرِفَهُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ إمامَهُمُ الَّذي يَجِبُ عَلَيهِم طاعَتُه؛
معرفت و شناخت خدا، همان معرفت و شناخت امام هر زمان استکه اطاعتش واجب است.
پس⭕️ملاقات خدا که غايت خلقت است، همانملاقات امام است، آنهم نه با چشم سر، بلکه با چشم دل که پيامدش وجوب اطاعت است.⭕️
چشم دل باز کن که جان بيني / آنچه ناديدني است، آن بيني
آن ديدني که مولاي ما، علي(ع) فرمودهاست که:
ما کُنتُ أعبُد رَبّاً لَم أرَه؛
من هرگز خدايي را که نبينم، نميپرستمش!@ghjariafsane
و بديهي است که خدا ديدني با چشم سر نيست! اين ما گرفتاران عالَمِ حسّيم که تا کلمة لقا و ديدن خدا و امام(عج) به گوش ما ميرسد، فوراً ديدن با چشم سر به ذهن ما ميآيد و خود را موظّف به اين ميدانيمکه کاريکنيم تا امام(عج) را با چشم سر ببينيم، با آنکه فرمودهاند: مردم زمان غيبت، به مرتبهاي از عقل و فهم و درايت ميرسند که:
صارَتِ الغَيبَهُ عِندَهُم بِمَنزَلَهِ المُشاهَدَه؛
غيبت در نزد آنها، به منزلة مشاهده ميشود.
يعني، ظهور و غيبت امام براي آنها يکسان ميگردد و آنها امام را پيوسته حاضر و ناظر افکار و اعمال خود ميبينند و در محضر امام(ع) مرتکبکار ناپسند امام(ع) نميشوند و معتقدند که: امام(ع) اگرچه ظهور ندارد و از چشم سر پنهان است، امّا حضور دارد و در چشم دل، عيان است.
همانگونه که مولا(ع) دربارة خدا فرمود:
لاتُدرِکُهُ العُيون بِمُشاهَدَهِ العِيان، وَلکِن تُدرِکُهُ القُلوب بِحَقائِقِ الإيمان؛
خدا را با چشم سر نميشود ديد! امّا در چشم دل که نشأتگرفته از حقيقت ايمان است، مشهود و عيان است.
⭕️امام(ع) نيزکه حجّت و مظهر صفات خداست، در نظر باوردارانش چنين است و هيچگاه او را غايب از چشم دل نميبينند و تمام همّشان ايناستکه از طريق بندگي مخلصانة خدا و رعايت تقوا رضايت خاطر شريف آنوليّ خدا را جلبکنند.
حال، اگر لطف و عنايتش شامل حال شد و جمال جسماني خود را هم به بندهاي از بندگان صالح خدا نشان داد، ديگر نورٌعَلينور خواهد شد.
امّا آنچه مهمّ است، همانديدن جمال معنوي امام(ع) و باور داشتن حضور او در تمام شؤون زندگي است⭕️که از صميم دل بگوييم:
أشهَدُ أنَّکَ تري مَقامي وَ تَسمَعُ کَلامي؛
من شهادت ميدهم اي حجّت خدا که تو مرا ميبيني و سخنم را ميشنوي. و از افکار و اعمالم باخبري.
@ghjariafsane
حال⭕️آيا با چنيناعتقاديکه دربارهاش داريم، ممکن است در محضر او بهبهانة جشن ولادتش، کارهايي انجام دهيم و سخناني بگوييم که اهانت به مقام اقدسش شود و سبب آزردگي خاطر شريفش گردد؟! آنوقت، آيا هيچ ميدانيم که آزردگي خاطر امام(ع) از دست ما، زندگي ما را به هم ميريزد و قهر و غضب خدا را شامل حال ما ميگرداند؟! و در همانحال، ميپنداريم که عرض مودّت به آستان اقدسش ميکنيم و او را از خود، راضي و خشنود ميسازيم!
و راستي، اعمال شرمآوري از ما مدّعيان مَحبّت، بهبهانة جشن ولادت، سر ميزندکه ماية سرافکندگي امّت شيعه در ميان فهمندگان عالَم ميگردد و دستاويزي به دست دشمنان اسلام و تشيّع ميدهد! و يالَلاَسَف که تمام شعائر ديني ما، از جشن ولادت گرفته تا عزاداري ايّام شهادت و عمره وحجّ و زيارت، همه و همه بر اثر اِعمال سليقهها و هوا و هوسها به يکسلسله اوهام و خرافات نفرتانگيز آلودهگشته و راستي صِبغة الهي را تحتالشّعاع صبغههاي نفساني قرار داده و جدّاً شعائر عقلاني دين را زير سؤال بهانهجويان بردهاست!!⭕️
@ghjariafsane
بعثت پیامبر گرامی اسلام، پیام آور صلح و دوستی، بر جمیع مسلمانان جهان مبارک باد.
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عید مبعث🎈💚
این زمزمہ عشقہ کہ تو غار حرا پیچیده✌️💐😍
شادمانہ مبعثرسولمهربانی🎊
شاد شاد شاد باشید😍
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃