⭕️ضعف تربيت ديني
از ميان آيات ششگانة 15 تا 20 سورة احقاف از صفحة 504 ، خداوند بعد از اشاره به مسألة نيكي به پدر و مادر و شكر زحمات آنها كه مقدّمهاي است براي شكر پروردگار، در آية سوم اين صفحه، از ضعف تربيت ديني سخن ميگويد.
⭕️
در اين شكّي نيست كه: ما از نظر دينمان، شديداً مورد تعرّض دشمن قرار گرفته ايم. چون پي بردهاند كه: رمز پيروزي اين ملّت، اعتقادات ديني و ايمانشان بوده است و فهميدهاند كه دين و ايمان، نيروي بسيار محرّكي است و اگر بخواهند در چنين ملّتي، شكست به وجود آورند، بايد آن نيروي دين و ايمان را بشكنند.
از اين نظر با جدّ تمام دست به تضعيف و تخريب اساس دين زدهاند. مخصوصاً روي اعتقاديّات و اصول عقايد و معارف، نظر دوختهاند. يعني، لبة تيز حربة دشمن مستقيم روي عقايد ديني آمدهاست، آن هم به خصوص، عقايد طبقة جوان!
و متأسّفانه، جوان امروز هم آسيبپذير است.⭕️
برگرفته از آثار آيتالله ضياءآبادي⭕️
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
اينكه عرض شد: جوان امروز، از آن نظر است كه:
جوان امروز، با جوان شصت هفتاد سال پيش، خيلي تفاوت دارد.
⭕️شصت هفتاد سال پيش، اكثراً تربيت خانوادگي توأم با تعبّد ديني بود و در خانوادهها، اغلب خضوع ديني حاكم بود. و قهراً فرزنداني كه در آن محيط تربيت مييافتند، داراي عقايد متوسّط مذهبي بودند. اين، از يك جهت.
از جهت ديگر، مردم آن روز با آقايان علما در ارتباط بودند، آن هم علماي ربّاني به معناي واقعي كلمه، كه به راستي مربّي مردم بودند.
يك عالم ميتوانست در محلّهاي، جمعيّتي را موحّد و متديّن سازد.
جهت سوم اينكه عوامل اضلال و اغواي آن روز نسبت به امروز بسيار كم بود.
70 سال پيش، در اغلب خانوادههاي مسلمان حتّي يك راديو هم ديده نميشد.⭕️
اين سه جهت در مردم هفتاد سال پيش وجود داشت و در زمانهاي پيشتر هم، مسلّم بيشتر بودهاست.@ghjariafsane
مامّا جوان امروز اينطور نيست؛
اوّلاً:⭕️تربيت خانوادگي، غالباً توأم با تعبّد و خضوع ديني نميباشد! خودِ والدين چقدر از دين بهره دارند تا بتوانند فرزندانشان را ديندار بپرورانند؟! البتّه اكثراً اينطورند، نه كُلاً. هميشه و در هر زمان، قَليلٌ مِن عِبادِيَ الشَّكور هستند.
زیرا جوان امروز از آننظر كه درسخوانده و تحصيلكرده است، يكنوع حالت عُجب و غرور و خودپسندي در او پيدا شده و اصلاً وَقعي به افكار والدين خود نميگذارد و با ديدة تحقير به آنها مينگرد و فرهنگ ديني آنها را به تمسخر ميگيرد.⭕️
كه گويي آية 17، وضع جوان امروز را ترسيم ميكند؛ ميفرمايد:
«وَ الَّذي قالَ لِوالِدَيه: اُفٍّ لَكُما، أ تَعِدانِني أن اُخرَج؟ وَ قَد خَلَتِ القُرونُ مِن قَبلي»؛
«آن كسي كه به والدينش ميگويد: اُف بر شما! اين، چه حرفي است ميزنيد كه: قيامتي هست و برزخ و محشري هست و زنده شدن پس از مرگ و كيفر و پاداشي در كار است؟ اين همه پيش از ما مردهاند» و پوسيدهاند و بازگشتي نداشتهاند! اين، چه حرف نامعقولي است كه شما ميزنيد؟
بيچاره والديني كه پايبند به عقايد ديني هستند، اين سخن را كه از فرزند خود ميشنوند، شديداً ناراحت ميشوند. از يك سو، حاضر نيستند سخن ضدّ دين بشنوند. و از سوي ديگر، عزيز خود را ميبينند كه در مسير هلاكت ابدي افتاده؛
«وَ هُما يَستَغيثانِ الله»؛
«استغاثه به درگاه خدا ميبرند» و از اوكمك ميطلبند و فريادشان بلند ميشود كه: اي خدا، چه چاره كنيم؟ و به فرزند نادانشان ميگويند:
«وَيلَك آمِن»؛
«واي بر تو! اينگونه حرف نزن! ايمان بياور»؛
«إنَّ وَعدَ الله حَقّ»؛
«وعدة خدا حقّ است»؛ اينچنين نيست كه تو ميپنداري.
امّا او، همچنان با تكبّر و بياعتنايي:
«فَيَقول: ما هذا إلاّ أساطيرُ الأوَّلين»؛
«ميگويد: اين حرفهاي شما كهنه و پوسيده و افسانههاي گذشتگان است!
@ghjariafsane
پس⭕️از يكطرف، جوانان امروز، تربيت خانوادگيشان غالباً توأم با تعبّد و خضوع ديني نيست و بلكه حالت استكبار و غرور بر فكرشان حاكم است.
از طرف ديگر، اينها با علماي صالح در ارتباط نيستند. البتّه، در هر زماني، عالمان صالح هستند، امّا در گوشه و كنارند و در دسترس تودة مردم نيستند.
يعني، علماي صالح ربّاني كه در گذشته بودند، يا اكنون نمونة آنها را اصلاً نمي بينيم، يا بسيار كم ميبينيم!⭕️آن عالماني كه:
يُذَكِّرُكُمُ اللهَ رُؤيَتُه، وَ يَزيدُ في عِلمِكُم مَنطِقُه، وَ يُرَغِّبُكُم فِي الآخِرَهِ عَمَلُه؛
ديدارشان شما را به ياد خدا بيندازد، گفتارشان بر علم شما بيفزايد، و عملشان شما را به آخرت ترغيب كند.
آري؛ جوانهاي امروز ما، ارتباطي با اين نوع از عالمان ندارند.
مشكل سوم اينكه: عوامل اضلال و اغوا، در حدّ وفور، آنها را احاطه كردهاست؛ روزنامهها، مجلاّت، فيلمها، ساز و آوازها و انواع وسايل ارتباط با ممالك ديگر، به سهولت در دسترسشان قرار گرفتهاست.
@ghjariafsane
حال، ما چارهاي نداريم جز اينكه به جوانان عزيز هشدار بدهيم كه:
⭕️اي عزيزان، ما به هر حال، عاقل و مسلمان و مكلّف هستيم.
مطمئن باشيم كه مرگ در كار است و پس از آن نيز، برزخ و محشر برقرار.
و ما بايد پس از مرگ با همين دين زندگي كنيم. پس در امر دينمان كوشا باشيم.
مخصوصاً به تحكيم معارف و اصول عقايدمان بپردازيم.
ممكن است در مرحلة عمل، مثلاً به خواندن دعاي كميل و ندبه و زيارت عاشورا مقيّد باشيم و هر هفته هم مسجد جمكران برويم، امّا در مرحلة اعتقاد، داراي تزلزل و اضطراب باشيم. در اين صورت:
اوّلاً: آن اعمال، ارزش چنداني، از نظر تقرّب به خدا، نخواهد داشت.
و ثانياً: آناعمال بقا و دوامي نداشته و با تشكيك مُشَكِّكي از دست خواهد رفت
@ghjariafsane
⭕️اين را از پيشوايان معصوم خود(ع) بشنويم كه:
لايُقبَلُ عَمَلٌ إلاّ بِمَعرِفَه؛
هيچ عملي مقبول نميشود و شما را حركت نميدهد و بالا نميبرد، مگر آنكه از معرفت و شناخت نشأت گرفتهباشد.
معبود خود را بشناسيد، و آنگاه عبادتش كنيد؛
وَ لا مَعرِفَهَ إلاّ بِعَمَل؛
معرفت اگر پيدا شد، در عمل ظهور ميكند.
ممكن نيست شناخت، عاري از عمل باشد؛
مَن عَرَفَ، دَلَّتهُ مَعرِفَتُهُ إلَي العَمَل؛
كسي كه شناخت، خود اين معرفتش، او را به عمل رهنمون ميگردد؛
وَ مَن لَم يَعرِف، فَلا عَمَلَ لَه؛
آن كسي كه شناختي ندارد، عملش ارزشي ندارد!@ghjariafsane
⭕️امام سيّدالشّهدا(ع) فرمودهاست:
يا أيُّهَا النّاس، إنَّ الله وَ اللهِ ما خَلَقَ العِباد إلاّ لِيَعرِفوه؛
ای مردم! به خدا قسم خدا بندگان را خلق نكرد، مگر براي اينكه او را بشناسند.⭕️
اگر در قرآن آمده: لِيَعبُدون، منظور همين است؛
لِيَعبُدون، أي: لِيَعرِفون؛
آن عبادتِ نشأتگرفتة از معرفت منظور است.
فَإذا عَرَفوه عَبَدوه، فَإذا عَبَدوه اِستَغنَوا بِعِبادَتِهِ عَن عِبادَهِ مَن سِواه؛
اگر مردم، خدا را بشناسند، عبادتش ميكنند و وقتي او را عبادت كردند، ديگر در مقابل احدي، سر فرود نميآورند. بندة او كه شدند، بندة ديگري نميشوند.
يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا، عَلَيكُم أنفُسَكُم؛
اي باورداران، به خودتان بپردازيد و در اصلاح نفس خويش، كوشا؛
لايَضُرُّكُم مَن ضَلّ إذَا اهتَدَيتُم؛
اگر شما خود راهيافته باشيد، همة مردم هم كه گمراه باشند، ضرري به حال شما نخواهند داشت.
إلَي الله مَرجِعُكُم جَميعا، فَيُنَبِّئُكُم بِما كُنتُم تَعمَلون؛
همه، بهسوي خدا باز ميگرديد و كسي بيكيفر و پاداش نميماند و جملگي را از اعمالتان آگاه ميسازد.
@ghjariafsane
البتّه، اين منافاتي با نهي از منكر ندارد. منظور اين است:
⭕️طوري نباشيد كه به فكر اصلاح ديگران باشيد و به اصلاح خويشتن نپردازيد.
اين نيز، جنبة نفساني به خود ميگيرد كه:
من آنم كه امر ميكنم؛ من آنم كه نهي ميكنم؛ من آنم كه فرمانم نافذ است.
امر به معروف و نهي از منكر با شرايط خاصّ خود در جاي خودش محفوظ است.
شما از اصلاح نفس خود غافل نباشيد.
كورِ دوربين نباشيد كه خود را نبينيد و ديگران را ببينيد و همهاش بخواهيد ديگران را متديّن سازيد! خودتان چهكاره ايد؟ معارف خودتان را تحكيم كنيد؛ در توحيد، خداشناسي، پيامبرشناسي، امامشناسي تحقيق كنيد و بدانيد امام يعني چه؛ پيامبر يعني چه. تا به دام و كمند شيّادان نيفتيد.⭕️@ghjariafsane
حاصل اينكه: ما در شرايط كنوني زمان نياز شديدي به تحكيم اصول عقايد داريم.
مخصوصاً⭕️تكية دشمن، روي مسألة امامت، بسيار جدّي و عميق است و مي كوشند آن را از طرق مختلف، خدشهدار كنند.
چون ميدانند امامتكه مخدوش شد، از يكطرف، حقايق مربوط به توحيد و نبوّت مخدوش خواهد شد. و از طرف ديگر، روحانيّتكه تنها وسيلة ارتباط مردم با اهل بيت رسالت(ع) است، تضعيف گشته و از بين خواهد رفت. و همين، غايت آمال و آرزوهاي دشمن است. و لذا اصل اعتقاد به امامت كه درست شد، هم معارف مربوط به توحيد و نبوّت و معاد، آنچنان كه هست، در دلها تحقّق مييابد، و هم مسألة فقاهت در زمان غيبت، جايگاه خاصّ خود را به دست آورده و روحانيّت، به معناي واقعياش، در ميان امّت اسلام، مورد تكريم و تجليل قرار ميگيرد.⭕️@ghjariafsane
2737050 (1) (1) (1).mp3
8.3M
بغض غریبی...
🎤حاج مهدی رسولی
#رحلت_حضرت_زینب🏴
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃