⭕️در حالات يکي از دانشمندان بزرگ معروف نوشتهاند:
در ساعات آخِر عمرش فقيهي از دوستانش به عِيادتش رفت. آنمرد دانشمند در همان حالِ شدّت بيماري که داشت، مسألهاي از مسائل مشکل علمي را طرح کرد و از آقاي فقيه استدعا کرد آن مشکل علمي را برايش حل کند.
آقاي فقيه، با تعجّب تمام گفت: اي دوست عزيز، اين حال شما که مناسب با اين بحث علمي نيست. او گفت: البتّه، ميدانم که به اين زودي خواهم مرد. ولي آيا من اين مطلب علمي را بدانم و بميرم، بهتر است؟ يا ندانم و بميرم؟
آقاي فقيه، جواب علمي او را داد و برخاست.
هنوز به منزلش نرسيدهبود که خبر وفات آن مرد دانشمندِ دانشطلب را شنيد!⭕️
اين، يک نمونه از عمل به دستورِ: اُطلُبُوا العِلم مِنَ المَهدِ إلَي اللَّحد، است.
برگرفته از آثار آيتالله ضياءآبادي. @ghjariafsane
از حيث مکان هم فرمودهاست:
اُطلُبُوا العِلم، وَ لَو بِالصّين؛
علم را، اگرچه در چين باشد، دنبالش برويد!
آن روز شايد از آن نظر که کشور چين دورترين نقاط نسبت به سرزمين حجاز، و از بلاد کفر هم بوده، آن را رسول اکرم(ص) مورد توجّه قرار داده و فرمودهاست که:
⭕️نه بايد دوري راه، مانع از طلب علم باشد، و نه کفر دانشمندِ معلّم.⭕️@ghjariafsane
در نهجالبلاغة شريف نيز آمده:
اَلحِکمَهُ ضالَّهُ المُؤمِن، فَخُذِ الحِکمَه وَ لَو مِن أهلِ النِّفاق؛⭕️
حکمت گمشدة مؤمن است، آنرا هرجا که بيابد بر ميدارد، بنابراين حکمت را از هر که باشد، فرا گير، اگرچه دارندهاش از اهل کفر و نفاق باشد!
البتّه، بديهي است آن دانشهايي را ميشود از کافِران آموخت که تخصّص در آن دارند. وگرنه معارف و علوم ديني را که نميشود از کافرانِ بيخبر از دين آموخت.⭕️@ghjariafsane
و لذا⭕️آنانکه براي تحصيل علوم به بلاد کفر ميروند، شديداً بايد مراقب باشند که معارف ديني خود را تحت عناوين گوناگون از دست ندهند! با حفظ مباني دين، از اعتقاديّات و اخلاقيّات و برنامههاي عملي، از علوم و دانشهاي آنان بياموزند.⭕️
خداوند حکيم نيز ميفرمايد:
فَبَشِّر عِباد اَلَّذينَ يَستَمِعونَ القَول، فَيَتَّبِعونَ أحسَنَه؛
بشارت ده آندسته از بندگانم را که گوش به سخن ميدهند، آنگاه از بهترين آن پيروي ميکنند.
يعني آناني اهل بشارتندکه ابتدا تشخيص مسير عبوديّت داده و در جرگة بندگان من داخل شدهاند و جدّاً نيروي شناختن اَحسَنُالقول و بهترين سخن را بهدست آوردهاند و هرگز جهالت را بهجاي علم، و ضلالت را بهجاي هدايت نميپذيرند.
@ghjariafsane
قرآن، آنچنان پيروان خود را به گسترش دادن ميدان علم و انديشه موظّف مينمايد که خطاب به پيامبر(ص) ميفرمايد:
قُل: اُنظُروا ماذا فِي السَّماواتِ وَ الأرض؛
بگو: بنگريد و بينديشيد که در آسمانها و زمين، چه چيزها هست.
نَظَر، هم به معناي نگاه کردن است، و هم به معناي انديشيدن.
لذا ميشود از اين آية شريفه استفاده کرد که:
⭕️
امّت اسلامي، موظّف به تجهيز خود به جهاز سفر به آسمانها ميباشند تا از نزديک آنچه را که درکرات و کهکشانها هست، ببينند و در اسرار آن بينديشند.
بنابراين دين و قرآن نهتنها بشر را به دورماندن از علم وا نميدارد، بلکه همانطور که ديديم، با جدّ و شدّت اهتمام عجيبي او را به تحصيل علم و تفکّر در تمام ابعاد و جوانب عالم تشويق و ترغيب مينمايد.@ghjariafsane
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷مرحوم حاج اسماعیل دولابی
🔹️ فرد سادهای اطاقی ساخت و به نجّار مراجعه کرد و گفت: برای اطاقم دری بساز. نجّار گفت: باید اندازهی در را بگیری و بیاوری تا برایت در بسازم.
🔹فرد ساده رفت و با دو دستش فاصلهی چهارچوب در را اندازه گرفت و در حالی که دستهایش را به اندازهی چهارچوب از هم باز گرفته بود، در کوچه به راه افتاد و به مردم میگفت: به من تنه نزنید که اندازه و قوارهام به هم میخورد.
🔹 بعضی از افراد ساده برای راه خدا هم قواره و اندازهای مشخص کردهاند و فکر میکنند خدا فقط در قالب آن قواره میتواند افراد را به کمال و مقصد برساند و دائماً هم مواظبند که قوارهشان به هم نخورد، در حالی که راه خدا محدود به هیچ قوارهای نیست.
📚 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب.
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
www.sibtayn.com - www.shiasite.net.mp3
16.06M
ترتیل جزء بیستم قرآن
با صدای استاد عبدالباسط
@ghjariafsane
💠 استعمال عطر براى روزه دار
💬 سوال:
استعمال عطر براى روزه دار، در ماه رمضان چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ:
استعمال عطر براى روزه دار مستحب است؛ ولى بو كردن گياهان معطّر مکروه است.
🔺 مطابق با فتاوای آیت الله خامنه ای
در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)
https://eitaa.com/ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃