eitaa logo
🌹درمحضر قرآن واهل بیت🌹
7.3هزار دنبال‌کننده
23.7هزار عکس
25.9هزار ویدیو
125 فایل
استفاده مطالب کانال با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان عج. دراین کانال، تفسیر، قرآن، احکام، نماز، حجاب، نهج البلاغه، ترفندها، آشپزی، کلیپ های مذهبی، شرح دعای جامعه، انسان شناسی، شیوه زندگی شیرین، سیاسی، اعتقادی و....
مشاهده در ایتا
دانلود
آغاز سوره👇👇👇
⭕️خالقِ گم‌شده سورة جاثيه از سوره‌هاي مكّي است و زماني بر پيامبر(ص) نازل شد كه درگيري شديدي ميان مسلمانان و مشركان بر فضاي اجتماعي مكّه حاكم بود. و به همين دليل، اين سوره بيشتر به مسائل مربوط به توحيد، مبارزه با شرك، تهديد ظالمان به دادگاه قيامت، توجّه به مسألة ثبت اعمال، و هم‌چنين توجّه به سرنوشت اقوام سركش پيشين مي‌پردازد. كلمة «جاثيه» به معناي «كسي است كه به زانو درآمده». و ناميده شدن اين‌سوره به جاثيه، به تناسب آية 28 اين‌سوره مي‌باشد كه در آن به وضع بسياري از مردم در صحنة قيامت در دادگاه عدل الهي اشاره شده كه از شدّت ترس و وحشت، قوّت ايستادن نداشته و به زانو درآمده‌اند. لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
و امّا از ميان سيزده آية آغازين اين سوره كه در صفحة 499 آمده‌اند، خداوند پس از بيان عظَمت قرآن مجيد و اهمّيّت آن، پيرامون توحيد سخن مي‌گويد. كه بناي ما پرداختن به دو آية پاياني اين صفحه مي‌باشد. دو آية 12 و 13 مي‌فرمايند: «خداوند همان كسي است كه دريا را مُسَخَّر شما ساخت تا كشتي‌ها به فرمانش در آن حركت‌كنند و بتوانيد از فضل او بهره گيريد، شايد شكر نعمت‌هايش را به‌جا آوريد». «او تمام آن‌چه را كه درآسمان‌ها و زمين است مسخّر شما انسان‌ها و در مسير منافع و بهره‌برداري شما قرار داده. در اين نشانه‌هاي مهمّي است براي كساني كه اهل فكرند». آن‌چه در اين دو آيه قابل دقّت است، اين‌كه:⭕️قرآن مي‌خواهد از طريق مطالعة نظامات مُحَيّرالعقول عالَم خلقت، از زمين و آسمان و ماه و خورشيد و ستارگان و جماد و نبات و حيوان، خدا را كه به وجود آورندة اين نظام است، نشان بدهد و آدمي را با او مرتبط ساخته و از الطاف و عنايات خاصّ او برخوردار گردانَد.⭕️ برگرفته از آثار آيت‌الله ضياءآبادي لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
⭕️ ما اگر بشنويم در يك گوشة دنيا، عالم و دانشمندي هست‌كه جامع تمام علوم و دانش‌هاي گوناگون است و او كتابي نوشته و از تمام علوم خود در آن كتاب بحث كرده‌است، ما كه دسترسي به خود او نداريم تا پي به معلوماتش ببريم، به حكم عقل، آن‌كتاب را مورد مطالعة خود قرار مي‌دهيم تا از آن‌طريق آشنايي با كمالات علمي‌اش پيدا كنيم. چون كتاب هر نويسنده‌اي، نمايانگر افكار و آگاهي‌هاي اوست. و به ويژه، اگر او كتابش را به همين قصد نوشته‌باشد كه نمونة كاملي از معلوماتش باشد و مردم از مطالعة آن كتاب، پي به وسعت دامنة علمش ببرند. و چون هر فردي از افراد مردم، متخصّص در تمام علوم نمي‌باشد، طبعاً هر فردي يا هر گروهي، آن قسمت از كتاب را مورد مطالعة خود قرار مي‌دهد كه با رشتة تخصّصي‌اش متناسب باشد؛ اطبّا مقالات طبّي‌اش را مطالعه مي‌كنند و از اين راه، پي به مهارت او در فنّ پزشكي مي‌برند، رياضي‌دانان در قسمت رياضيّاتش، حقوق‌دانان درمسايل مربوط به حقوق، فيزيك‌دان‌ها، شيمي‌دان‌ها، تاريخ‌دان‌ها، فيلسوفان، عارفان و خلاصه هرگروهي در هر قسمتي‌كه تخصّص دارند، آن‌كتاب را مورد مطالعه قرار مي‌دهند و همگي پي مي‌برندكه اين‌نويسندة عجيب، مردي بزرگ و عالمي جامع و كامل است! آن آدم بي‌سواد نيز همين‌قدر مي‌فهمد كه اين‌كتاب نويسنده‌اي داردكه به‌تصديق عالمان، مردي عالم است، اگرچه وي از محتواي آن كتاب بي‌اطّلاع است. و اگر در اَثناي مطالعه به مطلب يا مطالبي برخوردند كه آن‌را نمي‌فهمند و مقصود نويسنده را نمي‌يابند، طبيعي است كه حمل بر قُصور خود در فهم و نقصان خود در علم نموده و مي‌گويند: او حتماً داراي علوم ديگري است كه ما به آن نرسيده ايم و شايد درك آن نصيب آيندگان بشود.⭕️ اين، حكم عقل است كه: از مصنوع به صانع پي مي‌بَرد، و از نوشته به نويسنده منتقل مي‌گردد. لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
⭕️ حال، اين‌نظام آفرينش و سازمان عظيم خلقت‌كه در چشم‌انداز ما قرار گرفته، به منزلة كتابي است كه نويسنده‌اي دارد و آن‌را به همين قصد نوشته كه انسان‌ها هريك به‌گونه‌اي‌كه مي‌توانند، آن‌را مورد مطالعه قرار دهند و با كمال نويسنده‌اش آشنا گردند و خود را به او نزديك گردانند و از زحمات و بركاتش برخوردار شوند. اين‌زمين با تمام عجايبش از جماد و نبات و حيوان در صحراها و درياها، اين‌آسمان با تمام نظامات محيّرالعقولش از كرات و منظومه‌ها و كهكشان‌ها، همه سطور و خطوط درخشاني هستند كه بر صفحات اين كتاب عظيم خلقت نوشته شده‌اند. و چون نويسندة اين كتاب، از حيطة درك محدود بشر بيرون است، تنها راه آشنا گشتن با صفات جلال و جمال او در مرتبة فعلش، مطالعه و انديشة در آثار صُنع و كنجكاوي در لطايف و دقايق آفرينش مخلوقاتش، از زمين و آسمان مي‌باشد. چنان‌كه هم‌اكنون مي‌بينيم دانشمندان بشري، با چه حرص و وَلَعي به تحقيق و پژوهش و كنجكاوي در شناختن موجودات زمين و آسمان پرداخته‌اند و به‌سرعت در مسير علم و دانش پيش مي‌روند و اسراري از عالَم طبيعت‌را كشف مي‌كنند.⭕️ لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
و اين، بسيار قابل تقدير و تمجيد است و نشأت‌گرفته از فطرت علّت‌جويي انسان است كه فطرتاً به هر چه مي‌رسد، مي‌خواهد هم خودِ آن را بشناسد، و هم از سبب پيدايش آن آگاه گردد. امّا⭕️نقص بزرگ اين دانش‌پژوهان بزرگوار اين است كه: چنان سرگرم تجزيه و تحليل مخلوق گشته‌اند كه مجال تفكّر در چگونگي جلوة جمال خالق در صفحة آينة وجود مخلوق را از دست داده‌اند! پديده را ديده و پديد آورنده را ناديده گرفته‌اند! آن‌چنان غرق در مطالعة سُطور و خطوط كتاب عظيم خلقت شده‌اند كه جلالت و عظمت نويسندة آن را فراموش كرده‌اند. در حالي كه حكم عقل پي بردن از مصنوع به صانع است و شناختن نويسنده از طريق نوشته است.⭕️آفرينندة اين نظام مي‌گويد: «وَ سَخَّرَ لَكُم ما فِي السَّماواتِ و ما فِي الأرضِ جَميعاً مِنه». آن «مِنه» را بشناسيد. ⭕️آن كس كه اين‌همه كائنات، از آسمان‌ها و زمين را مسخَّر شما كرده و در راه منفعت‌رساني به شما، به خدمت وا داشته، او را به حساب بياوريد. آيا اين شرط عقل و انصاف است كه دربارة مسخَّرات بينديشيم، امّا دربارة شخص مسخِّر و اِنعام و احسان او و خواسته‌هايي كه از ما دارد، اصلاً نينديشيم و او را در زندگي‌مان، از علم و عمل به حساب نياوريم؟!⭕️ لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊امشب رضویون شادند همه 🌸دل در حرم رضا نهادند همه  🎊عیدى ولادت از رضا مى‏ گیرند  🌸خشنود ز مقدم جوادند همه 🎊پیشاپیش میـلاد امـام 💐جواد علیه السلام مبارک💐 لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇 @ghjariafsane 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا