يا: براي طهارت نماز، اگر شرايط لازم موجود بود، فرد بايد وضو بگيرد يا غسل كند.
اگر نبود، جَبيره. و اگر نشد، تيمّم.
يا: در روزه، روزه بايد باشد و حذف آن از دين ممكن نيست. منتها:
فَمَن كانَ مِنكُم مَريضاً أو عَلي سَفَر، فَعِدَّهٌ مِن أيّامٍ اُخَر؛
وقتي مريض يا مسافر بوديد، افطار كنيد، امّا در ماههاي ديگر، قضاي آنرا بگيريد.
و اگر نتوانستيد، كفّاره بدهيد.@ghjariafsane
يا: در اِحرام، مردان در حال سير، بايد زير سقف نروند.
امّا اگر عذري بود، ميتوانيد زير سقف برويد و كفّاره بدهيد.
يا: در همين حكم جهاد، شركت در ميدان جنگ بر مردان واجب است، ولي:
«لَيسَ عَلَي الأعمي حَرَج، وَ لا عَلَي الأعرَجِ حَرَج، وَ لا عَلَي المَريضِ حَرَج»؛
«نابينا و لَنگ و بيمار، از شركت در ميدان جهاد معافند».
پس،⭕️شريعت سمحه و سهله بدين معناست كه:
در اصل دين مسامحه نيست، امّا در متن آن تسهيلات كامل برقرار است.⭕️
⭕️مردم طائف خدمت پيامبر اكرم(ص) آمدند و گفتند:
ما رزمندگان و دليرمردان فراواني داريم كه با آمدنمان بر ارتش شما ميافزاييم و ميخواهيم مسلمان شويم، ولي با سه شرط:
يكي اينكه: به ما اجازه دهيد تا يك سال به بت پرستي خود ادامه دهيم.
شرط دوم اينكه: نماز را بر ما تكليف نكن و ما را از نماز خواندن معاف بدار.
نماز ركوع و سجود دارد و عرب متكبّري كه اگر بند كفشش باز ميشد، براي بستن آن خم نميشد و اعتقاد داشت خم شدن براي او ننگ است يا اگر خار به كف پايش ميرفت، خم نميشد تا آن را درآورد و پايش را به زمين ميماليد تا خودش جابهجا شود، حاضر نبود ركوع و سجود كند.
شرط سوم اينكه: ما را به شكستن بتهاي خودمان وادار نكن. چون عواطف ما جريحهدار ميشود.
پيامبر(ص) فرمود: شرط اوّل، قابل قبول نيست و نميتوانم به شما مهلت بدهم كه شما به بت پرستي خود ادامه دهيد فقط به اين دليل كه بر تعداد ارتش ما ميافزاييد. پرستش بت ممنوع است؛ يك لحظه هم به شما مهلت نميدهم.
و امّا نماز را هم نميتوان ترك كرد؛
لا خَيرَ في دينٍ لا صَلاهَ مَعَه؛
دينِ بدون نماز، دين نيست.
امّا شرط سوم را ميپذيرم. ما شما را وادار به شكستن بتها نميكنيم؛ خودمان آنها را ميشكنيم تا احساسات شما جريحهدار نشود.⭕️@ghjariafsane
⭕️
زني از قبيلة اَشرافي، دزدي كردهبود. پس از آنكه نزد پيغمبر اكرم(ص) ثابت شد كه دزدي كردهاست، دستور دادند بهحكم آية قرآن: وَ السّارِقُ وَ السّارِقَه فَاقطَعوا أيدِيَهُما، دستش را ببرند. تا اين دستور رسيد، تحمّل اين حكم براي آن قبيلة متشخّص سخت آمد. به همين خاطر، از هر طرف، وساطتها شروع شد.
پدر، برادر و ديگران از نزديكان و آشنايان آمدند كه: يا رَسولَ الله، اينزن دختر فلان آدم است و از اشراف؛ اگر دست اين زن بريده شود، قبيلة او از دين بر ميگردند و براي شما گران تمام ميشود. فرمود: ممكن نيست؛ شما ميگوييد: من حكم خدا را تعطيل كنم بهخاطر اينكه اين زن از اشراف است؟ اگر اين زن از ضعيفان بود، دستش را ميبريديد، امّا چون از اشراف است، بايد رها شود؟
دستور داد مردم جمع شدند و بالاي منبر رفت و فرمود: كساني كه قبل از شما به هلاكت رسيدند، براي اين بود كه: وقتي كسي از اشراف دزدي ميكرد، او را رها ميكردند و اگر از ضعيفان كسي دزدي ميكرد، دستش را ميبريدند. از اين جهت به هلاكت افتادند. قسم به خدايي كه جانم به دست اوست، اگر فاطمه، دختر من هم بود، دستش را ميبريدم!!!⭕️@ghjariafsane
وقتي پيامبر اكرم(ص) اين جمله را فرمود و به گوش حضرت فاطمه(س) رسيد، اندكي تَكَدُّر خاطر پيدا كرد. چون آنچنان روح مطهّرشان تنفّر از گناه دارد كه كوچكترين نسبتي، هرچند بهگونة: اگر، موجب كدورت قلبشان ميشود.
آري؛ همينكه خاطر پاك و لطيف زهرا مكدّر شد، فوراً آيه نازل شدكه: اي رسول:
لَئِن أشرَكتَ، لَيَحبِطَنَّ عَمَلُك؛
اگر تو هم مشرك ميشدي، تمام اعمالت در نزد ما ناچيز و بيارزش ميگرديد.
اين خِطاب هم براي پيغمبر اكرم(ص) سنگين بود. زيرا شرك، گناه بزرگي است و مُحال است كه پيغمبر(ص) مشرك گردد. ولي اگر است كه نشان ميدهد شرك گناه بزرگي است؛ اگر تو هم مشرك شوي، اعمالت حبط ميشود. در اثر نزول اين آيه، رسول اكرم(ص) نيز تكدّر خاطر پيدا كرد.
بار ديگر، آيه نازل شد كه:
لَو كانَ فيهِما آلِهَهٌ إلاَّ الله، لَفَسَدَتا؛
اگر من هم شريك داشته باشم، عالم مختل ميشود.
و اين مفهوم، بالاتر از همه است. زيرا بزرگترين نقص و عيب، شريك داشتن خدا است و هيچ نقص و عيبي به اين پايه نميرسد كه خدا داراي شريك باشد. ولي در هر سه مورد، به صورت: اگر است. يعني، من محال است شريكدار باشم؛ تو هم محال است مشرك بشوي! و فاطمه هم محال است گناهي مرتكب شود.@ghjariafsane
نكتة قابل تأمّل آن است كه: براي اينكه تكدّر خاطر حضرت فاطمه(س) برطرف شود، خدا هم نسبت اگر به پيامبرش داد، و هم به خودش.
اين، نشان ميدهد كه: فاطمه(س)، آنچنان نزد خدا عزيز است كه حتّي نبايد با آوردن لفظ اگر نيز، تكدّر خاطري براي آن نور لطيف الهي(س) پديد آيد.
حال، آيا روا بود آن عزيز خدا، آنقدر ميان در و ديوار تحت فشار قرار بگيرد كه فرياد برآورد:
يا فِضَّهُ خُذيني، فَقَد قُتِلَ وَ الله ما في أحشائي؛
اي فضّه، مرا بگير كه به خدا قسم، فرزندي كه در درون خود داشتم، کشته شد!@ghjariafsane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼خـدایا
✨در این صبح زیبای آدینه
🌼به برکت مبعث
✨رسول اکرم (ص) خاتم انبیاء
🌼برای همه سلامتی
✨آرامش دل
🌼و نیکبختی آرزو دارم
✨عطا کن به آنان
🌼هرآنچه برایشان خیراست
✨و دلشان را لبریز کن از شادی
🌼و لبانشان را با گل لبخند
✨شکوفا فــرمـــا #آمین
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
❌ ساده ترین نماز در شب 27 ماه رجب❌
داوود بن سِرحان از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود:
🔴در شب بیست و هفتم رجب، 12 رکعت نماز(شش تا دو رکعتی) بخوان یعنی حمد با سوره ی دلخواه
🔴 و بعد از نماز، هر یک از سوره های حمد، فلق، ناس، توحید و آیۀالکرسی را چهار بار بخوان. در ادامه چهار بار تسبیحات اربعه بگو، و سپس بگو: «اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي، لَا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»
📚 (وسائل الشيعة، ج8، ص97 به نقل از مصباح المتهجد/مصباح المتهجد، ص806)
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃