فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پنج شنبه است✨
نثار روح پدر بزرگ ها
و مادر بزرگ های بهشتی
و همه درگذشتگانی که
سالهای پیش با ما سر سفره
ماه رمضان بودند🌙
فاتحه و صلواتی بخوانیم🌷🙏
پروردگارا تمام اسیران
خاک را ببخش و بیامرز🌷🍃
"الهی آمین "
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دل انسان است
که او را سعادتمند وثروتمند میکند
انسان با آنچه که هست ثروتمندست
نه با آنچه که دارد
آرامش سهم کسانیست
که بی منت میبخشند
بی کینه میخندند
و باسخاوت
محبتشان را اکرام میکنند❤️
لینک کانال در محضر قرآن واهل بیت (علیهم السلام)👇👇
@ghjariafsane
🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
⭕️نقل شده: زني که از قبيلهاي متشخّص و از اشراف بود، دزدي کردهبود و بنا شد به حکم آية: اَلسّارِقُ وَ السّارِقَه فَاقطَعوا أيدِيَهُما، دستش را قطع کنند.
اشراف و بزرگان قبيله آمدند و گفتند: آقا، اگر شما دستش را ببريد، به ما توهين ميشود؛ از اشراف و بزرگان است؛ اشتباهي کرده، عفوش کنيد! فرمود: نمي شود؛ دين خدا تعطيلبردار نيست! حتّي نقل کردهاند که: اين جمله را نيز فرمود:
وَ لَو کانَت اِبنَتي فاطِمَه؛
اگرچه، دخترم فاطمه باشد!
البتّه، کلمة: لَو، دالّ بر امتناع است.
يعني، هرچند صدور گناه از فاطمه(س) که معصوم است، ممتنع است، امّا بر فرض مُحال، اگر او هم چنين کاري کند، دستش را ميبرم!⭕️
برگرفته از آثار آيتالله ضياءآبادي. @ghjariafsane
⭕️آيا نيکوکار = گنهکار؟
از بيستوهفت آية 16 تا 42 سورة قلم از صفحة 565 ، قرآن بعد از ذکر داستاني دربارة عدّهاي از ثروتمندان پيشين که داراي باغ خرّمي بودند و سرانجام، بر اثر خيرهسري نابود شدند، در سه آية 34 تا 36 ، آنان را با پرهيزگاران ميسنجد.
اين آيات ميفرمايند:
«إنَّ لِلمُتَّقین عِندَ رَبِّهِم جَنّاتِ النَّعیم»؛
«براي پرهيزگاران، نزد پروردگارشان، باغهاي پرنعمت بهشت است»؛
«أ فَنَجعَلُ المُسلِمین کَالمُجرِمین»؛
آيا ما مؤمناني را که در برابر حقّ و عَدالت تسليمند، همچونمجرمان قرار دهيم؟
«ما لَکُم؟ کَیفَ تَحکُمون»؛
«شما را چه ميشود؟ چگونه داوري ميکنيد؟!»
آنچه که شديداً و قويّاً لازم است که مورد توجّه کامل ما قرار گيرد، اين است که:
⭕️
بهراستي بايد باورمان گردد که شرف و سعادت هر دو سراي انسان در گرو عمل به مقرّرات الهي است و بدانيم که: عظَمت مقام انبيا و ائمّة هدي(ع) نيز، در اين استکه عالِم به احکام خدا ميباشند و راه سير و سلوک بهسوي خدا را بهطور صحيح و کامل ميدانند و ميتوانند عالَم انسان را در اين مسير رهبري نمايند و آدمي را با تعليمات عالية خويش به مکارم اخلاق الهي که سرماية حيات ابدي و سعادت سرمدي است، متَخلّق سازند.⭕️
همانگونه که خداوند حکيم، خطاب به رسول کريمش(ص) ميفرمايد:
قُل: هذِهِ سَبيلي، أدعوا إلَي الله عَلي بَصيرَهٍ أنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني؛
بگو: اين، راه و طريقة من است که من و پيروانم، با بصيرت کامل، همة مردم را به سوي الله، آفريدگار کلّ جهان، دعوت ميکنيم.
@ghjariafsane
و همچنين ميفرمايد:
يا أيُّهَا النَّبيّ، إنّا أرسَلناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً، وَ داعياً إلَي اللهِ بِإذنِه وَ سِراجاً مُنيرا؛
اي پيامبر، ما تو را به عنوان شاهد بر اعمال امّت، و بشارتدهندة صالحان و اِنذار کنندة مجرمان، و دعوتکنندة به سوي الله به فرمان او، و چراغ روشنيبخش فرستاديم.
و⭕️طبيعي است که وقتي مردم، پيامبر اکرم و امامان(ع) را بدينگونه شناختند که آن مربّيان بهحق، آدمي را با برنامههاي آسماني خود از حضيض ذلّتِ اِنهِماکِ در لجنزارِ شهوات حيواني بيرون کشيده و به اوج عزّتِ استغراقِ در بحر رحمت لايَزالِ الهي ميرسانند، به حکم فطرت انساني خويش که وجوب شکر مُنعم و مَحبّت به منعم است، طبعاً دوستدارِ آن نعمتبخشان حقيقي گرديده و نسبت به آنها عشق ميورزند.⭕️چه آنکه اين بيان از رسول خدا(ص) رسيدهاست که:
جُلِبَتِ القُلوب عَلي حُبِّ مَن أحسَنَ إلَيها، وَ بُغضِ مَن أساءَ إلَيها؛
دلهاي آدميان بر اينسرشت آفريده شدهاستکه دوست ميدارند کسي را که به آنان نيکي کند، و دشمن ميدارند کسي را که به آنان بدي نمايد.
و چه احساني برتر از رساندن انسان به قرب خدا امکان دارد تصوّر شود که کمال مطلق است و جمال فوق کلّ جمال!
و بيشکّ و ترديد، اين محبّت است که بر اساس معرفت و شناساييِ به حق استوار است و طبعاً بهدنبال خود، تبعيّت از محبوب را خواهد داشت و محب را در حدّ وُسعت ظرفيّتش به رنگ و صفات محبوب در خواهد آورد و سرانجام با اصحابُ اليَمين، در غُرَفات جَنّاتُ النَّعيم مستقرّش خواهد ساخت.
@ghjariafsane
ولي⭕️ماية تعجّب است که ما بهجاي اينکه عظمت انبيا و امامان را از آن جهت که داعيان إلَيالله و دارندگان برنامة هدايت بهسوي خدا و پرورشدهندگان گوهر انسانيّتند، بشناسيم،
مَعَالاَسَف ميکوشيم آنمربّيان انسانساز را از آن جهتکه نوازشگر گنهکاران و نجاتدهندة تبهکاران از جهنّم، و به بهشتبرندة آلودگانند، توصيفشان نماييم،
آن هم با حفظ مسير عصيان، و ادامة راه گناه و طغيان،
نه با تغيير راه و افتادن در جادّة تقوا، و اطاعت خالق سبحان!!⭕️
@ghjariafsane
و اين براي همان استکه⭕️ميخواهيم به ميل و خوشايند مردم با مردم سخن بگوييم و آنها را تا ميتوانيم در تنگناي لزوم ترک مَعاصي قرارشان ندهيم که مبادا تکدّر خاطري پيدا کرده و از اقبالشان نسبت به ما کاسته شود و لذا سعي ميکنيم آنان را در عين زندگي آلوده و گناهآميزي که دارند، تنها به جهت محبّتي که نسبت به ائمّة دين(ع) اظهار ميکنند، دلگرم و آسودهخاطرشان گردانيم و از اين راه، انواع تقدير و تشکّرهاي آنان را به سوي خويش سرازير کنيم.
چه آنکه مردم متَشکّر و ممنون ميشوند از کسي که وضع موجود آنها را تصويب نموده و آيندة زندگيشان را نيز، از هر رنج و درد و عذاب ايمن گرداند!⭕️
به فرمودة امام اميرالمؤمنين(ع):
يُؤَمِّنُ النّاس مِنَ العَظائِم، وَ يُهَوِّنُ کَبيرَ الجَرائِم؛
مردم را از خطرها و عذابهاي عظيم آسودهخاطر سازد و گناهان بزرگ را در نظر آنان آسان بنماياند.
@ghjariafsane
ولي ما، در مقابل اين توبيخ تهديدآميز قرآن، چه جوابي خواهيم داشت که:
قُل: آللهُ أذِنَ لَکُم؟ أم عَلَي اللهِ تَفتَرون؟
بگو: آيا خدا چنين اجازهاي به شما داده؟ يا به خدا اِفترا ميبنديد و از پيش خود چيزي ميسازيد و آن را به خدا نسبت ميدهيد؟
و⭕️صريح آيات بسياري از قرآن، از جمله همين آيات، مُطلَقِ عاصي و مُجرم را در مقابلِ اهل تقوا و پرهيزگاري قرار داده و آنها را محکوم به عذاب ميدانند⭕️:
«إنَّ لِلمُتَّقين عِندَ رَبِّهِم جَنّاتُ النَّعيم، أ فَنَجعَلُ المُسلِمينَ کَالمُجرِمين»؛
براي پرهيزگاران نزد پروردگارشان باغهاي پرنعمت بهشت است،
آيا ما مؤمناني را که در برابر حقّ و عَدالت تسليمند، همچون مجرمان قرار دهيم؛
«ما لَکُم؟ کَيفَ تَحکُمون»؛
«شما را چه ميشود؟ چگونه داوري ميکنيد؟!»@ghjariafsane