May 11
May 11
✨✨🌺✨✨
باسلام و عرض ادب و احترام به کانال معجزه درمان با قرآن خیلی خیلی خوش آمدید. هدف از ایجاد این کانال تشریح اول آرامش بعد آسایش با قرآن درزندگی پرتلاطم امروزی است. امیدوارم باهمکاری وهمگامی همدیگر دراین راه موفق باشیم. 👇
✨✨🌺✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93
قـرآن شفا و درمان دردها و بیماریها
قرآن، شفا و درمان
خداوند در آیه ۸۲ سوره اسراء میفرماید: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مىکنیم، و ستمگران را جز زیان نمىافزاید.
همچنین در آیه ۵۷ سوره یونس میفرماید: یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ؛ اى مردم، به یقین، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینههاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان به خدا آمده است.
این دو آیه بصراحت از قدرت درمانی آیات سخن به میان آوردهاند. از آنجا که بطور مطلق در آیه نخست از درمانگری آیات سخن به میان آمده میتوان گفت که اختصاص به بیماریهای معنوی و روحی و ذهنی و روانی ندارد که در آیه دوم با تعبیر صدور یعنی سینهها محدود شده است. بنابراین، آیات قرآن میتواند به عنوان درمانگر بیماریهای جسمی نیز نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ چنانکه بارها این مطلب در سیره معصومان(ع) و اولیای الهی به اثبات رسیده که آنان با آیات قرآن به درمان بیماریهای سخت درمان اقدام کردهاند.
همین اطلاق را میتوان از آیه ۴۴ سوره فصلت به دست آورد که فرموده است: و اگر این کتاب را قرآنى غیرعربى گردانیده بودیم، قطعاً مىگفتند: «چرا آیههاى آن روشن بیان نشده؟ کتابى غیرعربى و مخاطبِ آن عرب زبان؟» بگو: «این کتاب براى کسانى که ایمان آوردهاند رهنمود و درمانى است و کسانى که ایمان نمىآورند در گوشهایشان سنگینى است و قرآن بر ایشان نامفهوم است و گویى آنان را از جایى دور ندا مى دهند!
البته شکی نیست که هدف اصلی از آموزههای قرآنی شفای دردها و مشکلات اعتقادی و معنوی و روحی بشر است. ازاین رو شیخ طبرسی در مجمع البیان مینویسد: منظور از واژه «شفاء» در قرآن این است که: این کتاب پرشکوه شفابخشى دلها از بیمارى مرگبار شرک و کفر و آفت شک و تردید است، چرا که در فرهنگ این کتاب انسانساز نعمت «یقین» به مفهوم درمان دردهاى معنوى و اجتماعى آمده و شرک و گناه و تردید درباره خدا و روز رستاخیز، بیمارى معرفى شده است.(مجمع البیان، ذیل آیه ۴۴ سوره فصلت)
علامه طباطبایی نیز در ذیل آیه مینویسد: قرآن هدایت و شفاء است براى هر کس که داراى ایمان باشد و او را به سوى حق هدایت مىکند و بیماریهاى درونى را از قبیل شک و ریب، شفا مىدهد.(المیزان، ذیل آیه)
پس شکی نیست آنهایی که با روح حق طلبى به سراغ قرآن مى آمدند هدایت و شفا از آن مى یافتند و بیماریهاى اخلاقى و روحى آنها در شفا خانه قرآن درمان مى شد.
شیخ طبرسی در ذیل آیه ۵۷ سوره یونس نیز مینویسد: واژه «شفاء»، بسان دارو و درمان است که براى برطرف ساختن بیمارى به کار مىرود؛ و مىدانیم که بیمارى جهل و نادانى، از بیمارى جسم زیانبخشتر و درمان آن نیز دشوارتر و طبیب آن ن
یز کمتر و نجات از این آفت نیز سرنوت سازتر خواهد بود؛ و سینه نیز که جایگاه دل مىباشد، به خاطر شرافت دل، شریفترین جایگاه نظام وجود انسان
است.
✨✨🌺✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93
علامه طباطبایی در ذیل آیه ۸۲ سوره اسراء مینویسد: انسان که سلامتى و ناسلامتى جسمى دارد یک سلامتى و ناسلامتى روحى هم دارد، و همانطور که اختلاذل در نظام جسمى او باعث مىشود که دچار مرضهایى جسمى گردد همچنین اختلال در نظام روح او باعث مىشود به مرضهاى روحى مبتلا شود، و همانطور که براى مرضهاى جسمیاش دوائى است، براى مرضهاى روحیاش نیز دوائى است- و اینکه قرآن کریم آن را مرض خوانده قطعا چیزى است که ثبات قلب و استقامت نفس را مختل مىسازد، از قبیل شک و ریب که هم آدمى را در باطن دچار اضطراب و تزلزل نموده به سوى باطل و پیروى هوى متمایل مىسازد و هم با ایمان (البته با نازلترین درجه ایمان) منافات نداشته عموم مردم با ایمان نیز دچار آن هستند و خود یکى از نواقص و نسبت به مراتب عالیه ایمان شرک شمرده مىشود- و قرآن کریم با حجتهاى قاطع و براهین ساطع خود، انواع شک و تردیدها و شبهاتى را که در راه عقاید حق و معارف حقیقى مىشود از بین برده با مواعظ شافى خود و داستانهاى آموزنده و عبرتانگیز و مثلهاى دلنشین و وعده و وعید و انذار و تبشیرش و احکام و شرایعش، با تمامى آفات دلها مبارزه نموده همه را ریشهکن مىسازد، بدین جهت خداوند قرآن را شفاى دل مؤمنین نامیده است.(المیزان، ذیل آیه ۸۲ سوره اسراء)
البته علامه طباطبایی عمومیت شفا را نمیپذیرد و معتقد است که قرآن تنها شفا برای بیماریهای اخلاقی و اعتقادی و روحی است و شفا برای بیماری جسمی نیست.
ایشان مینویسد: از جمله حرفهایى که زده اند یکى این است که مراد از «شفاء» در آیه اعم از شفاى مرضهاى روحى از قبیل جهل و شبهه و شک و ملکات زشت نفسانى است و بلکه مرضهاى جسمى را هم شامل است، زیرا با تبرک به آیات کریمه قرآن و نوشتن و همراه داشتن آنها مرضهاى بدنى هم معالجه مىشود.(مجمع البیان، ج ۴، ص ۹۰، جزء ۱۵، چاپ بیروت)
✨✨🌺✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93
✨✨✨🌺✨✨✨
#مصادیقی_از_اذکار_قرآنی_برای_درمان😍
در روایات برخی از کلمات و جملات به عنوان اذکار درمانی برای دردهای خاص مطرح شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود.👇👇
امام صادق(ع) میفرماید: قَالَ عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ؛
تعجب مى کنم از کسى که از چهارچیز مىترسد ولى به چهار چیز پناه نمىبرد.😊
۱. ذکر قرآنی برای ترس از دشمن: عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ؛(آل عمران، آیات ۱۷۳ و ۱۷۴)
در شگفتم از کسى که از دشمن مى ترسد چرا به قول خدا پناه نمىبرد😳
که فرمود: 👇👇
«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ»؛
چون شنیدم خدا دنبالش فرمود: با نعمت و فضل خدا برگشتند، بدى به آنهانرسید.❌
۲. ذکر قرآنی برای اندوه و غم و هم: 👇
وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ؛ (انبیاء، آیات ۸۷ و ۸۸)
در شگفتم از کسى که اندوهناک است چرا پناه نمى برد😳
به گفتار خدا «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»،
نیست معبود به حقى جز ذات الله که پاک و منزه هستى تو و من از ستمکاران هستم ،زیرا شنیدم خداوند در دنبال آن مى فرماید: در خواست هایش را اجابت کردیم و از اندوه رهائیاش دادیم و این گونه مؤمنان را مىرهانیم.😊
۳. ذکر قرآنی از مکر:👇
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا(غافر، آیات ۴۴ و ۴۵)؛
در شگفتم از کسى که گرفتار مکار و بداندیش است😳، چرا به این گفته خدا پناه نمىبرد:
«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ»
کار خود را به خداوند واگذار نمودم زیرا خداوند به بندگان بینا است😊
؛ چون شنیدم که خداوند دنبالش مى فرماید: خداوند او را از بدی هایى که درباره او اندیشه داشتند حفظ نمود✅.
۴. ذکر قرآنی برای آرامش و گشایش: 👇
وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ تَعَالَى ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ الْآیَهَ وَ عَسَى مُوجِبَهٌ؛
در شگفتم از کسى که خواستار دنیا و آرامش آن است چرا به گفته خداوند پناه نمى برد: 😳
«ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ هر چه خدا خواست همان مى شود، قدرت و نیروئى نیست❌ جز به خواست خدا👌؛
زیرا شنیدم که خداوند در ادامه آن مى فرماید: 👇👇
اگرچه مىبینى اکنون دارائى و فرزند من از تو کمتر است، امید است خدا بهتر از باغ تو به من دهد. عسى معنى مثبت مى دهد یعنى خدا عطا مى کند.
(من لایحضره الفقیه؛ شیخ صدوق؛ ج ۴؛ ص ۳۹۲؛ بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۱۸۴، حدیث۱؛ امالی شیخ صدوق، مجلس دوم، حدیث ۲)
✨✨🌺✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93
✨✨✨🌺✨✨✨
ادم وقتی دلش میگیره باید چی کارکنه؟🤔😢
برخى اوقات انسان بدون هيچ و بهانه اى احساس گرفتگى، بى حالى، دلتنگى و بى حوصلگى مى كند 😔
و غمى ناآشنا درون او را مى آزارد. 😢
برخى بر اين باورند كه يكى از عوامل اصلى اين بى حالى و اندوه، فاصله گرفتن از جمع دوستان و نزديكان و پناه بردن به خلوت و انزوا است👌
در حالى كه نمى توان اين سخن را به عنوان دليل كامل و صحيحى تلقى كرد ❌
زيرا چه بسا ممكن است انسان در ميان جمع باشد ولى احساس غربت و دلتنگى نمايد.👌
✨✨✨🌺✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93
✨✨✨🌺✨✨✨
البته قابل انکار نیست 👌
كه به طور حتم برخى عوامل ظاهرى همچون:
مرگ😱 بستگان يا دوستان، شكستها و ناموفقيتهاى تحصيلى، شغلى و خانوادگى، و دارا بودن برخى روحيات و رفتارهاى منفى🧐 همچون: 😡حس بدبينى، غرور و تكبر، خود برتر بينى، ارضا نشدن برخى تمايلات و خواسته ها، مشكلات مالى و اقتصادى و أ نيز جزء عواملى به شمار مىروند كه در ايجاد ناراحتى درونى، بى حالى و كسالت روانى انسان نقش به سزايى ايفا مىكنند🤔
ولى بحث در اين است كه گاهى اوقات انسان به ظاهر هيچ گونه مشكل خاصى در زندگى احساس نمىكند ولى با اين همه، بى حالى و گرفتگى درونى، روح و
روان او را تحت فشار قرار مىدهد، به گونهاى كه خود انسان نيز براى آن دليل و علتى نمىيابد🤗
✨✨✨🌺✨✨✨
https://eitaa.com/joinchat/3798074013C1422715d93