eitaa logo
قرآنی طه
80 دنبال‌کننده
1هزار عکس
77 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز پنجشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ شرح خطبه ۱۷۶- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۷۵- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ترجمه و شرح خطبه 176 نهج البلاغه؛ بخش اول: سختی اطاعت و راحتی معصیت: 547-541 نکته: آن ها که به طاعات عشق مى ورزند: 🍁آن چه در اين عبارت از خطبه مزبور نقل شد، يک حکم غالبى است نه دايمى ; به تعبير ديگر اکثر طاعات، با مشکلاتى توأم است و غالب معاصى هوس انگيز و همراه با لذّات است. 🍁اين نکته نيز شايان دقت است که اين حکم غالبى در مورد توده هاى مردم است و گرنه اولياء الله و پويندگان راه حق به جايى مى رسند که از هر طاعتى لذت مى برند و به آن عشق مى ورزند و از هرگناهى نفرت دارند و ناراحت مى شوند; همان گونه که در روايتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبادَةَ فَعَانَقَها(6); برترين مردم کسى است که عاشق عبادت باشد و آن را در آغوش گيرد». و از آن جا که مخاطبان امام(عليه السلام) توده هاى مردمند، نه فقط خاصان و مقربان درگاه خدا تعبير ياد شده به صورتى که ملاحظه گرديد ذکر شده است. 🍁صدر خطبه نيز شاهد و گواه اين مطلب است. قرآن مجيد نيز درباره نماز و روزه مى گويد: «(وَإِنَّهَا لَکَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ); اين کار (استعانت به نمازو روزه) کار مشکلى است، جز براى خاشعان»(7). 🍁سؤال: در تفسير امر به معروف و نهى از منکر گفته مى شود معروف به معناى شناخته شده است ; زيرا نيکى ها با روح انسان آشناست و منکر به معناى ناشناخته است ; چرا که روح انسان با بدى ها ناآشناست. آيا اين تفسير مشهور با آن چه در عبارت ياد شده نقل شده منافات ندارد؟ 🍁با کمى دقت روشن مى شود منافاتى در ميان نيست ; زيرا شناخته بودن نيکى ها و ناشناخته بودن بدى ها از نظر درک کلى با جاذبه هاى گناه و دافعه هاى اطاعت منافاتى ندارد ; مثلا همه ما از علم، لذت مى بريم و از جهل متنفريم ; ولى تحصيل علم مشکلات زيادى دارد که گاه افرادى از آن چشم مى پوشند و در تنبلى آسايشى است که گاه افرادى به سوى آن جذب مى شوند.(8) 6. اصول کافى، جلد 2، صفحه 83. 7. بقره، آيه 45. 8. سند خطبه: ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه اش و همچنين ابن ميثم در شرح خود مى نويسند كه اين خطبه از نخستين خطبه هايى است كه بعد از بيعت با آن حضرت و بعد از قتل عثمان ايراد فرمود. اين نشان مى دهد كه اين دو شارح نهج البلاغه آن را در منبعى غير از نهج البلاغه يافته اند؛ زيرا مرحوم سيّد رضى اشاره به آن چه آن ها گفته اند ندارد. زمخشرى نيز در كتاب ربيع الابرار بخشى از اين خطبه را با تفاوت هاى متعدّدى نقل كرده است و بخش ديگرى از اين خطبه در چهار كتاب كه قبل از نهج البلاغه تأليف يافته، بيان شده است (كتاب كافى؛ محاسن برقى؛ امالى صدوق و تفسير عياشى) (مصادر نهج البلاغه، جلد 2، صفحه 430). موفق باشید Sa🌿
: 🔹ویژه (3) توصیه به طلاب 🔸 اما اين حضور دائم مخصوصاً ماه پربركت رجب اين است. آدم بالأخره يك حساب و كتابي هم با وليّ نعمت خود داشته باشد، خيلي‌ها خواستند به حوزه بيايند نشد, خيلي‌ها آمدند و نتوانستند ادامه بدهند، چون مرگ هست, مرض هست, ده‌ها مشكلات هست, اگر خدا توفيق داد آدم با اين خاندان مأنوس بود چه بهتر كه اين را رايگان از دست ندهد، فرمود: (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ).(درس تفسیر 94/02/01) 🔸ماه پربركت رجب اين دعاهايش هر كدام از اينها منزلي از منازل سائرين الي الله است كم نبودند افرادي كه اين سه ماه را پشت سر هم روزه مي‌گرفتند ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان را حالا در اين فصل كه تقريباً هوا گرم است يا خيلي از آقايان به درس و بحث اشتغال دارند ممكن است به مزاج آسيب برسد ولي بالأخره آن حداقل روزها نظير اعتكاف و اينها آن سه روز را مثلاً آدم غفلت نكند و امثال ذلك.(درس خارج فقه 91/03/03) 🔸وگرنه ماه پربركت رجب در پيش است و فردا هم اول ماه پربركت رجب است، تا مي‌توانيد مخصوصاً كسي قدرت جواني دارد، روزه‌هاي اين ايام، مخصوصاً مبعث و ايام اعتكاف فراموش نشود؛ درس و بحث گوشه‌اي از راه است، اساس راه جاي ديگر است. اگر آن اساس را ما رعايت كنيم،آ‌ن وقت لذّت علم را آدم مي‌چشد, لذّت طهارت را مي‌چشد, اگر لذّت طهارت را چشيد، با هيچ چيزي آن را معاوضه نمي‌كند, عالَم را به او بدهي براي آنها گزنده است، بوي بد ماسوا را هم استشمام مي‌كند؛ ماه رجب چنين خصيصه‌اي دارد. فرمود اينها همه تحت ولايت من هستند, پس همه امور را كه شما حساب كنيد؛ آسمان و زمين و باد و باران همه را حساب كنيد، قرآن تنظيم كرده و فرمود شما بيراهه نرويد، همه چيز را من تأمين مي‌كنم، اين وعده صريح قرآن كريم است.بنابراين اگر درباره عده‌اي فرمود: (قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ)؛ درباره عده ديگر هم فرمود: (تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ).(درس تفسیر 94/01/30) 📙 (منبع : ) _________________ آخرین بیانات و اخبار و جلسات آیت الله جوادی آملی در کانال تلگرام : Telegram.me/joinchat/BPw0UTwm2rhnwKbrJbJcpQ
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز شنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ شرح خطبه ۱۷۶- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۷۵- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ترجمه و شرح خطبه 176 نهج البلاغه؛ (بخش دوم): عیب جویی از خویشتن پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 6، ص: 551-549 🍁وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ، أَنَّ الْمُؤْمِنَ [لَا يُمْسِي وَ لَا يُصْبِحُ] لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ، فَلَا يَزَالُ زَارِياً عَلَيْهَا وَ مُسْتَزِيداً لَهَا؛ فَكُونُوا كَالسَّابِقِينَ قَبْلَكُمْ وَ الْمَاضِينَ أَمَامَكُمْ، قَوَّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْوِيضَ الرَّاحِلِ، وَ طَوَوْهَا طَيَّ الْمَنَازِلِ.   فرهنگ لغت فرهنگ‏ نهج‏ البلاغه (رحیمی نیا)واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده) ظَنُون: ضعيف، ناتوان، بد گمان. زَارِياً: عيب جو، خرده گير، سرزنش كننده. التَقْوِيض: ويران كردن، بر كندن عمود خيمه و طنابهاى آن، يعنى آنها به مسافرى مى مانند كه وسائل زندگى خود را بر گرفته و سبكبار طى طريق ميكند.   🍁بدانيد، اى بندگان خداى، مؤمن شب را به روز و روز را به شب نمى آورد مگر آنكه به نفس خويش بدگمان است و پيوسته بر او عيب مى گيرد و از طاعت حق، افزونتر از آنچه به جاى آورده، از او مى طلبد. پس، همانند كسانى باشيد كه پيش از شما بوده اند و آنان كه در برابر شما مردند و چون مسافران خيمه بركندند و رخت به جاى ديگر بردند و دنيا را چون كسى كه منازل را طى مى كند طى كردند. موفق باشید Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز یکشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ شرح خطبه ۱۷۶- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۷۵- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ترجمه و شرح خطبه 176 نهج البلاغه؛ (بخش دوم): عیب جویی از خویشتن پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 6، ص: 551-549 نقد خويشتن! 🍁امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه، درس مهم ديگرى به پويندگان راه حق و سالکان مسير قرب خداوند مى دهد ; مى فرمايد: «بدانيد اى بندگان خدا که انسان با ايمان، صبح و شام بر او نمى گذرد مگر اين که نزد خويش متهم است. پيوسته از خود عيب مى گيرد (و خويشتن را نقد مى کند) و براى خود طالب تکامل و فزونى است» (وَاعْلَمُوا ـ عِبَادَاللهِ ـ أَنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يُصْبِحُ وَ لاَ يُمْسِي إِلاَّ وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ(1) عِنْدَهُ، فَلاَ يَزَالُ زَارِياً(2) عَلَيْهَا وَ مُسْتَزِيداً لَهَا). 🍁مى دانيم يکى از حجاب ها و موانع راه تکامل انسان، حبّ ذات است که عيوبش را در نظرش زيبا و ضعف ها را نقاط قوّت نشان مى دهد; بنابراين اگر کسى مى خواهد راه پيشرفت و کمال را بپويد بايد نسبت به خويشتن بدبين باشد و همواره در برابر صفات و اعمال خويش بر کرسى نقد بنشيند تا پرده هاى حبّ ذات را کنار زند و واقعيت خويش را آن گونه که هست ببيند. پی نوشت: 1. «ظنون» صيغه مبالغه از ماده «ظن» (به معناى گمان) است و معمولا در اين موارد به معناى گمان بد به کار مى رود ; بنابراين ظنون در اين جا به معناى کسى است که نسبت به خويش با چشم انتقاد مى نگرد و متهم مى سازد و ماده «ظن» گاه به معناى چيز کم آمده ; بنابراين ظنون به افراد ضعيف و بى دست و پا گفته مى شود و در خطبه ياد شده همان معناى اوّل قصد شده است. 2. «زارى» به معناى عيب جو از ماده «زَرْى» (بر وزن زرع) به معناى عيب جويى گرفته شده است. موفق باشید Sa🌿
◾◾◾ امشب که زمين و آسمان مي گريد از بهر غريب سامرا مي گريد جا دارد اگر كه شيعه خون گريه کند چون مهدي صاحب الزمان مي گريد (هادی علیه )السلام_تسلیت_باد Sa🌿