eitaa logo
قرآنی طه
81 دنبال‌کننده
1هزار عکس
77 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز دوشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ شرح خطبه ۱۷۸- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۷۷- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی خطبه ۱۷۸ (بخش اول) شناخت خدا و رسول او پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 6، ص: 624-615 💢تعبير به «عدد قطر الماء» اشاره به دانه هاى باران و قطره هاى آب درياها و نهرها و چشمه ها است که جز خدا از آن آگاه نيست ; همان گونه که از عدد ستارگان آسمان کسى با خبر نمى باشد. امروز مى گويند تنها در کهکشان ما حدود 200 ميليارد ستاره هست ; ولى در کهکشان هاى بى شمار ديگر چه خبر است؟ تنها خدا مى داند! 💢و از آن ها عجيب تر ذرات غبارى است که در کره خاکى ما هر لحظه بر امواج باد سوار مى شود و از جايى به جايى منتقل مى گردد; چه کسى از تعداد آن ها با خبر است جز خدا؟! تعبير به جنبش مورچه بر سنگ سخت به عقيده بعضى اشاره به صداى بسيار ضعيفى است که از برخورد پاهاى او از آن سنگ به وجود مى آيد و يا اشاره به اثر بسيار ضعيفى است که رد پاى او را بر آن سنگ سخت بر جاى مى گذارد که با هيچ وسيله اى قابل درک نيست ; ولى خدا از آن آگاه است و همچنين از محل آسايش آن ها. فراموش نشود اين مربوط به تمام مورچه ها در تمام نقاط جهان است! تعبير به «يَعْلَمُ مَسَاقِطَ الاَْوْرَاقِ» اشاره به محل ريزش برگ ها در سراسر کره زمين است که در هر لحظه در دل باغ ها و جنگل ها و بلنداى کوه ها و اعماق دره ها برگ هايى از درختان فرو مى ريزد او از تمام آن ها آگاه است. 💢و همچنين در هر لحظه، چشم ميليون ها ميليون انسان، بلکه حيوانات، داراى چشم و پلک آهسته به هم مى خورد او شماره و کيفيت آن ها را به خوبى مى داند. 💢آرى، در تمام پهنه هستى نه چيزى از کليات بر او مخفى است ; نه چيزى از جزئيات. ايمان به چنين خدايى براى تربيت انسان کافى است. آرى، کافى است که بداند عالم، محضر خداست و اسرار درون و برون ما بر او آشکار است. به همين دليل در قرآن مجيد مى خوانيم: «اگر تمام درختان، قلم شوند و هفت اقيانوس ديگر بر آن ها اضافه شود (اين ها همه پايان مى يابد ; ولى) کلمات خدا پايان نمى گيرد».(9) 9. لقمان، آيه 27. موفق باشید Sa🌿
 احکام شرعی به سؤال خبرنگار رسانه رسمی حوزه های علمیه درباره نحوه تطهیر ساده سرامیک یا موکت نجس چسبیده به زمین پاسخ داد. 💥به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، کارشناس احکام شرعی به سؤال خبرنگار رسانه رسمی حوزه های علمیه پاسخ داد که متن و صوت پاسخ این استاد حوزه بدین شرح است:     - سؤال 💥لطفا توضیحی ساده و روان برای نحوه تطهیر موکت چسبیده به زمین یا سرامیک برای مخاطبان خبرگزاری حوزه بفرمایید.      💥- پاسخ حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، کارشناس احکام شرعی 💥نکته اول که به عنوان مقدمه باید بیان کنیم، این است که پاک کردن، آب کشیدن و تطهیر اشیائی که نجس می شوند در شرع مقدس اسلام بسیار ساده است  و اسلام در بحث طهارت و نجاست سخت نگرفته و جزو احکام آسان ماست. 💥ما برای آب کشیدن چیزهایی که قابل انتقال هستند، خیلی ساده تر و راحت تر می توانیم اقدام کنیم. 💥مثلا فرشی است که به زمین نچسبیده؛ شاید کسی دوست داشته باشد این فرش را به جای دیگری ببرد و یا به قالیشویی بدهد و بشوید که کار در این صورت آسان است؛ اما اگر همانند موکت چسبیده به زمین یا سرامیک باشد و یا چیزهایی که قابل انتقال نیستند و ما بخواهیم آب بکشیم، در مرحله اول باید جرم نجاست و عین نجاست را زائل کنیم و از بین ببریم. 💥مثلا فرض بفرمایید از بینی ما خونی بر روی سرامیک یا موکت چسبیده به زمین ریخته است؛ در مرحله اول باید این خونی که خشکیده شده را زدوده و زائل کنیم؛ بعد به سراغ تطهیر و آب کشی آن برویم.     💥البته این مسئله و نحوه آب کشی آن دو صورت دارد. 💥یک وقت است که شما با آب شلنگ متصل به آب شهری این کار را انجام می دهید و شلنگ را روی سرامیک یا موکت به زمین چسبیده می آورید و با شلنگ می خواهید آب بکشید که در این صورت، وقتی عین نجاست را برطرف کردیم، همینکه آب به محل نجس برسد، کافی است و محل نجس پاک می شود. حال اگر آب ترشح کرد چه می شود؟ که باید بگوییم پاک است؛ چون ترشحات آب کر (آب لوله کشی شهری) پاک است؛ فقط آبی که در آنجا مانده را باید جمع کنیم؛ البته آب جمع شده هم پاک است ولی به فتوای مشهور باید آب را جمع کرد. 💥اگر می توان آب را به سمت خروجی فاضلاب هدایت کنیم که برود، می توانیم این کار را انجام دهیم و اگر چنین امکانی وجود نداشت و خروجی فاضلاب نبود، با یک دستمال یا ابری می توانیم آب را جمع کنیم. بر روی موکت چسبیده هم همینطور است و می توانیم دستمالی را روی آن بیندازیم و آب آن را بکشیم و لازم هم نیست که آب آن تا آخر کشیده شود. 💥و اگر چیزی است که نیاز به دو مرتبه آب کشیدن دارد؛ مثلا سرامیک یا موکت به ادرار نجس شده و برخی از مراجع تقلید احتیاط واجب دارند که دو بار شسته شود، اشکالی ندارد و دوبار باید بشوییم؛  بار اول که شلنگ گرفتیم و آب را جمع کردیم، برای مرتبه دوم هم مجدد آب گرفته و آب آن را جمع می کنیم. تا اینجا مربوط به استفاده از آب کر و آب شلنگ بود.      💥حال اگر مثلا شلنگ نمی رسد و یا شلنگ نداریم و قرار است از آب قلیل استفاده کنیم چه باید بکنیم؟ 💥منظور از آب قلیل این است که یک پارچ آب یا یک شیشه آب را می آوریم و بعد از آنکه جرم نجاست را زائل کردیم، آب را بر روی آن ریخته؛ اگر مثل خون و ... بود و با یک بار آب ریختن پاک می شود (ولو با آب قلیل که با یک بار تمیز خواهد شد) آب را ریخته و فقط باید مراقب باشیم ترشح آن به لباس و بدن ما نرسد؛ چون ترشحات آب قلیلی که با آن نجاست را پاک می کنیم، پاک نیست و باید رعایت کنیم. 💥بعد از ریختن آب، آب جمع شده را با دستمال و ابر جمع می کنیم و آب جمع شده پاک نیست و باید مراقب باشیم که ترشح نکند و خود دستمال باید شسته شود تا پاک گردد یا مثلا اگر دستمان هم خیس شد، باید آب بکشیم؛ و اگر نیاز به دو بار آب کشیدن بود، دوباره آب می ریزیم و آب باقیمانده را جمع می کنیم و آن مکان پاک شده و هیچ مشکلی ندارد. منبع : خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه Sa🌿
نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌱یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار 🌱یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال 🌱حلول سال نو و بهار پرطراوت که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است را به تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت می‌نماییم. 💐💐🌹💐💐 Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز شنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱/۴ شرح خطبه ۱۷۸- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۷۷- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی خطبه ۱۷۸ (بخش اول) شناخت خدا و رسول او پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج 6، ص: 624-615 💢سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن گواهى به وحدانيّت معبود يگانه مى دهد; چرا که تنها چنين خدايى شايسته عبوديت است; نه غير او; عرضه مى دارد: « گواهى مى دهم که جز الله معبودى نيست و همتايى براى او وجود ندارد ; نه شک و ترديد در هستى او راه دارد، و نه کفر در دين و آيينش و نه مى توان خلقتش را انکار کرد» (وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ غَيْرَ مَعْدُول(10) بِهِ، وَ لاَ مَشْکُوک فِيهِ، وَ لاَ مَکْفُور دِينُهُ، وَ لاَ مَجْحُود تَکْوِينُهُ). 💢به اين ترتيب، امام(عليه السلام) هرگونه شرک و شک و کفر به آيات تکوينى و تشريعى را نفى مى فرمايد. به تعبير ديگر، نخست هرگونه شبيه و همتا را از ذات پروردگارش نفى مى کند ; سپس شک در ذات مقدّس او و بعد به افعال تشريعى و تکوينى خداوند مى پردازد و تصريح مى کند که نه در دين و آيين او جايى براى اين کار است و نه در خالقيت و ربوبيت او در جهان آفرينش. 💢آن گاه مى افزايد: «شهادت کسى که نيّتش راست، درونش پاک، يقينش خالص، و ميزان عملش (با ايمان و اعمال صالح) سنگين است» (شَهَادَةَ مَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ، وَصَفَتْ(11) دِخْلَتُهُ(12) وَ خَلَصَ يَقِينُهُ، وَ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ). اشاره به اين که اين گواهى ذات و صفات حق گواهى کسى است که داراى اين صفات چهارگانه است: نيّت و انگيزه او صادقانه و قلب او از هرگونه شرک و ريا خالص است ; يقين او آميخته به شک نيست و اعمال او نيز نشان مى دهد که در درون، ايمان راسخى به خدا دارد ; نه همچون گواهى افراد منافق يا طمع ورزان در مال و جاه دنيا و نه آن ها که ايمانى آميخته به شک دارند و نه کسانى که دم از ايمان مى زنند، ولى عمل صالحى در ترازوى اعمالشان ديده نمى شود. 10. «معدول» از ماده «عدل» (بر وزن علم) به معناى شبيه و همتا گرفته شده است. موفق باشید Sa🌿