بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز یکشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۹
شرح خطبه ۱۹۰- آیت الله مکارم ،دشتی
ترجمه و شرح خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش چهارم: پاداش پرهیزکاران
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 309-308
💢آن گاه به معرفى اين گروه پرداخته و بخشى از اعمال آنها را شرح مى دهد و مى فرمايد: «آنها کسانى هستند که در دنيا اعمالشان پاک چشمانشان (از خوف خدا) گريان، شبهايشان در دنيا بر اثر خشوع و استغفار همچون روز و روزهايشان از خوف پروردگار و توجه به او همچون شب بوده است»; (الَّذِينَ کَانَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا زَاکِيَةً، وَ أَعْيُنُهُمْ بَاکِيَةً، وَ کانَ لَيْلُهُمْ فِي دُنْيَاهُمْ نَهَاراً، تَخَشُّعاً وَ اسْتِغْفَاراً; وَ کَانَ نَهَارُهُمْ لَيْلاً، تَوَحُّشاً وَ انْقِطَاعاً).
💢امام(عليه السلام) در اين چهار وصف، مقام والاى آنها را به عالى ترين صورت ترسيم کرده و آن را دليل بر بهشتى بودن آنها شمرده است.
💢از يک سو اعمالشان در دنيا از هر گونه آلودگى به گناه و ريا و خودبزرگ بينى پاک بوده و چشمانشان از خوف خدا و مصائب بندگان مظلوم پروردگار گريان بوده است و از سوى ديگر با شب بيدارى و خشوع و خضوع و استغفار از لغزشها شبهايشان همچون روز و روزهاى آنها به سبب دورى از دنياپرستان و درگير شدن در غوغاهاى مادى و انقطاع الى الله همچون شب بوده است، آرى اين است اوصاف بهشتيان والامقام و سعادتمندان اهل نجات و به يقين با داشتن اين صفات، شايسته چنان افتخارى هستند، لذا امام(عليه السلام) در پايان اين سخن مى افزايد: «به همين دليل خداوند بهشت را منزلگاه آنها و پاداش (عظيم) را ثوابشان قرار داد و آنها سزاوار اين نعمت و شايسته آن بودند، در سرايى دائم و در ميان نعمتهاى پايدار اقامت مى گزينند»; (فَجَعَلَ اللّهُ لَهُمُ الْجَنَّةَ مَآباً، وَ الْجَزَاءَ ثَوَاباً، (وَ کانُوا أَحَقَّ بِهَا وَ أَهْلَهَا)(3) فِي مُلْک دَائِم، وَ نَعِيم قَائِم).
💢به اين ترتيب امام(عليه السلام) هم شايستگى هاى آنها را شرح مى دهد و هم جزا و پاداش عظيمشان را. چند صباحى با هواى نفس به مبارزه برخاستند و با عبادت پروردگار و خوف و خشيت او در روزها و شبها شايستگى خود را ثابت کردند و خداوند جواد و کريم پاداش و جزاى بسيار برتر و بالاتر، پاداشى زوال ناپذير و جاودانه نصيبشان کرد.
3. فتح، آيه 26 .
موفق باشید
Sa🌿
💠 نذر زن از پول خودش
⁉️ سؤال:
حکم شرعی نذر زن بدون اذن شوهر چیست؟
✍️ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: اگر زن به همراه شوهرش باشد، نذر زن بدون اذن شوهر، اگر چه در مورد اموال زن باشد بنابر احتیاط واجب باطل است، البته معنی آن این نیست که زن در اموال خودش اجازه تصرف ندارد بلکه بدین معناست که نذر او واجب الوفاء نیست.
نکته: منظور از همراه شوهر باشد دسترسی به اذن اوست.
🔸 آیتالله مکارم: نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.
🔹آیتالله سیستانی: در صحت نذر مالی زن بدون اجازه شوهر، در غیر حج، زکات، صدقه، احسان بر والدین و صله رحم، اشکال است.
📚 پینوشت:
رساله آموزشی آیتالله خامنهای ج 2 ، ص273 و 274 / منهاج آیتالله سیستانی م 706 / توضیحالمسائل آیتالله مکارم، مساله 2277
📎 #احکام_نذر
📎 #نذر
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/263866
💻 #مرکز_نشر_احکام 👇👇
🆔 @Ahkamdin 👈
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز دوشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۰
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش پنجم: اصلاح اعمال برای آخرت
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 313-311
💢فَارْعَوْا عِبَادَ اللَّهِ مَا بِرِعَايَتِهِ يَفُوزُ فَائِزُكُمْ وَ بِإِضَاعَتِهِ يَخْسَرُ مُبْطِلُكُمْ، وَ بَادِرُوا آجَالَكُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فَإِنَّكُمْ مُرْتَهَنُونَ بِمَا أَسْلَفْتُمْ وَ مَدِينُونَ بِمَا قَدَّمْتُمْ، وَ كَأَنْ قَدْ نَزَلَ بِكُمُ الْمَخُوفُ، فَلَا رَجْعَةً تَنَالُونَ [تُنَالُونَ] وَ لَا عَثْرَةً تُقَالُونَ. اسْتَعْمَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ، وَ عَفَا عَنَّا وَ عَنْكُمْ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ.
فرهنگ لغت
واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده)
إرعَوا: مراعات كنيد
يَفوز: كامياب مى شود
عَثرَة: لغزش و گناه
💢اى بندگان خدا مراقب چيزى باشيد که پيروزمندان با رعايتش به پيروزى مى رسند، و بدکاران با ضايع ساختنش به زيان و خسران گرفتار مى شوند. با اعمال صالح بر مرگ خود پيشى بگيريد، زيرا شما در گرو کارهايى هستيد که از پيش فرستاده ايد. و به سبب اعمالى که در گذشته انجام داده ايد جزا داده مى شويد. گويى مرگ وحشتناک به سراغ شما آمده; نه دسترسى به بازگشت داريد و نه از هيچ لغزشى توان پوزش. خداوند ما و شما را در راه اطاعت خود موفق دارد و از ما و شما به فضل و رحمتش در گذرد.
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز سه شنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش پنجم: اصلاح اعمال برای آخرت
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 313-311
آماده سفر آخرت باشيد:
💢امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به دنبال بيان سرنوشت بدکاران و نيکوکاران به هنگام مرگ و در قيامت مطلبى را بيان مى دارد که سبب نجات و پيروزى به هنگام مرگ و قيامت است، مى فرمايد: «اى بندگان خدا مراقب چيزى باشيد که پيروزمندان با رعايتش به پيروزى مى رسند، و بدکاران با ضايع ساختنش به زيان و خسران گرفتار مى شوند»; (فَارْعَوْا عِبَادَ اللّهِ مَا بِرِعَايَتِهِ يَفُوزُ فَائِزُکُمْ، وَ بِإِضَاعَتِهِ يَخْسَرُ مُبْطِلُکُمْ(1)).
💢روشن است که اين تعبير گوياى امام، اشاره به تقوا و عمل صالح است که رعايت آن سبب رستگارى و پشت کردن به آن سبب زيان و خسران است. همان گونه که در قرآن مجيد مى فرمايد: «(وَمَنْ يُطِعِ اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللهَ وَ يَتَّقِيهِ فَأُوْلئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ) ; هر کس خدا و پيامبرش را اطاعت کند و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهيزد آنها رستگاران واقعى هستند».(2)
پی نوشت:
1. «مبطل» از ريشه «بطلان» به معناى بيهوده گرا و کسى است که درصدد ابطال حق است .
2. نور، آيه 52.
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روزچهارشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش پنجم: اصلاح اعمال برای آخرت
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 313-311
💢در ادامه اين سخن، از کوتاهى عمر انسان و عدم اعتماد به بقاى عمر و ابهام حاکم بر لحظه تحقق موت سخن مى گويد و همه را به شتاب براى اندوختن اعمال صالح دعوت مى کند و مى فرمايد: «با اعمال صالح بر مرگ خود پيشى بگيريد، زيرا شما در گرو کارهايى هستيد که از پيش فرستاده ايد و به سبب اعمالى که در گذشته انجام داده ايد جزا داده مى شويد»; (وَ بَادِرُوا آجَالَکُمْ بِأَعْمَالِکُمْ; فَإِنَّکُمْ مُرْتَهَنُونَ بِمَا أَسْلَفْتُمْ، وَ مَدِينُونَ(3) بِمَا قَدَّمْتُمْ).
💢چه تعبير زيبايى است (تعبير به رهن و دين) نسبت به گناهان پيشين; گويى گناهان به صورت وامى به گردن انسان مى افتد و همه وجود، به منزله رهن در برابر اين وام گروگان است که تا توبه نکند و با اعمال صالح جبران ننمايد همچنان گرفتار آن است. قرآن مجيد مى فرمايد: «(کُلُّ نَفْس بِمَا کَسَبَتْ رَهِينَةٌ) ; هر کس گرو اعمال خويش است».(4)
💢در حديث معروف نبوى (خطبه شعبانيه درباره اهميّت ماه مبارک رمضان) مى خوانيم: «أَيُّهَا النّاسُ إنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةُ بِأَعْمالِکُمْ فَفُکُّوها بِاسْتِغْفارِکُمْ; اى مردم جان شما در گرو اعمال شماست آن را به وسيله استغفار آزاد سازيد».(5)
3. «مدينون» از ريشه «دين» به معناى جزا گرفتن است و «مدينون» به کسانى گفته مى شود که به سبب کارى که انجام داده به آنها جزا داده مى شود.
4. مدثر، آيه 38.
5. وسائل الشيعة، جلد 7، صفحه 227، حديث 20، باب 18 از ابواب احکام شهر رمضان.
موفق باشید
Sa🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نمازِ شب اول رجب
✨نمازی که حضرت جبرئيل
به رسول اکرم ص آموزش داد
• نمازی برای حفظِ خانواده، فرزند و مال
* از بعد نماز مغرب چهارشنبه (امشب) تا اذان صبح پنجشنبه، شب اول رجب میباشد...
✨ کانــال عبــادی معــراج المــــؤمن
📎@ja_namaz
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز پنجشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش پنجم: اصلاح اعمال برای آخرت
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 313-311
💢در ادامه به همگان هشدار مى دهد و مى فرمايد: «گويى مرگ وحشتناک به سراغ شما آمده، نه دسترسى به بازگشت داريد و نه از هيچ لغزشى توان پوزش خواستن»; (وَ کَأَنْ قَدْ نَزَلَ بِکُمُ الْمَخُوفُ، فَلاَ رَجْعَةً تَنَالُونَ، وَ لاَ عَثْرَةً تُقَالُونَ(6)).
💢در حقيقت امام(عليه السلام) به اين واقعيت اشاره مى کند که ممکن است هر لحظه مرگ دامان انسان را در حادثه اى بگيرد، به خصوص اين که ما مرگ هاى ناگهانى را که بر اثر ايست قلبى يا حوادث ديگر اتفاق مى افتد با چشم خود مى بينيم، مرگى که بازگشت ناپذير است و اسباب ظاهرى در برابر آن عاجز وناتوان است.
💢سپس امام(عليه السلام) اين فراز را با دعاى کوتاه و جامعى پايان مى بخشد و مى گويد: «خداوند ما و شما را در راه اطاعت خود و پيامبرش موفق دارد و از ما و شما به فضل و رحمتش در گذرد»; (اسْتَعْمَلَنَا اللّهُ وَ إِيَّاکُمْ بِطَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ رَسُولِهِ، وَ عَفَا عَنَّا وَ عَنْکُمْ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ).
6. «تقالون» از ريشه «اقاله» به معناى بازگرداندن و در اينجا کنايه از قبول عذر است.
موفق باشید
Sa🌿
فضیلت ماه رجب - استاد فیاض بخش.mp3
3.21M
نکات مهم استاد فیاض بخش درباره ماه رجب
حلول ماه رجب مبارک 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز جمعه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۴
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش ششم: صبر و خویشتن داری
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 318-315
💢الْزَمُوا الْأَرْضَ وَ اصْبِرُوا عَلَى الْبَلَاءِ، وَ لَا تُحَرِّكُوا بِأَيْدِيكُمْ وَ سُيُوفِكُمْ فِي هَوَى أَلْسِنَتِكُمْ وَ لَا تَسْتَعْجِلُوا بِمَا لَمْ يُعَجِّلْهُ اللَّهُ لَكُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ مَاتَ شَهِيداً، وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ اسْتَوْجَبَ ثَوَابَ مَا نَوَى مِنْ صَالِحِ عَمَلِهِ وَ قَامَتِ النِّيَّةُ مَقَامَ إِصْلَاتِهِ لِسَيْفِهِ، فَإِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مُدَّةً وَ أَجَلًا.
فرهنگ لغت
فرهنگ نهج البلاغه (رحیمی نیا)
الْزَّمُوا الَارْضَ: بر جاى خود بايستيد، كنايه از سكون است، حضرت مردم را از اقدام عجولانه و كارى كه هنوز زمان و امكاناتش مهيا نگرديده نهى مى كند.
اصْلَاتِهِ لِسَيْفِهِ: بر كشيدن شمشيرش.
💢بر جاى خود باشيد (و بدون اجازه دست به نبرد نزنيد). در برابر مشکلات و بلاها شکيبا باشيد، دست و شمشيرهاى خود را در طريق هواى نفس و آنچه بر زبانتان جارى مى شود به کار نگيريد و نسبت به آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب نکنيد، زيرا آن کس از شما که در بستر خويش بميرد ولى معرفت پروردگار خود و رسول او و اهل بيتش را به طور شايسته داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است، پاداش او بر خداست و ثواب اعمال صالحى را که قصد آن را داشته مى برد و نيتش جاى ضربات شمشيرش را مى گيرد (بدانيد) هر کارى، وقتى دارد و سرآمدى.
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روزشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش ششم: صبر و خویشتن داری
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 318-315
هر کارى وقتى دارد!
💢امام(عليه السلام) در بخش پايانى اين خطبه به کسانى که براى شهادت بى تابى و عجله مى کردند و اصرار داشتند که نا به هنگام و بدون برنامه امام(عليه السلام) آنها را به مبارزه با دشمن دعوت کند، چنين دستور مى دهد : «بر جاى خود باشيد (و بدون اجازه دست به نبرد نزنيد) در برابر بلاها و مشکلات شکيبا باشيد، دست ها و شمشيرهاى خود را در طريق هواى نفس و آنچه بر زبانتان جارى مى شود به کار نگيريد و نسبت به آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب نکنيد»; (إلْزَمُوا(1) الاَْرْضَ، وَ اصْبِرُوا عَلَى الْبَلاَءِ. وَ لاَ تُحَرِّکُوا بِأَيْدِيکُمْ وَ سُيُوفِکُمْ فِي هَوَى أَلْسِنَتِکُمْ، وَ لاَ تَسْتَعْجِلُوا بِما لَمْ يُعَجِّلْهُ اللّهُ لَکُمْ).
💢همان گونه که گروهى از جهاد فى سبيل الله فرار مى کنند، گروهى به عکس عجله دارند و نابه هنگام طالب جهاد و گاه شهادت در راه خدا هستند. گرچه نيّات اين گروه مقدس است ولى اعمال بدون برنامه و بى موقع به يقين آثار منفى و نادرستى دارد. به همين دليل امام(عليه السلام) از اين کار نهى مى کند.
💢سپس به صورت دليل چنين مى فرمايد: «زيرا آن کس از شما که در بستر خويش بميرد ولى معرفت پروردگار خود و رسول او و اهل بيتش را به طور شايسته داشته باشد شهيد از دنيا رفته است. پاداش او بر خداست و ثواب اعمال صالحى را که قصد آن را داشته مى برد و نيّتش جاى ضربات شمشيرش را مى گيرد»; (فَإِنَّهُ مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ مَاتَ شَهِيداً، وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ، وَ اسْتَوْجَبَ ثَوَابَ مَا نَوَى مِنْ صَالِحِ عَمَلِهِ، وَ قَامَتِ النِّيَّةُ مَقَامَ إِصْلاَتِهِ(2) لِسَيْفِهِ).
پی نوشت:
1. «الزموا» از «لزوم» به معناى ملازم و همراه چيزى بودن است و جمله «ألْزِمُوا الاَْرْضَ» به معناى دستور به توقف و عدم حرکت است.
2. «اصلات» به معناى شمشير کشيدن است.
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز یکشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۶
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش ششم: صبر و خویشتن داری
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 318-315
💢در پايان در جمله اى فشرده مى افزايد: «(بدانيد) هر کارى، وقتى دارد و سرآمدى»; (فاِنَّ لِکُلِّ شَيْء مُدَّةً وَ أَجَلاً).
💢اين جمله هاى حکيمانه در هر عصر و هر زمان کارآيى دارد و پاسخ خوبى است براى افراد تندرو و وقت ناشناس که نيّات پاکى دارند و چه بسا عاشق جهاد و شهادتند; ولى زمان مناسب آن را تشخيص نمى دهند. پيوسته بيتابى مى کنند و به رهبر خود فشار مى آورند; ولى رهبر آگاه، تسليم فشارها نمى شود و ميوه را بى موقع نمى چيند; اما آنان را بشارت مى دهد که خداوند پاداشى را که مى خواهند به سبب نيّتشان به آنها مى دهد. اگر در ادعاى خود صادق و ايمانشان به مبدأ و معاد و پيامبر(صلى الله عليه وآله) و خاندانش محکم باشد، مشمول ثواب مجاهدان راه خدا و شهيدان مى شوند.
💢اين سخن نه تنها در مورد جهاد و شهادت، بلکه درباره همه کارهاى خير، صادق است که بايد به موقع اقدام کرد و در غير موقع، نيّتهاى خالص، کار اعمال صالح را انجام مى دهد.
شبيه همين نکته مهم را در خطبه پنجم با تعبير ديگرى بيان کرده، مى فرمايد: «وَ مُجْتَنِى الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْت ايناعِها کَالزِّارعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ; کسى که ميوه را پيش از رسيدن بچيند، همانند کسى است که بذر خود را در زمين نامناسب و شوره زار بپاشد».
💢اين سخن در عصر و زمان ما نيز صادق است; گروهى براى مبارزه با منافقان داخلى و دشمنان خارجى بيتابى مى کنند و در انتظار زمان مناسب و برنامه ريزى نيستند و يا براى ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) و جانفشانى در رکابش سخت بيتابند به همه آنها مى توان گفت اگر پايه هاى ايمان شما محکم و نيّاتتان خالص باشد، خداوند پاداش مجاهدان و شهيدان را به شما عنايت مى کند.
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز دوشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۱۰/۱۷
خطبه 190 نهج البلاغه؛ بخش ششم: صبر و خویشتن داری
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 318-315
نکته:
قيامهاى نابهنگام:
💢در جوامعى که تحت فشار شديد از سوى دشمن خارجى يا داخلى قرار دارند، گاه کاسه صبر گروهى از مردمى ساده انديش لبريز مى شود و دست به قيامهاى نابه هنگام مى زنند که نه تنها به شکست مى انجامد، بلکه دشمن را بيدار مى کند و فرصتهاى آينده را نيز بر باد مى دهد. يکى از مشکلات رهبران مدير و مدبر همين گروه ها هستند.
💢در تاريخ شيعه از اين قيامهاى نا به هنگام، بعد از واقعه کربلا مواردى ديده مى شود که امامان اهل بيت(عليهم السلام) از آن نهى مى کردند; ولى گاه بعضى از شيعيان مخلص نيز با آنها همراهى مى نمودند.
💢مسئله مهم اين است که مبارزه و قيام براى سرکوب دشمن شرايط زيادى را مى طلبد که رهبران مدير و مدبر تلاش مى کنند همه آن شرايط فراهم گردد تا قيام به نتيجه قطعى برسد. اگر ديگران «مو» را مى بينند آنها پيچش «مو» را مى بينند و اگر ساده انديشان «ابرو» را مى بينند آنها به «اشارت ابرو» نگاه مى کنند.
از خطبه بالا استفاده مى شود که اميرمؤمنان(عليه السلام) با اينکه بزرگ ترين مبارز و مجاهد اسلام بود، گرفتار چنين اشخاص شده بود که نقطه مقابل، کندروان، بى حال و تنبل قرار داشت، در دو سوى افراط و تفريط.
💢گاه عشق به شهادت پس از شنيدن آيات و روايات مربوط به مقامات شهدا، افرادى را به پيمودن اين راه دعوت مى کرد; ولى امام در خطبه بالا بهترين راه را به آنها نشان مى دهد و مى فرمايد: «عجله نکنيد، بيتاب نباشيد، هر کار زمان و وقتى دارد و بدانيد اگر مؤمن و مخلص باشيد خدا به نيّات شما همان ثوابى را مى بخشد که به شهيدان راهش مى دهد».
موفق باشید
Sa🌿
💠 نماز خواندن در باغات و مزارع اطراف شهرها
⁉️ سؤال:
حکم نماز خواندن و تصرفات جزئی مانند نشستن و استراحت کردن، در باغات و مزارع اطراف روستاها و شهرها که دارای دیوار نمیباشد چیست؟
✍️ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: نماز خواندن در باغها و زمینهایی که در و دیوار ندارند، جایز است هر چند با اجازه مالکین نباشد ولی اگر بداند صاحبش ناراضی است، تصرّف در آن حرام و نماز باطل است.
🔸 آیتالله مکارم شیرازی: نماز خواندن در باغها و زمینهایی که در و دیوار ندارند، جایز است هر چند با اجازه مالکین نباشد، ولى اگر صاحبش صريحاً بگويد راضی نيستم يا بدانيم قلباً راضى نيست تصرّف در آن حرام و نماز نيز اشکال دارد.
🔹آیتالله سیستانی: نماز خواندن در باغها و زمینهایی که در و دیوار ندارند، جایز است هر چند با اجازه مالکین نباشد، ولی اگر بداند مالک راضی نیست نباید تصرف کند. اگر مالک صغیر و یا مجنون باشد و یا آنکه گمان به راضی نبودن او داشته باشند، احتیاط لازم آن است که در آنها تصرف نکنند و نماز خوانده نشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنهای - تحریرالوسیله، کتابالصلاه، مکان نمازگزار، ج ،1م 6 - توضیح المسائل آیتالله سیستانی، م 865، توضیح المسائل آیتالله مکارم شیرازی م 804
📎 #احکام_نماز
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/263108
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
💻 مرکز نشر احکام 👇👇
🆔 @Ahkamdin