هدایت شده از دنیــــــای پاســــــخ 🌎
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓مگر شما نمی گویید که قبر امام حسین علیه السلام را شُخم زده و کِشت و کار کردند. پس از کجا معلوم اونجا قبر امام حسین علیه السلام باشد؟!
📣استاد محمدی شاهرودی
#شبهات_محرم
ı👇با#دنیای_پاسخ حاضرجوابباش
@PasokhWorld
ı👆جوابشبهاتمُحرم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز پنجشنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۱
شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی
خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی
ترجمه و شرح خطبه 183 نهج البلاغه؛ بخش دوم: دین تغییرناپذیر الهی
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 106-98
نکته ها:
💢1. يکسان بودن حکم خدا در اولين و آخرين:
از نکات مهمى که در اين بخش از خطبه، امام بر روى آن تأکيد مى کند يکسان بودن اصول احکام الهى در ميان همه اقوام و ملل و گذشتگان و مردم امروز و فرداست.
💢توضيح اين که تاريخ بشر در گذشته و حال شاهد و ناظر انواع تبعيض ها در ميان اقوام و ملل در وضع قوانين و احکام عرفى بوده است; گروهى به جهت رنگ پوست و گروه ديگرى به موجب طبقه اجتماعى خاص خود، احکام متفاوتى با ديگران داشتند و در واقع خون سفيد پوستان رنگين تر از رنگين پوستان بوده و طبقه اشراف از نظر قوانين، امتيازات ويژه اى بر ديگران داشتند.
💢اسلام آمد و با شعار معروف مساوات نژادها و رنگها و قوميتها خط بطلان بر امتيازات قومى و نژادى و قبيلگى و طبقات اجتماعى کشيد.
💢معروف است که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در ايّام حج در سرزمين منا در حالى که بر شترى سوار بود و رو به سوى مردم فرمود: «يا أَيُّها النّاسُ ألا إِنَّ رَبَّکُمْ واحِدٌ وَ إِنَّ أَباکُمْ واحِدٌ ألا لا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلى عَجَمي، وَ لا لِعَجَمِي عَلى عَرَبي، وَ لا لاَِسْوَدَ عَلى أَحْمَرَ، وَ لا لاَِحْمَرَ عَلى اَسْوَدَ إِلاّ بِالتَّقْوى. أَلا هَلْ بَلَّغْتُ؟ قالُوا نَعَم! قالَ لِيَبْلُغَ الشّاهِدُ الْغائِبَ; اى مردم بدانيد! خداى شما يکى است و پدرتان يکى، نه عرب بر عجم برترى دارد و نه عجم بر عرب، نه سياهپوست بر گندمگون(10) و نه گندمگون بر سياهپوست مگر به تقوا. آيا من دستور الهى را ابلاغ کردم؟ همه گفتند: آرى! فرمود: اين سخن را حاضران به غايبان برسانند».(11)
10. «احمر» به معناى سرخپوست نيست، بلکه به معناى گندمگون است، زيرا سفيدپوستان آن محيط در واقع گندمگون بودند.
11. تفسير قرطبى، جلد 9، صفحه 61-62.
موفق باشید
Sa🌿
هدایت شده از دنیــــــای پاســــــخ 🌎
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓امام حسین علیه السلام در چه فصلی به شهادت رسیدند و چرا در کربلا برای رفع تشنگی چاه نکندند؟
👌پاسخ کامل و جامع این شبهه
📣استادمحمدیشاهرودی
#شبهات_محرم
ı👇با#دنیای_پاسخ حاضرجوابباش
@PasokhWorld
ı👆جوابشبهاتمُحرم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز جمعه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۲
شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی
خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی
ترجمه و شرح خطبه 183 نهج البلاغه؛ بخش دوم: دین تغییرناپذیر الهی
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 106-98
💢کلام امام اميرمؤمنان(عليه السلام) در خطبه بالا تأکيدى بر همين موضوع است که مى فرمايد: آنچه را خدا براى اقوام پيشين پسنديده و راضى شده، براى شما هم پسنديده است و آنچه مورد خشم و نفرت بوده، هم اکنون نيز چنين است. با توجه به اينکه خليفه دوم هنگامى که به حکومت رسيد بار ديگر امتيازات جاهلى از جمله امتياز عرب را بر عجم ـ طبق تواريخ شيعه و اهل سنّت ـ برقرار کرد اين بيان امام نيز در ادامه بيانات پيامبر است، ارزش فوق العاده اى دارد.
💢اين سخن را با جمله اى از خطبه حجة الوداع که پيامبر اکرم در آنجا اصول قوانين اسلام را براى همگان بيان فرمود پايان مى دهيم: «أَيُّهَا النّاسُ إنّ رَبَّکُمْ واحِدٌ وَ إِنَّ أباکُمْ واحِدٌ کُلُّکُمْ لاِدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُراب، (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللهِ اَتْقيکُمْ) وَ لَيْسَ لِعَربيٍّ عَلى عَجَمِىٍّ فَضْل إلاّ بِالتَّقوى ; ألا هَلْ بَلّغْتُ؟ قالُوا: نَعَمْ. قالَ: فَلْيَبْلُغِ الشّاهِدُ الْغائِبَ; اى مردم پروردگار شما يکى است و پدر شما همه يکى، شما فرزندان آدم و آدم از خاک بود. گرامى ترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. عرب بر عجم برترى ندارد مگر به تقوا. اى مردم آيا من دستور خدا را به شما رساندم؟ همگى گفتند: آرى، فرمود: حاضران اين مطلب را به غايبان برسانند».(13)
13. بحارالانوار، جلد
موفق باشید
Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز شنبه🔸
موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۳
شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی
خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی
ترجمه و شرح خطبه 183 نهج البلاغه؛ بخش دوم: دین تغییرناپذیر الهی
پيام امام اميرالمؤمنين عليه السلام، ج7، ص: 106-98
2. قرآن ناطق است يا صامت؟
💢در آغاز اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) فرمود: قرآن خاموش است و گويا، اين در حالى است که در خطبه 125 در داستان حکمين چنين فرمود: «هذَا الْقُرْآنُ إِنَّما هُوَ خَطٌّ مَسْتُورٌ بَيْنَ الدَّفَتَيْنِ لا يَنْطِقُ بِلِسان وَ لابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمان. وَ إِنَّما يَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ; اين قرآن خطوطى است که در ميان دو جلد مستور و پنهان شده است با زبان سخن نمى گويد و نيازمند به ترجمان است و تنها انسانها مى توانند از آن سخن بگويند» قريب به اين معنا در خطبه 158 نيز آمده است.
💢آيا اين دو تعبير با هم منافات ندارد؟ پاسخ اين است که منظور از ناطق بودن قرآن اين است که با لسان عربى مبين احکام خدا را بيان کرده است. هر کسى آماده پذيرش باشد او را به سوى خود فرا مى خواند و به خير و سعادت هدايت مى کند، بنابراين براى حق طلبان کاملا گوياست; ولى کسانى که از روى تعصب و لجاج به نزاع برخاسته اند پيام قرآن را نمى شنوند و اگر بشنوند نشنيده مى انگارد. براى اين افراد بايد قاضى و حکم عادلى باشد که پيام قرآن را به آنها برساند و اتمام حجت کند. مثلا در داستان جنگ صفين، قرآن پيام روشنى داشت و مى فرمود: «(فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الاُْخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتّى تَفِىءَ إِلَى أَمْرِ اللهِ) ; هرگاه گروهى طغيان کنند و بر ديگر مسلمين ستم روا دارند با آنها پيکار کنيد تا تسليم حق شوند».(14) بر همه واضح بود که على(عليه السلام) اضافه بر اينکه از سوى خدا به خلافت پيامبر منصوب شده بود، از سوى قاطبه مؤمنان و اکثريت قريب به اتفاق مهاجر و انصار نيز براى خلافت پذيرفته شده بود و معاويه و لشکر شام ياغيان و طاغيان بودند که مى خواستند خود را بر مسلمين تحميل کنند ولى چون در برابر حکم خدا لجاجت و سرسختى نشان مى دادند لازم بود کسى به عنوان حَکَم آنها را به سوى حق رهنمون شود، هر چند متأسفانه حکميت در مسير صحيحى قرار نگرفت و نتيجه مطلوبى نداد.
14. حجرات، آيه 9.
موفق باشید
Sa🌿
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️شبهه
❌ میگن که عزاداری و روضه خونی رو آخوندا درست کردن و ریشه قرآنی و روایی نداره ...
📣پاسخ حجةالاسلام محسنقرائتی
#شبهات_محرم
ı👇با#دنیای_پاسخ حاضرجوابباش
@PasokhWorld
ı👆جوابشبهاتمُحرم