فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀آقای شکور #مسلمان_فضانورد اهل مالزی :من دو روز در #فضاروزه گرفتم!
«…وَأَن تَصُومُوا خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره- ۱۸۴
✨«… روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!» 🎓پروفسور الکسی سوفورین:
جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند و مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است، از بین می رود و بدین طریق #روزه_سبب_بهبودی_همه_بیماری ها است. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه می کند.
اسرارآفرینش _ ثریا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
💠«النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا؛
مردم، دشمن چیزهایى هستند كه
نمىدانند»
امام علی ع نهجالبلاغه، حکمت ۱۷۲
اسرارآفرینش _ ثریا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•--﷽--•
👏👏👏👏بانوی یزدی افتخار ایران و اسلام
گوهر خود را هویدا کن؛ کمال اینست و بس
خویش را در خویش پیدا کن؛ کمال اینست و بس
🎓دکترای تخصصی نانو مدیسین از دانشگاه آمستردام هلند،دکترای تخصصی نانو بیوتکنولوژی از دانشگده علوم و فنون دانشگاه تهران،فناوربرتر سال ۱۳۹۶،مدیر و کارآفرین برتر سال ۱۳۹۷،دارای ۱۲ اختراع،راه اندازی ۵ شرکت دانش بنیان با اشتغال بیش از ۳۰ نفر،دارای ۲۸۵ مقاله برگزیده کنفرانسهای ملی و بین المللی،دارای ۱۰۴ مقاله در ژورنالهای آ اس آی و آی اس سی وراه اندازی بیش از ۱۰ آزمایشگاه علوم و فناوریهای نوین در ایران را نیز در کارنامه کاری و علمی خود دارد..
⚠️ حجاب و تشکیل زندگی و فرزند آوری مانع پیشرفت این بانوی یزدی در عرصه علم و دانش نشد و در دنیا حرفی برای گفتن دارد!
#زن_عفت_افتخار_اقتدار
اسرارآفرینش _ ثریا
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
🔹توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه رمضان
استاد فاطمي نيا رحمه الله علیه،
از اولياء الهي ، سينه به سينه ، يك يادگاري دارم كه عمل به آن بركات فراواني دارد
ماه مبارك رمضان ، اين ضيافت الهي را با يك زيارت جامعه ي كبيره به اخر برسانيد .
در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه اثارش از عقول ما خارج است و روزي به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگري به كار نخواهد آمد...
بسمه تعالی شأنه
خدایا، این روزه ای که در این ۲۸ روز گرفتیم و نخوردیم و نیاشامیدیم بضاعت ما همین بود. چه رندانی که فی المثل بنا به عذر شرعی خوردند و آشامیدند اما افطار و خوردن ایشان خیلی بهتر از این گرسنگی و تشنگی ظاهری ما است. حَبَّذَا نَوْمُ الأَْكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُم، هذا بضاعتنا... گاهی به خدا میگویم درست در برابر حقیقت بی منتهای جمال و جلال شما اعمال و معرفت ما هیچ است، أینَ التُّراب وَ رَبّ الاَرباب؟! تو پادشاه عالم وجودی!! ولی خب بالاخره در طول تاریخ یک خانمی هم بوده که یک کلاف نخی برداشت و رفت برای خریدن یوسف. اما همان کلاف به ظاهر بی ارزش مَثَل شد... و خدایا تو این را مثل کردی!! یک مورچهای هم بود که ران ملخی برداشت و به پیشگاه حضرت سلیمان برد. خدایا تو این را هم مثل کردی... خدایا! این ران ملخ را از ماهم قبول کن دیگر... بالاخره بِکَ یا الله گفتیم، قرآنی گشودیم و روزه ای گرفتیم و عوعویی کردیم، اینها همه اش ران ملخ است دیگر... خودت به این ران ملخ ارزش دادی و آن را ضربالمثل کردی که موری ران ملخی برای سلیمان برد. جناب سلیمان حشمتالله ران ملخ میخواهد چه کند؟! به چه دردش میخورد؟! اما چه کنیم که هذا بضاعتنا... این بضاعت ماست. خدایا ما همین اندازه ايم، وَ مَا أَنَا یَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِی؟! همهی این اعمال و عبادات ما، ران ملخی است پیشکش درگاه بلند تو...
اتفاقا اگر توانستید همین ران ملخ را هم نبرید.
وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ؛ وقتی که [جناب سلمان] بر کریم وارد شدی دست خالی وارد شو. وَ حَمْلُ الزَّادِ أَقْبَحُ کُلِّ شَیْءٍ إِذاَ کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَرِیمِ... خیلی زشت است که چیزی با خودت به نزد کریم ببری. مثل حکایت آن مرد و زن فقیر که پس از مجادله فراوان گفتند که چه چیزی به نزد پادشاه ببریم که به ما چیزی بدهد؟ گفتند که یک کوزه آبی ببریم... او هم با کوزه آب رفت و دید که سبحان الله! چه زمزمی! چه کوثری! اما خدا میخرد. میگوید خدایا دارایی من همین یک کوزه آب است دیگر...
پادشاهی در بیابان گم شده بود. به سیاه چادری رسید که خانواده ای جز یک بز از دار دنیا چیزی نداشتند. برای تجلیل این میهمان، از شیرش به او نوشاندند و سپس بز را سر بریدند و او از گوشتش خورد. پادشاه توانست به شهر بگردد. او همه حکما و وزرا را جمع کرد و گفت که برای من چنین چیزی اتفاق افتاد و این مادر و فرزند از دار دنیا فقط یک بز داشتند؛ از شیرش به من دادند و سپس آن را ذبح کردند و مرا از گرسنگی نجات دادند. از حکما و وزرا پرسید که اینها هرچه داشتند به من دادند. من به اینها چه بدهم که جبران کنم؟! من هم باید همهی مُلکم را به اینها بدهم...
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ...
خدا در عوض علی اصغر اباعبدالله الحسین علیهما السلام باید به او چه بدهد؟! اگر خدا همهی خدایی اش را به اباعبدالله الحسین بدهد به نظر شما زیاد داده؟! امام حسین همهی هستی اش را در راه خدا داد...
حضرت علی اصغر علیهالسلام مظهر لطافت مطلق حق متعال است. هرگاه دچار روزمرگی ها و گرفتاری ها شدید کافی است اندک توجهی به حضرت علی اصغر کنید، بلافاصله لطیف میشوید.
اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ (شوری/۱۹) چون خدا لطیف است به هرکس بخواهد روزی میدهد. یعنی چه؟! یعنی تمام رزق عالم از علی اصغر علیهالسلام است. رزق، تنزل یافته از اسم لطیف حق متعال است.
التماس دعا
صادقزاده
4_293413254921716497.mp3
4.06M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_29
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
4_5940313475472425170.mp3
13.09M
4_5859393250778939622.mp3
7.47M
🌺 #صوت_ترجمه
🌺 #جزء_29
🌺 ترجمه #فولادوند
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
8370368877668.mp3
17.34M
#تلنگری #وداع_با_رمضان ۱
#آقا_مجتبی_تهرانی
#استاد_شجاعی
دارند درها را میبندند،
و ما از کسانی نبودیم که حق این ماه را بجا آوردند.
✘ چگونه در همین فرصت باقیمانده،
میتوانیم تمام خیرات رمضان را جذب کنیم؟
@ostad_shojae
بسمه تعالی شأنه
شرح لیلة القدر
قسمت ۱۸
تو معدوم بودی. حق متعال و انسان کامل به اسم غالب تو را از عدم به منصه ظهور آورد.
پس عدم گردم عدم چون ارغنون
گـــویـــدم کـــانّا الــیــه راجــعون
دوباره باید به عدم برگردی. دوباره تو را معدوم میکند. (نه عدم مقابل وجود) این قید تو را برمیدارد. كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ. کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ. این وجه باقی چیست؟ این همین حسب و نسب پیغمبر است. همین نطفهی نوریه است. این همین مقام نورانیت است که ازلی و ابدی است و از عالم برداشته شدنی نیست. همهی مقیدات به کناری میروند اما این قید کنار نمی رود. این قید مطلق و قدر مطلق است که همان اسم جامع الله می باشد. لیل فاطمه است و القدر الله که مظهر اتم این قدر مطلق و اسم جامع مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام است. اسماء الله باقی و برقرار اند. ما چطور؟ ما مقیدیم.
این نطفهی نوریه دو وجه دارد. یک وجه از آن حیث که صادر اول و تجلی اعظم حق متعال است. کسی است که به مقام احدیت وجود راه یافته است. احدیت الجمع عالَم است. مقام جمعالجمع و قیامت است. لیلةالقدر اول است. چون این عالم طبیعت نیز لیلةالقدر است. حضرت علامه در دفتر دل از نشئهی طبیعت به لیلةالقدر صعودی تعبیر کرده است. چرا؟ چون اینجا لیلةالقدر است و مرتبهی بعد از این عالم در قوس صعود میشود یوم القیامة. خود این عالم طبیعت لیلةالقدر است. شما نمیتوانید یوم القیامة را در اینجا پیاده کنید. عالم طبیعت یوم القیامة نیست بلکه لیلةالقدر است. انزل مراتب لیلةالقدر است. خب میگویید حضرت فاطمه زهرا و انسان کامل لیلةالقدر هستند. بله ایشان جامع همه مراتب لیلة القدر است لذا در همین عالم طبیعت نیز لیلةالقدر است. انسان کامل دو وجه دارد. یک وجه، مرتبهی یومالقیامة است یعنی اینکه او در مرتبهی احدیت قرار دارد و در مرتبهی احدیت، علیِ عالیِ اعلا است و بر همهی مخلوقات مادون خودش محیط است. اصل و مبدأ است. بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ. یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ؛ سیل همهی ممکنات از من ساری و جاری شده است. من مبدأ هستم لذا چون مبدأ هستم همهی مخلوقات مادون، همهی مخلوقات دانی زیر بال و پر من هستند. آدم و مِن دونه تحت لوائی. همه تحت لواء من هستند. و به حیث حضور در نشئه طبیعت، انسان کامل، سافلی است که همهی عالی ها تحت احاطهی او هستند. این یعنی چه؟ انسان کامل کون جامع است. کون جامع یعنی او هم قید مطلق است، هم قید مضاف است [که قید مضاف می شود عقل و نفس] و هم نشئهی طبیعت است. میشود ۴ عالَم و خودش پنجمین عالم است که میشود حضرات خمس و کون جامع.
خب این کون جامع است و یک مرتبهاش قید مطلق است. چون قید مطلق است، آدم و من دونه تحت لوايي. جبرائیل و میکائیل و عالم جبروت و عالم ملکوت و عالم لاهوت همه میشوند مراتب رقیقت او. او لیلةالقدر اعلی است و اینها رقیقت اویند. مراتب مادون فرعند و او احاطهی تام دارد. علیِ عالیِ اعلایی است که بر همهی ماسوی الله احاطه دارد و محیط بکل شیء. اما همین آدم، فرد سافلی است که بر همهی عالی های خودش احاطه دارد. این به چه معناست؟ این به همین معنای نطفهی نوریهی بحر مسجور در عالم طبیعت است. انسان کامل در عالم طبیعت است و خداوند عقل خودش را محصور در او کرده است. یعنی او به اصطلاح حاصر امر الهی است. امر الهی در او محصور و مقید شده است. در نشئهی طبیعت (سافل) است و تمام مقیدات عالم مافوق را با خود دارد. این انسان کامل سافلی است که همهی مقیدات عالم مافوق خودش را [چون از آن بالا که انا لله به پایین هی قید میخورد، قید می خورد. یک قید در عالم اسماء و صفات حسنای الهی می خورد، قید بعدی در عالم اعیان ثابته میخورد و به عالم عقل میآید و قید می خورد. به عالم نفس میآید و قید میخورد و به عالم طبیعت میآید] شامل میشود. لذا سافلی است که در مرتبهی عالم نشئه ی عنصری قرار دارد اما همهی مقیدات عالم را در خودش دارد. لذا انسان کامل مطلقی است که همهی مقیدات در درون او هستند. هر مقیدی به تنهایی فانی است اما این مطلق که شامل همهی مقیدات است فانی نیست بلکه باقی است. چون این مطلقی است که تنها قید آن قید اطلاق است. یعنی او حَسَب و اندازهای است که صفتش بیاندازگی است. خوب توجه کنید. کُلُّ حَسَبٍ و نَسَبٍ مَقطوعٌ چرا؟ چون هر حسبی قید است. مقید است، اندازه دارد و اندازه محکوم به فنا است...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شأنه
شرح لیلةالقدر
قسمت 19
چرا محدود محکوم به فنا است؟ چون خیلی چیزها را ندارد. آن چیزهایی که ندارد بر او غلبه میکند و او را از بین میبرد. مقید یعنی همین. محدود یعنی یک چیزی را دارد، هزار هزار هزار چیز را ندارد و آنها بر او غلبه میکنند و بر او قاهر هستند و او را فانی میکنند. لذا حق متعال که حقیقت لایتناهی است، بر هرمطلق و مقیدی غالب و قاهر است. وَ بِقُوَّتِكَ الَّتِي قَهَرْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِي غَلَبْتَ بِهَا كُلَّ شَيْ. این ملکوت بر او غلبه دارد. جبروت هم بر او قهر و غلبه دارد. ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَميعُ خَلْقِكَ عظمت، چون عظمت تو بر او غلبه دارد، این مغلوب است. قَلْبِی مَحْجُوبٌ وَ نَفْسِی مَعْیُوبٌ وَ عَقْلِی مَغْلُوبٌ وَ هَوَائِی غَالِبٌ؛ ما هم محجوبیم، هم مغلوبیم، هم مقهوریم، هم ضعیفیم و همهی این چیزهایی که امیرالمؤمنین علیهالسلام در مناجات مسجد کوفه بیان فرمود. ما مقهور و مغلوبیم و مغلوب نیز محکوم به فنا است. و محدود محکوم به فنا است. کلُّ مَنْ عَلیها فَان.
اما حسب پیغمبر چطور؟ حَسَب یعنی اندازه. حسب پیغمبر اندازه ای است که بی اندازگی اندازهی اوست و همهی اندازه ها در او تحقق پیدا کرده است. چون اگر اندازه یک زمینهی بی اندازه نداشته باشد نمیتواند شکل بگیرد. مقید همیشه یک متن مطلق می خواهد. کثرت یک متن وحدت میخواهد. کجا کثیر، کثیر میشود؟! در یک متن واحد. اگر واحد نباشد کثیر معنا نمییابد. اگر مطلق نباشد مقید معنا پیدا نمی کند. لذا قرآن میفرماید، كُلَ شَي اَحْصَيْناهُ في اِمامٍ مُبينٍ. احصاء یعنی چه؟ یعنی حَسَب. احصاء یعنی شمارش. حسب نیز یعنی شمردن. این شمارش یعنی تحقق! این که خدا میفرماید ۹۹ اسم دارد و هر کس اسماءالله را احصاء کند وارد بهشت میشود. دو روایت در این باب داریم، نخست آنکه هر کس ۹۹ اسم خدا را متخلق شود وارد بهشت میشود و دیگری اینکه هرکس این ۹۹ اسم را احصاء کند وارد بهشت میشود، پس احصاء یعنی تخلق. حسب یعنی تخلق. لذا میفرماید که همهی مخلوقات در امام مبین شمرده شدهاند. یعنی چه؟ یعنی تحقق پیدا کرده اند. همهی مقیدات در دل این مطلق تحقق یافته اند. مطلق باقی و برقرار است. این متن است. اندازهای است که اندازهاش بیاندازگی است. یک اندازهی بی اندازه است. یک مقید مطلق است.
مقید مطلق یعنی چه؟ قید دارد، او نسبت به ذات حق متعال قید دارد. قید او چیست؟ خدا قید او را بی قیدی قرار داده است. چون قیدش بی قیدی است، لذا فنا ندارد. وجه الله است. قید او چیست؟ همین وجه بودن است. چون حق متعال وجه هم نیست! ذات حق متعال وجه هم نیست. اما این ذات یک وجهی دارد که وجه او بی اندازه است. چون بی اندازه است مایه هر اندازه ای است. چون مطلق است و قید او اطلاق است لذا هر مقیدی در او تحقق مییابد. جامع همهی قیود است. سافلی است که محیط بر همهی عالیهای خود است! این نطفه وقتی از آن مرتبه پایین آمده است، همهی قید ها را با خود دارد. این نطفهی حضرت ختمی مرتبت شامل همهی حقایق عالم وجود است. خدا استعداد همهی حقایق، اسماء، صفات و کمالات خود را در این نطفه قرار داده است، این نطفه از صلب حضرت ختمی مرتبت آمده است و به صورت مجمل در رحم حضرت خدیجه مستکن شده است. این لیةالقدر میشود. لذا همهی حسب ها و نسب ها در این نطفه است. جناب شبستری میفرماید:
ز احـمد تا احد یڪ مـیم فـرق است
جهانے اندر ایـن یڪ میم غرق است
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵#آهنگ عید آمد و عید آمد وان بخت سعید آمد
🎙 حسن فداییان
سلام طاعاتتون قبول🌸
دعاهاتون مستجاب 🍃
تنتون سالم🌸
دلتون شاد🍃
و
عیدتون مبارک🌹
#موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
بسمه تعالی شانه
عید فطر
عید فطر بسط رحمت رحیمیه الهی است که صائمان کویش را که به فوز عظیم جهاد با نفس نائل آمده اند جوایز می دهد، و جایزه خود حق متعال است؛ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِه
لذا کلمه فطر به جمل ابجدی با حساب ابجدی الرحیم یکی شد تا این سرّ ارتقاء و عود روح مؤمن در یوم العید فطر معلوم گردد.
الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً
برای انسان کامل عید نیست چون او در اعلی درجه قرب به ذات اقدس احدی قرار دارد و ایاب و ذهاب و عود ندارد. امام کون جامع است و همه خلائق از او تنزل و به او عود می کنند؛ إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَ حِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ، لذا روز عید فطر برای انسان کامل شرف و کرامت و فزونی جلوات است. پس او حقیقت فطر و فاطر هستی است و کل مخلوقات از او منفطر شدند.
لذا چون بسیط فطر را به حساب آوریم که ۲۹۲ است افشاکننده اش با جایگاه عددی بسم الله الرحمن الرحیم که ۱۹۲ است یکی میشود و بسم الله الرحمن الرحیم مقام انسان کامل است؛ کما قال مولی الموالی علی وصی عالی علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین؛ انا نقطة باء بسم الله.
(۲۹۲ =۱۰۰ + ۱۹۲)
و فاطر نیز امام است و جایگاه عددی فاطر با جایگاه عددی حسین که ۴۷ است یکی شد.
پس عید فطر وجهه وجه ات را رو به وجه الله اتم اعنی حجت بن الحسن روحی فداه کن تا به سعه وجودی که از کف نفس حاصل شده است به قرب او نائل شوی و عید ترا حاصل گردد و خودت عید و مبارک باشی.
نمـاز و روزه و حـج قبـول آنڪس برد
ڪہ خاڪ میڪده عشق را زیارت کرد
التماس دعا
صادقزاده
💫 امیر المومنین علی (علیه السلام) :
عید فطر شبیهترین روز به روز قیامت است. چون در قیامت عدهای که زیانکارند ، تأسف میخوردند و غضبناک میگردند و عدهای که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهای الهی میشوند.
📓مجموعه ورام ، ج2 ، ص 158
#اللّهم_صلّ_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم
👈کپی آزاد
@Emmam_Ali
4_5823701844915915709.mp3
16.23M
📗🔈#مستند_صوتی_شنود
قسمت 2⃣
* ادامه داستان....
* عنایتی که در کودکی شامل حالم شد
* نذر مادرم
* نیاتی که داشتم را می دیدم.
* ارزش هر عمل را نشانم می دادند
* احساس بر شکستگی به من دست می داد
* صفر هایی که در کارنامه عمل ردیف می شد
* اعمالی که فکرش را نمی کردم ارزشمند باشد را از من خریدند.
* نظام اعمال وملکوت آن را می دیدم.
* عنایتی که حضرت زهرا سلام الله علیها به من کردند
* جانی که حفظ کردم، جانم حفظ شد.
* ماجرای همسرم واتفاق عجیبی که افتاد
* هیچ عمل خالصی نداشتم
* مثالی جالب برای عمل خالصانه
* شرمندگی که سراسر وجودم را فرا گرفته بود.
* دغدغه ای که خدا از من خرید.
* اگر دوست داشته باشی امام زمان را یاری کنی، در زمره ی یاران حضرتی.
* چه شد که برگشتم.
#استاد_امینی_خواه
@audio_ketab
عشق و عرفان
(قسمت نود و هفتم )
راههای عملی کسب عشق و معرفت الهی
عامل سیزدهم :سکوت
ادامه...
2. سکوت در مقام تعلیم :
یکی از شرطهای نخستین سلوک در عالم معنا ، تعلیم آداب سکوت است. بیتردید شرط فراگیری از محضر عارفان واصل، آموختن هنر شنیدن است.
کودک اوّل چون بزاید شیرنوش
مدّتی خامُش بود او جمله گوش
مدّتی میبایدش لب دوختن
از سخن، تا او سخن آموختن
زانک، اوّل سمع باید نطق را
سوی مَنطق از ره سمع اندر آ
مرحله اول سلوک، «گوش دادن» است. سالک باید در این مرحله از سکوتِ تعلیمی تا جایی پیش رود که به مرتبۀ «زبان حق بودن» برسد. حال پیش از رسیدن به این مرتبه اگر بخواهد نزد استاد یا مرشد سخنی بر لب براند، میباید گزیده وار بیان نماید. همچنین اگر در نزد ایشان سخنی میگوید، باید از روی تواضع، آن را بهصورت سؤال بازگوید.
این شیوه، روشِ سالکان در مسیر است. اینان باید بدانند که این مسیرِ دشوار همراه با اضطراب است. این اضطراب را که خوشایند سالکان است، «اضطراب اثنای حرکت» گویند که در هنگام رسیدن به دریای معرفت، زمینة سکون و آرامش را فراهم مینماید. کسانی که در راهاند، چون میدانند راهزن خطرناکی بر سر راهشان کمین کرده است، مضطرباند، آنها میدانند انسان سالک، جنگ تنگاتنگ با ابلیسی دارد که با هیچ کسی از سر صلح و صفا سخنی نگفته و نمیگوید. او نسبت به همه «عدوّ مبین» است و حیلههای فراوان و دامهای بیشماری دارد و هر کسی را با دام مناسب شکار میکند.
این نوع سکوت با تمام دشواریهایش باید در تمام مراحل سیر سلوکی، همراه سالک باشد. بهسخنی دیگر، سالک تا به مرتبۀ عرفان نرسیده میباید این سکوت را پیشه کند.
ادامه دارد ...
التماس دعا
صادقزاده