249_151_21.mp3
333.7K
روز یکشنبه متعلق است به امیرالمومنین علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها و مستحب است در این روز زیارت حضرت امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهماالسلام خوانده شود.🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر تمثیلی آیاتی از #قرآن کریم1⃣
روشن شدن هیزمهای بزرگ با هیزمها و جرقههای کوچک
📚 برگرفته از كتب حجت الاسلام محمدرضا رنجبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آثار غیبت در قیامت
مرحوم آیت الله مجتهدی طهرانی رحمت الله علیه
🇮🇷نیمه پنهان
🇮🇷@nimeyepenhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«دانشگاه ام.آی.تی» در تحقیقاتی به نتایجی شگرف درباره روزهداری و سلولهای بنیادی دست یافته است. 👆
▫️در آلمان گروههای بسیاری به دورههای امساک از غذا روی آوردهاند،
زیرا فایده مقداری استراحت دادنِ هر از چند گاهی را به ارگانهای بدنشان، کاملا آموختهاند.
بسمه تعالی شانه
افطاری
قسمت ۱۱
نکتهی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کردهای چون عبادت وقتی بالا میرود و رفعت مییابد و روح عابد را عروج میدهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است...
سخن دیگر اینکه مردم گمان میکنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گستردهی الهی بهرهی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان میبرند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان میتواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانهی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد میشود و مورود و مضیف خدا جان صائم میشود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان!
در هر مهمانی رسم این است که مهمان بر میزبان وارد می شود اما در ضیافت الهی اینگونه است که جان صائم، مورود و مضیف الهی میشود و حق بر چنین جانی وارد میشود لذا وارد و ورد و مورود یکی میشود که آنجا خانه وحدت است. و اینکه درهای بهشت گشوده و ابواب جهنم بسته میشود و شیاطین به غل و زنجیر کشیده میشوند مربوط به صاحبان نفوسی است که به ضیافت الهی وارد شده باشند.
مضیف خدا قرقگاهی است که شیاطین بدانجا راه ندارند و ابواب جهنم محکم بسته است چون آن ضیافتخانه دار وحدت است و جهنم مربوط به کثرات میباشد. وحدت همان بهشت موعود است و از سویی جنت ستر و پوشش است و روزهدار در عملی که در واقع عمل نیست بلکه ترک است و مثل ندارد وارد میشود و چون روزه ترک است و عمل وجودی نیست که در دیدگان ظاهر گردد و با اعضا و جوارح صورت گیرد از آن جز خدا آگاه نیست پس از غیر خدا مستور و پوشیده است. خواب چنین کسی عبادت و نفس کشیدنش تسبیح است پس بکوش تا به این ضیافتخانه وارد شوی...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۱۸
در داستان حضرت موسی با سحره مادامی که آنها تحت تصرف خیال بودند، سمت فرعون بودند. همین که حضرت موسی عصای خودش را انداخت و همهی آن طنابهایی را که مردم با تصرف خیالشان مار میدیدند خورد، آنها بیدار شدند. «فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسَىٰ» (طه/۷۰) فرعون آن ساحران را تهدید کرد که دستها و پاهای شما را یکی از راست و یکی از چپ قطع میکنم. آنها پاسخ دادند که: «قَالُوا لَن نُّؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَاءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا» (طه/۷۲) ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻟﺎﻳﻞ روشنی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺮ آنکه ﻣﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ، ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻧﻤﻰﺩﻫﻴﻢ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﺣﻜﻤﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻰﺗﻮﺍنی ﺻﺎﺩﺭ ﻛﻦ، ﺗﻮ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪگی ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻰﺗﻮﺍنی ﺣﻜﻢ کنی. این ساحران قطعا اهل علم بودند. اگر علم نداشتند که دیگر نمیتوانستند تصرف کنند. آنها علوم غریبهای امثال علم کیمیا داشتند. گفتند که تو در دنیا میتوانی فعلا بگویی: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ». البته در این دنیا هم موسیای میآید و به قدرت تو پایان میدهد. تو میتوانی در این دنیا ما را بکشی پس بکش. اما حیات حقیقی ما در دستان تو نیست.
خدا به حضرت موسی دستور میدهد که این گاو را بکش و قسمتی از بدن آن را به آن مرده بزن تا او زنده شود. یعنی اگر ما نفس حیوانیمان را بکشیم، این نفس به هر مردهای اصابت کند او را زنده میکند. عدهای پیش جناب شیخ عباس قمی آمدند و عرضه داشتند که فلانی مریض است. ایشان انگشتش را در لیوان کرد و هم زد. آن شخص از آن لیوان خورد و شفا پیدا کرد. این ظاهر است. وقتی تکه ای از گوشت آن گاو مرده را زنده میکند، آنوقت انگشت جناب شیخ عباس قمی که عمری برای امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام نوشتهاست و هزاران بار نفس خود را کشته است، مرده را زنده نمیکند؟
حضرت موسی و جناب یوشع بن نون به دنبال حضرت خضر می رفتند. یک ماهی سرخ شده همراه خود داشتند. ماهی کنایه از عقل است. در قرآن و روایات ما به ماهی اشاره شده است. اول ما خلق الله الحوت. خدا کل نظام هستی را بر پشت حوت خلق کردهاست. جناب حاج ملاهادی سبزواری در تفسیر این گفتهاند که مراد از حوت، انسان کامل و امام است. دوازدهمین برج فلکی حوت است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. تمام هستی بر مبنای ارادهی انسان کامل میچرخد. حضرت موسی و جناب یوشع به دنبال حضرت خضر بودند و آن ماهی را هم به عنوان غذا با خود برده بودند. غذای انسان معقولات است اما اگر صاحب عقلی همراه انسان نباشد تا با او مکالمه کند، منجمد میشود. امام جواد علیهالسلام فرمودند بروید حلقههای درس تشکیل بدهید و با هم مباحثه کنید، عقلتان اینگونه رشد میکند. انسانی که اهل عقل و فهم است همواره به دنبال کسی میگردد تا با او حرف بزند و مباحثه کند. اصلا معراج یعنی چه؟ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام مینشستند باهم حرف میزدند و در مراتب ولایت همدیگر غوطهور میشدند. همین معراج است. حضرت موسی و جناب یوشع رفتند و آن محل ملاقات با حضرت خضر را رد کردند. حضرت موسی گفت من گرسنهام، آن ماهی را بیاور. «فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَبًا»(کهف/۶۱) حضرت یوشع پاسخ داد که آن ماهی وقتی به محل برخورد دو دریا رسید، زنده شد و در آب پرید و راه دریا گرفت. محل برخورد دو دریا محلی است که قرار است دریای خضر به دریای موسی برسد...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
14.mp3
3.9M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء چهاردهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
اَللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إلَيْكَ وَالِهَهٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِينَ إلَيْكَ شَارِعَهٌ
خدايا دلهاي فروتنان، سرگردان به سوي توست، و راه هاي مشتاقان به درگاهت نمايان است،
وَ أَعْلاَمَ الْقَاصِدِينَ إلَيْكَ وَاضِحَهٌ وَ أَفْئِدَهَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَهٌ
و نشانه هاي قاصدان كوي ات پيداست، و دلهاي عارفان از تو هراسان است،
وَ أَصْوَاتَ الدَّاعِينَ إلَيْكَ صَاعِدَهٌ وَ أَبْوَابَ الإِْجَابَهِ لَهُمْ مُفَتَّحَهٌ وَ دَعْوَهَ مَنْ نَاجَاكَ مُسْتَجَابَهٌ
و صداي خوانندگان به جانب تو بلند است، و درهاي اجابت به رويشان گشوده، و دعاي آنكه با تو مناجات كرد مستجاب است،
سلام علیکم انشالله به حق امیرالمومنین این دعای امام سجادع در محضر امیرالمومنین ع این فرازاز دعا شامل حال شما واهل بیت شما حضرت حق بکرداند وبا امیرالمومنین ع محشورتان کند سر سجاده دعاگویتان هستیم که انشاالله قلبی منیب
قلبی سلیم
قلبی خاضع
قلبی خاشع
قلبی مخبت وقلبی واجل عنایتتان کند
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 «بهترین عمل برای جلب خیرات»
#دقایقی_پای_کرسی_اخلاق
🔻 قسمتی از بیانات استاد #فقیهی در جلسه درس اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 «شیوهی دعا کردن در ماه مبارک رمضان»
#دقایقی_پای_کرسی_اخلاق
🔻 قسمتی از بیانات استاد #فقیهی در جلسه درس اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «برخی نکات مهم در نکات ماه مبارک رمضان»
🔻 بخشی از سخنان استاد علما در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
4_5859257370898598519.mp3
3.51M
📲 فایل صوتے
🎙واعظ: آیت الله #فاطمی_نیا
🔖 بداخلاقی پدرجَدِّ سحر و جادوست 🔖
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾
وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾
سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
در روایات ما مطالبی بسیار عمیق و عرشی پیرامون حقیقت لیلةالقدر به صورت کد و رمز بیان شده است منتها همانطور که آیه مبارکه میفرماید، وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؟! کسی نمیتواند به کنه لیلةالقدر پی ببرد به جز خود صاحبان لیلةالقدر که اهل بیت علیهم السلام هستند. اما ما میتوانیم در این شبها اقرار کنیم که ای اهل بیت! شما خود لیلةالقدر هستید. به محضر ائمه اطهار بفرمایید که یا فاطمةالزهرا سلام الله علیكِ! من مُقرّم که شما لیلةالقدر هستید. یا صاحب الامر و الزمان علیكالسلام! من اقرار میکنم که شما لیلةالقدر هستید. یا زینب کبری! انتِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ! یا اباالفضلالعباس! شما لیلةالقدر هستید. کما اینکه در روایتی داریم که شخصی به محضر حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام شرفیاب شد و دید که حضرت پیرامون شرافت لیلةالقدر سخن میگوید. افسوس خورد که نمیدانست دیشب شب قدر بوده است. حضرت به او فرمودند که شما لیلةالقدر را درک کردید. چرا؟! چون که نیمهشب جرعه آبی نوشیدی و عرضه داشتی که صلّیالله علیک یا اباعبدالله... یعنی شما به این حقیقت اقرار دارید که امامحسین علیهالسلام را در کربلا مظلوم کشتند. لب تشنه کشتند. همین اقرار به مظلومیت امامحسین درک لیلةالقدر است. سبحانالله! همین اعتراف به اینکه شما امامِ معصومِ مفترضالطاعة هستید و شما را شهید کردند، این درک لیلةالقدر است. ما اجمالاً لیلةالقدر را درک کردهایم. الحمدلله رب العالمین...
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ مولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی بن ابیطالبٍ وَ اولادِه المَعصُومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
خدایا ما اجمالاً درک کردیم که لیلةالقدر امیرالمؤمنین علیهالسلام و کنه و مغز لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است. لیلةالقدر حضرت بقیةاللهالاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و جوهر لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است که وَ في إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله لي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. میتوانیم پیرامون این لیلةالقدر شناگری و غواصی کنیم. یکی از آن روایات بسیار عرشی که در تفسیر شریف فرات کوفی در ذیل آیه مبارکه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ آمده است، اشاره به همین نکته عُلیا و عرشی پیرامون سرّ لیلةالقدر دارد. من این حدیث را میخوانم و سپس پیرامون آن مطالبی بیان خواهد شد.
حدثنا محمد بن القاسم بن عبید معنعنا عن ابی عبد الله علیه السلام إنه قال: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ. اَللَیْلَهُ: فاطمة و القدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.» ؛ حضرت زهرا سلامالله علیها ام المؤمنین است. لذا چون امّ ، علت و اصل است، علت برتر از معلول خود است. آیا هزار مرتبه برتر است؟! هزار عدد کثرت است. نمیتوان برای آن حد تعیین کرد. برتری علت و آن هم علتی که میتوان گفت نسبت به مخلوقات، علت تامّه است و امام و مبدأ خلقت است، او دیگر خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ... شَهر است. (ادامه روایت تفسیر فرات کوفی) تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد (ص) و الروح القدس هى فاطمة. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.
این روایت به صراحت بیان میدارد که حقیقت لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا -سلامالله علیها- و حضرات اهلالبیت سلامالله علیهم است. حال ببینیم این لیلةالقدر چیست که تأویل آن انسان کامل است؟ البته نه تنها تأویل لیلةالقدر بلکه تأویل همهی مخلوقات عالَم، ولایت اهلبیت سلامالله علیهم و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است. تأویل نیمهی شعبان نیز اهلبیت سلامالله علیهم است. تأویل ۱۳ رجب، اول رجب و آخر رجب هم اهلبیت سلامالله علیهم است. کما اینکه خودشان فرمودهاند: نحنُ اللَّیالي و الأیّام...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۱۹
وقتی عقل به صاحب عقل میرسد، رشد میکند و شکوفا میشود. وقتی جناب یوشع به حضرت موسی توضیح داد که ماهی در جایی زنده شد و به طرز عجیبی راه دریا گرفت، حضرت موسی گفت که حضرت خضر همانجاست. بازگشتند و با حضرت خضر دربارهی حقیقت ولایت اهلبیت علیهمالسلام صحبت کردند. اما غرض این است که اگر نفس در راه خدا کشته شود، هر مردهای را زنده میکند. خیلی از دلها مردهاند. جناب مولوی میفرماید که در این دریای نظام هستی ماهی های الهی کم نیستند. خودت را به آنها بزن وگرنه آنها به تو تنه میزنند در حالی که تو آگاه نیستی. اگر میبینید در زندگی و فکرتان یک تحولی شکل گرفتهاست، بدانید که یکی از این خضرها به شما تنه زدهاست. لذا وجود اولیاءالله ذکر است. ذکر که صرفا تند تند تکرار کردن چند کلمه و سبحان الله گفتن نیست. ولی خدا خودش ذکر است. شما به این ولی خدا متصل شوید، زنده میشوید. تمام شئون شما را زنده میکند.
مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم
دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم
جناب مولوی میگوید من مرده بودم قبل از آن که شمس تبریزی را ملاقات کنم. این شمس تبریزی اشاره به ولایت دارد که تبها را میریزد. همانگونه که آن ماهی مرده وقتی در کنار خضر قرار گرفت، زنده شد.
چرا جای دور برویم؟ خون امام حسین علیهالسلام روی تربت ریخت و تربتی که خوردنش حرام است، شفا شد. شفا نه به همین معنای ظاهری بلکه تربت مقامی پیدا کرد که اگر بر آن سجده کردی، حجابهای هفتگانه را از بین میبرد. یعنی اگر شما سرت را بر خاک کربلا گذاشتی، به ذات حق متعال متصل میشوی. خدا در تربت تجلی بالذات میکند. خدا هر شب جمعه به کربلا هبوط میکند. خدا برای زیارت حسین به کربلا میآید. چرا؟ چون حسین است. حسین که نفس ندارد. حسین عقل خالص است. نه، بلکه بالاتر از آن، روح است. نه، بالاتر از آن، مقام واحدیت است. «نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی». او اسماء حسنی الهی است.
هوی هو الله احد هوی اوست
جلوه الله الصمد روی اوست
هوی همین است و دگر هوی نیست
روی همین است و دگر روی نیست
لذا امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید که اگر شما قائل به این باشی که این جسم ما آیة الله است، همین چشم ما عین الله است، همین گوش خاکی ما أذن الله است، به مقام «لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِيناً» میرسی. حسین ثارالله است و خون او خون خداست. خون او که به این تربت خورد، این تربت دیگر تربت نیست. همین که بر این تربت سر بگذاری، حجابها کنار رفتهاست. به دنبال دیدنهای تمثیلی و تمثلی نباش. آن لحظه که پیشانیات را بر تربت امام حسین علیهالسلام گذاشتی، در مقام قرب علی الاطلاق به خدا قرار داری. او تو را احیا میکند. بنی اسرائیل آن گاو را کشتند و با آن مردهای را زنده کردند حالا تربت امام حسین علیهالسلام چه میکند؟! امیرالمؤمنین علیهالسلام از جنگ صفین که برمیگشت، در گودال قتلگاه دو رکعت نماز خواند و بعد یک مشت از این خاک برداشت و بویید _تو گویی بوییدن این تربت تعقیبات نماز او است_ و فرمود خوشا به حال تو ای خاک که از تو سعدایی به مقاماتی میرسند که احدی به آن مقامات نخواهند رسید. امیرالمؤمنین فرمودهاند که هاهنا مصارع العشاق... کشتیگیر که پشتش به خاک میخورد عرب به آن مصرع میگوید. مصارع العشاق یعنی اینجا پشت عشاق به این خاک خوردهاست. این خاک چه میشود؟ میشود شفا...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده