بسمه تعالی شانه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت ششم
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً
فرمود: من در بدنم سستى و ضعفى درك مى كنم
کلام و فعل معصوم به دور ازهرگونه تعارف است. صرف لفظ نیست بلکه کلام انسان کامل مطابق با واقع و نفس الامر است. طبق حدیث حضرت میفرماید:
اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعفا..... یعنی محققا من دریافتم در بدنم ضعفی را. تعریف بدن چیست؟ آیا تن و بدن یک معنا دارد یا غیر هم هستند؟ حکما قائل اند بدن محل ظهور آثار نفس است و مادامیکه انسان در نشئه طبیعت به حیات ظاهری زنده است چون آثار نفس در تن اوظاهر میشود لذا تن و بدن یک معنا دارد اما به محض قطع تعلق روح از بدن که تعبیر به مرگ میشود آثار نفس ناطقه انسانی در مرتبه ای ظهور میکند که از آن تعبیر به بدن برزخی میشود. اینجا دیگر اطلاق تن و جسم نداریم. این بدن شأن نفس و مرتبه نازله ی آن است.
همانگونه که ما جسم و خیال و عقل داریم، به همین وزان نظام هستی نیز جسم و خیال و عقل دارد. جسم نظام هستی، همین نشئه طبیعت مبارکی است که ظاهر است و آن بمنزله بدن عالم است که آثار نفس کل درآن ظاهر میشود. لذا همه ی طبیعتِ زیبا، آثارنفس کل است.
سراسر صـنــع دلـــدارم بهـــشـت اســــت
بهشت است آنکه آن نیکو سرشت است
این عالم طبیعت، دنیای مذموم در اخلاق و شریعت نیست. نشئه طبیعت و عالم ناسوت شامل کره زمین و کهکشانهای لایتناهی است.
خدا حقیقتی است لایتناهی، بنابراین ظهوراتش نیز لایتناهی هستند به تعبیر دیگر هر چیزی به شاکله خالق خویش است:
«قل کُلّ یعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ؛ بگو: هر کس بر اساس شاکله و ساختار خود عمل می کند» (اسراء/۸۴)
برهان و عقل و قرآن نیز همین مطلب را تأیید می فرمایند. از مُظهر نامحدود، مَظهر نامحدود ظاهر می شود. لذا دنیای نکوهیده تعلق انسان به حدود این عالم و غفلت از خدای نامحدود است:
چیست دنیا؟از خدا غافل شدن
نی لبــاس و نقره و فرزند و زن
یعنی تعلق به غیر خدا، مصداق دنیاست. اگر به نشئه طبیعت، همسر، فرزند و ... به دیده ی توحیدی بنگری حتی اگر به آنها تعلق هم داشته باشی تعلقت، خدایی است و مذموم نیست، چون همه آثار صنع یار است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
"الخلق کلهم عیال اللَّه"، مردم همه عیال خدایند. (نهج الفصاحه حدیث شماره 1543)
البته گاهی تعلق به عبادات و ریاضات ظاهرا معنوی هم تعلق است، و سبب غفلت از صاحبخانه میشود. لذا مذموم است و باعث دوری از محبوب. از اینرو آنچه ترا ازحق مشغول کند صنم و دنیاست و گرنه طبیعت ظهور ملکوت عالم است و به منزله ی بدن است برای عقل و نفس کل.
حق جان جهان است و جهان جمله بدن.
دلا بازیچـه نبـود دار هسـتـی
هـمه حقنـد در بـازار هـستـی
بـود آن بنده فیـروز و موفـق
نجوید اندر این بازار جز حق
"خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ"، اوست آنكه آسمانها و زمين را به حق بيافريد. (انعام/۷۳)
بنابراین این ظاهر نشئه ی طبیعت، جسم نظام هستی است. نشئه ی طبیعت به مثابه ی جسم انسان کامل است و انسان کامل با همه هستی خویش در مقابل ذات ربوبی، ضعف را در می یابد و این ضعف و فقر امام با همه ی شئونش در مقابل ذات احدیت سرّ امامت است که خود را هیچ می بیند.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت هفتم
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً
فرمود : من در بدنم سستی و ضعفی درک می کنم.
آیا بدن با مرتبه جسمانی تفاوت دارد؟ آیا تن و بدن یکی است؟ آیا بدن مادی است؟
بدن، فوق مرتبه جسمانی ماست و مجرد میباشد. بدن محل ظهور آثار نفس ناطقه انسانی است .تن و بدن یکی نیستند. طبق مستندات بزرگان و حکما از روایات، بدن غیر از تن است. تن همین گوشت و پوست و استخوان مادی است. در صورتیکه بدن مرتبه نازله نفس ناطقه ی انسانی است لذا بدن مجرد است. بدن حقیقتی ملکوتی و برزخی و از سنخ بالاست. منتها چون درعالم طبیعت آثار نفس در همین تن جسمانی ظاهر میشود مادامیکه شخص در نشئه طبیعت حضور به حیات ظاهری دارد به تن اطلاق بدن نیز میشود. اما به محض ترک تعلق روح از جسم آثار نفس در ابدان برزخی او ظاهر میشود که این ابدان همان صور برزخی هستند که به وفق علم و عمل هرکس، ایجاد میشود. لذا ابدان یا بهشت اند و یا جهنم ؛ "القَبرُ روضَه مِن ریاض الجَنان أو حُفرَه مِن حفر النَّیران".
قبرنیز محل ظهور ملکات نفسانی افراد است لذا به یک معنا قبر هرشخص بدن او است ،البته نه قبر فقهی! آدمی خود ،بهشت وجهنم خود است ورنه بهشتی در بهشت و جهنمی در جهنم نیست بلکه بهشت در بهشتی وجهنم در جهنمی است.
نفس ناطقه انسانی مجرد است لذا دم به دم انشاء ابدان برزخی میکند ،چون مظهر حق متعال است و دائما ظهورات نو به نو دارد: یا دائِمَ الفَضلِ عَلی البَریّه (مفاتیح الجنان، اعمال شب جمعه)
خدای احد صمد، خدایی کهنه و قدیمی نیست که روزی جهان را خلق کرده باشد و اکنون جایی در گوشه آسمان بیکار و منتظر نشسته باشد.
خدای یگانه کمال مطلق است و مطلق کمال است زیرا الصمد است. مخلوقات همه سرریز خدایند که از این سرریز ، تعبیر به ظهورات شده است. الصمد، علی الدوام در حال ظهور است.
جلــوه کنــد نگــار من
تازه به تازه ، نو به نو
دل بـرد از قــرار مـــن
تـازه به تازه ، نو به نو
حرکت جوهری و تجدد امثال همین مطلب را بیان میکند.
عمر چو جو نو نو می رسد
مستمری می نماید در جسد
فیض خدا علی الدوام است. افراد هر لحظه غیر از لحظه قبل هستند بنابراین با اعمال خیر، کمال افراد زیاد میشود و با گناه نباید مأیوس شوند زیرا هر لحظه در تجلی نو هستند. پس معنای دعا و استغفار مشخص می شود.
دعا استدعا و تقاضای افزایش استعداد است . خداوند از آسمان بطور یکسان باران نازل میکند هر که بامش بیش برفش بیشتر:
"أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَاَ " از آسمان آب فرستاد و هر رودخانه به اندازه خويش جارى شد. (رعد/۱۷)
با نیات و اعمال و عبادات باید سعه ی وجودی پیدا کنیم تا قابلیت دریافت فیض بیشتری را داشته باشیم. نفسی که اتساع پیدا میکند به خدا نزدیکتر می شود. نفس انسان نیز مظهر حق متعال است هرلحظه در مراتب مادونش ظهوراتی دارد که به وفق علم و عمل اوست، جزاء وفاقا. پایین ترین مرتبه ظهور بدن اوست که هرلحظه آثار نفس در او متجلی میشود. این آثار یا نوری اند یا ظلمانی لذا افراد یا مؤمن اند و یا کافر. بر پیشانی مؤمن نور نوشته شده و بر جبین کافر کفر. از اینرو هنگام تجلی انوار الهی بر جان انسان کامل، آثار این تجلیات در بدن ظهور پیدا میکند. بدن مبارک جناب ختمی مرتبت در هنگام دریافت وحی، محل ظهور آثار نفس شریف نبوی و ولوی ایشان بوده است...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت هشتم
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً .
فرمود: من در بدنم سستى و ضعفى وجدان مى كنم .
بدن ظهور نفس ناطقه است و ما همیشه بدن داریم و هرگز نفس بی بدن نمی باشد .پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وآله هم بدن دارد . حضرت یک نفس جزئی دارند که همین جسم شریف و مبارکشان را که اشرف اجسام است تدبیر میکند، که تمام فیوضات ساری و جاری در کل نشئه طبیعت از کانال وجودی انسان کامل است.
جسم انسان کامل معادل روح افراد عادی بشر است بلکه جسم او اشرف از ارواح مردم است وبقول صاحب بحر المعارف نهایت مقام انبیاء بدایت اهل بیت ع است. لذا حضرت فرمود:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ ...
بگو: من انسانى هستم مثل شما. (فصلت/6)
به تعبیری حضرت خودشان را بشری ملکوتی معرفی می نماید زیرا جسم ایشان همچون مثال دیگر افراد است. زیرا جسم مبارکشان متروح شده و در حد عالم مثال لطیف شده است .
انسان کامل جسمی دارد که نفس جزئی بدان تعلق دارد اما نفس جزئی حضرات به حدی قوت یافته که نفس کلی گشته و همه ما سوی الله را تدبیر می نماید، که از آن به نفس رحمانی نیز یاد میشود لذا عالم به منزله بدن اوست . از اینرو در ادعیه و زیارات آمده:
فَبِهِمْ (فیهم )مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ . (دعای هر روز رجب)
کل ما سوی الله در حضرات مستغرق هستند.
ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر این یک میم غرق است
نفس ختمی مرتبت ، نفس کلی است. بنابراین کل ماسوی الله بدن حضرت محسوب میشود ، لذا حضرت میتواند در بدن خود تصرف کند پس به اذن الله شق القمر و رد الشمس میکند.
هر دو قرائت لفظ ضعف(ضاء مفتوح و ضاء مضموم) به معنا سستی ، فقر، اضطرار و ناتوانی است، و وقتی حضرت ختمی مرتبت ضعف را به بدن خود منسوب فرمود یعنی من در خودم یک نحوه فقر و نداری احساس می کنم لذا در روایات از ایشان وارد شده : الفقر فخری (سفینه البحار، ج۲، ص۳۷۸)
در واقع این ضعف و فقر بالاترین وصف انسانی است؛ خلق الانسان ضعیفا؛ نفس امام هیولای اولای نظام هستی است. هر صورتی را که حق متعال افاضه کند میپذیرد. خداوند خواست در قرآن آدمی را به بالاترین صفت ممکن توصیف کند فرمود:
إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
ما اين امانت را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشتيم، از تحمل آن سرباز زدند و از آن ترسيدند. انسان آن امانت بر دوش گرفت، كه او ستمكار و نادان بود. (احزاب/۷۲)
ظلومی و جهولی و ضعف مطلق اوج توصیف کلام الله در مورد آدمی است زیرا :
فمن عرف نفسه بالتقصير عرف ربه بالكمال وَمَن ْعَرَفَ نَفْسَهُ بِالْجَهْلِ عَرَفَ رَبَّهُ بِالْعِلْمِ .
کسی خدا را علم مطلق می یابد که خود را جهل مطلق یافته باشد ، و آنکه خدا را کمال مطلق و مطلق کمال یافته است خود را ضعف و جهل مطلق می یابد .از اینرو بالاترین وصف برای انسان کامل اتصاف او به ضعف مطلق در بدن است که محل ظهور آثار نفس ناطقه انسانی است
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بسمه عزّشأنه🔹
🔸️اگر بخواهیم از علمای فارس یاد کنیم...
#آیت_الله_نجابت
#شب_های_پرستاره
🔰محبین_اهل_معرفت |عضوشوید
@mohebine_ahle_marefat
بسمه تعالی شانه
شرح حدیث شریف کساء
قسمت نهم
قالَ : اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاً فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُكَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ
همه مخلوقات جهان هستی به منزله بدن حضرت خاتم صلوات الله علیه وآله هستند، حق جان جهان است و جهان جمله بدن.
ضعف در بدن رسول الله اشاره به فقر ذاتی ممکنات دارد، الفقر سواد الوجه فی دارین.
همه ی ماسوی الله فقر و نداریِ محض اند و خداوند غنی بالذات و علیالاطلاق می باشد. ممکن جز ضعف و نداری چیز دیگری ندارد و آنچه از نور وجود عاید او شده است از ناحیه واجبالوجود است.
حضرت ناظر به این مقام، درحضور ذات حق متعال ادراک ضعف میکند و چون علت چنین حالی داشته باشد معلول او هم بطریق اولی حالش اضعف خواهدبود. گاه چنان مقام فقر درحضرتش ظهور میکرد که میفرمود؛ یا لیتنی لم یخلق محمدا.
از طرفی این ضعفِ ممکن، مفتاحِ جودِ واجب است و برای انسان، کمال اعظم محسوب میشود. بطوریکه بواسطه همین فقر جان او مستعد پذیرش همه صور بیمنتهای مصورالصور میگردد. ازاین حیث نفس انسان رق منشوری است که همه خلائق بر او آویخته شده اند ولشکر وی محسوب میشوند." فوجدک عائلا فاغنی".
الخلق عیالک وفی قبضتک. خلق عیال انسان کامل است و امام کسی است که در جانش همه دارایی حق متعال را آشکار کرده است. مَثَل جان او مثَل عکس و آینه است که خدا صور مخلوقاتش را در این آینه نمایان ساخته است. از این وجه حضرتش میفرماید: الفقرفخری. انسان ذوالعینین است یک رو به سمت حق متعال دارد و سوی دیگر به سمت خلق. از آن حیث که روح خداست و رو به خدا دارد، همه کمالات را به خود نسبت میدهد و مظهر الله است.
میفرماید:انا العرش ،اناالکرسی ،انا اللوح ،انا القلم ،انا آدم و... و از آن حیث که رو بخلق دارد فقر او خودش رانشان میدهد،میفرماید: انی اجد فی بدنی ضعفا. جنبه خدایی او نور خالص است و هرکس او را ببیند خدا را دیده و جنبه خلقی او در نهایت فقر است و اگر این فقر نباشد جان اش قابلیت امامت خلق را پیدا نمی کند. چون فقر شد، این حقیقت، لوح محفوظی میشود تا همه حقایقِ ذات غیبی در این لوح تجلی یابد. تجلی همه اسماء الله در نفس امام او را از این ضعف خارج میکند و او غنی به تحقق و تعلیم اسماء الله در جانش میشود.
حضرت فاطمه سلام الله علیها چون امام آفرین است و نور ولایت که خلیفه ی الله است از مشرق جان او اشراق میکند، پیامبر از این ضعف به ام ابیها پناه می برد تا بدر کامل ولایت بدست فاطمه در او ظهور کند و پیامبر از ضعف به قوت برسد. و چون جناب صدیقه اطهره نفس کل است به توجه تکمیلی و تدبیری اش همه مخلوقات را از ضعف امکان خارج کرده و خلعت دل آرای وجود می پوشاند و کساء یمانی اشاره به این کسوت نوریه دارد والله اعلم...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍃
هرصبح، پلکهایت
فصل جدیدی از زندگی را ورق می زند
سطراول همیشه این است:
"خدا، همیشه باماست"
پس بخوانش با لبخند...
سلام صبحتون بخیر😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهی به امید خدا
شنبه اول هفته پر از موفقیت در زندگیتون 🤲
سلام
ولادت امام حسن عسکری علیه السلام بر همگی تون تبریک میگم 🙏🌺
این کلیپ تقدیم می کنم
بر تمامی اعضای گروه ها دعای زیبا از طرف
من به شماها الهی آمین 🤲🥰😍🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐🍃دعای امروز🍃💐
همراه با شروع هفته جدید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکر خدا که فاطمی و حیدری شدیم
مَجذوب حضرت حسن عسکری شدیم
🌺💐🍃🌸🌼
میلاد یازدهمین حجت خداوند، مظهر حسن و نیکی، امام حسن عسکری علیه السلام بر رهروان صدیقش مبارک باد!✨
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
⚖#تاثیرعملکردمثبتومنفیانساندرسرنوشت
❄️انسان نیازمند قانون است و این نیاز را فقط خدا می تواند برآورده سازد«أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ شَرَعُوا لَهُمْ»
🌼شریعت بر حقّ تنها با اذن الهی محقق می شود. «ما لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللّهُ»
❄️بدعت در دین و تشریع قوانین خارج از اذن خدا شرک به اوست. «شُرَکاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ ما لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللّهُ»
🌼 سنّت قطعی خداوند آن است که همه ی مردم مهلتی برای نشان دادن جوهره خود داشته باشند. «وَ لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ»
❄️مهلت دادن به منحرفین یک لطف الهی است تا شاید به فکر توبه یا ایمان بیفتند و اگر این لطف نبود انسان با اولین گناه خود به کیفر نابودی می رسید.«لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ»
🌼 شرک ظلم است و مشرک ظالم. أَمْ لَهُمْ شُرَکاءُ/ إِنَّ الظّالِمِینَ:
❄️عملکرد بد انسان ارمغانی به جز دوزخ برای او ندارد. «مُشْفِقِینَ مِمّا کَسَبُوا»
🌼در بهشت لذات مادی و معنوی همراه یکدیگرند. رَوْضاتِ/عِنْدَ رَبِّهِمْ
❄️ محرومیّت های دنیوی و اجتناب از محرمات در روزگاری جبران خواهد شد.«ما یَشاؤُنَ»
🌼با اینکه بهشتیان اهل ایمان و کارهای نیکو هستند لکن آن همه نعمت ها به خاطر فضل الهی است نه سزای کارشان. «الْفَضْلُ الْکَبِیرُ»
❄️از خدای کبیر جز فضل کبیر انتظاری نیست. «هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ»
⏪تلاوتتصویری سوره #شورا ۲۱ و ۲۲
کلیپ: مؤسسه پیامبر مهر و رحمت ص
تفسیر نور استاد قرائتی
تهیه کننده: کانال قرآن تصویری