eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
155 دنبال‌کننده
885 عکس
2هزار ویدیو
33 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ↕️ تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره عبس(۳۳ تا ۳۷ ) ✨قیامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّهُ یَوْمَ یَفِرُّ ... 💥روابط خویشاوندی، در قیامت گسسته می شود. یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَ ... ✨در قیامت، هرکس به فکر نجات خویش است. لِکُلِّ امْرِئٍ ... شَأْنٌ یُغْنِیهِ 💥 در قیامت، فرصت برای پرداختن به کار دیگران نیست. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری (قسمت سی و ششم ) منزل پنجم :توحید ادامه... "بندگی " راه رسیدن به توحید  مجموع مراحل سير و سلوك را مى‌توان سه مرحله در نظر گرفت كه از توحيد افعالى آغاز و به توحيد ذاتى ختم مى‌شود. هم‌چنان كه اشاره كرديم، روح كلى اين سه مرحله نيز يك چيز بيشتر نيست و آن عبارت از «بنده شدن» است. آدمى بايد سعى كند كه هستى خود و همه موجودات را به صاحب اصلى هستى، يعنى خداى متعال، بازگرداند و هيچ چيزى را از آنِ خود و ساير موجودات نداند و نبيند. البته بايد توجه داشت كه معناى اين سخن آن نيست كه كارهاى زشتمان را به پاى ديگرى بگذاريم و از خود سلب مسؤوليت كنيم. اصولا كسى كه به مرحله توليد افعالى برسد كار زشتى از او سر نمى‌زند تا بخواهد آن را به حساب ديگرى بگذارد. كسى كه به چنين مقامى رسيده اگر احياناً خداى ناكرده كار زشتى از او سر بزند، چون مقامش بالاتر است مجازاتش نيز سخت‌تر خواهد بود و او را در دره جهنم معلّق خواهند كرد. اساساً نبايد پنداشت كه هر كس در باب عرفان و سير و سلوك و توحيد افعالى و امثال آن داد سخن مى‌دهد به مقامى نيز دست يافته است. ممكن است كسى الفاظ اين مطالب را بداند و درباره آن‌ها سخن بگويد و مطلب بنويسد اما جايگاهش جهنّم باشد! مگر اين‌ها مقام‌هايى است كه به آسانى به كسى بدهند؟! هرچه شيئى ارزشمندتر باشد رسيدن به آن نيز مشكل‌تر است. فتح قله دماوند ممكن است براى كسى بسيار مطلوب و مسرّت‌بخش و خاطره‌انگيز باشد؛ ولى براى رسيدن به قله دماوند بايد خستگی، رنج و زحمت فراوانى را بر خود هموار كرد. در مسايل معنوى نيز وضع به همين منوال است و براى نيل به مقامات معنوى بايد خون دل خورد و زحمت كشيد و هر كس طالب مقام‌هاى بالاتر باشد به همان نسبت نيز كارش مشكل‌تر خواهد بود. توحيد افعالى و توحيد صفاتى و توحيد ذاتى عالى‌ترين مقام‌هاى معنوى هستند و براى رسيدن به اين قلل رفيع سال‌ها مراقبت نفس و تلاش طاقت‌فرسا و خستگى‌ناپذير لازم است. آیت اله مصباح یزدی در جستجوی عرفان اسلامی ص 229 ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
عشق و عرفان (قسمت سی و هفتم وسی وهشتم) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل ششم :حیرت  حیرت در لغت  بمعنی  : «  سرگـردانی ،  حیران  و  متحیر  »  میباشد  و  در اصطلاح  عرفان  امریست  که وارد می شود برقـلب عــارف  در موقع تامل  و حضور و تفکر .         در مـــرحله  وادی  «  حیرت » ،  در دل  سالک   «  تامــل ، تفـكر ، حضور، حـيرت  و سرگردانی »  وارد میشود و او را متحير می سازد  و در طــوفان  فكرت و معرفت  سرگـردان  و غــرق می شود . در اين مرحله در دل عاشق و اهل الله در وقت تامل و تفكر و حضور، حيرت و سرگرداني وارد مي شود و آنگاه او را متحير مي سازد و در طوفان فكرت و معرفت سرگردان مي شود و هيچ باز نداند. در حقیقت سالک  به وادی آزمایش وارد می شود . حیرت  مر حله ای ست بسیار صعب و سهمگین ، و آن را تحمل کردن دو صد من استخوان می خواهد . در این وادی وقتی عارف در پرتو نور خداوندی قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند دچار تحیر و سرگشتگی می شود چرا که خداوند در وهم ها و تصورات بشری نمی گنجد . بعد از آن وادی حیرت آیدت کار دایم درد و حسرت آیدت هر نفس اینجا چو تیغی با شدت هر دمی اینجا دریغی باشدت در اينجا  سالك از خود و تمام ما سوا بى‏خبر و غافل گردد و نمى‏داند كه هستند يا نيستند؟ فانى اند يا باقى؟ در اين مرحله دل سالك را امواج حكمت فرا گرفته و رازهاى غيبى و گنجينه ‏هاى الهى، برايش پديدار مى‏گردد و اسرار معنوى- بدون تصرف انديشه و دخالت خيال- بر زبانش جارى مى‏شود. ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mohammad Hossein Poyanfar - Khiale Rooye To.mp3
3.11M
:خیال روی تو 🍃محمدحسین پویانفر 🌹شاعر: حافظ ره خیال روی تو در هر طریق همره ماست نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست ♪ –—¦♬♩♬¦–— به رغم مدعیانی که منع عشق کنند جمال چهره تو حجت موجه ماست –—¦♬♩♬¦–— به حاجب در خلوت سرای خاص بگو فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست ♪ –—¦♬♩♬¦–— اگر به زلف دراز تو دست ما نرسدگناه بخت پریشان و دست کوته ماست ┏━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━ °•🍃•°━━━━┛
آمادگی برای پرواز.mp3
15.37M
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🔷 آمادگی برای پرواز 🔶 فصل توحید 📌 برگرفته از جلسات « مراقبات ماه رجب» @Aminikhaah ‎‎‎‎‎‎‌ .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🌺چهره ها در قیامت 💎 تصویری با ترجمه ی گویا و تفسیر مختصر سوره عبس (۳۸ تا آخر) _________________ 🌾معاد جسمانی است. وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ... 🌺 چهره باز و خندان یک ارزش است. «مُسْفِرَهٌ ، ضاحِکَهٌ» 🌾خنده های قیامت، بر اساس بشارت به آینده ای روشن است. «ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ» 🌺آلودگی به گناه در دنیا، سبب آلودگی چهره در قیامت می شود. «تَرْهَقُها قَتَرَهٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 🌾کفر، سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. «الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ» 🌺صورتِ اهل ایمان و تقوا، شاد و خندان است.(به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور، دود آلود است) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ 🌾از بهترین شیوه های تبلیغ، مقایسه است. وُجُوهٌ ... وُجُوهٌ 🌺 گناه، باعث می شود که چهره پاک الهی انسان، با نقابی زشت و سیاه پوشیده شود. «عَلَیْها غَبَرَهٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ» .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَحَنَانًا مِنْ لَدُنَّا وَزَكَاةً ۖ وَكَانَ تَقِيًّا و از سوی خود به او مهرورزی [به همه مردم‌] و پاكی عطا كردیم و همواره پرهیزكار بود. (۱۳) وَبَرًّا بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّارًا عَصِيًّا و نسبت به پدر و مادرش نیكوكار بود و خودخواه و نافرمان نبود. (۱۴) وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا و بر او سلام باد روزی كه زاده شد، و روزی كه می‌میرد، و روزی كه زنده برانگیخته می‌شود. (۱۵) سوره مریم خداوند اموات را رحمت کند. ┏━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━ °•🍃•°━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان (قسمت سی و هفتم وسی وهشتم) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل ششم :حیرت  حیرت در لغت  بمعنی  : «  سرگـردانی ،  حیران  و  متحیر  »  میباشد  و  در اصطلاح  عرفان  امریست  که وارد می شود برقـلب عــارف  در موقع تامل  و حضور و تفکر .         در مـــرحله  وادی  «  حیرت » ،  در دل  سالک   «  تامــل ، تفـكر ، حضور، حـيرت  و سرگردانی »  وارد میشود و او را متحير می سازد  و در طــوفان  فكرت و معرفت  سرگـردان  و غــرق می شود . در اين مرحله در دل عاشق و اهل الله در وقت تامل و تفكر و حضور، حيرت و سرگرداني وارد مي شود و آنگاه او را متحير مي سازد و در طوفان فكرت و معرفت سرگردان مي شود و هيچ باز نداند. در حقیقت سالک  به وادی آزمایش وارد می شود . حیرت  مر حله ای ست بسیار صعب و سهمگین ، و آن را تحمل کردن دو صد من استخوان می خواهد . در این وادی وقتی عارف در پرتو نور خداوندی قرار می گیرد و آن را مشاهده می کند دچار تحیر و سرگشتگی می شود چرا که خداوند در وهم ها و تصورات بشری نمی گنجد . بعد از آن وادی حیرت آیدت کار دایم درد و حسرت آیدت هر نفس اینجا چو تیغی با شدت هر دمی اینجا دریغی باشدت در اينجا  سالك از خود و تمام ما سوا بى‏خبر و غافل گردد و نمى‏داند كه هستند يا نيستند؟ فانى اند يا باقى؟ در اين مرحله دل سالك را امواج حكمت فرا گرفته و رازهاى غيبى و گنجينه ‏هاى الهى، برايش پديدار مى‏گردد و اسرار معنوى- بدون تصرف انديشه و دخالت خيال- بر زبانش جارى مى‏شود. ادامه دارد... التماس دعا صادقزاده
عشق و عرفان (قسمت سی و نهم ) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل ششم :حیرت ادامه... این شراب مدام،که شرابش روی یار و پیاله اش چشم مست باده خوار است ،دم به دم سالک را در مستی و بی خبری و بی خویشی فرو می برد و هر لحظه حیرت بر حیرتش می افزاید و بدین سان سالک از منزل توحید به وادی حیرت می رسد. وادی حیرت میخانه ای است که دو در دارد،دری به توحید باز میشود و در دیگر به منزل فنا راه دارد و سالک از در توحید بدین میخانه وارد می شود . این حیرت چنان است که به مصداق حدیث "من عرف الله کل لسانه " یعنی هر که خدا را شناخت زبانش بند آمد ؛ از گفتار فرو می ماند. در وادی حیرت جمله اضداد جمع ،و همه محالات حال می شوند .شب و روز آفتاب و ماه و زهر و شکر و بهار و خزان در هم می آمیزند و سالک را در خود گم می کنند. چنانکه گر از او پرسند هستی یا نه ای سربلند عالمی؟پستی ؟که ای ؟ گوید اصلا من ندانم چیز من وین ندانم هم ندانم نیز هم از سوی دیگر وادی حیرت تمام دریغ و حسرت است : یکی دریغ و آه که چرا تاکنون از چنین باغ و بهاری محروم بوده است، و یکی دریغ که نمی تواند آنچه را چشیده بر زبان آورد و مردمان را خبر کند و هر دم می گوید :" یا لیت قوم یعلمون یعنی ای کاش قوم من می دانستند ". که : چه شکرهاست در آن شهر که قانع شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی؟ در عین حال که سالک حضور معشوق را پیوسته احساس می کند و در لحظه هایی به درازی ابدیت او را می بیند اما معشوق میان ظهور و خفا و حقیقت و خیال در رفت و آمد است ،گاه ماه است و گاه عکس ماه،گاه در زمین گاه در آسمان ،و سالک هر دم چون طفل در پی گنجشک پریده بدین سوی و آن سوی می نگرد و او را می جوید . و چون سالک در میخانه حیرت مست شد از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا میگردد. منبع :مقالات استاد حسین الهی قمشه ای ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-👆قطعا خدا از کسانی که ایمان آورده اند دفاع می کند - حج ایه ۳۸ ️ ┏━━━ °•🍃•°━━━━┓ @ghoran_tasviri_akhlagh ┗━━━ °•🍃•°━━━━┛
🍃🌸اولین 🍃🌸شنبه 🍃🌸بهمن مـاهتـون 🍃🌸عـالی و بـی نظیر 🍃🌸صبـح زیبـاتـون بخیر 🍃🌸روزتون پراز عشق و امید 🍃🌸و لحـظه لحـظه زندگیتون 🍃🌸پـر از خـیر و بـرکت و نیکی 🍃🌸الهی حـال دلتـون خـوب باشـه سلام‌ صبح بخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 🌸 🌸 پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: همانا در بهشت سرایی است بہ نام دارالفرح ڪه تنها ڪسانی بہ آن درآیند ڪه ڪودڪان را شاد ڪنند. 📙 ڪافى، ج ۶، ص۴۹ .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ 💠سوخت جهنم💠 👈 هیزم آتش افروخته جهنم از چی هستش؟ استاد .•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸• ♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡ ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق و عرفان (قسمت چهلم ) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل هفتم : فقر و فنا فنا در اصطلاح ادبیات عبارت از : فنا شدن ، نیست شدن، نیستی و زوال و در اصطلاح عرفان عبارت از آخرین مرحله در سیرالی الله است ، یعنی سیر تا رسیدن به حق.  فـــنا در اصطلاح  عرفان عبارتست از :" سقوط  اوصاف مـذمومه است از  سالک ،  که  بوسیله  کثرت ریاضت حاصل میگردد  و عــدم  احساس بعالم ملک و ملکوت  و استغراق  اوست در عظمت رب العزت و مشاهده  حــق تعالی ."  البته اين  مرحله ،  مرحله نيستی  و محو شدن  سالك است  از خود  و بــقای اوست در حــق تعالی  .  در اين حال  خود خواهی وی  به همراه  همه صفات مذموم  و ناپسند  نابود می شود  و وجودش  زنده می گردد به صفات  پسنديده و محموده ذات یگــانه و بی نــیاز . عرفا به این  باور هستند  که  «  فنا »   پايان  راه سير و سلوک «  هفت وادی  »  و شروع  بقاء  بالله  و يا  شروع سیر فی الله است.  در اين  حال سالک چنان غــرق درگاه ذات حـق  و حقیقت  شده  که فقط خودش ، آن  مـرحله  را  دیـده  و می تواند  به  آن  ایمان کــامل برسد .   چنانچه شیخ عطار سروده است : بعد از ایـن وادی فقر است و فنا  کی بــود اینجا  سخن گفتن  روا عــین  وادی  فــراموشی  بــــود  گنگی و کــری و بیهوشی  بـــود کلابازی در کتاب « التعرف »  چنین  نوشته است :                                                           فنآ آن است که بنده از خواهشات و لذائذ و بهره فانی  میشود  و برای او در چــیزی خواهشی نباشد  و حاسه تمــیز را از دست می دهد ،و بقای که به تعقیب آن می آید آن است که بنده  از آنچه   برای او  است  فانی میشود  و به آنچه که برای  خداوند سبحانه  است  باقی  بماند  ، و گفته  است : « بعضی میگویند   فنا  و بقأ  آن  است که تمام  حرکات بنده موافق حق باشد نه  مخالف  آن ، فانی از مخالفات بموافقات  باشد  و فانی از او صاف خود و باقی باوصاف  حق شود.           ــ ابوالقاسم «  قشیری »  در رابطه به فناء و بقاء  چنین  گفته است : ( فنا  سقوط او صاف مذمومه  و بقأ قیام اوصاف محموده است ، یعنی کسیکه  در دنیای  خود  به قلب خود  زهد نماید  «  یعنی  ترک  دنیا  را از  روی  قلب  نماید »  برای  او گفته  میشود  که  از رغبت و میل خود فنا شده است و وقتی در دنیا از رغبت خود  فناء شود درتوبه و بازگشت  خود  بصدق باقی  می ماند  «  پس مثل همچو  یک انسانی  که قلب او بدون ذکر پروردگارش  چیزی باقی نماند  کجا است » ؟!  ) ــ  خواجه عبدالله انصاری  از چهار قسم فنا صحبت کرده است :         ۱ــ فنا الخلق : آن است  که  سالک از هیچکس  نترسد  و به  جز از  ذات  خداوند   تبارک  وتعالی ،  به  احدی دیگری  رجا  و امید نبرد .               ۲ــ فنا الرغبه : سالک در این  مرحله  به  جز از  قرب  خداوند  سبحانه تعالی  به هیچ  چیز  دیگر میل و رغبت نمیکند .                                ۳ــ فنا الاراده  :  هیچ  آرزوی برای سالک  باقی  نمی ماند ، بلکه  مانند مرده  میباشد و هیچ  چیزی  را تقاضا نمی کند. ۴ــ فنا الافعال : برای سالک توانائی  انجام هیچ  فعلی باقی نمی ماند ،  بلکه او انجام  هر فعلی  را از  پروردگار خود اراده  میکند .    بقـــا  : بقا در اصطلاح  ادبیات  عبارت  از (  زیست ، زندگانی ، پایــداری ، همیشگی و پایندگی ) است و در اصطلاح عرفا عبارت از مرحله اول در ( سیر فی الله ) میباشد ، که آن رسیدن بمراد و لمس  و لذت کمالات قرب است. ادامه دارد.. التماس دعا صادقزاده
عشق و عرفان (قسمت چهل و یکم ) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری منزل هفتم : فقر و فنا ادامه... و چون سالک در میخانه حیرت مست شد ،از در دیگر وارد بیابان فقر و فنا می گردد .فنا در حقیقت همان حیرت است که به کمال می رسد چنانکه حیرت نیز مستیی است که از ادراک توحید حاصل میشود ،بنابراین توحید کامل متضمن فنای معشوق است در عاشق: چیست توحید خدا ؟،افروختن خویشتن را پیش واحد سوختن و تحمل این سوختن تنها در مستی و بی خویشی حیرت میسر است ،و همین بی خویشی است که در وادی فنا به فراموشی و لنگی و کری و بیهوشی و در نهایت ،به خوشی محض منتهی می شود ،اینجا گم شدن سایه در آفتاب و موج و حباب بحر است .اینها جمع هستی و نیستی است که سالک به اعتباری هست و به اعتباری دیگر نیست : نبود او و بود چون باشد این ؟ از خیال و وهم بیرون باشد این منطق الطیر رسیدن پرندگان به درگاه سیمرغ : تا اینکه سیمرغ مقصود ،دری برگشود و هر نفس هزاران پرده بر گرفت تا مرغان جهانی بی حجاب دیدند ،عجب در عجب و نور در نور،پس سیمرغ آنان را از حیرت رهاند و بر مسند عزت نشاند و رقعه ای پیش روی آنان نهاد که چون مرغان در آن نگریستند حیرت بر حیرتشان بیفزود ،زیرا دیدند که داستان شگفت انگیز آنها از آغاز تا انجام ،همه در آن نامه پر اعتبار ثبت شده و دریافتند که آن شوق ، طلب، عشق ، و کشش اولیه در آنها نیز به عنایت سیمرغ بوده و در آن شرمساری غرق دریای نیستی شدند . پس در آن مقام قرب،چشم آرزو به جانب سیمرغ گشودند و در اینجا هیجان و حیرت مرغان به نهایت رسید چون به جای "سیمرغ " در برابر خود سی مرغ دیدند و آن سی مرغ کسی جز ایشان نبود . چون نظر در خود می کردند سی مرغ می دیدند و چون به جانب سیمرغ روی می آوردند باز همان سی مرغ به نظر می آمد و چون به یک نگاه در هر دو چشم می دوختند ،آن دو خود یک بودند . در این حیرت با زبان بی زبانی از آن حضرت سوال کردند و جواب معما را خواستار شدند که جواب آمد: هر که آید خویشتن بیند در او جان و تن هم جان و تن بیند در او چون شما سی مرغ اینجا آمدید سی در این آینه پیدا آمدید واگر چهل مرغ بودید ،مرا چهل مرغ می دیدید . و خطاب آمد که : شما هنوز خود را می نگرید و از گوهر ذات من بی خبرید و این همه وادی که پیموده اید و این همه دلاوری و پهلوانی که کرده اید باز در افعال و تجلیات فعلی ما سیر کرده اید و به وادی ذات و صفت نرسیده و از شعشعه ذات و تجلی صفات شرابی نخورده اید و اکنون خود را سی مرغ می بینید و سیمرغ می پندارید ،در حالیکه : ما به سیمرغ بسی اولیتریم زآنکه سیمرغ حقیقی گوهریم پس نگاه از خویش بر گیرید و خود را در من گم کنید تا مرا و خود را بیابید . پس مرغان به یک دم چون سایه در آفتاب محو شدند و دیگر کس را از ایشان خبر نماند: بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش که به خورشیدی رسیدیم و غبار آخر شد ادامه دارد.. التماس دعا صادقزاده