eitaa logo
قرآن تصویری و اخلاق اسلامی
156 دنبال‌کننده
916 عکس
2هزار ویدیو
34 فایل
مدیر: @AZIZI_104 کانال ها: (قرآن تصویری) @ghoran_tasviri_akhlagh @moosighi_salem (موسیقی سالم) (قرآن گویا) @DalayeleRoshan
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی شانه شرح مراتب لیلةالقدر قسمت ۲۹ «قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّاشِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ» (بقره/۷۱) این آیه در توصیف ویژگی‌های گاو نفس به «مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا» یعنی سالم بودن گاو اشاره می‌کند. این سالم بودن به این معنی است که این گاو نباید از جای دیگری رنگ گرفته ‌باشد. گاهی اوقات نفس بر اثر مجالست با دیگر نفوس، رنگ آن‌ها را به خود می‌گیرد و از این نظر ممکن است انسان به خطا بیفتد و امر بر او مشتبه شود که نفس او نفس الهی است در حالی که او در واقع از نفس دیگری رنگ گرفته‌ است. بعد از این که حضرت موسی این ویژگی‌ها را برایشان تبیین کرد، آن جماعت گفتند: «الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ». بعد از این همه توضیح، بنی اسرائیل گفتند که الان تو حق را برای ما آوردی... باید دقت شود که آن‌ها حق را در مرتبه‌ی وهم و امور جزئی مشاهده می‌کردند و قدرت این را نداشتند که حق را در مرتبه‌ی عقل و مافوق عقل ببینند حال آنکه حق همه جا هست؛ «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ». دلا بازیچه نبود دار هستی همه حقند در بازار هستی انسان عارفی که به مرتبه‌ی توحید رسیده‌ است، می‌بیند که در نظام هستی حق در جریان است و این حق است که از هر لسانی سخن می‌گوید. کمتر کسی به این مقام دست می‌یابد. وقتی حضرت یوسف خوابش را برای پدرش تعریف کرد، حضرت یعقوب از او خواست که رویایش را برای کسی تعریف نکند. بعد از آن که این رویا به واقعیت پیوست، حضرت یوسف گفت که «يَا أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا» (یوسف/۱۰۰) سوال ما این است که آیا این خواب در مرتبه‌ی خیال حضرت یوسف حق نبود؟! حالا که در مرتبه‌ی طبیعت تحقق پیدا کرده ‌است حق است؟! آیا حق در مراتب حضور ندارد؟! انسان باید به مرتبه‌ای برسد که حق را در همه‌جا شهود کند و این حقیقت را ببیند که خداست که دارد خدایی می‌کند... افراد بسته به فهم و مراتب فکرشان حق را مشاهده می‌کنند و هیچ‌کس موفق نمی‌شود حق را آن‌گونه که هست ببیند مگر کسی که به مرتبه‌ی توحید اتمّ برسد. در روایت داریم که در قیامت، خدا به بنده‌اش جلوه می‌کند اما بنده او را انکار می‌کند چرا که حق متعال کمی فراتر از فهم او بر او جلوه کرده است. سپس خدا خودش را تنزل می‌دهد و به اندازه‌ی فهم او بر او جلوه می‌کند و او خدا را به خدایی می‌پذیرد! انسان خدا را در مرتبه‌ای انکار می‌کند و در مرتبه‌ای می‌پذیرد در حالی که حق متعال در تمام مراتب حضور دارد. این‌جا همان‌جایی است که هر فردی نمی‌تواند جان سالم به در ببرد لذا ما نباید در اصول عقایدمان مقلد باشیم. باید در اصول عقایدمان محقق باشیم تا به این حال دچار نشویم در غیر این صورت حتی از هدهد حضرت سلیمان نیز عقب مانده‌ایم! یک پرنده به جایگاهی رسیده ‌است که به پیامبر خدا می‌گوید: «أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ» (نمل/۲۲)... ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
4_293413254921716285.mp3
4.07M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @ghoran_tasviri_akhlagh ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 💠تند خوانی جزء بیست وپنجم🌸 🎙استاد معتز آقایی🌸 تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. خدایا قرار بده مرا در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران.
📣 صرفا جهت اطلاع! خواب روزه دار ، جمعه آخر ماه مبارک ( روز قدس ) عبادت نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی شانه شرح لیلةالقدر قسمت ۱۲ جناب آخوند صدرالمتالهین در اسفار می‌فرماید: نطفه بوی ملکوت می دهد، کانها مُرتفعةٌ عن المادّة یا کانّها مُرتفعةٌ الذات عن سنخ المادة نطفه، با اینکه نطفه مادی است اما از شدت قوت و قابلیت و نورانیت اش مثل اینکه مادی نیست و گویی از سنخ ملکوت است، كُنْتَ نُوراً فِي الاَْصْلاَبِ الشَّامِخَةِ، وَالاَْرْحَامِ الْمُطَهَّرَة، از جهت علو ذاتش برتر از سنخ ماده است. همه‌ی استعدادها و قوای انسان در این نطفه قرار گرفته است. علامه ذوالفنون حسن زاده آملی حفظه الله تعالی می فرماید: "نطفه انسانی نقطه ای است که بزرگترین مولف علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم می گردد و نقطه نطفه هم دانه ای است که بالقوه شجره طوبی و سدرة المنتهی می شود، یعنی این قوه جسمانی بالفعل، مفارق عقلی بالقوه است که به حرکت در جوهر و تبدل ذات و استکمال وجودیش در تحت تدبیر ملکوت، مفارق روحانی ابدی می گردد، پس جان در تحت تدبیر ملکوت از خاک روید و بالیدن گیرد تا روان شود که: وَ اللَّهُ أَنبَتَكُم مِّنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا (نوح/۱۷). و نطفه آدمی لوح محفوظ عالم صغیر است که هر چه بدوا در وی نوشته شده است بر آن مجبول است، لذا کیفیت نفسانی و مزاجی، احوال ظاهر و باطن والدین در کیفیت مزاجی و حصول استعداد و نطفه انسانی سخت دخیل اند." لذا نطفه پیامبر لوح محفوظ جامع است چون همه‌ی قوای او کامل ترین قواست. باصره‌ی او قوی‌ترین بصر نظام وجودی است. سامعه‌ی او قوی‌ترین سمع عالم وجود است. مزاج انسان کامل اعدل امزجه است. خیال او خیال کل است. عقل او عقل کل است. نفس او نفس کل است. همه‌ی حقایق و کمالات پیغمبر را که خلاصه و عصاری کنید در این نطفه بصورت اجمالی منطوی است. لذا آن نطفه نوری و بحر مسجور هستی، زبده و عصاره فضائل حضرت ختمی مرتبت است که خدا در قرآن در سوره عصر به آن قسم خورده است. والعصر یعنی عصاره. قسم به عصاره‌ی تو ای پیغمبر. عصاره‌ی تو کیست؟ حضرت فاطمه‌ی زهرا-سلام‌الله علیها- ماء معصر و فشرده شده است و این ماء، حیات محض است. و چون حضرت زهرا زن است، زن مظهر حیات و زندگی است و زندگی از او نشر می‌یابد و جاری می‌شود و نظام وجود مبتنی بر او شکل می‌گیرد. او محور است. هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها. محور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. از این نطفه‌ی حضرت ختمی تعبیر به بحر مسجور شده است. همین که در دعای عهد می‌خوانیم اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ. خداوند در قرآن می‌فرماید وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ، وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ. قسم به این دریای مملو یا دریای برافروخته. چرا از این نطفه تعبیر به بحر مسجور شده است؟ زیرا که دریا هم کثرت دارد هم وحدت دارد. در عین حالی که دریا واحد است کثیر است و در عین کثرتش واحد است. کثرتش به امواجش است، بلندی دارد، موج می‌گیرد و امواج دارد در عین حال یک آب بیشتر نیست. چند آب داریم؟ صدتا؟! خیر، یک آب بیشتر نداریم! نطفه‌ی انسانی نیز در عین اینکه واحد است و یک نقطه بیشتر نیست، مملو از حقایق و کمالات و استعداد‌های گوناگون است. لذا از نطفه به بحر تعبیر شده است. مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ، دو نطفه به هم رسیده اند. بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ. این یک معنای بحر است. چرا از این بحر تعبیر به بحر مسجور شده است؟ معنی مسجور مملو است. پر است، صمدی است و خدا هیچ نقصی در این قرار نداده است. كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ . إن الله خَلَقَ آدَم عَلى صُورَتِه، خدا آدم را ذاتاً و صفاتاً و فعلاً به ذات و صفات و فعل خودش خلق کرده و تمام کمالات لایتناهی وجود را در این نطفه پیغمبر قرار داده و این نطفه صمدی و پر است. و نقصی در این نطفه وجود ندارد. به تعبیر یکی از حکما، این نطفه، هیولای اولای عالم وجود است که خدا همه‌ی صوَر، یعنی کمالات خود را، در این لوح محفوظ گذاشته است. لذا از نطفه تعبیر به لوح محفوظ و حتی جبروت عالم صغیر شده است: شــــود یـــک نقـطه ی نطفه جهانی جـداگــانه زمـــیــــن و آســــمـــانی نگر در حبه ی نطفه چه خفته است در ایـن یکـدانه هر دانه نهفته است چـــو تـــو یکدانه ی هر دانه هستی نــدارد مــثل تــو یــکدانه ادامه دارد التماس دعا صادقزاده
سلام و خدا قوت به راهپیمایی کنندگان ❤️🌸 قطعا امام زمان عجل الله تعالی فرجه از این رفتار صهیونیست و آمریکا ستیز شما راضی و خشنود شدند💓 همگی مشمول دعای خیر حضرت واقع شویم🤲
🔸زیارت‌ در‌ روز‌ 🔸روزجمعه متعلق به مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. برای عرض ارادت به مولا آماده اید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ما قدرت حقیم تل‌آویو ضعیف است ما نیروی قدسیم و هدف قدس شریف است✌️ ▫️ما پیرو زهرا و علی در پی نوریم ما منتظر مهدیشان وقت ظهوریم ▫️در روز ظهورش چه شگفت است مراسم چون همره مهدی‌ست ابومهدی و قاسم
بسمه تعالی شانه شرح مراتب نفس اماره قسمت ۳۰(پایانی) وقتی حضرت سلیمان به دنبال هدهد می‌گردد و او را نمی‌یابد می‌گوید اگر او دلیل قانع‌کننده‌ای برای غیبتش نداشته‌ باشد، من او را ذبح خواهم‌ کرد یا او را عذابی خواهم ‌داد. هنگامی که هدهد برمی‌گردد، به جناب سلیمان پاسخ می‌دهد که من اخباری دارم که تو از آن‌ها بی‌اطلاع هستی. عرفای ما می‌گویند این‌جا حق است که از لسان هدهد سخن می‌گوید، این حق است که از لسان حضرت خضر به موسی می‌گوید: «إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (کهف/۶۷). حضرت سلیمان از او می‌پرسد چه خبری داری؟ هدهد پاسخ می‌دهد: «وَجِئْتُكَ مِن سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ» من از سرزمینی به نام سبأ گذشتم و از آن خبری یقینی حاصل کردم. آفرین به این هدهد که می‌تواند به مرحله‌ی یقینی برسد! از او می‌پرسد که این خبر یقینی چیست؟ او پاسخ می‌دهد که من از سرزمینی گذشتم که مردم آن به جای خدا خورشید را می‌پرستیدند. «أَلَّا يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ» (نمل/۲۵) شما توحید هدهد را در این آیه مشاهده می‌‌کنید. هدهد می‌گوید این‌ها به خدایی که دانه را در آسمان‌ها و زمین خارج کرده سجده نمی‌کنند و خورشید را می‌پرستند. مراد از دانه‌ی در زمین را می‌فهمیم، بالاخره هدهد یک پرنده است و دانه را دوست دارد و توحید او توحید دانه است. اما توحید این دانه‌ی ظاهری نیست چون به دانه‌ی در آسمان‌ها هم اشاره می‌کند. مگر ما در آسمان‌ها هم دانه داریم؟ توحید هدهد، توحید اتمّ است. او می‌گوید من قائل به خدایی هستم که مقام اجمال را به تفصیل رسانده و مقام تفصیل را هم به اجمال برمی‌گرداند. «اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» (نمل/۲۶) سپس توحید اسم اعظم را در این آیه علنی می‌کند. پنج یا شش آیه در قرآن داریم که با الله شروع می‌شوند و به هو ختم می‌شوند. این‌ها آیات اسم اعظم هستند و هر کسی به سرّ این آیات پی ببرد، صاحب اسم اعظم می‌شود... قسمت پایانی التماس دعا صادقزاده
سلام بزرگواران و قرآن دوستان عزیز🌸🌸 اگر فقط مطالب قرآن تصویری را جویا باشید در این کانال بار گزاری می شود👇👇 @DalayeleRoshan