eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
320 عکس
91 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 رشد پس از طوفان تربیت در خلأ صورت نمی‌گیرد... کارگاه آموزشی یک مادر فلسطینی برای فرزندش در موضوعات تاب‌آوری، عزت‌نفس، شجاعت، امیدواری و توکل، حق‌طلبی و... 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
با سلام و احترام لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب می‌کنید؟ لینک نظرسنجی 👇 https://EitaaBot.ir/poll/176ndi?eitaafly صمیمانه سپاسگزارم 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زندگی خوب.mp3
12.95M
📜 ایده اسلامیِ زندگی خوب ♦️ کدام مکتب ایده بهتری برای زنده دارد؟ 🔻 ایده غربی رفاه 🔻 ایده غربی زندگی منهای رنج ⁉️ ایده اسلام چیست؟ فقر یا غنی؟ لذت یا محنت؟ غم یا شادی؟ 08:26 | مسئله زاویه دید و نقش آن در برداشت 👀 زاویه دید و تغییر معنای پدیده‌ها 🔹 قصه حسین بن علی(ع) ▫️ زاویه (۱): مرگ یا زندگی؟ جنگ یا صلح؟ ▫️ زاویه (۲): عزت یا ذلت؟ ▪️ اولویت: ترجیح عزت بر زندگی 🔸 قصه زینب کبری ▫️ زاویه ۱: راحت یا محنت؟ لذت یا رنج؟ ▫️ زاویه ۲: عصیان یا اطاعت؟ ▪️ اولویت: ترجیح اطاعت بر راحتی 22:50 | زاویه دید اسلام 🕋 منطق اسلام: خیر و شر؛ نه لذت و محنت 🔹 اسلام؛ نه لذت ستیز، نه لذت گرا 🔸 اسلام؛ نه محنت گرا، نه محنت ستیز 32:25 | ایده اسلام، یک ایده مترقی ♦️ منطق رشد و شکوفایی و بالندگی لذت یا محنت؛ منطق کودکانه 33:53 | غرب و بازگشت به منطق اسلام 🔻 موج دوم روانشناسی مثبت و پذیرش جنبه‌های منفی زندگی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
_زاویه زینبی به زندگی۲.mp3
953.2K
📜 زاویه دید زینب سلام‌الله‌علیها و یزید 🟢 حضرت زینب چگونه به زندگی نگاه می‌کند؟ 🔴 یزید چگونه به زندگی نگاه می‌کند؟ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
‼️ راز ابهام! ‼️ رنج ابهام! 💪🏻 توان حرکت در ابهام ما در موارد بسیاری، راز اتفاقات و حوادث زندگی را نمی دانیم؛ چه فردی، چه اجتماعی و چه بین المللی. این را ابهام می‌نامند. بخشی از ابهام‌ها به زودی برطرف نمی‌شوند و فرد باید در این ابهام‌ها زندگی کند و همین‌جاست که کار دشوار و گاه موجب تزلزل می‌شود. همچنین می‌تواند موجب ناراحتی، نارضایتی و گاه خشم می‌شود. 🔹 داستان موسی و خضر در قرآن کریم برای وضعیت ابهام است تا بشر اعتماد کند، بپذیرد و در ابهام، بااطمینان حرکت کند. 📖 مرحوم علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: در داستان موسى و برخوردش در مجمع البحرين با آن عالمى كه تاويل حوادث را مى‏دانست تذكرى است به دنبال امر آن جناب(پیامبراکرم) به صبر در تبليغ رسالت آمده‌ تا: 👈🏻 هم سرمشقى باشد براى استقامت در تبليغ 👈🏻 و هم تسليتى باشد در مقابل اعراض مردم از ذكر خدا و اقبالشان بر دنيا، 👈🏻 و هم بيانى باشد در اينكه اين زينت زودگذر دنيا كه اينان بدان‏ مشغول شده‏اند، متاعى است كه رونق آن تا روزى معين است؛ ▫️ بنا بر اين، از ديدن تمتعات آنان به زندگى و بهره‏مندى‏شان به آنچه كه اشتهاء كنند دچار ناراحتى نشود، چون در ما وراى اين ظاهر يك باطنى است و در ما فوق تسلط آنان بر مشتهيات، سلطنتى الهى قرار دارد. پس، گويا يادآورى داستان موسى و عالم براى اشاره به اين است كه اين حوادث و وقايعى هم كه بر وفق مراد اهل دنيا جريان مى‏يابد، تاويلى دارد كه به زودى بر ايشان روشن خواهد شد، و آن وقتى است كه مقدر الهى به نهايت اجل خود برسد و خداى اذن دهد تا از خواب غفلت چندين ساله بيدار شوند، و براى يك نشاة ديگرى غير نشاة دنيا مبعوث گردند. در آن روز تاويل حوادث امروز روشن مى‏شود. آن وقت همانهايى كه گفتار انبياء را هيچ مى‏انگاشتند مى‏گويند: عجب! رسولان پروردگار، سخن حق مى‏گفتند و ما قبول نمى‏كرديم.¹ ✅ پس هر گاه ابهام های زندگی چه در سطح فردی یا اجتماعی یا بین المللی شما را به رنج انداخت، بدانید که آنها رازهای سر به مهری دارند که روزی گشوده شده و گوهر حکمت آمیز خود را نشان خواهند داد. باید اعتماد کرد و تحمل ابهام داشت و منتظر آینده خوش خبر بود. اعتماد، پذیرش، تحمل ابهام ۱. ترجمه الميزان، ج ۱۳، ص ۴۶۸. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
خانواده مقاوم .mp3
13.61M
💣 هجوم علیه خانواده 🔻 خانواده در جهان متحول ✊🏻 مقاومت خانوادگی ⁉️ نفوذناپذیر سازی مرزهای خانواده 🔹 اقدامات: ▪️ مرزگذاری خانواده ▪️ تعیین ارزش‌های خانوادگی ▪️ مقاومت سرسختانه بر سر ارزش‌ها 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند ♦️ نکته: ۱. قبلا گفتیم که طوفان‌الاقصی تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت خواهد کرد. تظاهرات مردمی و پدیده‌هایی از این دست، نشانه‌های آن است. ۲.حوادثی از این دست می‌تواند منشأ نظریه‌پردازی در روانشناسی اسلامی باشد. اما احتمالا تا ما درگیر حواشی هستیم، غربی‌ها تئوری‌پردازی خواهند کرد. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
پیشتر از شما پرسیدیم: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب می‌کنید؟ حدود ۳۴۳ نفر، در ایتا(۲۶۱)، تلگرام(۱۲) و ویراستی(۷۰) در این نظرسنجی شرکت کردند. دو دسته سؤال پرسيده شده بود: یک دسته درباره تعارض بین لذت و دستاورد و دسته دوم درباره ملاک و مسئله اصلی زندگی (به عنوان مکمّل) ضمن تشکر از شرکت کنندگان، نتايج بدین شرح است: دسته اول:👇 ۸۰٪ دستاورد مثبت حتی در رنج ۱۳/۵٪ لذت در هر صورت(بدون دستاورد) ۲٪ رنج در هر صورت دسته دوم:👇 ۸۱٪ مسئله اصلی، دستاورد است نه لذت بردن ۱۶٪ مسئله اصلی، لذت بردن است نه دستاورد توضیح: جستجوی ایده برتر زندگی، از چالش‌های مهم جوانان امروز است. در سخنرانی‌های حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بحثی را در باره ایده‌های زندگی مطرح کردم، با این پرسش که: کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ ایده رقیب اسلام ایده غربی زندگی بود که عبارت است از "رفاه اقتصادی" و "لذت منهای رنج". بخشی از مردم فریفته این ایده شده و ایده غربی زندگی را برمی‌گزینند؛ بدون توجه به واقعیت‌ها. این در حالی است که مستند گفتیم که ایده غربی زندگی شکست خورده است. پیش از طرح ایده اسلامی زندگی این نظرسنجی را با شما مطرح کردم. نتیجه این پرسش نشان می‌دهد که مردم دستاورد را بر لذت ترجیح می‌دهند. در آن بحث نیز روشن شد که ایده اسلامی زندگی، نه از دریچه لذت/محنت، بلکه از دریچه خیر/شرّ به زندگی نگاه کرده و مصلحت اصیل انسان را مبنا قرار داده‌ است. یافته‌های اخیر دانشمندان نیز نشان می‌دهد رنج، نه تنها امری اجتناب‌ناپذیر بلکه امری لازم و ضروری است. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 غزّه و شوک اجتماعی فجايع دیوانه‌وار اسرائیل پس از طوفان الاقصی و کشتار و ویرانی بی‌سابقه مردم غزّه، تردیدی را درباره مشروعیت و حکمت این عملیات را به وجود آورده است. مبنای این تردید، محاسبه ضربه‌های طرفین و موازنه نامتوازن به نفع اسرائیل است که ممکن است موجب نابودی حماس شود. این ماجرا، ابعاد دیگری نیز دارد که سبک محاسبه و نتیجه آن را تغییر می‌دهد و آن، مسئله مهم شوک اجتماعی است. از کارکردهای شوک، بازگرداندن به وضعیت طبیعی است. 🩺 الکتروشوک: به عنوان مثال، جریان برق موجب مرگ می‌شود؛ اما گاه حیات انسان متوقف بر وارد ساختن شوک الکتریکی کنترل شده است. الکتروشوک قلبی یا دفیبریلاسیون (Defibrillation) یک روش درمانی است که برای بازگرداندن ضربان قلب به حالت طبیعی پس از آریتمی(نامنظم) استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از الکترودها، جریان الکتریکی به قلب اعمال می‌شود تا ضربان قلب را به حالت نرمال بازگرداند. شوک اجتماعی حیات اجتماعی نیز تابع همین قانون است. گاه حیات جامعه متوقف بر شوک اجتماعی است. جامعه نیز حالت سلامت و بیماری دارد. جامعه بیمار، گاه به وسیله درمان‌های متعارف به وضعیت تعادل بر می‌گردد؛ اما گاه هیچ روش متعارفی موجب اصلاح جامعه نمی‌گردد. در چنین وضعیتی شوک‌های اجتماعی می‌توانند حالت تعادل و سلامت را به جامعه برگردانند. به دیگر بیان، درد، عامل هشدار و تحریک بیمار است؛ مشروط بر اینکه احساس شود و فرد را برانگیزد. گاه هیچ پدیده عادی نمی‌تواند جامعه‌ای را حساس و دغدغه مند سازد. اینجا است که برانگيختن جامعه بیمار نیازمند شوک است. ضربه‌های سهمگین اجتماعی مانند شوک عمل می‌کنند. فجایع دردناک قدرت برانگيختن جامعه دچار ضعف هشیاری را دارد. نمونه‌های تاریخی آن به کنار، اما نمونه زنده و جاری آن ماجرای غزه است. اسرائیل، هماره جنایت مستمر داشت؛ اما دیده نمی‌شد و وجدان‌های خاموش را بیدار نمی‌کرد. جنایت‌های عریان و فجیع رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی، توانست سیستم اعصاب ضعیف جامعه جهانی را تحریک، چشم‌های کم‌نور را بینا و گوش‌های سنگین را شنوا کند. نشانه‌های آن را در اعتراضات انواع شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و نیز تظاهرات گسترده مردم در مناطق مختلف دنیا حتی آمریکا و اروپا میتوان دید. این همان چیزی است که پیشتر، از آن به عنوان تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت یاد کردیم. (کلیک کنید) 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 گمنامانِ پرآوازه زمانی که تحقیق در مؤسسه دارالحدیث را شروع کردم، روزی به باب «خمول» رسیدم؛ واژه‌ای ناآشنا و غریب! معنای آن را جُستم دیدم «گمنامی» معنا کرده‌اند؛ بیشتر کنجکاو شدم! با دقت مطالعه کردم. روایات آن برایم جالب بود. مضمون برخی از آنها که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نقل شده این بود: محبوبترين بندگان نزد خدا «پرهيزگارانِ گمنام»ند؛ كسانى كه هرگاه غايب باشند كسى جويايشان نمى‌شود، و وقتى حضور دارند، شناخته شده نيستند.¹ آن روزها(حدود سال‌های ۷۵)، سال‌های زیادی از جنگ نگذشته بود. این روایات برای من فقط رزمندگان و بسیجیان را تداعی کرد. شاید این گروه همان‌ها باشند که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در باره آنان فرموده: «در راه خدا، گروهى به جهاد بر مى‌خيزند كه در ديد متكبّران، خوار و در زمين، ناشناخته و در آسمان‌ها شناخته شده‌اند.»² انسان‌هایی گمنام که دیده نمی‌شوند و به وقت نیاز، مخلصانه حضور می‌یابند و مشکلات را حل می‌کنند. بسیجیان بهترین حلّ مسئله‌های کشور بوده و هستند. بهتر از همه مولا و مقتدای بسیجیان، روح زمان، خمینی کبیر آن‌ها را شناخته بود؛ همو که در وصف آنان فرمود: «بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.» ۱. میزان الحکمه، ج ۳، ص ۵۱۰. ۲. نهج البلاغه، خ ۱۰۲. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
📜 مواجهه علمی با شبهات اجتماعی 💠 سال‌های دور در دانشکده علوم حدیثِ سابق، درس فهم احادیث خانواده تدریس می‌کردم. به مناسبت موضوع درس با این چالش مواجه شدم که چرا احکام و دستورات اسلامی بیشتر به نفع مردان بوده و از زنان خواسته است که هوای مردها را داشته باشند؟ 🔻 پاسخ تفصیلی و قطعی در این رابطه نداشتم. تصمیم گرفتم در این باره پژوهشی را سامان دهم. چون حساسيت‌های اجتماعی در آن سال‌ها خیلی زیاد بود، موضوع را با معاون پژوهشی دانشکده در میان گذاشتم. ایشان از من خواست روی این موضوع کار نکنم و با خنده گفت: اگر پاسخ آن جور دیگری در بیاید، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم الان که پژوهش نکردیم به گونه‌ای توجیه می‌کنیم! 😉 🗣 به ایشان گفتم: سال‌ها خانواده را تدریس می‌کنم و به نظرم می‌توان در این رابطه نتایج خوبی به دست آورد. ایشان ناباورانه اعتماد کرد و اجازه داد. 👤 برای این کار یک دانشجوی ارشد خانم انتخاب کردیم. دانشجوی اصفهانی ما به نام خانم ضیائی، خود نگران بود که نکند جواب این تحقیق تایید شبهه باشد!؟ به او گفتم: نگران نباش؛ نتیجه هرچه باشد، مفید است. 📖 دانشجو پس از مطالعات اولیه اعلام کرد فکر می‌کند جواب، برعکس آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند! به او گفتم: پس با اطمینان پژوهش را شروع کن تا به نتایج دقیق دست یابیم... ✳️ نتایج جالب بود! در موضوعات مختلف تفاوت‌هایی در آموزه‌های دینی میان زن و مرد دیده شد؛ در برخی موارد به زنان درباره مردان، توصیه شده بود و در برخی موارد دیگر به مردان توصیه شده بود تا حال زنان را مراعات کنند. این تفاوت‌ها، با تفاوت جنسیتی زن و مرد قابل تبیین بود. 🔆 پس از آن با دستی پر و پاسخی روشن، به این شبهه پاسخ می‌دادم. مراد از پاسخ علمی، چنین چیزی است. 🟢 می‌شود شبهه را با پرخاش و خشم و انگ و نفرین نیز پاسخ داد، اما میزان اقناع و اثرگذاری چقدر خواهد بود؟ افکار عمومی را باید با پاسخ‌هایی منطقی و علمی پاسخ داد. 🔹 شبهات مطرح درباره فرهنگ و معارف دینی نیازمند پاسخ‌هایی علمی، روشن و متقن هستند. حتی اگر تولیدکنندگان شبهات، مغرض باشند، انتشار شبهه در جامعه مانند ویروسی مسری با درجه سرایت بالا عمل می‌کند؛ همانند آن‌چه در پاندومی کرونا اتفاق افتاد. در پاندومی کرونا، حتی اگر آن ویروس، دست‌ساز انسان بوده باشد، پس از انتشار و سرایت فراگیر، دیگر مسئله اصلی، سازنده آن نیست؛ باید در اندیشه مهار و کاهش‌ آسیب آن در جامعه بود. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی
حس خوب زندگی ۱.mp3
19.26M
📜 حس خوب زندگی (۱) کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ رفاه: یعنی خوش گذراندن - خوش بودن تفاوت رفاه با احساس رفاه عوامل غیر مادی اثر گذار در احساس رفاه چالش احساس رفاه، مسئله خواسته وطلب ارزیایی اکنون با خواسته ها ایده: بیشترین + بهترین + در زمان حال (وجود بهترین و بیشترین در زمان حال) نقد: لیست مبهم + لیست باز تغییر پذیری امکانات زندگی روان‌شناسی مثبت و تعارض حرص با حسّ خوب تیم کاسر و نقش قناعت در احساس رفاه 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات