eitaa logo
گفتار پسندیده
1.4هزار دنبال‌کننده
317 عکس
89 ویدیو
8 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(7).mp3
24.17M
⚫️ شب نهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ❓ چیستی عفاف ⭕️ شهوت تعريف‌شده ⭕️ نفس مهارشده ❓چرایی عفاف ♻️ صیانت و سلامت ⚠️ بی‌عفتی تهدیدگر سلامت ❓چگونگی عفاف تدبیرهای اسلام برای عفاف: ✳️ رکن اول: ازدواج 👈 تسهیل ازدواج، تسهیل زندگی خانوادگی ✳️ رکن دوم: خویشتنداری مؤلفه‌ها: تقوا + صبر 1⃣ تاب‌آوری و خویشتنداری در فرزندپروری ⚠️ فقدان تقوا و صبر در فرزندپروری عامل بی‌بندوباری جنسی و مالی در نوجوانی، جوانی و بزرگسالی 👈 بحران جنسی اصالتا جنسی نیست، تربیتی است 2⃣ عبرت از شکست ناخویشتنداران 🔹 استفاده از تجربه‌های موجود 3⃣ آینده اندیشی، نه لذت اندیشیلذت حال یا آینده 🔸 عفت = لذت آینده 4⃣ حیا؛ بازداری حضور 🔹حیا عامل عفت‌ورزی حضرت يوسف 🔸حیا: ترک فعل قبیح در حضور دیگران 5⃣ مقاومت در تنهایی 🔹مقاومت در برابر فشار اجتماعی 🔸احساس تنهایی نکردن در برابر اکثریت 🔹نترسیدن از سرزنش دیگران صبر بر تنهایی 6⃣ راهبر کاهش زمینه‌های خطر جنسی اقدام ۱: کاهش‌ تماس مثلا نقش معماری در عفاف اقدام ۲: کاهش تحریک جنسی روش: عطر نزدن - کنترل نگاه - کنترل گوش - پوشش مناسب 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی (۱۰) تلازمي ميان سختي و ناخرسندي نيست‏ سيدالشهدا عليه السلام با وجود سختي‏ها و همه دشواري‏ها، راضي بود. برخي اين گونه تصوّر مي‏ كنند كه گويا امام حسين ‏عليه السلام هيچ سختي و مشقتي را درك نكرده و يكپارچه، راضي بوده است. تصوّر آنان اين است كه درك مشقّت و سختي يعني نارضايتي! در حالي‏كه هيچ ملازمه ‏اي ميان اين دو نيست. امام حسين‏ عليه السلام همانند هر انسان ديگري ، درد و رنجِ مبارزه و ضربت شمشير و نيزه را مي‏ چشد؛ اما ناراضي نيست. آن حضرت در عين اين‏كه بر بلاها صبور است، به آنچه خدا مقدّر كند نيز راضي است. هنگام خروج از مكه در خطبه ‏اي خطاب به ياران خود مي ‏فرمايد: رِضَا اللَّهِ رِضانا أهلَ البَيتِ، نَصبِرُ عَلي‏ بَلائِهِ؛ رضايت خدا رضايت ما اهل بيت است؛ بر بلاي او صبر مي‏كنيم. 📗 أعيان الشيعة، جلد ۱، صفحه ۵۹۳ و پس از ضربت‏هاي فراوان، در آخرين لحظات نيز اين گونه زمزمه مي‏كند: صَبراً عَلي‏ قَضائِكَ يا رَبِّ لا إلهَ سِواكَ؛ صبر مي‏كنم بر قضاي تو ، اي پروردگار من! هيچ خدايي جز تو نيست. 📕 مقتل الحسين(ع)، صفحه ۳۵۷ 📔 رضایت از زندگی، حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
مدرسه حسینی(۱۱) روز ۹ محرم شمر به کربلا رسید و امان‌نامه را به ابوالفضل العباس نشان داد. وقتی ابوالفضل امان خود بدون امنیت امام را نمی‌پذیرد یعنی: امنیت یا خطر مسئله ابوالفضل نیست بودن یا نبودن با امام مسئله اوست ❓مسئله زندگی ما چیست؟ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
📜 مدرسه حسینی(۱۲) عصر تاسوعا که قرار بود لشگر عمرسعد حمله را شروع کند، حسین بن علی علیه السلام شب عاشورا را از دشمن مهلت خواست! ❓چرا؟ نه برای این که فرجی رسد یا راه فراری بیابد؛ او مهلت خواست تا امشب را به راز و نیاز با خدا بپردازد. او گفت: 《خدا می داند که من خواندن نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم》 این یعنی "بودن یا نبودن" مسئله حسین نیست؛ "با خدا بودن" مسئله اوست. ⁉️ مسئله زندگی ما چیست؟🤔 ⁉️ ما مهلت زندگی را برای چه می‌خواهیم؟ 🤔 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
آه از امشب شب جمعه شب زیارتی سیدالشهدا شب عاشورا امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📆 1402.5.5 🔰 عزاداری محرم و سلامت روان 🔵 آیا شرکت در افراد را می‌کند؟ 🔹 این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عده‌ای نیز مرتباً بر طبل این قضیه می‌کوبند که عزاداری‌های محرم برای سلامت روان مضر بوده و سبب افسردگی می‌شود. 🔹 در پژوهشی که در مجله‌ی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز چاپ و منتشر شده است خلاف این ادعا نشان شده است. 🔹 در این پژوهش به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیه‌السلام شرکت می‌کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون). 🔹 نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکت‌کنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیه‌السلام نمره‌ی افسردگی آن‌ها کاهش‌یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 🔹 بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی می‌شود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. 🔸 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم‌انگیز باعث کاهش افسردگی می‌شود؟ 🔸 این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ 🔹 در این پژوهش بر اساس مکانیزم‌های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی شش مکانیزم پیشنهاد شده است: 1⃣ افراد برون‌ریزی یا تخلیه هیجانی می‌کنند و این باعث می‌شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. 2⃣ اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می‌کند. 3⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می‌شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیه‌السلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می‌کند. 4⃣ ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود. در عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام غلظت بالائی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 5⃣ افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیه‌السلام این فرصت را می‌یابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمائی مصائب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آن‌ها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 6⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیه‌السلام فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پُرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. ☑️ این پژوهش توسط دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
📝 🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی 👈به سلیگمن در روان‌شناسی_مثبت‌گرا بگویید زنی می‌شناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرین‌تر است! 👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی می‌شناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» ! 👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند! 👈به مازلو در روان‌شناسی انسان‌گرایانه بگویید ابوالفضلی می‌شناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعه‌ای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «امان‌نامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»! 👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت! 👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانواده‌اش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند! ⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است... انسانم آروزست ✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱ 📍هیئت الشهدای شاهرود ♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا 👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا ❓شاخص‌های جامعه عصر امویشاخص "زندگی" کردن از نظر حسین ✳️ وضعیت حسین ✅ تخییر بین ذلّت و عزّت ❌ نه مرگ یا زندگی ⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ ⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه ⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان: ⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن ⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ 🟢 طرح مسئله به سبک‌ حسین(ع): ♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است 🟢 طرح مسئله به سبک‌ علی‌اکبر(ع): ♦️ حق یا باطل مسئله این است مسئله حسین: عزت یا ذلت عزت چیست؟ ذلت کدام است؟ ✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر ♻️ ترکیبی از: ارزش پایه + قدرت حفاظت‌کننده + مقاومت سرسختانه عزت حسین(ع) یعنی پایداری بر اصول یعنی نفوذناپذیری 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
❓ آیا می‌دانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟ ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند. در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند. 🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
⚫️ لحظه شهادت امام حسین علیه السلام؛ این تصویر به تنهایی یک روضه است ⚫️ نقاشی هنرمندانه از لحظه شهادت امام حسین علیه السلام در محاصره کوفیان و لشکر یزید - ظهر عاشورا اثر حسن روح الامین 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
✅ صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای حسین ابن علی بودند. فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !! اما جمعیت عظیم! مردم شیعه! عزادار حسینی فقط عزاداری و گریه کردند و علم بر دوش کشیدند ! و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!! و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !! 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی
🔖 🕯 شام غریبان ▪️ تمام مردها در روز عاشورا به شهادت رسیدند. عصر عاشورا یک نفر مرد در تمام این خیمه‌گاه نبود، مگر امام سجاد که او هم مریض بود، آنجا افتاده بود و شاید در حالت اِغما به سر می‌بُرد. ▪️ حالا شما ببینید این خیمه‌گاه و اردوگاهی که در آن، هشتاد نفر، هشتادوچهار نفر زن و بچه هستند و در میان یک دریای دشمن محاصره‌اند، اینها چقدر کار دارند؛ - بعضی تشنه‌اند، - بعضی گرسنه‌اند، - یا بشود گفت همه تشنه‌اند و همه گرسنه‌اند، - دل‌ها همه لرزان و خائف است، - جسدهای شهدا همه قلم‌قلم‌شده روی زمین افتاده است، - بعضی برادر اینهایند، - بعضی فرزند اینهایند؛ به‌هرحال یک حادثۀ بسیار تلخ و وحشت‌آوری است. یک نفر باید این جمعیت را جمع کند. آن یک نفر زینب است.. ▪️ فقط این نبود که برادرش را از دست داده بود، یا دو فرزندش را، یا برادرهای دیگرش را، یا این‌همه عزیزان را و هجده نفر جوانان بنی‌هاشم و اصحاب وفادار را؛ این‌هم بود و شاید این اهمیتش کمتر از آن‌هم نبود که در میان این‌همه دشمن، بار سنگین اداره و حراست و مدیریت این خرگاهِ شکست‌خوردۀ پراکنده‌شده و متفرق‌شده را به عهده دارد؛ حتی امام سجاد را هم بایستی او اداره کند. ۱۳۶۳/۷/۲۰ 📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله» ╭────── 📱 @sahba_nashr ╰────────────