خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب ۳.mp3
36.59M
#بشنوید
📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب
بخش پایانی
❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غرب
❓ علت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته»
✅ الگوی اسلامی عفاف
⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب!
اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف
♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف
🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری
🔸 مؤلفههای تقویت توان: مهارگری✖️تابآوری (تقوا✖️صبر)
💠 عوامل:
1️⃣ پیامدهای تجربه شده
2️⃣ منطق آینده به جای اکنون
3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست
4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند
5️⃣ تقویت هوش هیجانی
6️⃣ بازداری حضور(حیا)
7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی
8️⃣ کاهش زمینههای خطر جنسی با دو اصل:
🔺 کاهش تماسهای غیر ضرورِ خطر آفرین
🔻 کاهش تحریک جنسی
شامل:
▫️ کنترل نگاه
▫️ کنترل شنوایی
▫️ کنترل گویایی
▫️ و البته حجاب و پوشش
⭕️ صوت بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش دوم.mp3
6.04M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
📜 ده شرط عقلانیت مومن
بخش دوم
✅ عقلانیت برترین راه عبودیت
5⃣ خسته نشدن از جستجوی علم
6⃣ خسته نشدن از مراجعه نیازمندان
7⃣ ترجیح گمنامی بر شهرت
8⃣ ترجیح فقر بر ثروت
9⃣ بسنده کردن به خوراک روزانه
وَ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ عُمُرِهِ
وَ لاَ يَتَبَرَّمُ بِطُلاَّبِ اَلْحَوَائِجِ قِبَلَهُ
اَلذُّلُّ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ
وَ اَلْفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى
نَصِيبُهُ مِنَ اَلدُّنْيَا اَلْقُوتُ
📕 خصال: جلد ۲، صفحه ۴۳۳.
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
#نتایج_نهایی
ضمن قدردانی از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، نتایج به شرح زیر اعلام میشود:
۱. ۹۲٪ پاسخ دهندگان، زنان بیحجاب را بیشتر متعلق به طبقه بالایشهر میدانند.
۲. ۸۹٪ پاسخ دهندگان زنان باحجاب را بیشتر متعلق به طبقه جنوبشهر میدانند.
۳. ۴۶٪ پاسخ دهندگان معتقدند درمراکز عمومی، زنان بیحجاب بیشتر مورد احترام قرار میگیرند و فقط ۱۹٪ معتقدند زنان باحجاب احترام میشوند.
۴. تعداد پاسخ دهندگان ۲۱۰ نفر بودند.
📝 توضیح:
1⃣ بخش مهمی از گرایش به بیحجابی، مسئله اجتماعی است، نه شناختی وفردی.
2⃣ از موضوعات اجتماعی احترام و اعتبار اجتماعی است.
3⃣ انسانها معمولا مایلند در گروهی باشند که احترام و اعتبار اجتماعی دارد ومتعلق به طبقهای شناخته شوند که در جامعه خوشنام شمرده میشود.
4⃣ اگر در جامعه، بیحجابی متعلق به طبقه برتر و حجاب متعلق به طبقه فروتر دانسته شود، گرایش به حجاب کاهش و گرایش به بیحجابی افزایش مییابد.
در این منطق، حق-باطل مسئله افراد نیست، مسئله آنان اعتبار اجتماعی است.
5⃣ در چنین شرایطی، برنامههای انتظامی وحتی شناختی درباره حجاب، جواب نمیدهد. بلکه دستِکم دو اقدام مهم نیاز است:
اول برنامهای که حجاب و عفاف را تبدیل کند به ارزش اجتماعی و متعلق به طبقه بالای جامعه؛
و دوم تغییر مسئله افراد از معیار بودن احترام اجتماعی به حق-باطل.
این معنی رویکرد اجتماعی در داستان حجاب و عفاف است.
🏷 نکته:
این یک نظرسنجی ساده است و ممکن است اشکالهایی بر آن وارد باشد.
برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیقهای دقیق هستیم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۱)
این تحقیق خیلی جالب است و انسان را وادار به تأمل میکند. محتوای تحقیق و نحوهی بیان شما حتی من را هم سر ذوق آورد تا مطلبی را مطرح کنیم:
واقعیت جامعه این است که هیچگاه معیار بودن احترام اجتماعی قابل تقلیل نیست و حیات اجتماعی انسان گرهخورده به این رکن است.
مسئلهی حق و باطل در پدیدههای اجتماعی مثل حجاب میتواند در ذیل چنین ارکانی لحاظ شود ولی هیچگاه نمیتواند به جای آن بنشیند.
سیاستگذار و مدیر نمیتواند حتی به تقلیل گرایش افراد جامعه به احترام اجتماعی فکر کند چرا که چنین چیزی به معنای نفی حیات اجتماعی خواهد بود بلکه میتوان با تغییر ملاکهای احترام و عناصر آن، احترام اجتماعی را از یک پایگاه اجتماعی به پایگاهی دیگر منتقل کرد.
این تحقیق میگوید که در مسئلهی حجاب ما پایگاه اجتماعی حجاب را باختهایم چه اینکه ممکن است مردم حتی معتقد به حقانیتش هم باشند. درک این نکته بسیار راهبردی است.
در یک جامعه اگر افراد در مواجهه با پدیدههای اجتماعی مثل حجاب، بین پایگاههای اجتماعی آن و نظام ارزشیشان دچار دوگانگی و حیرت بشوند نتیجه این است که پایگاه اجتماعی را ترجیح خواهند داد و نظام ارزشی و حق، در ساحت اجتماعی، به محاق خواهد رفت. این نکتهی مهم را دشمنان ما خوب میدانند لیکن ما بیتوجهیم
در امر مدیریت جامعه باید بدانیم که انسان علاوه بر بعد حقیقتجویی، که به دنبال حق و باطل و دیگر دوگانههای ارزشی است، ابعاد دیگری مانند گرایشات و بعد زیبایی هم دارد که در ساختن هویت فردی و اجتماعی نقش منحصر به فرد دارند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۲)
فرض میکنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول میتواند ثابت کند این است که مردم متوجه شدهاند «إن الإنسان لیطغی أن رآه الستغنی». برای نمونه، اگر به جای بدحجابی از تعبیراتی مانند «شرابخواری» یا «خیانت به همسر» و مانند آنها استفاده میشد، تصورم این است که آمار تفاوت جدی پیدا نمیکرد.
برای نتیجهگیری مدنظر مفسر یا حسین آقا، به نظرم باید دو پرسش اول به این صورت میشد:
۱) اگر یک زن باحجاب متعلق به کدام یک از گروههای زیر باشد، بیشتر تعجب میکنید:
الف) پزشک یا خانوادهی پزشک
ب) کارگر یا خانوادهی کارگر
ج) کارمند یا خانوادهی کارمند
د) بازاری یا خانوادهی بازاری
هـ) معلم یا خانوادهی معلم
۱) اگر یک زن بدحجاب متعلق به کدام یک از گروههای زیر باشد، بیشتر تعجب میکنید:
الف) پزشک یا خانوادهی پزشک
ب) کارگر یا خانوادهی کارگر
ج) کارمند یا خانوادهی کارمند
د) بازاری یا خانوادهی بازاری
هـ) معلم یا خانوادهی معلم
اما تحلیل سؤال سوم کمی پیچیدهتر است. احترام دو نوع است: ۱) مشهود، اما ساده؛ ۲) نامشهود، اما پیچیده. در پاسخ به چنین سؤالی که صریح از موضوع پرسیده، پاسخ گرفته شده طبیعی است. چون اساس پاسخ بر نوعی از احترام است که مشهود باشد و با روشهای سادهای مانند ابراز چند کلمه یا تعظیم انجام شود و مردم در برابر پولدار چنین احترامی قائل میشوند. اما اگر پرسش عوض میشد و میگفتند که اگر همزمان دو آشنای شما از دنیا بروند، یکی باحجاب و یکی بدحجاب و شما فقط بتوانید به مجلس یکی بروید، به مجلس کدام میروید، احتمالا درصد پاسخها تغییر جدی پیدا میکرد.
به هر حال، به نظرم اصل دغدغه مهم است و اعتبار اجتماعی برای مردم اهمیت جدی دارد، اما نحوهی توجه مردم به اعتبار اجتماعی شکل بسیار پیچیدهای دارد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
گفتار پسندیده
نقد و نظر (۲) فرض میکنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول میتواند ثابت کن
پاسخ یکی از اعضا به مطلب بالا
در جمعبندی این حرفها سه نکته برای بنده مهم شد:
اول: اینکه یک مجموعهای احترام اجتماعی حجاب را مورد پژوهش قرار داده نه ارزش فقهی حجاب را یک گام بزرگ از دیگران جلوتر است.
دوم: احترام اجتماعی رکن حیات اجتماعی است و اساساً شکلگیری جامعه بدون آن میسر نیست.
سوم: احترام اجتماعی لایهی سطحی و لایهی عمیق دارد و البته هر دو ساحت در حیات اجتماعی جایگاه دارد.
پ.ن: به نظرم مثال رفتن به مجلس ترحیم هم عمیق نیست برای لایهی عمیق باید سراغ کنشهای عمیق و ماندگار رفت مثل ازدواج یا امانت. مثلاً سوال به گونهای طراحی شود که نشان دهد اگر مجبور باشند دختر ۱۰ سالهشان را دو هفته پیش یکی از بستگان بسپارند آیا حجاب بخشی از ترجیحاتشان خواهد بود؟
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش سوم.mp3
6.7M
#بشنوید
#سخن_کوتاه
📜 ده شرط عقلانیت مومن
بخش پایانی
✅ عقلانیت برترین راه عبودیت
❔ چه موقع مؤمن عاقل میشود؟!
🔺 دهمی؛ و چه چیزی است دهمی!
💠 همه را بهتر از خود دیدن
♦️ منطق نظری 👇🏻
🔴 گناهکار به دو دلیل:
1⃣ احتمال پنهان بودن خوبی
2⃣ احتمال عاقبتبهخیری او و عاقبت بهشرّی من!
✅ پیامدِ ده شرط:
سیادت و آقایی اجتماعی
🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 چارچوب زندگی صادق
❓پایههای زندگی چیست؟
✅ امامصادق(ع) پاسخ میدهد:
1⃣ تلاش خستگیناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت
2⃣ حیای الهی؛ عامل خودمهارگری
3⃣ آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی
4⃣ کسب آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی
❓ قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟
✅ فَقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛
- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق(ع) پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم
۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛
۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
۴- دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
📘 بحارالأنوار: جلد ۷۵، صفحه ۲۲۸
🌺 زندگیتان صادقی باد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر