eitaa logo
کانال گلچین تاپ ترینها
2هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
29.3هزار ویدیو
163 فایل
موضوع کانال: انگیزشی/داستان آموزنده/معلومات عمومی/تاریخی/ ایران شناسی/ روانشناسی/شعر/طنز/قوانین حقوقی/موسیقی/آشپزی/ خبرروز ای دی مدیر جهت انتقاد یا پیشنهاد @golchintap1
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی آدمها، چیزی دارند که بهش می گویند قلب. و این قلب، جز اینکه همه چیز را پیچیده کند، به هیچ دردی نمی خورد. 👤
📝 روی بیلبوردی توی یکی از اتوبان های تهران نوشته شده:«چقدر هوای خودمان را داریم؟» گمان نمی کنم منظورش از این سوال این باشد که مثلا از کرم دور چشم مان سر وقت استفاده می کنیم یا نه؟ یا قرص های مولتی ویتامین و زینک و ب_کمپلکس مان را سر ساعت می خوریم. وقتی می پرسند چقدر هوای خودمان را داریم یعنی چقدر عزت نفس داریم، چقدر خودمان را دوست داریم و چقدر به خودمان اهمیت می دهیم، حتی چقدر دیگران را تحمل می کنیم. این آخری را جدی تر از بقیه بگیریم. زندگی انقدر سخت شده که جایی برای تحمل رفاقت های بیخودی باقی نگذاشته، یکی آزارتان می دهد، حذفش کنید، به همین سادگی، می گویید ساده نیست می گویم اتفاقا به همین سادگی است. اصلا فکر کنید عید است، فکر کنید باید خانه تکانی کنید، این بار ذهن تکانی کنید، آدم های اضافه را دور کنید، خط بزنید، خوب ها را نگهدارید، یکی دو تا دوست خوب کافیست، آنی که زبانش شلاق دارد به چه کارتان می آید، رفتید پیاله ای چای خوردید و برگشتید خانه، دو ماه طول کشید آن انرژی منفی حاصل از معاشرتش را دفع کنید، این رفاقت نیست، مازوخیسم است اگر تکرارش کنید. همین چند وقت پیش، پسر یکی از دوستانم موقع مشق نوشتن از من پرسید:«این ریاضی به چه دردی می خورد، من اصلا دوستش ندارم خاله مریم.» گفتم:« به دردت می خورد، صبر کن قد و اندازه ی من که شدی می فهمی...خصوصا مبحث فاکتور گرفتن اش.» فاکتور بگیرید، اگر کسی بار اضافه است، اضافه بار پرداخت نکنید. داستان فردین بازی خیلی وقت است تمام شده. یادتان بماند شما رابین هود نیستید، من هم نیستم، نمی خواهم که باشم. هوای خودمان را بیشتر داشته باشیم. 👤 مریم سمیع زادگان
نه امام حسین اینستا داره نه خدا استوریهاتو میبینه ذاتتون رو درست کنید کافیه
آسان تر از آن نيست ولي ماه محرم دشوارترين كار جهان خوردن آب است.. @golchintap
فقط دو نفر همیشه تو رو درکت میکنن یکی کسی که مشکلات تو رو تجربه کرده و یکی هم که دیوانه وار دوستت داره...!
🔳 ماجرای "زعفر جنی" از زبان خودش 🌹... ﺧﻮﺩ ﺯﻋﻔﺮ ‏( ﺟﻨﯽ‏) ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺯﻣﯿﻦ ﮐﺮﺑﻼ ﺷﺪﯾﻢ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﭼﻬﺎﺭ ﻓﺮﺳﺦﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﻓﺮﺳﺦ ﺭﺍ ﻟﺸﮑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺻﻔﻮﻑ ﻣﻼﺋﮑﻪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﯾﻢ . ﻣﻠﮏ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺑﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻠﮏ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻃﺮﻑ ٬ ﻣﻠﮏ ﻧﺼﺮ ﺑﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻠﮏ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺒﺮﺋﯿﻞ ﺑﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻠﮏ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ٬ ﻭ ﺩﺭﯾﮏ ﻃﺮﻑ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﯿﮑﺎﺋﯿﻞ ﺑﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻠﮏ ﻭﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﻃﺮﻓﯽ 💕ﻣﻠﮏ ﺍﺳﺮﺍﻓﯿﻞ ٬ 💕ﻣﻠﮏ ﺭﯾﺎﺡ ٬ 💕ﻣﻠﮏ ﺑﺤﺎﺭ ٬ 💕ﻣﻠﮏ ﺟﺒﺎﻝ ٬ 💕ﻣﻠﮏ ﺩﻭﺯﺥ ٬ 💕ﻣﻠﮏعذﺍﺏ ٬ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﺎ ﻟﺸﮑﺮﯾﺎﻥ ﺧﻮﺩﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﺟﺎﺯﻩﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﯾﮑﺼﺪﻭ ﺑﯿﺴﺖ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺍﺯ ﺁﺩﻡ ﺗﺎ ﺧﺎﺗﻢ ﻫﻤﻪ ﺻﻒ ﮐﺸﯿﺪﻩ ٬ﻣﺎﺕ ﻭ ﻣﺘﺤﯿﺮ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ . ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﺁﻏﻮﺵ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) 🌹ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏ « ﻭﻟﺪﯼ ﺍﻟﻌﺠﻞ ﺍﻟﻌﺠﻞ ﺍﻧّﺎﻣﺸﺘﺎﻗﻮﻥ ‏» 🌹ﯾﻌﻨﯽ : ‏« پسرم ! ﻋﺠﻠﻪ ﮐﻦ ! ﻋﺠﻠﻪ ﮐﻦ ! ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﮐﻪﻣﺸﺘﺎﻕ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﯿﻢ . ‏» ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﯾﮑﻪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﺯﺧﻤﻬﺎ ﻭﺟﺮﺍﺣﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ٬ ﭘﯿﺸﺎﻧﯿﺶ ﺷﮑﺴﺘﻪ ٬ ﺳﺮﺵﻣﺠﺮﻭﺡ ٬ ﺳﯿﻨﻪ ﺍﺵ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻩ ﺍﯼ ﮔﺮﯾﺎﻥﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻧﻔﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﮐﺸﯿﺪ ﺧﻮﻥ ﺍﺯﺣﻠﻘﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﺭﻩ ﻣﯽ ﺟﻮﺷﯿﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﺻﻼ ﺍﻋﺘﻨﺎﯾﯽ ﺑﻪﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻼﺋﮑﻪ ﻧﻤﯽﻧﻤﻮﺩ.ﻣﺮﺍ ﻫﻢ ﮐﺴﯽ ﺭﺍﻩ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕﺑﺮﺳﻢ . ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﻧﻈﺎﺭﻩ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﺭﮐﺎﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﯿﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻡ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺩﯾﺪﻡ ﺁﻗﺎ ﺍﻣﺎﻡﺣﺴﯿﻦ ‏( ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ‏) ﺳﺮ ﻏﺮﺑﺖ ﺍﺯ ﺑﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﻠﻨﺪﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﯼ 🌹ﻓﺮﻣﻮﺩ: ‏« ﺍﯼ ﺯﻋﻔﺮ ! ﺑﯿﺎ ‏» ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻫﻤﻪ ﻣﻼﺋﮑﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻦ ﻧﮕﺎﻩﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﻣﻦ ﻫﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺧﺪﻣﺖ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪﻡ ﻭ 🌹ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ : ‏ « ﻣﻦﺑﺎ ﺳﯽ ﻭ ﺷﺶ ﻫﺰﺍﺭ ﺟﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻡ.‏» 🌹ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺍﯼ ﺯﻋﻔﺮ ! ﺯﺣﻤﺖ ﮐﺸﯿﺪﯼ !ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺧﺪﻣﺖ ﺗﻮﻗﺒﻮﻝ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ . ‏» 🌹ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ : ‏ « ﻗﺮﺑﺎﻧﺖ ﺷﻮﻡ ﭼﺮﺍ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﯽﻓﺮﻣﺎﯾﯽ ؟ ‏» 🌹ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺷﻤﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ ﻭﻟﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﺯ ﻣﺮﻭﺕ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ . ‏» 🌹ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ : ‏« ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﻫﻤﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻣﯽ ﺷﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﮔﺮ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﻮﯾﻢ ﺩﺭﺭﺍﻩ ﺭﺿﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻢ . ‏» ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺯﻏﻔﺮ ! ﺍﺻﻼ ﻣﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﻭ ﺁﺭﺯﻭﯼ ﻟﻘﺎﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻡ . ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﻧﺼﺮﺕ ﻭ ﯾﺎﺭﯼ ﻣﻦ ٬ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ﮔﺮﯾﻪ ﻭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﺷﮏ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ٬ ﻣﺮﻫﻢ ﺯﺧﻤﻬﺎﯼ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ . ‏» 📚ﺑﺤﺎﺭﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ﺝ 44 ﺹ 330 @golchintap
⚫️‍ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت اول) ⚫️‍ قبل از آنکه من به چهار هدف مهم نهضت عاشورا و علت عزاداري براي عاشورا مي پردازم و يک پيشينه اي از آن بگويم . مي دانيد قضيه ي کربلا از مسائلي است که قبل از وقوع براي آن اشک ريخته شده است حتي نقل است که آدم ابوالبشر ، زکرياي پيامبر ، اين کار را کرده اند و نام حسين يک نام مطهر بوده است . در نقلي دارد که پيامبر قنداقه ي امام حسين (ع) را گرفتند و اشک ريختند و امير المؤمنين در روايتي دارد که وقتي براي جنگ صفين رفته بودند و از سرزمين کربلا عبور مي کردند ، حضرت ايستادند و قدري از خاک کربلا را برداشته و بوئيدند و فرمودند: خوشا به حال تو اي خاک، يک انسانهايي از روي تو به بهشت مي روند که بي نظير هستند و آنجا اشک ريختند. پس به اين حادثه قبل از وقوع هم تعظيم و تکريم شده است . اما در خصوص عزاداري هايي که رسماً بعد از وقوع شهادت شروع مي شود، نقطه ي آغاز عزاداري ابا عبدالله از قتلگاه و با زينب کبري است . اول کسي که بنيان مرثيه ، عزاداري و گريه را گذاشت عقيله ي بني هاشم بود، که وقتي وارد گودي قتلگاه شد رو به مدينه معلي گفت: پدرم به قربان لب هاي قشنگ تو ، پدرم به قربان قلب داغديده ي تو و اين عزاداري به کوفه و شام مي آيد . امام سجاد(ع) فرمود : من فرزند آن کسي هستم که سر او را از تنش جدا کردند و من فرزند آن کسي هستم که او را با لب تشنه کشتند . ابتدا شام و بعد مدينه که آمد اين عزاداري شکل سنتي نداشت ، مراسمي نبود چون جلوي آن را مي گرفتند . 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 @golchintap
⚫️‍ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت دوم) ⚫️‍ امام سجاد (ع) و تقريباً اوايل زمان امام باقر (ع) ملاحظه مي کنيم که اين عزاداري قالب فردي داشت. يعني امام سجاد (ع) هر افطار که آب مي آورند نگاه مي کردند و مي فرمودند: پدرم را با لب تشنه کشتند ، غذا که مي آورند مي گفتند : پدرم را با شکم گرسنه کشتند و در هر مناسبتي چيزي مي گفتند . ولي زمان امام صادق (ع) که مي رسيم يک مقداري درگيري بني اميه و بني عباس اوج مي گيرد و بني اميه سقوط مي کند ، روز عاشورا مي بينيم امام رسماً عزا مي گيرد و گريه مي کند . شخصي مي گويد : من روز عاشورا نزد امام ديدم که رنگ امام تغيير کرده و اشک هاي ايشان بر گونه هايشان جاري است ، گفتم آقا چه شده است؟ گفتند : مگر نمي داني چه شده ، امروز عاشورا است ، امروز پسر پيامبر به قتل رسيده است . رسماً مداحان و شعرا را مي آوردند حتي داخل منا و عرفات ، داخل خانه ي امام ، ايشان پرده مي زنند زنها يک طرف و مردها يک طرف ، سيد حميري مي ايستاد ، کميل مي ايستاد و رسماً عزداري مي کردند . حتي ملاحظه شده است که ائمه تشويق هاي عجيبي در اين خصوص مي کرده اند ، بعدها هم مي گويند هرکسي که گريه کند گناه او آمرزيده مي شود . هر کس شعري بخواند غفراله لو ما تقدم من الذنب ، گناهان گذشته و آينده ي او آمرزيده مي شود . چون احساس کردند که يک دوراني شده است و مردم بايد رجوع کنند به قضيه کربلا .گاهي مردم مي پرسيدند اين ثوابهاي عجيب و غريب که براي گريه اباعبداله آمده است براي چيست؟ دليل آن همين است که ائمه احساس کردند که زهد گسترش پيدا کرده است اما ولايت ، امامت و قضيه عاشورا فراموش شده ، لذا قضيه را با اين روايت محکم کردند. حالا مي پرسند که قضيه ولايت چه ربطي به عاشورا دارد؟ ربط آن اين است که ما وقتي در قضيه ي عاشورا مي بينيم که امام به عنوان رهبر يک نهضت به شهادت رسيده اند و آن هم براي چه به شهادت رسيده اند ؟ براي اينکه اين نهضت حفظ شود ، حال اگر اين امام فراموش شود ، امام صادق (ع) هم فراموش مي شود ، امام باقر(ع) هم فراموش مي شود ، کلاً خط امامت فراموش مي شود .من بارها گفته ام من کنت مولا فهذا علي مولي که پيامبر در غدير فرمودند ، امروز آغاز من کنت مولي فهذا مهدي مولي است ، آن روز من کنت مولي فهذا حسين مولي يک بنيان گذاشت امير المؤمنين است. ادامه دارد... ۲ 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 @golchintap
⚫️‍ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت سوم) ⚫️‍ زمان امام رضا (ع) مي بينيم تا آن زمان قضيه ميداني پيدا مي کند و اول محرم خدمت ايشان مي آيند ، اول محرم کسي نزد ايشان مي آيد به نام ابن شبيب ، آقا به ايشان مي فرمايند : مي داني امروز چه روزي است ؟ گفت : آقا اول محرم است، فرمود : اول محرم روزي است که وقتي شروع مي شد کسي پدرم را ديگر خندان نمي ديد. امام مي فرمايد : پسر شبيب مي داني محرم چه ماهي است که جاهليت آن را محترم مي شمردند ؟ در اين ماه مبارزه نمي کردند ، اما عده اي به اسم اسلام حرمت حسين ما را شکستند و او را به قتل رساندند . بعد امام رضا(ع) يک قاعده اي را بنيان مي گذارند و مي فرمايند : هرمصيبتي داشتيد براي امام حسين (ع) گريه کنيد . پس ما روضه ي هر امامي داشته باشيم از امام حسين (ع) مي گوييم . بعد مي آييد جلوتر شما مي بينيد که مثلاً دعبل راه مي افتد و خدمت امام رضا (ع) مي آيد و جلسه رسمي تشکيل مي شود، امام رضا مي نشيند ، مأمون مي نشيند و مردم جمع مي شوند ، او بلند مي شود و شروع مي کند : فاطمه جان اگر روز عاشورا بودي و مي ديدي با حسين تو چه کردند، به خودت لطمه مي زدي ، حسين تو را لب تشنه کشتند . فرياد و گريه بلند مي شود و امام رضا (ع) اشک مي ريزد ، پيراهن تنش را در مي آورد و به دعبل مي دهد و او را تشويق مي کند . اين سير جلو مي آيد تا مي رسيم به دوران غيبت ، خوب تو اين دوران کتابهايي مانند ارشاد مفيد بزرگان و علما مانند سيد ابن طاووس ، لهوف را مي نويسند ، مقتل نويسي که خودش بحث مفصلي است . اگريک حکومت هايي پيدا مي شدند که سابقه ي شيعي داشتند مثل آل بويه ، مي بينيد روز عاشورا رسمي مي شود . رسماً روز عاشورا را به عنوان روز تعطيل اعلام مي کنند و دسته جات عزاداري در بغداد حتي که بيشتر سني بودند راه مي افتد . جلوتر که مي آييم دولت هاي شيعي فاطميون يا در نهايت زمينه هاي ديگري که پيدا مي شود ، در زمان صفويه و قاجاريه بالاخره اين عزاداري ها با فرهنگ مردم به هم آميخته مي شود . مثلاً فرهنگ يک منطقه اي اينطور سينه مي زند ، فرهنگ منطقه ي ديگر نخل بلند مي کند ، فرهنگ منطقه ي ديگر عزاداري اش سنگ مي زند . ولي اصل عزاداري قالب هاي متفاوت مي شود چون با فرهنگ هاي مختلف آميخته مي شود . اين سير عزاداري ها بود که عرض کردم. ادامه دارد... ۳ 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 @golchintap
⚫️‍ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت چهارم) ⚫️‍ حالا چرا عزاداري براي امام حسين (ع) به اين شکل تا به حال ادامه پيدا کرده است ؟ خوب غدير را پاس مي داشتند چرا عزاداري و گريه مي کردند ؟ البته ما نگفتيم غدير را پاس ندارند ، اما قضيه عاشورا و محرم قضيه ي يک امام آن هم با فجيع ترين وضع به شهادت مي رسد و با عزيزترين کسان او چه ميکنند . آنوقت تمام ائمه يک نقطه اي را نشانه رفته اند و همگي گفته اند ياد کربلا، همه گفته اند ياد امام حسين (ع) . حتي امام هادي (ع) که مريض مي شوند مي گويند : در کربلا براي من دعا کنيد ، همه گفته اند خاک کربلا شفا است ، زيرقُبه دعا مستجابت ميشود . يک اجماعي در اين قضيه بوده که حالا علت آن را عرض مي کنم که چرا ما عزاداري مي کنيم و چرا عاشورا را تجليل مي کنيم . من به اين اهداف چهار گانه مي پردازم . يکي از اين اهداف فقط مکتب و ارزشها است . پيامبر سال 11 هجري از دنيا رفتند . سال 61 شهادت ابا عبداله واقع شد ، چه اتفاقي افتاده است که بعد از نيم قرن يک چنين جسارت و جنايتي اتفاق افتاده است ؟ به قول مقام معظم رهبري : در کوفه اي که امير المؤمنين 20 سال قبل از قضيه ي عاشورا در آنجا حکومت داشتند ، اکنون پسر اين شخصيت و نوه ي پيامبر بالاي نيزه است و مردم تماشا مي کنند . اين را بايد در پيام هاي امام حسين (ع) ديد ، نامه اي که امام حسين (ع) به مردم بصره نوشتند ، سنت پيامبر مُرده و در دين بدعت گذاشته شده است . پس ابا عبدالهم قيام کرد که سنت احياء شود و جلوي بدعت هم گرفته شود . قيام کرد براي اينکه مکتب پيامبر احياء شود ، همان که خود ايشان فرمود : اصلاح امر به معروف و نهي از منکر . خوب اين پيام تعطيل نشده است. ادامه دارد... ۴ 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 @golchintap
⚫️‍ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت پنجم) ⚫️‍ ما عاشورا را تجليل مي کنيم براي اينکه حسينيان هستند ، يزديان هستند و خط ايشان هم هست . همان حرکتي که امام حسين (ع) را نشانه رفت ، امروز امام زمان (ع) را نشانه گرفته است و تعبير معروفي هم هست که کل يوم عاشورا و کل عرض کربلا . پس دليل آن حفظ مکتب است . مي خواهيم اين مکتبي که اباعبدالله با خون خود احيا کرد ماندگار شود. نکته دوم اينکه آشنايي نسل ها است . ما مي گوييم هويت شيعه ، چون ما مسلمان ها مديون امام حسين (ع) هستيم نه تنها شيعيان ، چون امام حسين (ع) جلوي يزيدي ايستاد که بنيان اسلام را مي خواست بکند . پس دليل روشن اين است که نسل هاي ما خود را با درس ها و پيام ها و اهداف اباعبدالله آشنا کنند . يک جمله اي دارد يک کسي در مورد عاشورا مي فرمايد : تمام رذالت ها و پستي ها در مقابل تمام فضائل در کربلا علم شد . مي گويد : دو تا اردوگاه ، اردوگاه فضائل و اردوگاه رذائل ، در اردوگاه حسين اخلاص ، يقين ، ايثار، عزت ، کرامت ، قرآن ، نماز و در آن اردوگاه ، پستي ، بي رحمي ، جنايت ، ناديده گرفتن حقوق کودکان وجود داشت. خوب اين خيلي مهم است . مقام معظم رهبري فرمودند: درس هاي کربلا را امروز کاربردي کنيد ، امروز در جامعه بياوريد . يکي از درس هاي کربلا فرصت يابي است ، حُر فرصت ياب بود ، يکي نيز فرصت سوز است ، عبيدالله حر جوفي فرصت سوز بود و قافيه را باخت . يکي از درس هاي عاشورا اصلاح است ، ابا عبدالله فرمود : من براي اصلاحات قيام کردم . پس من هم خودم را اصلاح کنم در پرتو نهضت عاشورا خودم را با آن اهداف منطبق کنم . به عبارت ديگر ما در قالب عاشورا با سخنراني ها ، با اشعار ، با دسته جات و با حضور خود يک نوع پيوند با حادثه ي عاشورا ايجاد مي کنيم . خود خدا مي فرمايد : من يعظم شعائر اله فانها من تقوالقلوب . چطور شما مي بينيد خدا در قرآن مي فرمايد ان الصفا و المروة من شعائر اله ، صفا و مروه از شعائر الهي هستند بايد تجليل شوند ، مگر صفا و مروه چه بوده است ؟ اسماعيل تشنه شده ، هاجر به دنبال آب دويده ، حالا همه بايد اين حرکت را انجام بدهند ، قرباني که در منا انجام مي شده قرآن مي فرمايد : از شعائر الهي است ،اين را هم بايد هرکه مي رود آنجا انجام دهد . امام حسين (ع) قرباني شده است ، هفتاد و چند نفر را به منا آورده و سعي بين خيمه گاه و قتله گاه کرده است . اين خيلي مهم است و لذا يکي ديگر از اهداف مهم اين قضيه همان تعظيم به شعائر است و در واقع بايد اين شعائر حفظ شود . به همين دليل ائمه ما مرتب تأکيد مي کردند که زيارت برويد ، روضه برگزار کنيد ، اشعار بگوييد و عزاداري کنيد . حتي تأکيد کردند که عزاداري ها سنتي باشد ، قالب هاي سنتي . ادامه دارد... ۵ 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 @golchintap