⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️
❓احکام وسواس
🔻 #وظیفه_کسی_که_در_آیه
#یا_ذکری_شک_کرده😇
↩️ مسأله 924ـ هرگاه در آيه و يا ذکرى از نماز شک کند بايد آن را تکرار کند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نکند و اگر اعتنا کند نمازش اشکال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند.
📚 منبع: توضیح المسائل، آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️
❓احکام وسواس
🔻 #وجوب_شرکت_در_جماعت_براى #شخص_وسواس🧐
↩️ مسأله 1231ـ کسى که در نماز وسواس دارد و وسواس او اسباب اشکال نماز مى شود، چنانچه بداند در صورتى که نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت مى شود بايد نماز را به جماعت بخواند.
📚 منبع: توضیح المسائل، آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️
❓احکام وسواس
🔻 #وظیفه_شخص_وسواسى 🙃
↩️ مسأله 1068ـ اشخاص وسواسى بايد به يقين و شکّ خود عمل نکنند بلکه مطابق اشخاص معمولى عمل کنند خواه يقين براى آنها حاصل شود يا نه، و الاّ در بسيارى از موارد نمازشان باطل خواهد بود
📚 منبع: توضیح المسائل، آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
202030_1896755965.mp3
5.06M
🔻 خداوند دشـــمن و مبغــــوض میدارد
کسی که جاهایی که خداوند رخصت داده وآسان گرفته بر بنده اش
،را قبول نکند🔥🔥
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جاهلیت مدرن!
نهایت مدگرایی!
دوری انسان از انسانیت!
🏙 اذان صبح 🏙
به افق تهران (استان تهران)
پنجشنبه 1400/08/06———————————————
اوقات شرعی امروز
🏙 اذان صبح04/58
🌅 طلوع آفتاب06/23
☀️ اذان ظهر 11/48
🌄 غروب افتاب 17/13
🌃 اذان مغرب 17/33
🌘 نیمه شب 23/06
———————————————
⚙️ تنظیمات 💡راهنما
⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️📩⛔️
❓احکام وسواس
🔻 #احتیاط_زیادی_که_باعث
#وسواس_شود 😓
↩️ مسأله 140ـ احتياط زياد از حد در مسأله طهارت و نجاست از نظر شرع کار پسنديده اى نيست، بلکه اگر سبب وسواس گردد اشکال دارد.
📚 منبع: توضیح المسائل، آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
😈 #فلسفه_خلقت_شیطان 😈
سؤال: چرا خداوند تعالی، شیطان را آفرید؟🤔
✍ پاسخ:
⏪ شیطان موجودی از نوع جن، مکلف و مختار است و بنابر آیه « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند»(ذاریات/56)
⬅️ خداوند او را مانند سایر اجنه و انسانها، برای «عبادت» آفرید.
⬅️حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه، مدت عبادت شیطان را شش هزار سال معرفی میکند1،
اما با این همه عبادت هنگامی که در معرض آزمایش الهی قرار میگیرد، سربلند و پیروز بیرون نمیآید؛ زیرا تکبر درونی اش، او را از فرمان الهی و سجده بر آدم ابوالبشر باز می دارد؛ ازاینرو از درگاه الهی رانده میشود و همین عاملی برای شرارت و دشمنی وی با انسان می گردد.2
⏪ پس خداوند، موجودی برای شرارت نیافریده است، بلکه خود ابلیس با عصیان پروردگار از مقام ملائکه رانده شد و در زمرۀ اشرار قرار گرفت و از این جهت نیز شیطان نامیده شد.3
↩️ از طرفی بنابر آیۀ « إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِينَ؛
هرگز تو را بر بندگان من تسلط و غلبه نخواهد بود مگر گمراهانى كه از تو پيروى مىكنند.»(حجر/42) شیطان هیچ سلطهای بر بنی آدم ندارد مگر انسان هایی که با میل و اختیار خود از وسوسه های شیطان پیروی کنند.
↩️ بنابراین شیطان فقط نسبت به انسان های گمراهی که در دام او اسیر می شوند و از راه مستقیم منحرف می گردند، شرّ محسوب می شود و افرادی که با کمک نیروی عاقله، هدایت پیامبران و القای فرشتگان مقابل او ایستادگی کرده و به مخالفت با او می پردازند نه تنها وجود شیطان برایشان شرّ نیست، بلکه خیر و مایۀ رشد و تعالیشان است4؛
زیرا تکامل و تعالی انسان با انتخاب و اختیار خود او است، اختیار زمانی معنا پیدا میکند که انسان بر سر دو راهی خیر و شر قرار گیرد. چنانچه مولوی گفته:
⏹ در جهان دو بانگ می آید به ضدّ تا کدامین را تو باشی مستعدّ
آن یکی بانگش شور اتقیاء وان دگر بانگش فریب اشقیاء
🔴 ازاینرو باید موجودات گمراه کنندهای همچون ابلیس و جنود او وجود داشته باشند تا مقدمات تکامل اختیاریِ انسان فراهم گردد.5
🔻 #نتیجه
1⃣ شیطان موجودی مکلّف و مختار است که با اختیار خود به نافرمانی خداوند پرداخت و از رحمت خدا دور شد وگرنه این گونه نیست که خداوند موجود شروری را برای شیطنت آفریده باشد با این هدف که انسان ها را به گمراهی کشد. بلکه خداوند همه جن و انس را برای عبادت آفرید و شیطان(ابلیس) نیز که از طایفه جن بود سالها به عبادت خدا پرداخت اما به دلیل تکبر، از تکامل وجودی و تقرب الهی باز ماند.
2⃣ شیطان از آن جهت که موجود است منتسب به خدا و خیر است و همچنین از آن جهت که وسیلۀ آزمایش انسانها و تشخیص انسانهای خوب از بد و تکامل وجودی آنها می گردد نیز خیر است، اما برای برخی از انسانها که از وی پیروی میکنند و به گمراهی و انحطاط کشیده میشوند شر محسوب میگردد.
پی نوشت⏬
«وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ»(شريف الرضي، محمد بن حسين( 1414 ق) نهج البلاغة (للصبحي صالح). قم: مركز البحوث الاسلاميه، ص 287.)
جوادی آملی، عبدالله( 1389) تسنیم . ج10، محقق: سعید بندعلی، چاپ سوم، قم: اسراء، 294.
همان، تسنیم، ج20، ص454.
جوادی آملی، عبدالله(1396) رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه. ج20، محقق حمید پارسانیا، قم: اسراء، ص 297 و 298.
همان(1389) تسنیم. ج5، محقق احمد قدسی، چاپ پنجم، ص 672 ؛ همان ج16، ص265.