eitaa logo
گل یاس
298 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
232 فایل
ارتباط با مدیر کانال @Sarbaz_velayat110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۵:🌺 مرگ اگر مرد است، گو نزد من آی: یکی از ویژگی­ های افراد نادان، ادعاهای بزرگ و بدون حقیقت است. افراد کم​ خرد معمولاً برای بزرگ نشان دادن خود به دیگران، ادعاهای عجیبی می­ کنند، و هنگامی که از آنان خواسته می­ شود ادعای خود را اثبات کنند، از پاسخ طفره می­ روند و مشت خالیشان باز می­ شود. یهودیان از گذشته تا کنون، جزء این افراد به شمار می­ روند و انسان­ هایی پرمدّعا و بی­ خیر و برکت هستند. یکی از خیالات خام یهودیان این بود که فقط کسی وارد بهشت می­ شود که دین آنان را داشته باشد، و بهشت، سرزمین یهودیان است! قرآن برای رو کردن دستشان، پیشنهادی عبرت­ آموز به آنان می­ دهد و به آنان می­ گوید که اگر بهشت مخصوص شماست، از خدا بخواهید مرگ شما را برساند؛ زیرا مرگ، شما را از غم­ ها و رنج­ های دنیا نجات می­ دهد و بهشت ابدی را که غم و اندوهی در آن نیست، به شما هدیه می­ کند. امّا آن مردم خلاف­کار که از کارهای خود به خوبی خبر داشتند، هیچ­ گاه چنین آرزویی نمی­ کردند؛ زیرا می­ دانستند که با وضعی که دارند، مرگ برایشان دروازه​ ی ورود به جهنّم است. آنان چنان به زندگی دنیا وابسته بودند که دوست داشتند عمرشان هزار سال باشد؛ غافل از این­که اگر هزار سال هم عمر کنند، باز هم باید در دادگاه عدل الهی حاضر شوند و کیفر اعمالشان را ببینند. امّا به­راستی چرا بیشتر مردم از مرگ می­ ترسند؟ چرا وقتی سخنی در باره​ ی مرگ می­ شنوند، چهره​ هایشان درهم   می­ رود و به هم می­ گویند: «دور از جان!» ؟ آیا مرگ چیز بدی​ است؟ مگر خدا ما را دوست ندارد که ما را می­ میراند؟ پاسخ این سؤال این است که دو گروه از مرگ می­ ترسند: گروه یکم، کسانی­ که مرگ را پایان زندگی می­ دانند و عقیده­ ای به جهان پس از مرگ ندارند. اینان وقتی سخن از بهشت و دوزخ به میان می­ آید، به مسخره می­ گویند: چه کسی دیده که ما باور کنیم؟ طبیعی­ است که این افراد از مرگ متنفّر باشند و در بهترین لحظات زندگی­شان نیز اگر به یاد آن بیفتند، کامشان تلخ شود. گروه دوم، کسانی هستند که به جهان پس از مرگ اعتقاد دارند؛ امِّا در زندگی مرتکب گناهان زیادی شده­ اند و به همین سبب از مرگ می­ ترسند؛ چون می­ دانند که مرگ، آغاز مجازات آن­هاست. اینجاست که می­ فهمیم پیامبران خدا چه خدمت بزرگی به ما کرده­ اند. آنان نقاب وحشتناک مرگ را در ذهن­ های ما کنار زدند و به ما آموختند که مرگ، دریچه­ ای به زندگی بهتر است؛ مانند به دنیا آمدن انسان که خروج از جایی تنگ و تاریک، و ورود به دنیایی وسیع و نورانی­ است. همچنین آنان به ما یاد دادند که چگونه خوب زندگی کنیم تا خوب هم بمیریم. مرگ برای دوستان خدا، به هر شکلی که باشد، شیرین و لذّت­ بخش است. مرگ، پایان رنج­ها و دردها و رسیدن به مهربان­ ترین مهربانان است؛ او که از مادر به ما مهربان­تر است و همه چیز را فراهم کرده تا ما به خوشبختی برسیم. برای همین است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در باره­ ی خود فرمود: «به خدا سوگند، پسـر ابوطالب، مرگ را بیشتر از علاقه​ی کودک به شیر مادرش دوست دارد.» [1] در روز عاشورا، هر چه امام حسین علیه السلام به زمان کشته شدن نزدیک­تر می­شد، خوشحال­ تر می­ نمود. در آن احوال، امام به یاران خود فرمود: «مرگ فقط پلی​ست که شما را از ناراحتی­ ها و رنج­ها به باغ­های وسیع بهشت و نعمت­های جاودان منتقل می­ کند. کدام­یک از شما، به سبب جا به​جا شدن از زندان به قصر ناراحت می­ شوید؟!»[2] دوستان خدا، با زندگی خویش این شعر را برای مرگ سرودند: «مرگ اگر مرد است، گو نزد من آی تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من ز او عمری ستانم جاودان او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ».  [1] . نهج­ البلاغه، خطبة 5 [2] . معانی الاخبار، ص 288
♨️وَ لاَ تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ، فَإِنَّکُمْ بِعَيْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَعْصِيَةَ، وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ 🌎 «لقمه هاى حرام را هر چند اندک باشد وارد شکم خود نسازيد; چرا که شما در معرض نگاه کسى هستيد که گناه را بر شما حرام کرده و راه هاى اطاعت را براى شما آسان ساخته است» ✍بى شک، به هنگام سلطه ظالمان و بروز فتنه ها اموال حرام در دست مردم زياد مى شود و استفاده از آن آثار بسيار شومى در وجود انسان دارد; قلب را تاريک و انسان را از خدا دور مى سازد ودر مسير شيطان قرار مى دهد. امام عليه السلام در اين زمينه هشدار مى دهد و در ضمن مى فرمايد: هيچ گاه راه طاعت و کسب حلال به روى شما بسته نمى شود; زيرا در هر شرايطى خداوند طرقى براى نجات از معاصى و روى آوردن به طاعت الهى به روى مردم گشوده است. 📘
#🌸🌸فریز_کردن_میوه_سبزیجات👇 👈میوه ها تا یک سال در فریزر خوب می مانند و سبزیجات تا 18 ماه میوه ها زمانی که یخشان هنوز کاملاً باز نشده، مزه بهتری دارند زیرا له نشده اند. میتوانید آنها رابپزیدو سس کنید یابه اسموتی بیفزایید🍒 سبزیجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فریزر بپزید و منتظر باز شدن یخ آنها نمانید🥦 بعضی از سبزیجات بعد از فریز کردن اصلاً خراب نمی شوند مانند ذرت و نخود ‌ ❅┅┅┅❅🏡 ❅┅┅┅❅ ❅┅┅┅❅🏡❅┅┅┅❅
🏡گلخانه من 🌳 🟢 ☘️پتوس هم مثل بقیه گلها اگه دما براش ناگهان تغییر کنه واکنش نشون میده و نوک برگاش میسوزه یا برگ‌زرد می‌کنه ❌اصلا در فصل سرد هرس نکنید ، قلمه نزنید و تعویض خاک و گلدون انجام ندید ✅دما براش نرمال و ثابت بمونه یعنی همون دمایی که خودتون توش حس خوبی دارید براش مهیا کنید و فقط هفته ای یکبار سیرابش کنید ، آب هم به برگاش اسپری نکنید و کود هم تا بهار ندید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌸🍃 🌸🍃
موادلازم📝 دانه انار. یک پیمانه ژله آلوئه ورا. ١ بسته بستنى وانیلى. ١/۵ لیوان ژله انار. ١بسته آب جوش. ٢ لیوان آب سرد. ١/٢لیوان ✍️طرز تهیه: ژله آلوئه ورا را با یک لیوان آب جوش خوب حل کنید تا دانه هاى ژله کاملا حل شود و کنار بگذارید تا خنک شود. یک لیوان از بستنى را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا کاملا روان شود . سپس ژله و بستنى را مخلوط کنید و خوب هم بزنید دانه هاى انار را کف قالب بریزید و مخلوط ژله بستنى را روى آنها ریخته تا ٣/۴ از قالبها پرشود . قالب را در بخچال بگذارید تا بسته شود . ژله انار را با نیم لیوان آب جوش مخلوط کنید و خنک کنید نیمى از محلول ژله را کنار گذاشته و به نیم دیگر آن بستنى اضافه کنید و خوب مخلوط کنید مخلوط ژله و بستنى انار را روى قالبها بریزید و پر کنید و قالب را در بخچال قرار داده تا کاملا بسته شود سپس دسر را از قالب خارج کرده و ژله انارى که کنار گذاشته بودید را با نیم لیوان آب سرد مخلوط کنید و در قسمتهاى گود دسر ژله قرمز را بریزید و در یخچال بگذارید تا کاملا بسته شود میتوانید مقدارى از ژله را کف ظرف بریزید تا دسرها خودشان را بهتر نشان دهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اولین برف سال در حرم مطهر امام رضا علیه السلام
35.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 یک خانم با سه دقیقه، پرونده اغتشاشگرها و حامیانشان را به تصویر کشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهتزاز پرچم عزای حضرت زهرا (س) در حرم امیرالمومنین(ع) السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله.
همکاران محترم خواهشمند است پاسخ های خود را برای مسابقه 👆جهاد تبیین 👆بصورت یک عدد ۲۵ رقمی بدون وارد کردن هیچ کلمه ، نشانه و .... به سرشماره 300069252627 ارسال فرمایید
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
خاصیت_دعا_و_نفرین_پدر_و_مادر_بر_زندگی_فرزند.mp3
3.11M
فایل | 💠حجت الاسلام عالی 🤲خاصیت دعا و نفرین پدر و مادر در زندگی فرزند
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
حاضرین کلاس اول آذر 1401.xlsx
12.4K
هدیه به افرادی تعلق خواهد گرفت که بیشتر از 30 دقیقه در برنامه حاضر بوده اند.
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
حاضرین جلسه 13 آذر 1401.xlsx
14.2K
برندگان قرعه کشی متعاقبا اعلام خواهد شد
| آسیب‌های خودکم‌بینی در روایات 🔸دست کم گرفتن و خود کم بینی یکی از آفت‌های شخصیتی که به مرور می‌تونه برای افراد مشکل‌ساز باشه، موضوعی که حتی در روایات دینی‌مون هم پسندیده نیست.
💢همسرم اهل ابراز محبت زبانی نیست... 💠بعضی از مردها ذاتا اهل ابراز محبت کلامی نیستن، ولی با کارهای دیگه محبتشون رو نشون میدن؛ مثلا با زیاد کار کردن تا بتونن شرایط خوبی رو برای خانوادشون فراهم کنن. 💠اون‌ها این‌طوری محبت میکنن ولی خانم‌ها طور دیگه‌ای دوست دارن. ابراز محبت زبانی برای بیشتر خانم‌ها خیلی خیلی مهمه. 💠سعی کنین کم کم ابراز محبت زبانی رو توی خانواده‌تون باب کنین و به همسرتون یاد بدین که برای اینکه دلتون رو بدست بیاره در کنار زیاد کار کردن، کارهای رمانتیک و ابراز محبت و.... رو یادش نره. 💠مثلا بهش بگین: " وقتی بهم زبونی ابراز محبت می‌کنی انقدر احساس خوشبختی می‌کنم حس می‌کنم خوشبخت‌ترین زن روی زمینم..." یعنی با یه جمله‌هایی نیازتون رو مطرح کنین که همسرتون حس کنه اگه اون کار رو انجام بده خیلی خیلی شوهر خوبی بوده یا خیلی توانمند بوده!!!!
گل یاس
مسابقه
فرصت ارسال پاسخ: 15 دی ماه 1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید/کربلای_چهار جزیره ام الرصاص هنوز و بعد از سال ها از دفاع مقدس هنوز نیزه و شمشیر شکسته های قتلگاه غواصان با ما سخن می گویند و حدیث عشق می سرایند... ▫️مگر می توانیم فراموش کنیم؟ : حاج علیرضا دلبریان وَعَجِّلْ‌فَرَجَهُمْ
صفحه ۱۶ مصحف شریف سوره مبارکه بقره
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۶:🌺 سلیمان و ساحران بابل: حضرت سلیمان علیه السلام ، یکی از پیامبران بزرگ خداست که سال­ها در سرزمین شام، بر بنی­ اسرائیل فرمان­روایی کرد. پادشاهی سلیمان ، پر از ماجراهای عجیب و خارق­ العاده است. هنگامی ­که پیامبر اسلام آیات قرآن را برای مردم می­ خواند و در لابه لای آن­ها از حضرت سلیمان یاد می­ کرد، یهودیان کافر به مسخره می­ گفتند: «نگاه کنید! محمّد، سلیمان را از پیامبران خدا می­ شمرد؛ در حالی که او ساحری بیش نبود!» ماجرا از این قرار بود که حضرت سلیمان در زمان فرمان​روایی­ اش دستور داد تمام نوشته­ هایی را که در باره​ ی جادوگری وجود داشت، گردآوری کنند و برای جلوگیری از انحراف و سوء استفاده​ ی مردم، آن­ها را در جای مخصوصی نگه دارند. پس از وفات آن حضرت، گروهی شیطان​ صفت به آن نوشته­ ها دست یافتند و به مردم گفتند که سلیمان به کمک این جادوها بر شما حکومت می­ کرده و او یک جادوگر بزرگ بوده و مردم از او جادو می­ آموختند. به همین سبب، یهودیان به سلیمان تهمت زدند که او به علّت گناه جادوگری، کافر شده است. خداوند در برابر این اتهام دروغ یهودیان، از پیامبر خود دفاع کرد و فرمود: مردم در زمان سلیمان، سحر و جادو را از شیاطین یعنی جن­های خبیث می­ آموختند؛ نه از سلیمان، و او هرگز به کارهای کفرآمیزی مانند جادوگری دست نزد. همچنین مردم از دو نفر دیگر نیز سحر می­ آموختند؛ هاروت و ماروت که دو فرشته بودند که به صورت انسان درآمده بودند و وظیفه داشتند در شهر بابل ـ که در حدود نجف و کربلای فعلی قرار داشت ـ به مردم سحر بیاموزند؛ البتّه نه برای سوء استفاده؛ بلکه برای این­که مردم بتوانند جادوی دیگران و اثر آن را از خود دفع کنند. به­ همین سبب، به هر کس که سحری آموختند، می­گفتند: شما بدین وسیله امتحان می­ شوید؛ پس مبادا با سوء استفاده از این سحرها، کافر شوید. بسیاری از مردم امّا توصیه​ ی آنان را نشنیده گرفتند و با سحرهایی که یاد گرفته بودند، دیگران را آزار می­ دادند. در قرآن بارها به سحر و جادو اشاره شده است. البتّه جادو چند نوع است: یکم، استفاده از ترکیب­ های شیمیایی و خواص مواد است که افراد دیگر از آن بی­ خبرند. این کار در زمان ما نیز زیاد دیده می­ شود. دوّم، چشم­ بندی و شعبده­ بازی­ است که چیزی جز فریب طرف مقابل نیست. سوّم، تأثیر گذاشتن در قوّه​ ی خیال و روان افراد است؛ به گونه­ ای که آن­ها خیال کنند مطلبی حقیقت دارد؛ در حالی که در جهان خارج چنین چیزی وجود ندارد. قرآن در باره​ ی ساحران فرعون می­ گوید که آنان کاری کردند که مردم خیال کنند چوب­ ها و طناب­هایشان حرکت می­ کند. [1]چهارم، کارهایی​ است که واقعاً در جهان خارج تأثیر دارد. مثلاً همین آیه می­ گوید که مردم چیزهایی یاد می­ گرفتند که با آن­ها میان زن­ وشوهرها جدایی می­ انداختند. به هر حال، یاد گرفتن سحر و جادو ـ به هر نوعی که باشد ـ و انجام دادن آن، حرام است، و جادوگر دشمن خداست. حضرت علی علیه السلام در این باره فرموده است: «کسی که کم یا زیاد سحر بیاموزد، کافر شده و رابطه­ ی او با خدا به کلّی قطع شده است.» [2] [1] . طه: 66 [2] . اقتباس از تفاسیر نمونه ، نور ، جلالین و الجوهرالثمین ذیل آیه مورد بحث
4_5958585649329080641.mp3
8.99M
🌿 🎶 سلام مادر 🎙حاج مهدی رسولی بسیار دلنشین 👌
❤️🍃❤️ 💪 مرد باید از زن خود حمایت كند زن نیاز به آسایش دارد. زن در خانه ۳ شیفت كار می‌كند و مرخصى و اضافه كاری و حقوق هم ندارد. شب‌ها مرد از بچه مراقبت كند تا زن بخوابد 📌 به زن كمك كند 📌ظرف بشوید ✔️و در دیگر امور به خانمش یاری برساند. امیرالمؤمنین علیه السلام هم همینطور رفتار می‌كرد. 
🌹تقویم شیعه🌹 ☀️ شمسی: چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱ میلادی:Wednesday 07 december2022 قمری: الأربعاء ١٢ جمادي الأولى ١٤٤٤ 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت امام موسی بن جعفر كاظم عليه السّلام 🔸حضرت امام علی بن موسی الرضا عليهما السّلام 🔸حضرت جواد الائمه؛ محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸حضرت امام هادي، علي بن محمد النقي عليهما السّلام 💠 اذکار روز: 👈صد مرتبه یا حى یا قیوم 👈۵۴۱مرتبه یا متعال بگوید تا عزت دائمی یابد. 🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن ، خداوندا در آخر الزمان دین ما را حفظ کن ✅ وقایع روز: 🇮🇷روز دانشجو 🌍روز جهانی هواپیمایی 🗓روز شمار تاریخ: ⬛️⏳۰۱ روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ه ق) به روایتی 💐⏳۰۳ روز تا ولادت حضرت امام سجاد علیه السلام (۳۸ ه ق) ⏳💐۱۸ روز تا میلاد حضرت مسیح علیه السلام 🥀 ⬛️⏳۲۰ روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ه ق) ⬛️⏳۳۰ روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 💐⏳۳۷ روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (سال هشتم قبل از هجرت) . 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است.
صفحه ۱۷ مصحف شریف سوره مبارکه بقره 🕊👇
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۷:🌺 نَسخ: دانش­ آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آن­ها می­ گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشت­هایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می­ گوید: از امسال، کسی با مداد نمی­ نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می­ کند، و در هر پایه، دانش­ آموزان باید کارهایی کنند که سال​های گذشته از آن منع می­ شدند­. نظر شما در باره­ ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش­ آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان­ دهنده­ ی ضعف مدرسه است؟ بی­ شک جواب شما منفی­ است. بلکه اگر قوانین از پایه­ ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش­ آموزان با مشکل روبه​ رو می­ شود. جهان، یک مدرسه­ ی بزرگ است، و همه­ ی انسان­ ها، دانش­ آموزان آن هستند، و دوره­ های تاریخی، مانند پایه­ های تحصیلی­ است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده­ اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه­ ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم­ کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آن​ها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آن​ها آمده است. به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می­ گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی­ اسرائیل، بسیاری از خوراکی­ هایی را که بر آن­ها حلال بوده، حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی ­که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آن​ها شد. جالب توجّه این​که با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقی­مانده­ ی آن قوانین سخت نسخ شد. حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده­ اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت­ المقدس نماز می­ خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه­ ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله­ ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می­ کند، از آن که به جاهلیت گذشته­ اش بر می­ گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می­ کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه­ ای از قرآن نسخ می­ شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه­ ی قرآن آمده بود، با آیه­ ای دیگر نسخ می­ شد. همه­ ی این​ها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی­ شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5] [1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249 [2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل [3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران [4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف [5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد.