🌷 نکته تقصیری صفحه ۳۶۵🌷
فروتن در پیشگاه خدا، متواضع در برابر مردم:
این آیات، به برخی از ویژگی های «عبادالرحمن» (بندگان خاص خدا) اشاره می کند؛ صفات ممتازی که آنان را نزد خدا و خلق خدا محبوب می کند و در سعادت دنیا و آخرتشان تأثیر ویژه ای دارد. برخی از آن صفات چنین است:
1ـ تواضع: نخستین ویژگی بندگان خاص خدا، تواضع و فروتنی است. آنان که خود را در پیشگاه عظمت خدا هیچ می دانند و والاترین افتخارشان بندگی اوست، هرگز در برابر بندگان خدا تکبّر نمی ورزند و در میان مردم با تواضع و فروتنی زندگی می کنند، و همین خصلت نیکو، به آنان عزّت و احترام ویژه ای می بخشد. در حدیثی از پیامبر اسلام می خوانیم: «هر کس برای [خشنودی] خدا تواضع کند، خدا او را بلند می کند، و هر کس تکبّر ورزد، خدا او را خوار می کند.»
2ـ بردباری: دوستان خدا، افراد بردبار و صبوری هستند که با توهین افراد نادان و کم خرد از کوره در نمی روند. آنان در برابر سخنان توهین آمیزِ جاهلان سکوت می کنند و وقت گرانبهای خود را به مشاجره و بحث با آنان تلف نمی کنند. در حدیثی می خوانیم که روزی پس از سخنان پرمحتوایی از امیر مؤمنان علی، یکی از خوارج گفت: «مرگ بر او؛ چقدر می فهمد!» در این هنگام، مردم از شدّت خشم به او حمله کردند تا او را به قتل رسانند؛ ولی حضـرت علی فرمود: «آرام باشید؛ پاسخ یک دشنام، فقط یک دشنام است، یا گـذشت از خطا.»
3ـ عـبادت و زاری در پـیشگاه خدا: ویژگی دیگر عبادالرحمن، عبادت های شبانه ی آن هاست. آنان شب¬ها را تا به صبح به خواب و غفلت نمی گذرانند و بخشی از شب را به نماز و راز و نیاز با خدا سپری می کنند و از خدا می خواهند که سرانجام شوم کافران ـ یعنی آتش دوزخ ـ را از ایشان دور کند.
4ـ میانه روی در هزینه ها: دوستان خدا نیز مانند همه ی مردم، هزینه هایی در زندگی دارند؛ هزینه های خانواده، مهمانی ها، صدقات، مسافرت و ... ؛ ولی آنان نه اهل اسراف و ریخت و پاش هستند و نه افراد بخیل و تنگنظر؛ بلکه انسان هایی بافکر هستند که هر هزینه ای را با دقّت و میانه روی انجام می دهند. در روایتی می خوانیم که امام صادق پس از تلاوت این آیه، مشتی سنگ ریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود: «این سخت گیری و بخل است.» سپس مشت دیگری برداشت و چنان دست خود را گشود که همه ی آن به روی زمین ریخت و فرمود: «این اسراف و زیاده روی است.» بار سوم، مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود؛ به گونه ای که قدری فرو ریخت و قدری در دستش ماند و فرمود: «این حدّ وسط و میانه روی است.»
#ساعات_عمر_به_سرعت_مى_گذرد!
🔹امیرالمومنین علیهالسلام:
💥وَ کُلُّ مَعْدُود مُنْقَض، وَ کُلُّ مُتَوَقَّع آت، وَ کُلُّ آت قَرِيبٌ دَان
⏱هر چيز به شمارش آيد (مانند ساعات عمر) سرانجام پايان مى گيرد، و هر چيز انتظارش را داريد خواهد آمد، و هر آينده اى قريب و نزديک است!»
📘#خطبه_103
✨﷽✨
✅نوروز، فقرا و اغنیا
✍آیت الله حائری شیرازی: خداوند فرشتگان را آفریده بود. همه را در رزق و روزی مشابه و در میان آنها حاجتی نبود و حاجتی نداشتند. نه نیازی بود و نه آزی ، جز پاکی، درستکاری، عبادت، تقدیس و تسبیح هیچ نبود. خداوند موجودی آفرید که به کدّ یمین (دسترنج و زحمت دستش) و عرق جبین، نان خورد. در زمینی او را آورد که قانون آن «بکُش تا کشته نشوی» است. گناهی نیست که در آن نشود و ظلم و ستمی نیست که روا نگردد. ریشۀ همه بدبختیها در کمبودهاست و از طرف دیگر ریشۀ همه خوشبختیها هم در همین کمبودهاست.
فرشتگان کمبود ندارند. نه به «گناه» انسان آلوده میشوند و نه از «موقعیت ممتاز» انسان برخوردار میگردند. پس هر چه هست در این تفاوت فقرا و اغنیاست. اگر اغنیا در حد وسع خود فقرائی را پوشش دهند، از فرشتگان برتر شدهاند و اگر سختی ورزند، از جانوران کمتر شوند. عید نوروز به دلیل تعطیلاتی که دارد و به دلیل زمان تولد سال جدید و حیات جدید موقعیت استثنائی دارد و مردم عادت به نو شدن کردهاند.
دختر پسر خردسال و بزرگسالی که پدران تهی دستی دارند، وقتی لباس و کفش هم نوعان خود را میبینند و با وضع خود مقایسه میکنند مثل شمع ذوب می شوند. مثل مارِ گزیده به خود می پیچند. از حسرت، بریان میشوند و از غصه دق میکنند که: «مگر ما آدم نیستیم، مگر ما چه گناهی کردهایم» مگر نو شدن لباس و کفش یک کودک چقدر خرج دارد که به زحمت آن نیارزد. انسانی که دلی اینچنینی را با هدیهای از لباس و کفش نو شاد میکند، گویی اسیری را از زنجیر آزاد کرده، گویی مردهای را زنده کرده، گوئی مارگزیدهای را شفا داده. این کار تسبیح خداوند است.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | اکسیر تولید
👈 راه حل مشکل معیشت و اقتصاد
🔍 متن کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب👇
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=49858
💟 #آقایون_بخوانند
"از زن خود تعریف کنید....!"
هیچ چیز قلب زن را سرشار از محبت و مهر شما و روح او را سرشار از رضایت نسبت به شما نمیسازد؛ مگر اینکه از او پیش دیگران تعریف کنید...!
خانم شما میل دارد همه بدانند که شما از داشتن چنین زنی خوشبخت هستید و دلش میخواهد که شما همواره این خوشبختی را نزد پدر و مادر و اقوام ...ابراز کنید.
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
نوروز زیبا_139982019297.mp3
4.36M
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
امروز روز تولد سردار دلها #شهید حاج قاسم سلیمانی وشهید محسن فخری زاده
🌹بهانه ایست تا یاد کنیم آن مردان آسمانی را
🌹نثار روح مطهرشان همه باهم بخوانیم الفاتحه مع الصلوات
#الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ وَعَجِّلْفَرَجَهُمْ
هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | قضایای اخیر جهان در افغانستان و اوکراین نشان دهنده حقانیت انتخاب مردم ایران در مبارزه با استکبار است
🔺 گزیده بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی
هدایت شده از KHAMENEI.IR
صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران.mp3
8.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران . ۱۴۰۰/۱/۱
💻 @Khamenei_ir
🌹 تقویم شیعه🌹
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Tuesday 22 march 2022
قمری: الثلاثاء ١٩ شعبان ۱۴۴۳
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
👈هزارمرتبه یا ارحم الراحمین
👈۹۰۳مرتبه یا قابض بگوید تا به حاجت خود برسد.
🙏بارالها در فرج حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرما و گره از مشکلات همه مردم باز کن
✅تقویم روز:
✴️غزوه بني المصطلق(٠٦ هجري قمري)
🇮🇷هجوم ماموران ستم شاهی پهلوی به مدرسه فیضیه قم(۱۳۴۲ هجری شمسی)
🇮🇷آغاز عملیات فتح المبین(۱۳۶۱ شمسی)
🌏روز جهانی آب
⏳🗓روز شمار تاریخ:
⬛️⌛️۲۱ روز مانده تا وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها (۳ سال قبل از هجرت)
💐⌛️۲۶ روز تا ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (۳ه ق)
💐⌛️۲۸ روز تا معراج حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم (۶ ماه قبل هجرت)
⬛️⌛️۲۹ روز تا اولین شب قدر
✅با ما همراه باشید...
4_5873092637380052827.mp3
1.7M
🔸ترتیل صفحه 366 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🌷تفسیر مختصر صفحهی ۳۶۶🌷
(آیه 68)- ششمین ویژگى «عباد الرّحمن» توحید خالص است که آنها را از هر گونه شرک و دو گانه و یا چند گانه پرستى دور مىسازد.
مىفرماید: «و آنها کسانى هستند که معبود دیگرى را با خداوند نمىخوانند» (وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ).
نور توحید سراسر قلب آنها و زندگى فردى و اجتماعیشان را روشن ساخته و تیرگى و ظلمت شرک از آسمان فکر و روح آنها بکلى رخت بربسته است.
هفتمین صفت، پاکى آنها از آلودگى به خون بىگناهان است: «و آنها هرگز انسانى را که خداوند (خونش را) حرام شمرده- جز به حق- به قتل نمىرسانند» (وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ).
از آیه فوق به خوبى استفاده مىشود که تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ریختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پیش آید که این احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد و مجوز ریختن خون گردد.
هشتمین وصف آنها این است که: دامان عفتشان هرگز آلوده نمىشود «و زنا نمىکنند» (وَ لا یَزْنُونَ).
آنها بر سر دو راهى کفر و ایمان، ایمان را انتخاب مىکنند، و بر سر دو راهى امنیت و ناامنى جانها، امنیت را، و بر سر دو راهى پاکى و آلودگى، پاکى را، آنها محیطى خالى از هر گونه شرک و ناامنى و بىعفتى و ناپاکى با تلاش و کوشش خود فراهم مىسازند.
و در پایان آیه براى تأکید هر چه بیشتر اضافه مىکند: «و هر کس یکى از این امور را انجام دهد عقوبت و مجازاتش را خواهد دید» (وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً).
(آیه 69)- از آنجا که این سه گناه نهایت اهمیت را دارد باز در این آیه روى آن تکیه کرده، مىگوید: کسانى که مرتکب این امور شوند «عذاب آنها در قیامت مضاعف مىگردد، و با خوارى، جاودانه در عذاب خواهند ماند» (یُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهاناً).
منظور از مضاعف شدن عذاب این است که بر هر یک از گناهان سه گانه که در آیه قبل مذکور است مجازات جدا گانهاى خواهد شد که مجموعا عذاب مضاعف است.
از این گذشته گاه یک گناه سر چشمه گناهان دیگر مىشود، مانند کفر که سبب ترک واجبات و انجام محرمات مىگردد، و این خود موجب مضاعف شدن مجازات الهى است.
(آیه 70)- ولى از آنجا که قرآن مجید هیچگاه راه بازگشت را به روى مجرمان نمىبندد و گنهکاران را تشویق و دعوت به توبه مىکند، در این آیه چنین مىگوید:
«مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند (گناهان آنان را) به حسنات مبدّل مىکند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است» (إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً).
تبدیل سیئات به حسنات:
در اینجا چند تفسیر است که همه مىتواند قابل قبول باشد:
1- هنگامى که انسان توبه مىکند و ایمان به خدا مىآورد، سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات مىشود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس مىشد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جاى آن مىگذارد.
2- دیگر این که خداوند به لطف و کرم و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سیئات اعمال او را محو مىکند، و به جاى آن حسنات مىنشاند.
3- سومین تفسیر این که منظور از سیئات آثار سوئى است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامى که توبه کند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش بر چیده مىشود، و تبدیل به آثار خیر مىگردد.
(آیه 71)- این آیه در حقیقت چگونگى توبه صحیح را تشریح کرده، مىگوید: «و کسى که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بسوى خدا بازگشت مىکند» و پاداش خود را از او مىگیرد (وَ مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً).
یعنى، توبه و ترک گناه باید تنها به خاطر زشتى گناه نباشد بلکه علاوه بر آن انگیزهاش خلوص نیت و باز گشت به سوى پروردگار باشد.
(آیه 72)- نهمین صفت برجسته عباد الرّحمن احترام و حفظ حقوق دیگران است «آنها کسانى هستند که هرگز شهادت به باطل نمىدهند» (وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ). و در مجالس باطل نیز حضور پیدا نمىکنند.
به این ترتیب عباد الرحمن و بندگان خاص خدا نه شهادت به دروغ مىدهند، و نه در مجالس لهو و باطل و گناه حضور مىیابند، چرا که حضور در این مجالس علاوه بر امضاى گناه، مقدمه آلودگى قلب و روح است.
سپس در ذیل آیه به دهمین صفت برجسته آنان که داشتن هدف مثبت در زندگى است اشاره کرده، مىگوید: «و آنها هنگامى که با لغو و بیهودگى بر خورد کنند، بزرگوارانه از کنار آن مىگذرند» (وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً).
در حقیقت آنها نه در مجلس باطل حضور پیدا مىکنند و نه آلوده لغو و بیهودگى مىشوند.
(آیه 73)- یازدهمین صفت این گروه از بندگان خاص خدا، داشتن چشم بینا، و گوش شنوا به هنگام بر خورد با آیات پروردگار است، مىفرماید: «و آنها کسانى هستند
که هر گاه آیات پروردگارشان به آنها یاد آورى شود کر و کور روى آن نمىافتند»! (وَ الَّذِینَ إِذا ذُکِّرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ لَمْ یَخِرُّوا عَلَیْها صُمًّا وَ عُمْیاناً).
مسلما منظور اشاره به عمل کفار نیست، چرا که آنها به آیات الهى اصلا اعتنایى ندارند، بلکه منظور گروه منافقان یا به ظاهر مسلمانان قشرى است که چشم و گوش بسته بر آیات خدا مىافتند بىآنکه حقیقت آن را درک کنند، و در عمل از آن الهام گیرند.
اصولا درک آگاهانه از مذهب سر چشمه اصلى مقاومت و پایدارى و ایستادگى است، چرا که چشم و گوش بستگان را به آسانى مىتوان فریب داد، و با تحریف مذهب از مسیر اصلى منحرف ساخت، و آنها را به وادى کفر و بىایمانى و ضلالت کشاند.
(آیه 74)- یازدهمین ویژگى این مؤمنان راستین آن است که توجه خاصى به تربیت فرزند و خانواده خویش دارند و براى خود در برابر آنها مسؤولیت فوقالعادهاى قائلند «و آنها پیوسته (از درگاه خدا مىخواهند و) مىگویند:
پروردگارا! از همسران و فرزندان ما کسانى قرار ده که مایه روشنى چشم ما گردند»! (وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ).
بدیهى است منظور این نیست که تنها در گوشهاى بنشینند و دعا کنند، بلکه دعا دلیل شوق و عشق درونیشان بر این امر است، و رمز تلاش و کوشش.
و بالاخره دوازدهمین وصف برجسته این بندگان خالص خدا که از یک نظر مهمترین این اوصاف است این که آنها هرگز به این قانع نیستند که خود راه حق را بسپرند بلکه همّتشان آن چنان والاست که مىخواهند امام و پیشواى جمعیت مؤمنان باشند و دیگران را نیز به این راه دعوت کنند.
آنها چون زاهدان گوشه گیر و منزوى، تنها گلیم خویش را از آب بیرون نمىکشند، بلکه سعیشان این است که بگیرند غریق را! لذا در پایان آیه مىفرماید: آنها کسانى هستند که مىگویند: «پروردگارا! ما را امام و پیشواى پرهیزکاران قرار ده» (وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً).
آرى! آنها بندگان خاص رحمانند، و همان گونه که رحمت عام خدا همگان را فرا مىگیرد، رحمت این بندگان خدا نیز از جهاتى عام است، علم و فکر و بیان و قلم و مال و قدرتشان پیوسته در مسیر هدایت خلق خدا کار مىکند. آنها سر مشقهایى براى پرهیز کاران محسوب مىشوند.
(آیه 75)- بعد از تکمیل این اوصاف دوازده گانه اشاره به این بندگان خاص خدا با تمام این ویژگیها کرده، و در یک جمع بندى کوتاه پاداش الهى آنان را چنین بیان مىکند: «آنها کسانى هستند که درجات عالى بهشت در برابر صبر و استقامتشان به آنها پاداش داده مىشود» (أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا).
«صبر» وصف تازهاى نیست بلکه ضامن اجراى تمام اوصاف گذشته است و در اینجا مفهوم وسیعى دارد که شکیبایى و استقامت در برابر مشکلات راه اطاعت پروردگار و جهاد و مبارزه با هوسهاى سر کش و ایستادگى در مقابل عوامل گناه همه در آن جمع است.
سپس اضافه مىکند: «در آن غرفههاى بهشتى با تحیت و سلام رو برو مىشوند» (وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّةً وَ سَلاماً).
بهشتیان به یکدیگر تحیت و سلام مىگویند و فرشتگان به آنها، و از همه بالاتر خداوند به آنها سلام و تحیت مىگوید.
(آیه 76)- سپس براى تأکید بیشتر مىفرماید: «جاودانه در آن خواهند ماند، چه قرارگاه خوب و چه محل اقامت زیبایى»؟ (خالِدِینَ فِیها حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً).
(آیه 77)- اگر دعاى شما نبود ارزشى نداشتید! این آیه که آخرین آیه سوره فرقان است در حقیقت نتیجهاى است براى تمام سوره، و هم براى بحثهایى که در زمینه اوصاف «عباد الرّحمن» در آیات گذشته آمده است.
روى سخن را به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله کرده، مىگوید: «بگو: پروردگار من براى شما ارج و وزنى قائل نیست اگر دعاى شما نباشد» (قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ).
بنا بر این آنچه به شما وزن و ارزش و قیمت در پیشگاه خدا مىدهد همان ایمان و دعا و توجه به پروردگار و بندگى اوست.
سپس مىافزاید: «شما تکذیب (آیات پروردگار و پیامبران خدا) کردید، و این تکذیب دامان شما را خواهد گرفت، و از شما جدا نخواهد شد» (فَقَدْ کَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً).
یعنى شما در گذشته آیات خدا و پیامبران او را تکذیب کردید اگر به سوى خدا نیایید و راه ایمان و بندگى او را پیش نگیرید هیچ ارزش و مقامى نزد او نخواهید داشت، و کیفرهاى تکذیبتان قطعا دامانتان را خواهد گرفت.
منبع: برگزیده ی تفسیر نمونه / آیت الله ناصر مکارم شیرازی
#نهج_البلاغه
⚪️وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَيْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَيْهِ عِنْدَ نَازِلَة إِذا نَزَلَتْ بِهِ
🌸خويشاوندان انسان، بزرگ ترين گروهى هستند كه از او حمايت مى كنند و اضطراب و ناراحتى او را مى زدايند، و در هنگام مصيبت ها نسبت به او، پر عاطفه ترين مردم مى باشند.
📘#خطبه_23
✨﷽✨
🔰عاقبت بخیری
✍ آیت الله فاطمی نیا: گاهی وقتها یک نقطه روشن در زندگی انسان، در یک مواقع خاصی از انسان دستگیری میکند. بعضی ها که عاقبت بخیر میشوند، مربوط به همان نقطه روشن در وجودشان میباشد...اما کسی که عاقبت بخیر نشده و جهنمی میشود، معلوم میشود همان نقطه روشن را هم ندارد! حدود سی سال قبل در تهرآن شخصی بود که در همه جا مشهور به فسخ و فجور بود.
یک مرتبه می بینند این شخص از عباد و زهاد شد!
رفیقی داشتم در تهرآن، آدم خوبی بود، از شاگردان آقا شیخ محمد حسین زاهد (ره) بود. آن دوست ما گفت: علت اینکه آن شخص فاسق عاقبت بخیر شد این بود که: شب عروسی اش رفت توی اتاق عروس و دید عروس دارد گریه میکند، میفهمد که این گریه، گریه معمولی نیست، خیلی جدی است!علت گریه را میپرسد، عروس میگوید: من به پسر عمویم علاقمند بودم، مرا به او ندادند، الان هم حرفی ندارم که با تو زندگی کنم اما این را بدان که عمری در ناراحتی خواهم بود!
این شخص بلافاصله از منزل میرود و عالم محل را با دو شاهد می آورد و میگوید: من وکالت دادم که طلاق این دختر را بخوانید، طلاق را میخوانند. بعد میفرستد دنبال پسر عموی دختر و میگوید: عقد اینها را هم بخوانید! جوان را می آورند و عقد آنها را میخوانند.وقتی که او چنین جوانمردی و فداکاری میکند، پسر عموی دختر رو میکند به او و میگوید:
خدا تو را عاقبت بخیر کند.
همان که آن شخص معروف به فسق و فجور، این گذشت را انجام میدهد. پایش را از اتاق بیرون میگذارد متحول میشود، حالش تغییر میکند و در مسیر سعادت قرار میگیرد.
📚نکته ها از گفته ها
✨﷽✨
⏰نشکن من نمی گویم
✍یکی از علمای ربانی نقل می کرد: در ایام طلبگی دوستی داشتم که ساعتی داشت و بسیار آن را دوست میداشت، همواره به یاد آن بود که نشکند و گم نشود یاآسیبی به آن نرسد، روزی بیمار شد و در اثر آن بیماری آنچنان حالش بد شد که به حالت احتضار و جان دادن پیدا کرد،در این میان یکی از علمای قم در آنجا حاضر بود و او را تلقین میداد و میگفت بگو لااله الا الله، او در جواب میگفت "نشکن نمیگویم"
ما تعجب کردیم که چرا او به جای ذکر خدا میگوید نشکن نمیگویم، همچنان این معما برای ما باقی ماند تا آن دوست بیمار اندکی بهبود یافت و من از او پرسیدم: این چه حالتی بود پیدا کرده بودی، ما میگفتیم بگو لااله الا الله و تو در جواب میگفتی نشکن نمیگویم.
وی گفت اول آن ساعت را بیارید تا بشکنم، آن را آوردند و شکست، سپس گفت من دلبستگی خاصی به آن ساعت،هنگام احتضار شما میگفتید بگو لااله الا الله، شخصی(شیطان) را دیدم که آن ساعت را در یک دست گرفته بود و میگفت اگر بگویی لا اله الا الله آن را میشکنم، من بخاطر علاقه ام به آن ساعت میگفتم نشکن "لااله الا الله" نمیگویم.
📚هزار و یک داستان: نویسنده محمد محمدی اشتهاردی
💠آثار و فواید صله ارحام 💠
✍ «صله ی رَحِم» آن است که انسان به خویشاوندان خود سر بزند، جویای احوالشان باشد و به مشکلاتشان رسیدگی کند، حداقل صله ی رَحِم، دیدار و سلام و احوالپرسی است. اما مساعدت و کمک جهت حل مشکلات آنان، مرحله ی بالاتر است. رفت و آمدهای فامیلی، به افراد روحیه و نشاط و دلگرمی می دهد، در سختی ها به کمک هم می شتابند و هنگام نیاز، پشتوانه ی یکدیگر می شوند. این توصیه ی اخلاقی اسلام، تأثیر فراوانی در ایجاد «همبستگی اجتماعی» دارد و الفت آفرین است.
✅ در روایات آثار و فواید زیادی برای صله رحم ذکر شده است. در «اصول کافی»، در باب صله ی رحم، ۳۳ حدیث از پیشوایان معصوم صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده که اهمیت آن را می رساند. یکی از آنها چنین است:
✅ مردی به حضور پیامبر خدا (ص) رسید و گفت: یا رسول الله! خویشاوندانم با من بدرفتاری و بی اعتنایی می کنند. آیا آنان را ترک کنم؟
حضرت فرمود: در این صورت، خداوند همه ی شما را ترک می کند.
❓پرسید: پس چه کنم؟
🌺 فرمود: هر کس از تو قطع رابطه کرده، با او بپیوند. هر کس تو را محروم کرده به او عطا کن و هر کس به تو ستم کرده است از او درگذر. اگر چنین کنی، خداوند پشتیبان تو در مقابل آنان خواهد بود.
📚 کافی، ج۲، ص۱۵۰، حدیث۲.