eitaa logo
گلستان شهدا
48 دنبال‌کننده
1هزار عکس
236 ویدیو
4 فایل
خدایا تو چنانی که من دوست دارم مرا چنان کن که تو دوست داری عشق الهی با ادب، عرفان، روایت از شهدا ،اخلاق،، انسان دوستی و انسانیت
مشاهده در ایتا
دانلود
اعوذ بالله من الشیطان الرحیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾  ما تو را [چشمه] كوثر داديم (۱) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن (۲) إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾ دشمنت‏ خود بى‏ تبار خواهد بود (۳) كوثر: كثرت فزون از حدّ. خير كثير. زمخشرى گويد: «الكوثر: المفرط الكثرة». راغب گويد: «تكوثر الشي‏ء» يعنى: تا آخرين حدّ زياد شد. طبرسى فرمايد: كوثر چيزى است كه كثرت از شأن آنست و به معنى خير كثير باشد.[۱] پیام های تفسیری 1- خداوند به وعده‌هداى خود عمل مى‌كند. در سوره ضحى، خداوند وعده‌ى عطا به پيامبر داده بود: «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‌» «1» پروردگارت در آينده عطائى خواهد كرد كه تو راضى شوى. در اين سوره مى‌فرمايد: ما به آن وعده عمل كرديم. «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» 2- فرزند و نسل عطيّه الهى است. «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» 3- نعمت‌ها حتّى براى پيامبر اسلام مسئوليّت‌آور است. «أَعْطَيْناكَ‌ ... فَصَلِّ» 4- در قرآن به نماز يا سجده شكر سفارش شده است. «فَصَلِّ» تشكّر بايد فورى باشد. «فَصَلِّ» (حرف فاء براى تسريع است) 6- نوع تشكّر را بايد از خدا بياموزيم. «فَصَلِّ» 7- در نعمت‌ها و شادى‌ها خداوند را فراموش نكنيم. «أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ» 8- آنچه مى‌تواند به عنوان تشكّر از كوثر قرار گيرد، نماز است. «فَصَلِّ» (نماز جامع‌ترين و كامل‌ترين نوع عبادت است كه در آن هم قلب بايد حضور داشته باشد با قصد قربت و هم زبان با تلاوت حمد و سوره و هم بدن با ركوع و سجود. مسح سر و پا نيز شايد اشاره به آن باشد كه انسان از سر تا پا بنده اوست. در نماز بلندترين نقطه بدن كه پيشانى است، روزى سى و چهار بار بر زمين ساييده مى‌شود تا در انسان تكبّرى باقى نماند. حضرت زهرا عليها السلام در خطبه معروف خود فرمود: فلسفه و دليل نماز پاك شدن روح از تكبر است. «تنزيهاً لكم من الكبر») 9- دستورات دينى، مطابق عقل و فطرت است. عقل تشكّر از نعمت را لازم‌ «1». ضحى، 5. جلد 10 - صفحه 618 مى‌داند، دين هم به همان فرمان مى‌دهد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» 10- چون عطا از اوست: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ» تشكّر هم بايد براى او باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» 11- قربانى كردن، يكى از راههاى تشكّر از نعمت‌هاى الهى است. (زيرا محرومان به نوايى مى‌رسند.) «وَ انْحَرْ» 12- هر كه بامش بيش برفش بيشتر. كسى كه كوثر دارد، ذبح گوسفند كافى نيست بايد شتر نحر كند و بزرگ‌ترين حيوان اهلى را فدا كند. «وَ انْحَرْ» 13- رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّم است. فَصَلِ‌ ... وَ انْحَرْ 14- انفاقى ارزش دارد كه در كنار ايمان و عبادت باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» 15- شكرِ عطا گرفتن از خدا، عطا كردن به مردم است. أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ... وَ انْحَرْ 16- نمازى ارزش دارد كه خالصانه باشد، «لِرَبِّكَ» و انفاقى ارزش دارد كه سخاوت‌مندانه باشد. «وَ انْحَرْ» 17- دشمنان پيامبر و مكتب او ناكام هستند. (كلمه شانِئ اسم فاعل است و شامل هر دشمنى در گذشته و حال و آينده مى‌شود. اگر مى‌گفت: «من شانك هو الابتر» تنها كسانى را كه در گذشته دشمنى كرده‌اند شامل مى‌شد و اگر مى‌گفت: «من يشونك هو الابتر» تنها دشمنان آينده را در برمى‌گرفت. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ».) 18- توهين به مقدّسات، توبيخ و تهديد سخت دارد. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» 19- از متلك‌ها و توهين‌ها نهراسيم كه خداوند طرفداران خود را حفظ مى‌كند. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» 20- زود قضاوت نكنيم و تنها به آمار و محاسبات تكيه نكنيم كه همه چيز به اراده خداوند است. (مخالفان، با مرگ پسر پيامبر و داشتن پسران متعدّد براى خود، قضاوت كردند كه پيامبر ابتر است، ولى همه چيز برعكس شد.) إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ... إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ «والحمدللّه ربّ العالمين» 🍀🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و درمان تدبر کنید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ﴿إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)﴾ این سوره مبارکه‌ای که به نام «کوثر» است و اسامی دیگری هم به عنوان «علم بالغلبة» برای آن یاد شده است می‌تواند در مدینه نازل شده باشد و در مکه هم نازل شده باشد؛ لکن صبغه ظاهری‌ آن به مکه نزدیک‌تر است. در این سوره مبارکه از ذات اقدس الهی به ضمیر «متکلم مع الغیر» که نشانه تفخیم و جلال و شکوه است یاد شد که ﴿إِنَّا﴾. فعل هم به عنوان ﴿أَعْطَیْنا﴾ نه «أعطیتُ»، اینها نشانه آن است که ذات اقدس الهی با بسیار یا همه اسمای حسنای خود ظهور کرده است. کلمه «عطا» بار معنوی و مزیتی بر سایر کلمات ندارد برخلاف برکت، برخلاف نعمت، برخلاف رحمت و مانند آن؛ چون «عطا» گاهی نسبت به مؤمنان است گاهی نسبت به دگراندیشان و کافران. ﴿کُلّاً نُّمِدُّ هؤُلاَءِ وَ هؤُلاَءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ وَ مَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً﴾؛[1]  یعنی هم به بدان می‌دهیم هم به خوبان و عطای الهی محدود و محظور نیست. این کلمه «عطا» درباره آنچه خدای سبحان به غیر مؤمن می‌دهد هم به کار رفته است. فعلی که انسان در کار خیر انجام می‌دهد و این عطا و اعطا هست 🍀🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در ان اندیشه عمیق کنید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
📝 بازخوانی | «جهادگرِ خستگی‌ناپذیر» 👈 چند جمله از رهبر بزرگوار و دانشمند انقلاب اسلامی درباره «حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)» ▪️نمونه‌ی انسان کامل و طرف ملکوتی وجود انسان در زهرای اطهر (سلام‌اللَّه‌علیها) متجلی است. ۱۳۷۰/۱۰/۰۴ ▪️صدیقه کبری یعنی برترین زن صدیق که این صدیق بودن به بندگی خداست. اگر بندگی خدا نمیکرد، صدّیقه‌ی کبری نمیشد. ۱۳۸۴/۰۵/۰۵ ▪️حضرت زهرا در حدّ یک رهبر است اما همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد؛ مادری، همسری و خانه‌داری میکند. ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ ▪️جهاد فاطمه زهرا سلام الله علیها، در میدانهای مختلف، یک جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام؛ امامت و ولایت؛ در حمایت از پیغمبر؛ در نگهدارىِ بزرگترین سردار اسلام. ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ ▪️در زندگی فاطمه‌ی زهرا باید دقیق شد، با نگاهی نو آن زندگی را شناخت، فهمید و به معنای واقعی کلمه الگو قرار داد. ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
📸گمنام در خاک، معروف در افلاک 🔹 رهبر انقلاب: «سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه‌ی افلاکیان.»
بسم الله الرحمن الرحیم حکمت نزول سوره کوثر 🍀🍀🍀🍀🍀 چکیده  کوثر استوانه برکت و اسطوره بالندگی است. آیات سوره کوثر در قرآن کریم معجزه ای در حکمت و خطاب است. این سوره یکی از ملاحم و خبرهای غیبی قرآن است, چون که بعد از رحلت پیامبر(ص)برکتی در نسل ایشان قرار دارد که در هیچ عصر و نسلی معادل آن دیده نشده است. پیامبر اکرم(ص) دو فرزند پسر از خدیجه داشتند که هر دو در مکه از دنیا رفتند, و پیامبر(ص) فاقد فرزند پسر شد.به همین علت مشرکین به او ابتر می گفتند. به دنبال آن, این سوره نازل شد و خبر داد که دشمنانت ابتر خواهند بود. بشارتی که در این سوره داده شده از یک سو ضربه ای بود بر امیدهای دشمنان اسلام, و از سوی دیگر تسلی خاطری بود به پیامبر اسلام که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاکش غمگین و مکدر شده بود. طبق نظر اکثر مفسران, مراد از کوثر, نسل و ذریه حضرت رسول(ص) است که از فاطمه زهرا (س), دختر آن حضرت, به وجود آمد و تعدادشان تا روز قیامت بیرون از شمار است. در زمانی که خبر تولد دختر مایه اندوه و غم پدر می شد, به گونه ای که صورتش از غصه سیاه می گشت و به فکر فرو می رفت که دخترش را زنده به گور کند؛ در این زمان قرآن به دختر لقب کوثر می دهد تا فرهنگ جاهلی را به فرهنگ الهی و انسانی تبدیل کند. از اینرو می توان گفت کوثر الهی, به جنسیت بستگی ندارد؛ فاطمه(س) دختر بود اما کوثر شد. به تعداد کثیر بستگی ندارد؛ فاطمه(س) یک نفر بود اما کوثر شد. آری خداوند می تواند کم را کوثر و زیاد را محو کند. @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🍀🍀🍀🍀🍀 أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿۱۶﴾ 🌷🌷🌷🌷🌷 همين كسانند كه گمراهى را به [بهاى] هدايت‏ خريدند در نتيجه داد و ستدشان سود[ى به بار] نياورد و هدايت‏ يافته نبودند (۱۶) سوره مبارکه آلبقره پیام ها:تفسیری✍ 1-منافق،سود و زیان خود را نمی شناسد ولذا هدایت را با ضلالت معامله می کند. «اشْتَرَوُا الضَّلالَهَ بِالْهُدی» 2-انسان،آزاد و انتخاب گر است.چون داد و ستد،نیاز به اراده وتصمیم دارد. «اشْتَرَوُا الضَّلالَهَ...» 3-دنیا همچون بازار است و مردمان،معامله گر و مورد معامله،اعمال و انتخاب های ماست. «اشْتَرَوُا... فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» 4-عاقبتِ مؤمن،هدایت؛ «عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ» و سرانجام منافق،انحراف است. «ما کانُوا مُهْتَدِینَ» 5-منافقان به اهداف خود راهی نمی یابند. «ما کانُوا مُهْتَدِینَ» وبا توجّه به آیات بعد. 🍀🌷🍀 @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🍀🍀🍀🍀🍀 مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ ﴿۱۷﴾ 🌷🌷🌷🌷🌷 مثل آنان همچون مثل كسانى است كه آتشى افروختند و چون پيرامون آنان را روشنايى داد خدا نورشان را برد و در ميان تاريكيهايى كه نمى ‏بينند رهايشان كرد (۱۷) سوره مبارکه آلبقره پیام ها: 1-منافق برای رسیدن به نور،از نار(آتش)استفاده می کند که خاکستر و دود و سوزش نیز دارد. «اسْتَوْقَدَ ناراً» 2-نور اسلام عالم گیر است،ولی نوری که منافقان در سایه ی آن تظاهر به اسلام می کنند،در شعاعی کمتر و روشنایی آن ناپایدار است. «أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ» 3-اسلام نور و کفر تاریکی است. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ» 4-کسی که از یک نور بهره مند نشود،در ظلمات متعدّد باقی می ماند. «بِنُورِهِمْ... فِی ظُلُماتٍ» (کلمه«نور»مفرد و کلمه«ظلمات»جمع است.) 5-نقشه ها وتوطئه های منافقان،به اراده الهی ناتمام می ماند. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ» 6-طرف مقابل منافقان،خداوند است. «ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ» 7-عاقبت و آینده ی منافقان،تاریک است. «فِی ظُلُماتٍ» 8-منافقان دچار وحشت و اضطراب،ودر تصمیم گیری های دراز مدّت، سردرگم هستند. «فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ» 9-گاهی در آغاز،ایمان واقعی است،ولی کم کم انسان به انحراف گرایش پیدا نموده و منافق می شود.(کلمه«نورهم»در این آیه و جمله«لایرجعون»در آیه بعد نشان می دهد که آنان نوری داشتند،ولی به سوی آن نور برنگشتند.) @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🍀🍀🍀🍀🍀 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ ﴿۱۸﴾ 🌷🌷🌷🌷🌷 كرند لالند كورند بنابراين به راه نمى ‏آيند (۱۸) سوره مبارکه آلبقره جزای کسی که در دنیا خود را به کوری و کری و لالی می زند،کوری و کری و لالی آخرت است. «وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْیاً وَ بُکْماً وَ صُمًّا»[97] پیام ها: 1-نفاق،انسان را از درک حقایق و معارف الهی باز می دارد. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 2-کسی که از عطایای الهی در راه حقّ بهره نگیرد،همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 3-حقّ ندیدن منافقان دو دلیل دارد:یکی آنکه فضای بیرونی آنان تاریک است؛ «فِی ظُلُماتٍ» ودیگر آنکه خود چشم دل را از دست داده اند. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» 4-منافقان،لجاجت و تعصّب دارند. «فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ🍀🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در آیات قرآن مجید عمیقا بیاندیشید ✍ @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🍀🍀🍀🍀🍀 19»أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ 🌷🌷🌷🌷🌷 یا چون(گرفتاران در)بارانی تند از آسمانند که در آن،تاریکی ها و رعد و برقی است که از ترس صاعقه ها وبیم مرگ،انگشتان خود را در گوشهایشان قرار می دهند و(لی)خداوند بر کافران احاطه دارد.🍀🌷🍀 نکته ها: * خداوند،منافق را به شخصِ در باران مانده ای تشبیه کرده که مشکلات بارانِ تند،شب تاریک،غرّش گوش خراش رعد،نور خیره کننده ی برق،و هراس و خوف مرگ،او را فراگرفته است،امّا او برای حفظ خود از باران،نه پناهگاهی دارد و نه برای تاریکی،نوری و نه گوشی آسوده از رعد و نه روحی آرام از مرگ. پیام های تفسیر 1-منافقان غرق در مشکلات و نگرانی ها می شوند،و در همین دنیا نیز دلهره و اضطراب و رسوایی و ذلّت دامن گیرشان می شود. «ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ» 2-منافقان از مرگ می ترسند. «حَذَرَ الْمَوْتِ» 3-منافقان بدانند که خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرماید،اسرار وتوطئه های آنها را افشا می کند. «وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ»[9 🍀🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در آیات قرآن مجید عمیقا بیاندیشید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
20»یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ 🍀🍀🍀🍀🍀 نزدیک است که برق،نور چشمانشان را برباید.هرگاه که(برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی)برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند،ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند.واگر خداوند بخواهد،شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد،همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷🌷🌷🌷🌷 نکته ها: * منافقان،تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند.همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان،چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد.آنان نیز در جامعه اسلامی هر چند گاهی چند قدمی پیش می روند،ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می ایستند.آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت های بیرونی مانده اند. سوره مبارکه آلبقره 🍀🌷🙏🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در آیات قرآن مجید عمیقا بیاندیشید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ🍀🍀🍀🍀🍀 نزدیک است که برق،نور چشمانشان را برباید.هرگاه که(برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی)برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند،ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند.واگر خداوند بخواهد،شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد،همانا خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷🌷🌷🌷🌷 هرگاه گفته می شود خداوند بر هر کاری قادر است،مراد کارهای ممکن است.مثلاً اگر گفتیم فلانی ریاضی دان است،معنایش آن نیست که بتواند حاصل جمع 2+2 را 5 بیاورد. زیرا این امر محال است،نه آنکه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد.کسانی از امام علیه السلام سؤال کردند:آیا خداوند می تواند کره ی زمین را در تخم مرغی قرار دهد؟امام ابتدا یک پاسخ اقناعی دادند که با یک عدسیِ چشم،آسمان بزرگ را می بینیم،سپس فرمودند: خداوند قادر است،امّا پیشنهاد شما محال است. [99]درست مانند قدرت ریاضی دان که مسئله ی محال را حل نمی کند.🍀🌷🙏🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در آیات قرآن مجید عمیقا بیاندیشید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 20»یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ🍀🍀🍀🍀🍀 نزدیک است که برق،نور چشمانشان را برباید.هرگاه که(برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی)برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند،ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند.واگر خداوند بخواهد،شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد،همانا خداوند بر هر چیزی تواناست.🌷🌷🌷🌷🌷 سیمای منافق در قرآن👇👇👇 * منافق در عقیده وعمل،برخورد وگفتگو،عکس العمل هایی را از خود نشان می دهد که در این سوره وسوره های منافقون،احزاب،توبه،نساء و محمّد آمده است.آنچه در اینجا به مناسبت می توان گفت،این است که ۱- منافقان در باطن ایمان ندارند،ولی خود را مصلح و عاقل می پندارند. ۲- با همفکران خود خلوت می کنند،نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است ۳-.نسبت به مؤمنان عیب جو و نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله موذی اند ۴-.از جبهه فراری و نسبت به خدا غافل اند ۵-.افرادی یاوه سرا،ریاکار،شایعه ساز و علاقمند به دوستی با کفارند ۶-.ملاک علاقه شان کامیابی و ملاک غضبشان،محرومیّت است ۷-.نسبت به تعهّداتی که با خدا دارند بی وفایند ۸-،نسبت به خیراتی که به مؤمنان می رسد نگران،ولی نسبت به مشکلاتی که برای مسلمانان پیش می آید شادند ۸-.امر به منکر ونهی از معروف می کنند ۱۰-.قرآن در برابر این همه انحراف های فکری وعملی می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ»[100] 🍀🌷🍀 پیام های تفسیر 1-منافق در مسیر حرکت،متحیّر است. «أَضاءَ... مَشَوْا، أَظْلَمَ... قامُوا» 2-حرکت منافق،در پرتو نور دیگران است. «أَضاءَ لَهُمْ» 3-منافق به سبب اعمالی که مرتکب می شود،هر لحظه ممکن است گرفتار قهر خداوندی شود. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ» 4-سنّت الهی،آزادی دادن به همه است و گرنه خداوند می توانست منافقان را کر و کور کند. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ 🍀🌷🙏🌷🍀 با کانال شهیدان قرآن و حدیث مصور بخوانید و در آیات قرآن مجید عمیقا بیاندیشید @golstanshahedan 🍀🌷🙏☝️🙏🌷🍀