591.mp3
2.11M
591
ترتیل استاد خلیل الحصری
بعد از گوش دادن به ترتیل استاد محمود خلیل الحصری و تمرین چندباره می توانید برای رفع اشکال چند آیه از همین صفحه را به گروه ارسال کنید و منتظر بررسی تلاوت باشید
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2106130443C578d8ef0e0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایاڪ نعبد وایاڪ نستعین
یعنے سلام مسجد مولاے آخرین!
اے جمڪران بگو ڪجاسٺ آخرین امید
أین الشموس الطالعہ،أین مہ جبین؟
اللهم عجل لولیڪ الفرج
به جمع ما بپیوندید
https://eitaa.com/harrooz1safeazQuran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 اذان مغرب با صدای استاد جواد پناهی
🌐 #چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
🌀 #سالن_اجلاس_سران کشورهای اسلامی
🔻 ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸امشب شب
🎉میلاد علی ابن حسینه
🌸امشب دل ما زائر بین الحرمینه
🎊به همه اهل ولا
🌸سیـد و سـرور اومـده
🎊یاحسین (ع)
🌸چشم تو روشن علی اکبر اومده
🎊پیشاپیش میلاد
🌸سرو قامت آل یاسین
و روز جـوان مبـارک🎊💐
🌸🍃
:
✍ در ادامه بیان تفاوت بین حفظ قرآن و حفظ مطالب درسی نکتهی دیگری را تقدیم میکنیم؛
⤴️پیش از این گفتیم که یکی از تفاوتهای مهم، حافظهی گفتاری است و در این زمینه مطالبی ارائه کردیم.
⬅️یکی دیگر از تفاوتهای مهم بین حفظ قرآن و حفظ مطالب درسی، 👈حافظهی تصویری👉 است.
✳️ موقع حفظ مطالب درسی، شاید نیاز نباشد جای کلمات را در صفحه مشخص کنیم و از طریق حافظهی تصویری مطالب را به ذهن بسپاریم. ولی در حفظ قرآن، حافظهی تصویری جایگاه فوقالعاده مهمی دارد و در واقع بهترین و مهمترین تکیهگاه حافظ قرآن محسوب میشود.
⬅️ منظور از حافظهی تصویری هم این است که صفحات به نحوی حفظ شوند که در موقع تلاوت گویا از روی مصحف میخوانیم.
✅ به همین دلیل و دلایل مهم دیگر، حافظ قرآن همیشه به مصحف احتیاج دارد. در تمرینات روزانه و حتی برای صفحاتی که کامل حفظ شدهاند نیز داشتن تمرین روخوانی ضروری است تا حافظهی تصویری فعالتر شود و بیش از پیش تقویت گردد.
⭕️راههای جلوگیری از خطا در ایات مشابه⭕️
برای جلوگیری از اشتباه چند راه وجود دارد که هر یک می توانند درصد خطا و اشتباه حافظ قرآن را کاهش دهند .
راه اول : توجه به معنای ایات
حافظ قرآن ، باید با توجه به معنای ایات الهی به سرّ اختلاف این ایات پی ببرد. اگر کسی با توجه به معنا ، ایات را حفظ کند ، به طور طبیعی اشتباهات او بسیار کاهش می یابد . یکی از دانشمندان علوم قرآنی نقل می کند که در بیابانی به عرب بادیه نشینی رسیدم و ایه 38 از سورة مبارک مائده را برای او تلاوت کردم : »وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا ایدِیهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ«؛ یعنی دستهای مرد وزن سارق را قطع کنید . این دانشمند می گوید : انتهای ایه را من به اشتباه این گونه تلاوت کردم : و الله غفور الرحیم . عرب بادیه نشین گفت : من با قرآن آشنا نیستم ، اما فکر می کنم این قسمت از ایه را اشتباه خواندید ؛ چون این دستور الهی ، یعنی دستور به قطع دست دزد ، با صفت و رحمت الهی سازگاری ندارد . مرد دانشمند می گوید : وقتی که دقت کردم متوجه شدم که ایه این گونه پایان یافته : و الله عزیز حکیم ؛ یعنی خدای متعال حکمت فوق العاده ای دارد و شکست ناپذیر است .
از این قصه نتیجه می گیریم که با دقت در مضمون ایات می توانیم پی ببریم که مثلاً در انتهای ایه چه جمله ای مناسبت تر است و می تواند بین بخشهای مختلف ایه پیوند برقرار کند و ایه راحت تر در ذهن ما باقی بماند .
مثالی را برای جلوگیری از تشابه ایات با توجه به معانی ذکر می کنم : در سورة مبارک انعام در انتهای ایات 151، 152، 153 سه جمله وجود دارد که کاملاً به یکدیگر شبیه هستند . در ایه 151 این جمله است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ « در ایه آمده : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ » و ایه 153 نیز چنین است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » . این سه ایه فقط در یک کلمه با یکدیگر متفاوت اند و آنها کلمه های : «تعقلون» ، « تتقون» ، و «تذکّرون» هستند. اگر به معنای این سه ایه دقت کنیم، می بینیم ارتباطی معنوی ، معقول و منطقی بین این سه ایه برقرار است : ایه اول از تعقل سخن به میان می آورد : «لعلکم تتقون». ایه دوم از تذکّر و یاد آوری سخن می گوید : « لعلکم تذکّرون» و ایه سوم دربارة تقواست : «لعلکم تتقون» . این سه ایه ، سه مرحله از مراحل رشد انسان را بیان می کنند : مرحله اول تعقل است که انسان باید ذهن و فکر خود را به کار بیندازد و در حقایق عالم هستی اندیشه کند . مرحله دوم مرحله تذکّر است ؛ یعنی بعد از اینکه به واقعیتهایی دست پیدا کرد ، این واقعیتها را برای خود بازگو کند ، به یاد خود آورد و به خود تلقین کند . و مرحله سوم ، که نتیجه این سه مرحله است ، رسیدن به آن صفت عالی و نورانی تقواست . می بینیم که با توجه به معنای این سه ایه ارتباط بسیار روشنی بین آنها وجود دارد که از اشتباه جلوگیری خواهد کرد .
این قرآن است و بیگفتگو کلام خداست. معجزهای است که تمامش از آغاز تا انجام، از باء «بسم اللّه» تا سین «و الناس»، حرف به حرف و کلمه به کلمه توسّط فرشته خدا بر نبیّ اکرم (ص) نازل شده، بر دل پاکش (ص) نقش بسته، از دو لب مبارکش (ص) جاری شده و امروز از پس چهارده قرن ما آنرا همان سان در بر داریم که به زمان گیرنده وحی، یاران گرامیش (ص) دریافت داشتهاند. تواترش قطعی است و تلاوتش عبادت.
«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ. کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ- الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ. هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدیً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِینَ. کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ. لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ. وَ إِنَّهُ لَحَقُّ الْیَقِینِ.
لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ.»
«همین قرآن است که انسان را به استوارتر راهی رهبری میکند (17: 9).
کتابی است که از درون تاریکی به نور و روشنی رهنماست و به امر خدا راه گرامی ستوده را مینمایاند (14: 1). بیانی است برای مردم و هدایت و موعظهای برای متّقین (3: 138). آیاتش استوار است (11: 1) و باطل را بدان راهی نیست (41: 42). این حق است و یقین (69: 51) و بصیرت و هدایت و رحمت اهل یقین (45: 20) هرگز نظیر آن را نیاورند (17: 88).
به راستی که از جانب خدا نوری و کتابی روشن آمده و هر که از پی رضای او، راه سلامت پوید، خدا بدان کتاب هدایتش کند و از تاریکی به نورش برد و به راهی راست رهبرش شود. (5: 15 و 16). شک در آن نیست و راهنمای متّقین است (2: 2) نیکان را بشارت میدهد و بدان را میترساند (41: 4)».
راههای جلوگیری از خطا در ایات مشابه
راه دوم : رمز یابی از الفاظ
اگر نتوانستیم با توجه به معانی ، علامتی را برای جلوگیری از اشتباه مشخص کنیم ، می توانیم از هر فعل ، یک حرف را به عنوان علامت انتخاب کنیم و از کنار هم قرار دادن آنها ، کلمه ای را به عنوان رمز بسازیم و آن را در ذهن خودمان ثبت کنیم تا هر وقت به این مجموعه ایات رسیدیم ، این کلمه را در ذهن تداعی کنیم و از اشتباه مصون بمانیم ؛ مثلاً در همان سه ایه سوره انعام می توانیم از کلمه «تعقلون» حرف «ع» ، از کلمه «تذکرون» حرف «ذ» و از کلمه «تتقون» حرف «ت» کلمه «عُذتُُ» (یعنی به خدا پناه بردم ) را بسازیم . این کلمه می تواند رمزی میان این ایات باشد .
مثال دیگر: در سورة مبارک بقره، ایه 136 آمده است : «قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَینا ... » . و در سورة مبارک آل عمران نیز ، ایه 84 مشابه ایه قبل است : «قل آمنا باللهِ و مَا اَنزَل عَلینا » . تفاوت این دو در کلمه های «الینا» و «علینا» است . برای انتخاب رمز ، می توانیم حرف «ع» را برای ایه سورة آل عمران برگزینیم ؛ چون حرف« ع» هم جزء حروف «علینا» است و هم یکی از حروف کلمه «آل عمران» است .
1.54M
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
💢💢💢💢💢💢💢💢
💞💞💞💞💞
💞💞💞
💞
تلاوت آیات 62 الی 67 سوره مبارکه الاعراف
قاری : علیرضا زارع 🌾
سه شنبه شب
1402/12/01
جلسه تلاوت کلام الله مجید
زیر نظر استاد مهدی زاده
💢
💢💢
💢💢💢💢💢
💢💢💢💢💢💢💢💢https://eitaa.com/gooorrrran
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎هادی اسفیدانی از کشور جمهوری اسلامی ایران
🔻رشته قرائت (تلاوت مرحله فینال)
🌐 #چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
🌀 #سالن_اجلاس_سران کشورهای اسلامی
🔻 ۲۷ بهمن تا ۱ اسفند
┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄
🆔https://eitaa.com/gooorrrran