فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼موسیقی مقام کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼موسیقی مقام سه گاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬موسیقی مقام عجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎹موسیقی مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤موسیقی مقام نهاوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼موسیقی مقام حجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۲ قرآن کریم شامل آیات ۷۷ تا ۸۳ سوره مبارکه بقره
💫 پیامبر (ص) میفرمایند: «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ» شریفان امت من حاملان قرآنند. (خصال صدوق ۱/۷)
🎙 استاد پرهیزگار
••❀✨ *جهادتبیین* ✨❀••
تلاوت پرشور و فوق العاده زیبا سوره غافر ۵۵-۶۵ - سید متولی عبدالعال.mp3
31.3M
تلاوت پرشور و فوق العاده زیبا سوره غافر ۵۵-۶۵ - سید متولی عبدالعال.
╰┅┅❀🍃🏴🍃❀┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا و صبحگاهی با صدای استاد بدر حسین از سوره مبارکه احزاب.
سلامتی و تعجیل در فرج صلوات.
اللَّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شادی روح امام، شهدا، شهدای خدمت و شهید رئیسی مظلوم، صلوات.
اللَّهُمَّ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
انیمیشن داستانی مَثَل #چوپان_دروغگو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
ترانه کودکانه دعا 🤲🥺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شعر_سرود_دعا
با این دو دست کوچکم ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
ترانه کودکانه دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد حصان
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد حصان :
✅️ چکیده کلیپ :
مرحوم حصان یکی از قاریانی است که مکتب کاملاً مستقلی را در تلاوت ارائه کرد. اگر ما مرحوم عبدالفتاح شعشاعی را یک مجدد لحن در زمان خودش و در نسل دوم مرحوم مصطفی اسماعیل را بدانیم، قطعاً در قاریان نسل سوم حصان را باید یک مجدد دیگری در لحن و در حوزه استفاده از نغمات و الحال بدانیم.
💎 در حوزه صدا بارزترین ویژگی صدای او را میتوانیم چالاکی، سرعت و انعطاف خارقالعاده او و استفاده از تحریرهای متنوع و ریز بدانیم که وقتی این انعطاف و تحریر همراه با الحان و نغمات مناسب می شود، تاثیر دوچندان پیدا میکند. خیلی از علاقهمندان به سبک حصان بیش از اینکه تحت تاثیر رنگ صدا یا طنین صدای او باشند، تحت تاثیر انعطاف و سرعت و چالاکی فوق العاده حنجره او هستند. صدای مرحوم حصان را باید در حوزه اصوات تنور طبقهبندی کنیم که بیشتر تمایل به استفاده از سه دانگ بالای صدا در تلاوت ایشان وجود دارد.
رنگ صدای او هم رنگ خاصی است. البته در مقایسه با قاریانی مثل مرحوم منشاوی یا عمران، طنین ویژه ای ندارد. اما در عین حال به دلیل خاص بودن این صدا علاقمندان فراوانی را هم دارد. شدت صدای او هم در قیاس با صداهای قوی تر و پر حجم تر متوسط است. اما شدت مناسبی است که با انعطاف، تحریر، چالاکی و استفاده از وسعت مناسب صدا همراه شده است.
💠 مرحوم حصان یکی از قاریانی است که در حوزه مقامات کارنامه بسیار پرباری دارد. هرچند که از مقامات اصلی استفاده کامل و زیادی برده است، اما بعضی از مقامات اصلی مانند مقام کرد خیلی به ندرت در تلاوت او مشاهده می شود. اما از همه مقامات اصلی دیگر به اندازه کافی استفاده کرده است. ولی نحوه اجرای او به گونهای است که هیچگاه شما یک مقام را به شکل کامل در تلاوت او مشاهده نمیکنید. انتقالات مکرر و تغییرات دائمی اجناس و مقامات در تلاوت او شیوه ای متفاوت از دیگر شیوهها نمایش داده است.
استفاده از مقاماتی مانند بیات و راست، حجاز کار، نهاوند، صبا، سهگاه و مقامات مرکب فراوانی که در تلاوت او وجود داشته و رنگ خاصی در تلاوت او ایجاد کرده، مثل مقام عشاق مصریها سوزناک یا شوق افزا از دیگر ویژگیهای ایشان در حوزه استفاده از مقامات هست.
در بخش روش ها و برنامه ها با توجه به اینکه وی از جمله قاریانی است که در شروع تلاوت از مقام های متنوع تری استفاده کرده، از مقام سه گاه هم در ابتدای تلاوت خود در موارد نادری استفاده کرده است. به دلیل تنوع در شروع، روش اوج گیری ایشان معمولاً روش یکسانی نیست.
مرحوم حصان در حوزه استفاده از روش های سه گانه در اجرای مقامات روش پلکانی یا لگاتو، روش استفاده از فواصل و همچنین روش استفاده از اتصال درجات، تمامی این روشها را در تلاوت خودش به اجرا درآورد و از این حیث کارنامه بسیار پر باری ارائه کرده است. وی یکی از قاریانی است که کارنامه پر باری در ارائه غفله های متنوع و گوناگون از جمله غفله های فجائیه، یعنی غفله هایی که حالت معلق و انتظاری دارد و غفله های تام دارد. شاید غفله های او غفله های ابداعی است که تا پیش از او ما اینگونه غفله ها را در سایر تلاوت ها و در سایر سبک ها مشاهده نکردیم . این غفله ها در مقام های مهمی مثل بیات، راست، سه گاه و حجاز ارائه شده است.
⚠️ یکی از مختصات سبکی مرحوم حصان انتقالات مکرر و دائم از یک فضای مقام به فضای مقام دیگری است. وقتی که نهاوند را میخواند، در انتهای نهاوند معمولاً به راست منتقل میشود یا وقتی با مقام راست تلاوت خود را دنبال میکند، انتقال به اجازه کار یا حجاز و در ادامه انتقال به نهاوند دارد. این انتقالات مکرر از جمله مختصات لحنی ایشان است که شیوه ایشان را از سایر قاریان کاملاً متمایز میکند و هیچگاه هم از الگوی ثابت در این انتقالات تبعیت نمیکند. ایشان در هر تلاوت یک کار خارقالعاده ارائه میکند و این به دلیل ثابت نبودن الگوی لحن ایشان در انتقالات صورت می گیرد.
یکی از ویژگیهای مرحوم حصان استفاده های مکرر از مدلاسیون ها یا تغییرات دائمی نت پایه یا درجه پایه هست که گاهی به سمت افزایش سطح زیر و بمی صدا و گاهی به سمت کاهش زیر و بمی صدا است. به همین دلیل در مصر سبک مرحوم حصان و مرحوم شعشاعی را جزو سبک های مدرن می دانند.
وی در حوزه استفاده از تحریرها هم در بخش مدل های تحریری که استفاده میکند و هم در ابداع تحریرهایی که در سبک های دیگر مشاهده نمیکنیم، کارنامه پرباری دارد. از جمله مدل های تحریری مورد استفاده ایشان تحریرهای حجمی، ولومی، گلویی، سایشی، ریز، متوسط و درشت است.
مرحوم حصان همچون مرحوم مصطفی اسماعیل فرودهای متنوعی اجرا کرده است. ملودی هایی که ایشان در حوزه فرودهای مقامات و تلاوت ارائه می کند، مدلهای متنوعی است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد زامل
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد زامل :
وی را می توانیم مثل هاشم هیبه قاری توسط خوانی بدانیم که تمایل چندانی به اجراء اوج مقامات یا همان جواب الجوابات نداشته و اگر هم استفاده می کند، با مدلاسیون های مکرری که در تلاوت خودش انجام می دهد، در برخی از مقامات مبادرت به استفاده از جواب الجوابات کرده است. تا حد زیادی متأثر از مکتب مصطفی اسماعیل است. ولی در عین حال ملودی ها، موتیفها و ریزنغمه های خاص خود را دارد.
ایشان یکی از قاریانی است که مرتب سطح زیر و بمی تلاوت خود را تغییر داده و دائم کوک اصلی صدایش تغییر می کند که از این حیث می توانیم او را با حصان مقایسه کنیم. با این تفاوت حصان دور کندتر و او دور تندتری دارد.
صدای او در دارای زنگ یا طنین خاصی است که با نوعی گرفتگی مطبوع همراه است. صدای ایشان از جمله صداهای زیر یا صداهای تنور هست که در عین حال از شدت خوبی برخوردار بوده و از حیث انعطاف و تحریر نیز صدای فاخر به شمار میآید. در بخش تحریرها از تحریرهای متنوع ریز و سایشی استفاده نموده و همچنین در بخش مساحت به طور معمول در اکثر تلاوت هایش بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را اجرا نموده است.
ایشان در حوزه استفاده از مقامات تمایل زیادی به اجرای چند مقام در تلاوت دارند و در برخی از مقامات هم تمایل کمتری به استفاده دارند. از جمله مقاماتی که بیشتر در تلاوت های ایشان می شنویم، مقاماتی مانند بیات، صبا، راست و سیکاه است و در عین حال از مقاماتی مانند حجاز، نهاوند و عجم هم استفاده کرده است. در بخش استفاده از فروع مقامات هم یکی از قاریانی که فروع مقامات را به خوبی به کارگرفته، علیرغم اینکه تنوع مقامی کمتری دارد، حمدی محمود زامل است که در تلاوت خودش از فروع راست خصوصاً درجات سوم، چهارم و پنجم راست زیاد استفاده کرده است. همچنین از فروع مقام بیات در ابتدای تلاوت خود و همچنین در ادامه وقتی که بعد از راست دوباره به بیات رجوع پیدا میکند، از فروع مقام بیات یعنی رست، بیات نوا و عجمی هم استفاده کرده است.
وی جزو قاریانی است که از بعد بافت لحنی، دارای بافت نرمی در تلاوتش می باشد و این به دلیل استفاده از تحریرهای مکرر و همچنین استفاده از روشهایی که در حقیقت با استفاده از نوانس یا ولومهای مکرر صدا صورت میگیرد، تلاوت نرم و قابل انعطافی داشته و پردازشهای کلمه به کلمه در تلاوت ایشان زیاد اتفاق میافتد.
رفت و برگشت های ایشان بین مقامات، به خصوص بین صبا و بیات یا راست و سه گاه یا بیات و راست به تلاوت ایشان رنگ و طعم خاصی بخشیده است. بنابراین او را میتوانیم جزو قاریانی بدانیم که کمتر از ردیفهای خطی و کم انعطاف استفاده میکند. این پردازش های کلمه به کلمه باعث شده که به وی لقب قاری خطی خان یا کم انعطاف در اجرای مقامات بدهند. از جمله نکاتی که در بافت لحنی ایشان قابل طرح است، عدم تمایل به اجرای جواب الجوابات مقامات است که البته استثناهایی هم دارد. معمولاً در تلاوت ایشان خبری از اجرای جواب الجوابات نیست و اگر هست خیلی به ندرت اتفاق میافتد.
از دیگر نکات مهم در حوزه بافت لحنی ایشان، انتقالات مکرر و تغییر فضای نغمات به شکل پیوسته و دائمی است. وی دائماً از تغییر نوت پایه یا مدلاسیون استفاده میکند و سطح زیر و بم تلاوت را دائما تغییر میدهد. او را می توانیم قاری موتیف ساز بنامیم که از ریزنغمه ها یا موتیف ها به شکل پیوسته استفاده میکند و با تکرار این ریزنغمه ها رنگ خاصی به تلاوت خود بخشیده است. اما در حوزه روش ها یا برنامهها ایشان از جمله قاریانی است که از روش اوج گیری از درجه ۴ بیات استفاده میکند که باز با یک بیات دیگر سطح تلاوت خودش را افزایش میدهد. اما در پایان تلاوت اگر شما بخواهید کوک اولیه صدای او را با بقیه تلاوت مقایسه کنید، می بینید که در واقع این کوک دائما در حال تغییر است و به دلیل تغییر نوت پایه یا مدلاسیون های مکرر، هیچ وقت نمیتوانید کوک ثابتی را در تلاوت ایشان دنبال کنید.
در حوزه اجرای مقامات ایشان هم مثل بسیاری از قاریان دیگر از هر سه روش موجود یعنی روش انتقال پلکانی درجات گلیساندو یا همان اتصال درجات و همچنین اجرای فاصله ها استفاده کرده است. اما بیشتر از فواصل و روش انتقال پلکانی درجات بهره برده است. یکی از کارهایی که قاریان بزرگ در تلاوت خودشان و در برخی از سبکها انجام می دهند، این است که وقتی که به مرحله طبقه جواب صدا می رسند، گاهی بر میگردند و یک نفس مجزا را در بم صدا به شکل اکتاوی اجرا میکنند. برخی از قاریان هستند که بهشکل اکتاوی فرود می آیند، یعنی از ۸ به یک مقامات را اجرا میکنند و تعدادی هم از هر دو روش استفاده کردند. مرحوم زامل یکی از قاریانی است که فقط از انتقال اکتاوی استفاده کرده و بم خوانی درجات در تلاوت ایشان دیده نمی شود. وی از مصطفی اسماعیل الهام گرفته و سبک ایشان متاثر از سبک اسماعیل است.
هرچند که وی دارای نفس طولانی است و در برخی از عبارتها یا آیات آن را به خوبی نشان داده است، اما معمولاً سبکش در تلاوت طولانی خواندن نیست و تقطیع های خاص خودش را داشته و از تکرارهای هدفمندی هم برای القاء بهتر مطلب به شنونده در تلاوت خودش استفاده میکند. وی قاری غفله پرداز نیست و بیشتر بر جملات لحنی تاکید دارد. در عین حال از بعضی از غفلات خاص خودش بهره مند بوده و متأثر از مصطفی اسماعیل و کامل یوسف است.
وی بیشتر بر جملات لحنی تاکید داشته و در این حوزه دست به ابداع و خلق ردیفهای جدیدی در تلاوت قرآن زده که تعداد زیادی از این ردیفها در تلاوت او وجود دارد که پیش از او توسط قاری دیگر اجرا نشده است. او از ترکیبات اجناس و مقامهای مرکب در تلاوت استفاده نموده و همین باعث شده که ردیف های جدیدی را با استفاده از این ترکیبات خلق کند. وی از جمله قاریانی است که به خوبی از تحریرها با توجه به فراز و فرودهای نغمه و به شکل متناسب از تحریرها استفاده کرده و تنوع طرحی بسیار خوبی دارد. وی هم چنین که از تحریرهای ریز استفاده میکند، از تحریرهای ولومی و سایشی هم استفاده کرده که رنگ و بوی خاصی به تلاوت او بخشیده و یکی از وجوه تمایز او با دیگر سبک ها است .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جاااااانم ❤️❤️❤️
┄┅┅┅┅❁🖤❁┅┅┅┅┄
کانال بین المللی آموزش قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿ حج۵﴾
🔸 و (دلیل دیگر از ادله قدرت خدا بر معاد آن که) زمین را بنگری وقتی خشک و بیگیاه باشد آن گاه چون باران بر آن فرو باریم سبز و خرم شود و (تخمها در آن) نمو کند و از هر نوع گیاه زیبا برویاند.
🏴🏴🌹🌹🏴🏴
کانال نکات کاربردی قرآن 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e
❣هرگز فکر نکنید باید سال ها قبل
شروع میکردید
این فکر باورهایتان را خراب می کند..
در عوض بگویید...
می خواهم همین الان شروع کنم
وبهترین سالهای زندگی ام را خلق کنم..✿
❤️ مقدمات حفظ قرآن ❤️
💐 خالص بودن نیت برای این کار عظیم
🌸 دعا و تضرع به سوی پروردگار
🌻 فراهم کردن اوقاتی برای حفظ که ذهن آماده باشد
🌺حفظ کردن اعضای بدن از گناه مخصوصا غناء
🌼 استاد با تجربه و کلاس پویا
🌷 هدفگذاری
🪴 استمرار در حفظ بدون فاصله
🌳 مداومت در مرور محفوظات
🥀 تکرار محفوظات روزانه چند بار
🌿 اجرای تمام موارد یک حفظ استاندارد مثل داشتن ترتیل و حداقل صوت و لحن زیبا
🍄 مباحثه و پرسش
🌹 آشنایی با ترجمه و ....