23.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_روخوانی
#آموزش_روانخوانی
📋درس بیست وهفتم✔️
کسب مهارت
در خواندن موارد اشباع
# استاد علی قاسمی
🌠کانال انس با قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه میشود اگر بار دیگر با صدایی از جنس روشنایی ، آرامش ، میهمان جانمان شوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیا برایمان
قران بخوان ، که دواے
بے قرارےهایمان صداےِ توست . . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀ یاد تو ، صدای تو
همچون هوای دم صبح
تازه میکند جانمان را
بخوان جان و دلم
به نظر استاد سید محسن موسوی بلده ترتیل باید آهنگین خوانده شود👆👆👆👆
25.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ترتيل كبارك سوره یس
-🎼محمد صديق منشاوي
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
🌿🌹🌿🌹
💤 #صوت_و_صداسازی
✅ #ارتفاع_صوتی :
فاصله بین #پائین_ترین نقطه یک صوت و #بالاترین نقطه آن را #ارتفاع_صوتی گویند.
👌 که در این فاصله پرده های صوتی متعددی قرار دارد. غالباً صداها بر #دو_نوع است:
💠1- صداهای #سینه_ای که عمدتاً #بم و #حجیم هستند و از ارتفاع #کمتری برخوردارند.
💠2- صداهای #سری (یا به اصطلاح: کله ای) که عمدتاً #زیر هستند و از #ارتفاع_بیشتری بهره مند می باشند. هر یک از این دو صدا، زیبائی های خاص خودش را دارد.
👌مسلماً صدای #اول (بم) ارتفاع صدای #دوم (زیر) را ندارد و صدای دوم، بم صدای اول را. لازم به ذکر است که هر دوی این صداها، هم بم دارند و هم اوج. ولی قدرت و #جذابیت در صدای اول، با بم صداست اما در صدای دوم، با #اوج صدا.
👌البته صوت، استعدادهای دیگری مانند لطافت، صافی و … دارد که در اینجا به آنها نمی پردازیم، زیرا درک و فهم آنها از بدیهیات است.
✅پس از آشنایی با استعدادهای صوتی، قاری قرآن بایستی آن #استعدادها را در صدای خویش تشخیص دهد و برای تکامل و رشد آن، #ممارست دائمی داشته باشد.
👌یکی از راههایی که به وسیله آن می توان به بعضی از استعدادهای صوتی شناخت پیدا کرد، مخصوصاً #ارتفاع_صوت، خواندن #الفبای_موسیقی است. برای اینکار باید کلمه 👌طیبه «الله» را بر مبنای الفبای موسیقی (دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) با پرده صوتی که در گفتگوی عادی از آن استفاده می شود، ادا کرد.
🥀معمولاً هر صدایی قادر است یک تا یک و نیم «اکتاو» از الفبای موسیقی را ادا کند ـ بعضاً تا دو «اکتاو» ـ و بیش از آن در صداهای خارق العاده یافت می شود (شروع اکتاو از فرکانس عادی صحبت است.)
✅ #گامهای_صوتی و سبکهای مختلف قرائت از نظر صوت ::
👌هر صدایی #سه_گام یا #سه_مرحله مختلف دارد که عبارتست از: #پائین_صدا، #توسط_صدا، #اوج_صدا که به پائین ترین نقطه صوتی #کف_صدا و به بالاترین نقطه آن #سقف_صدا گویند. قاری قرآن هرگز نباید از این دو نقطه #خارج بشود. لازم به ذکر است که در هر سه گام صوتی پرده های صوتی متعددی موجود است که خود آنها شامل «نیم پرده ها» و «ربع پرده ها» می باشد،🔻
👌 البته شناخت آنهابرای قاریان قرآن ضرورتی ندارد، اگرچه دانستنش فضلی است.
👌در رابطه با استفاده از این گامها در قرائت قرآن، دو سبک وجود دارد:
🎼قرائت بر مبنای گام توسط؛ در این سبک قاری قرآن در تلاوت خویش اگرچه با گام پائین و هم با گام اوج می خواند اما بازگشت صوتی او به گام توسط است.
🎼قرائت بر مبنای گام اوج؛ یعنی، برقرار کردن حالتی دور مانند بین گام پائین و گام اوج. طبعاً استفاده از گام توسط فقط در اوائل قرائت وجود دارد. در فاصله رسیدن از گام پایین به مبنای قرائت که گام اوج است، مختصری در گام توسط مکث می شود.
✅سبک اول به دو دلیل برتری دارد:
🔰1- با دقت در روایت شریفه ای از امام باقر و همچنین آیه شریفه ای از قرآن کریم، چنین استفاده می شود که قرائت بر مبنای #گام_توسط صوتی برتری دارد و آن روایت چنین است:
🌴فقال علیه السلام … #اَقْرأ_قِراءَةً_ما_بَیْنَ_الْقِراءَتَیْنِ:
قرائتی را انجام بده که ما بین دو قرائت (صدای اوج و پائین) باشد.
#وَ_لا_تَجهَرْ_بِصَلاتِک_وَ_لا_تُخافِتْ_بِها_وَ_ابْتَغِ_بَیْنَ_ذلِکَ_سَبیلا_ :
در نماز نه فریاد کن و نه آهسته بخوان و بین این دو، راه مناسبی را انتخاب نما.⚡️⚡️
🔰2- اکثریت قراء مصری که صاحب سبک هستند، مبنای صوتی قرائتشان بر گام توسط است.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
💤 #صوت_و_صداسازی
✅ #تغییر_صوت
💠بدیهی است که جنس صدا را نمی توان تغییر داد؛ یعنی صدای بم هرگز زیر نخواهد شد، ولی می توان توانائیهای صوتی را افزایش داد؛ مثلاً صدایی که بم خوبی ندارد یا به هنگام استفاده از این گام صوتی نامطلوب و مضطرب است، با تمرین زیاد می توان تا حد محدودی این اضطراب را رفع نمود. همچنین صدایی که اوج کمی دارد، می توان آنرا تا حدودی با تمرین افزایش داد.
👌تأکید بر روی محدودیت تغییر صوت به این علت است که بم و اوج هر صدایی متناسب با همان صدا آفریده شده است و با آن سنخیت دارد. اگر این تجانس و سنخیت حفظ نشود قرائت مطلوبی حاصل نخواهد شد. گاهی اوقات این عدم تجانس، در قرائت برخی از قاریان ممتاز قرآن ـ حتی قراء مصری ـ دیده شده است و مسلم است که این طریق قرائت با هدف قرائت که تلطیف نفوس قاری و مستمعین است، در تضاد می باشد. پس همانطور که در بحث شناخت صوتی گذشت، قاری قرآن باید صدای خویش را بشناسد و آنرا تحدید (کادربندی) نماید و هرگز از کف و سقف صدای خویش خارج نگردد. چه بسیار قاریان ممتازی بوده اند که صدای فوق العاده ای هم نداشتند ولی به این روش عمل نموده موفق شده اند و چه بسا در این هنر مقدس به استادی رسیده اند. پس هرگز نباید صدای خود را با دیگران مقایسه کرد. مثلاً چون فلان قاری، اوج خوبی دارد، من هم باید در حد آن بخوانم، هرچه می خواهد، بشود!
👌این چنین مقایسه ها و تقلیدها سبب عدم رشد در قرائت می شود. حال آنکه اگر به جای مقایسه، به پیشرفت و رشد تواناییهای خویش برسیم، به زودی موفق خواهیم شد و جزو قاریان ممتاز قرار خواهیم گرفت. ناگفته نماند که این مقایسه غلط در مسابقات قرائت، ناخودآگاه سنت قابل قبول شده است و داور صوت برای ارزشیابی ارتفاع صوتی قاریان، از روش مقایسه ای استفاده می کند، در صورتی که با توجه به مطالب یاد شده، باید زیر و بم هر صدا را با توجه به جنس صدا و بدون مقایسه با صداهای دیگر ارزشیابی نمود و این امری بدیهی است، زیرا اوج صدای تنور با اوج صدای باس قابل مقایسه نیست و این مقایسه سبب عدم ارزشیابی صحیح از قرائت قاریان می گردد.
👌در پایان لازم به ذکر است که برخی از قاریان قرآن که سمت استادی نیز دارند، بدون توجه به اینکه صدای شخص از لحاظ ارتفاع چه توانایی را داراست، به او امر می کنند که با داد زدن بسیار، اوج صدایش را گسترش دهد. حاصل این تربیت غلط، ضایع شدن اصل صدای شخص است. یعنی این داد زدن ها نه تنها باعث رشد صوتی او نمی شود بلکه صدای خدادادیش را نیز تباه می سازد.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran