🔹🔷《اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا مُحَمَّدٍ یا حَسَنَ بْنَ عَلِیِِّ(ع) اَیُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ(ص)》🔷🔹
✅امام حسن عسکری(ع)، در سنین کودکی، به همراه پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) به اجبار حکمای وقت عباسی به عراق فراخوانده شدند و در سامرا، پایتخت آن روز عباسیان، در منطقه ای نظامی، تحت الحفظ قرار گرفتند.
از این جهت لقب امامین عسکریین به ایشان گفته شد.
منابع در مورد تاریخ شهادت امام حسن عسکری(ع) نوشته اند :
📋《وَ تُوُفِّيَ لِأَيَّامٍ مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ سَنَةَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ》
♦️حضرت(ع) چند روز گذشته از ماه ربيع الاول سال ۲۶۰ ه.قمری به شهادت رسيد.(۱)
👤شیخ صدوق می نویسد :
📋《وَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْعَسْكَرِيُّ(ع) قَتَلَهُ اَلْمُعْتَمَدُ بِالسَّمِّ لَعَنَهُ اَللَّهُ》
♦️معتمد عباسی، امام حسن عسکری(ع) را با خوراندن سمّ به شهادت رساند.(۲)
هنگام شهادت، از آنجا که امام(ع) یک چهره کاملا شناخته شده در سامرا بود، هنگام شهادت حضرت(ع) سامرا در فضایی از هاله ای از غم و بهتزدگى را فرو رفت.
احمد بن عبید الله در روایتى این صحنه را چنین وصف کرده است :
وقتى امام حسن عسکرى(ع) به شهادت رسید، صداى شیون و فریاد همه جا را فرا گرفت.
مردم فریاد مىزدند : ابن الرضا رحلت کرد.
آنگاه براى تدفین آماده شدند، بازار به حال تعطیل درآمد و پدر من (وزیر معتمد عباسى)، بنى هاشم، شخصیتهاى نظامى و قضایى و منشیان و مردم به سوى جنازه هجوم آوردند، آن روز در سامرا قیامتى برپا بود.
👤شیخ طوسی می نویسد :
سعد بن عبدالله اشعرى مىگويد :
از احمد بن عبيدالله بن خاقان كه مأمور خليفه در شهر قم بود، شندیم که می گفت :
وقتى كه ابو محمّد حسن بن على(ع) مريض شد، پيكى را نزد پدرم فرستاد كه ابن رضا مريض شده است.
پدرم سوار مركب شده و به دار الخلافه رفت و سپس با عجله و همراه با پنج نفر از خادمان خاص و مورد اعتماد خليفه از جمله نحرير برگشت.
به آنها دستور داده بود كه مراقب منزل ابى محمّد باشند و از اخبار و حال ايشان اطلاع حاصل كنند، و دنبال چند نفر از اطبا و كسانى كه اطلاع از طبابت داشتند فرستاد و دستور داد كه به خانه ابى محمّد رفت وآمد كرده و صبح و شب مراقب او باشند.
دو روز كه گذشت خبر رسيد كه ايشان ضعيف شدهاند، پس پدرم سوار شده محضر حضرت(ع) رفت.
با ديدن ايشان به اطبا دستور داد كه بيشتر مراقبت كنند و به نزد قاضى القضات فرستاد و او را حاضر كرده و به او دستور داد كه ده نفر از اصحاب و يارانش انتخاب كرده و به خانه ابى محمّد(ع) بفرستد و به آنها هم دستور داد كه شب و روز مواظب باشند.
📋《لَمْ يَزَالُوا هُنَاكَ حَتَّى تُوُفِّيَ لِأَيَّامٍ مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ سَنَةَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ فَصَارَتْ سُرَّ مَنْ رَأَى ضَجَّةً وَاحِدَةً مَاتَ اِبْنُ اَلرِّضَا(ع)》
♦️اين افراد دائما آنجا بودند تا اينكه حضرت(ع) چند روز گذشته از ماه ربيع الاول سال ۲۶۰ ه قمری از دنيا رفته و به شهادت رسيد و شهر سُرّ من رأى يك پارچه فرياد و ناله شد كه ابن الرضا(ع) از دنيا رفت.
📋《ثُمَّ أَخَذُوا فِي تَهْيِئَتِهِ وَ عُطِّلَتِ اَلْأَسْوَاقُ وَ رَكِبَ أَبِي وَ بَنُو هَاشِمٍ وَ سَائِرُ اَلنَّاسِ إِلَى جَنَازَتِهِ》
♦️سپس، آماده تجهيز و تشييع جنازه امام(ع) شدند، بازارها تعطيل شد، پدرم با بنى هاشم و مردم براى تشييع حضرت(ع) رفتند.(۳)
👤شیخ طوسی به نقل از ابو سهل می نویسد :
وقتی امام حسن عسکرى(ع) در بستر بیماری ای بعد از مسمومیت ایشان توسط معتمد عباسی، به سراغشان آمده بود و به همان مرض از دنیا رحلت فرمود، خدمتشان رسیدم.
در نزد آن حضرت(ع) بودم که به خادم خود امر فرمود :
📋《یَا عَقِیدُ! أَغْلِ لِی مَاءً بِمُصْطُکَى》
♦️ای عقید! قدرى آب مصطكى (یک نوع داروی گیاهی) براى من بجوشان!
عقيد هم آب را روى اجاق نهاد، و صقيل(نرگس) مادر امام زمان(ع) آن را به خدمت حضرت(ع) آورد. حضرت كاسه را گرفت و خواست بياشامد، ولى دست مباركش لرزيد و به دندانش خورد، پس ظرف را به زمين نهاد.
سپس به عقید فرمود :
📋《ادْخُلِ الْبَيْتَ فَإِنَّكَ تَرَى صَبِيّاً سَاجِداً فَأْتِنِي بِهِ》
♦️برو به اندرون كه ميبينى كودكى در سجده است، او را نزد من بياور!
ابو سهل مي گويد :
عقيد گفت :
《فَدَخَلْتُ أَتَحَرَّى فَإِذَا أَنَا بِصَبِيٍّ سَاجِدٍ رَافِعٍ سَبَّابَتَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَأَوْجَزَ فِي صَلَاتِهِ》
♦️وقتى به اندرون براى جستجوى او رفتم، ديدم كودكى در سجده است و انگشت سبابه خود را به سوى آسمان گرفته است.
من سلام كردم و او نمازش را كوتاه كرد، سپس گفتم :
📋《إِنَّ سَيِّدِي يَأْمُرُكَ بِالْخُرُوجِ إِلَيْهِ!》
♦️مولایم! شما را مىطلبد كه به خدمتش درآئى! در اين وقت مادرش صقيل آمد و دست او را گرفت و او را نزد پدرش آورد.
#شهادت_امام_حسن_عسکری
ادامه مطالب :👇
ابو سهل گفت :
📋《فَلَمَّا مَثُلَ الصَّبِيُّ بَيْنَ يَدَيْهِ سَلَّمَ وَ إِذَا هُوَ دُرِّيُّ اللَّوْنِ وَ فِي شَعْرِ رَأْسِهِ قَطَطٌ مُفَلَّجُ الْأَسْنَانِ فَلَمَّا رَآهُ الْحَسَنُ(ع) بَكَى وَ قَالَ :
يَا سَيِّدَ أَهْلِ بَيْتِهِ اسْقِنِي الْمَاءَ! فَإِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي وَ أَخَذَ الصَّبِيُّ الْقَدَحَ الْمَغْلِيَّ بِالْمَصْطَكَى بِيَدِهِ ثُمَّ حَرَّكَ شَفَتَيْهِ ثُمَّ سَقَاهُ فَلَمَّا شَرِبَهُ قَالَ هَيِّئُونِي لِلصَّلَاةِ فَطُرِحَ فِي حَجْرِهِ مِنْدِيلٌ فَوَضَّأَهُ الصَّبِيُّ وَاحِدَةً وَاحِدَةً وَ مَسَحَ عَلَى رَأْسِهِ وَ قَدَمَيْهِ》
♦️موقعى كه کودک، خدمت حضرت رسيد، سلام كرد. رنگش همچون درّ (سفيد)، موهاى سرش پيچيده و بافته و ميان دندانهايش باز بود.
وقتى امام حسن عسكرى(ع) او را ديد، گريست و فرمود :
اى آقاى خاندانم! اين آب را به من بده كه من اينك به سوى خداى خود می روم.
کودک، ظرف آب جوش را برداشت و به دهان پدر بزرگوارش نزديك ساخت تا آن را نوشيد.
آن گاه امام حسن عسكرى(ع) فرمود :
مرا آماده نماز كنيد!
کودک حولهاى در دامن امام(ع) پهن كرد و بدين گونه کودک، يك يك اعضای پدر را وضو داد و سر و پاى او را مسح نمود.
♦️آن گاه امام حسن عسكرى(ع) فرمود :
📋《أَبْشِرْ يَا بُنَيَّ فَأَنْتَ صَاحِبُ الزَّمَانِ وَ أَنْتَ الْمَهْدِيُّ وَ أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى أَرْضِهِ وَ أَنْتَ وَلَدِي وَ وَصِيِّي وَ أَنَا وَلَدْتُكَ وَ أَنْتَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(علیهم السلام) وَلَدَكَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنْتَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ وَ بَشَّرَ بِكَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ سَمَّاكَ وَ كَنَّاكَ وَ بِذَلِكَ عَهِدَ إِلَيَّ أَبِي عَنْ آبَائِكَ الطَّاهِرِينَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْبَيْتِ رَبُّنَا إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَ مَاتَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) مِنْ وَقْتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ》
♦️اى فرزند! به تو مژده ميدهم كه صاحب الزمان و مهدى و حجت خدا در روى زمين، توئى.
تو فرزند من و جانشين من ميباشى؛ از من متولد شدهاى و تو (م ح م د) فرزند حسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب(ع) مي باشى و هم از نسل پيغمبر و خاتم ائمه طاهرين هستى.
پيغمبر(ص) مژده تو را داده و نام و كنيه تو را تعيين فرموده است.
صلوات خدا بر اهل بيت(ع)، ربنا انه حميد مجيد.
حضرت(ع) اين را فرمود و همان موقع رحلت نمود.(۴)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
تسلیت ای حجّت ثانی عشر یاین الحسن
زود بود از بهر تو داغ پدر یابن الحسن
قلب بابت از شرار زهر دشمن آب شد
سوخت جسم و جانش از پا تا به سر یابن الحسن
کودک شش ساله بودی بر پدر خواندی نماز
ریختی از چشم خود خون جگر یابن الحسن
زود گرد بی کسی بر ماه رخسارت نشست
زود کردی جامۀ ماتم به بر یابن الحسن
قرن ها چشم تو گریان است بر جدّت حسین
لحظه لحظه ریختی اشک بصر یابن الحسن
طفل بودی پیش چشمت چشم بابا بسته شد
تو نگه کردی و او زد بال و پر یابن الحسن
مخفی از چشم همه، چشم تو بر بابا گریست
سوختی چون شمع سوزان تا سحر یابن الحسن
قرن ها فریاد زهرا مادرت آید به گوش
از مدینه بین آن دیوار و در یابن الحسن
یوسف زهرا بیا با ما بگو آخر چرا
تربت زهراست مخفی از نظر یابن الحسن
ای سرشک چارده معصوم از چشمت روان
ای زده هجر تو بر دل ها شرر یابن الحسن
👤سازگار
📚منابع :
۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۲۱۸
۲)الاعتقادات الامامیه شیخ صدوق، ص۹۹
۳)كمال الدين و تمام النعمه شيخ صدوق، ص۴۳
۴)الغیبه شیخ طوسی، ص۲۷۲
.
.
1⃣فقر با ما بهتر از توانگری با دشمنان ماست!
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
✅محمد بن حسن میگوید :
نامهای به امام حسن عسکری(ع) نوشتم و از فقر و تنگدستی شکوه کردم، ولی بعدا پیش خود گفتم :
مگر امام صادق(ع) نفرموده که فقر با ما بهتر از توانگری با دیگران، و کشته شدن با ما بهتر از زنده ماندن با دشمنان ما است؟!
امام حسن عسگری(ع) در پاسخ نامه من نوشت :
📋«إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَخُصُّ أوْلِيَاءَنَا إذَا تَكَاثَفَتْ ذُنُوبُهُمْ بِالْفَقْرِ وَقَدْ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ مِنْهُمْ وَ هُوَ كَمَا حَدَّثَتْكَ نَفْسُكَ الْفَقْرُ مَعَنَا خَيْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ عَدُوِّنَا
وَ نَحْنُ كَهْفُ مَنِ الْتَجَأ إلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِنَا وَعِصْمَةٌ لِمَنِ اعْتَصَمَ بِنَا، مَنْ أحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي السَّنَامِ الْأعْلَى وَ مَنِ انْحَرَفَ عَنَّا مَالَ إلَى النَّار»
♦️هرگاه گناهان دوستان ما زیاد شود، خداوند آنها را به فقر گرفتار میکند و گاهی از بسیاری از گناهان آنان در میگذرد.
همچنان که پیش خود گفتهای، فقر با ما بهتر از توانگری با دشمنان ماست.
ما برای کسانی که به ما پناهنده شوند، پناهگاهیم و برای کسانی که از ما هدایت بجویند، نوریم.
ما نگهدار کسانی هستیم که (برای نجات از گمراهی) به ما متوسل میشوند.
هر کس ما را دوست بدارد، در رتبه بلند (تقرب به خدا) با ماست و کسی که پیرو راه ما نباشد، به سوی آتش خواهد رفت.(۱)
📚منبع :
۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۴۳۵
#امام_عسکری
.
.
2⃣امام پنج ساله!
ابوسهل می گوید :
وقتی امام حسن عسکرى(ع) در بستر بیماری ای بعد از مسمومیت ایشان توسط معتمد عباسی، به سراغشان آمده بود و به همان مرض از دنیا رحلت فرمود، خدمتشان رسیدم.
در نزد آن حضرت(ع) بودم که به خادم خود امر فرمود :
📋«یَا عَقِیدُ! أَغْلِ لِی مَاءً بِمُصْطُکَى»
♦️ای عقید! قدرى آب مصطكى (یک نوع داروی گیاهی) براى من بجوشان!
عقيد هم آب را روى اجاق نهاد، و صقيل(نرگس) مادر امام زمان(ع) آن را به خدمت حضرت(ع) آورد. حضرت كاسه را گرفت و خواست بياشامد، ولى دست مباركش لرزيد و به دندانش خورد، پس ظرف را به زمين نهاد.
سپس به عقید فرمود :
📋«ادْخُلِ الْبَيْتَ فَإِنَّكَ تَرَى صَبِيّاً سَاجِداً فَأْتِنِي بِهِ»
♦️برو به اندرون كه ميبينى كودكى در سجده است، او را نزد من بياور!
ابو سهل مي گويد :
عقيد گفت :
«فَدَخَلْتُ أَتَحَرَّى فَإِذَا أَنَا بِصَبِيٍّ سَاجِدٍ رَافِعٍ سَبَّابَتَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَأَوْجَزَ فِي صَلَاتِهِ فَقُلْتُ إِنَّ سَيِّدِي يَأْمُرُكَ بِالْخُرُوجِ إِلَيْهِ إِذَ جَاءَتْ أُمُّهُ صَقِيلُ فَأَخَذَتْ بِيَدِهِ وَ أَخْرَجَتْهُ إِلَى أَبِيهِ الْحَسَنِ(ع)»
♦️وقتى به اندرون براى جستجوى او رفتم، ديدم كودكى در سجده است و انگشت سبابه خود را به سوى آسمان گرفته است.
من سلام كردم و او نمازش را كوتاه كرد، سپس گفتم :
مولایم! شما را مىطلبد كه به خدمتش درآئى! در اين وقت مادرش صقيل آمد و دست او را گرفت و او را نزد پدرش آورد.
ابوسهل گفت :
موقعى كه کودک، خدمت حضرت رسيد، سلام كرد.
رنگش همچون درّ (سفيد)، موهاى سرش پيچيده و بافته و ميان دندانهايش باز بود.
وقتى امام حسن عسكرى(ع) او را ديد، گريست و فرمود :
اى آقاى خاندانم! اين آب را به من بده كه من اينك به سوى خداى خود می روم.
کودک، ظرف آب جوش را برداشت و به دهان پدر بزرگوارش نزديك ساخت تا آن را نوشيد.
آن گاه امام حسن عسكرى(ع) فرمود :
مرا آماده نماز كنيد!
کودک حولهاى در دامن امام(ع) پهن كرد و بدين گونه کودک، يك يك اعضای پدر را وضو داد و سر و پاى او را مسح نمود.
♦️آن گاه امام حسن عسكرى(ع) فرمود :
📋«أَبْشِرْ يَا بُنَيَّ فَأَنْتَ صَاحِبُ الزَّمَانِ وَ أَنْتَ الْمَهْدِيُّ وَ أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى أَرْضِهِ وَ أَنْتَ وَلَدِي وَ وَصِيِّي وَ أَنَا وَلَدْتُكَ وَ أَنْتَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) وَلَدَكَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنْتَ خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ وَ بَشَّرَ بِكَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ سَمَّاكَ وَ كَنَّاكَ وَ بِذَلِكَ عَهِدَ إِلَيَّ أَبِي عَنْ آبَائِكَ الطَّاهِرِينَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى أَهْلِ الْبَيْتِ رَبُّنَا إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَ مَاتَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) مِنْ وَقْتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ»
♦️اى فرزند! به تو مژده ميدهم كه صاحب الزمان و مهدى و حجت خدا در روى زمين، توئى.
تو فرزند من و جانشين من ميباشى؛ از من متولد شدهاى و تو (م ح م د) فرزند حسن بن على بن محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب(ع) مي باشى و هم از نسل پيغمبر و خاتم ائمه طاهرين هستى.
پيغمبر(ص) مژده تو را داده و نام و كنيه تو را تعيين فرموده است.
صلوات خدا بر اهل بيت(ع)، ربنا انه حميد مجيد.
حضرت(ع) اين را فرمود و همان موقع رحلت نمود.(۱)
📚منبع :
۱)الغیبه شیخ طوسی، ص۲۷۲
#امام_زمان
.
.
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
3⃣تحول نگهبانان زندان!👇
✅زمانی که امام حسن عسکری(ع) در زندان صالح بن وصیف به سر می برد عباسیون و صالح بن علی و کسانی که از مذهب تشیع منحرف بودند، نزد صالح رفتند تا از او بخواهند بر امام حسن(ع) سختگیری کند.
صالح گفت :
📋«مَا أَصْنَعُ؟ قَدْ وَكَّلْتُ بِهِ رَجُلَيْنِ مِنْ أَشَرِّ مَنْ قَدَرْتُ عَلَيْهِ فَقَدْ صَارَا مِنَ اَلْعِبَادَةِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ إِلَى أَمْرٍ عَظِيمٍ»
♦️چه کنم؟ من دو نفر از شرورترین افراد را بر او گماشتم، اما در اثر مشاهده رفتار او هر دو در نماز و عبادت خود بسیار کوشا شدند.
به آنها گفتم چه خصلتی در حسن بن علی(ع) است که این گونه در شما تاثیر گذارده است؟
گفتند :
📋«مَا تَقُولُ فِي رَجُلٍ يَصُومُ اَلنَّهَارَ وَ يَقُومُ اَللَّيْلَ كُلَّهُ لاَ يَتَكَلَّمُ وَ لاَ يَتَشَاغَلُ؟ وَ إِذَا نَظَرْنَا إِلَيْهِ اِرْتَعَدَتْ فَرَائِصُنَا وَ يُدَاخِلُنَا مَا لاَ نَمْلِكُهُ مِنْ أَنْفُسِنَا فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِكَ اِنْصَرَفُوا خَائِبِينَ»
♦️چه می گویی درباره مردی که روز را روزه می گیرد و شب را عبادت می کند، نه سخن می گوید و نه به چیزی سر گرم می شود؟
وقتی به او نگاه می کنیم رگهای گردن ما می لرزد و حالی به ما دست می دهد که نمی توانیم خود را نگه داریم.
وقتی این سخنان را از صالح بن وصیف شنیدند نا امید برگشتند.(۱)
📚منبع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۵۱۲
#شهادت_امام_عسکری
#امام_عسکری
.
.
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
4⃣قحطی در سامرا!👇
✅ابوهاشم جعفری از اصحاب امام حسن عسکری(ع) می گوید :
هنگامی که امام حسن عسکری(ع) در زندان معتمد عبّاسى به سر می برد، در سامرا به جهت نيامدن باران، خشكسالى شد و همه جا را قحطى فرا گرفت.
لذا خليفه دستور داد كه مردم نماز باران به جاى آورند، تا رحمت الهى نازل گردد.
مردم سه روز مرتّب نماز باران خواندند ولى خبرى از بارش باران نشد.
اما روز چهارم جاثلیق رهبر نصارا به همراه به همراه دیگر مسیحیان به صحرا حركت كردند و در بین آنها راهبی مسیحی نیز بود.
📋«كُلَّمَا مَدَّ يَدَهُ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ رَفَعَهَا هَطَلَتْ بِالْمَطَرِ ثُمَّ خَرَجُوا فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّانِي وَ فَعَلُوا كَفِعْلِهِمْ أَوَّلَ يَوْمٍ فَهَطَلَتِ اَلسَّمَاءُ بِالْمَطَرِ وَ سُقُوا سُقْيَا شَدِيداً»
♦️آنان وقتی به بيابان رسيدند، آن راهب دست به سوى آسمان بلند كرد و در اين هنگام ابرى بالا آمد و شروع به باريدن كرد.
همچنين روز دوّم، نيز آنان به همراه همان راهب حركت كردند و باز وقتی راهب دست به سوى آسمان بلند كرد، همانند روز قبل، ابرى نمايان گشت و باران شدیدی فرود آمد.
به همين علّت مسلمان هاى ظاهر بين كه شاهد اين صحنه مرموز بودند، نسبت به دين مبين اسلام و نيز ولايت امام(ع) در شكّ و ترديد قرار گرفتند و عدّه اى از آن ها مرتّد شدند و از اسلام برگشتند.
وقتى اين خبر تاسف بار به معتمد رسيد، به صالح بن وصیف زندانبان حضرت(ع) فورا دستور داد تا امام حسن عسكرى(ع) را احضار نمايند.
هنگامى كه حضرت(ع) نزد خليفه آمد، معتمد گفت :
📋«أَدْرِكْ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ(ص) فِيمَا لَحِقَ بَعْضَهُمْ فِي هَذِهِ اَلنَّازِلَةِ»
♦️امّت جدّت را درياب كه در حال هلاكت بى دينى قرار گرفته اند.
امام حسن عسكرى(ع) در مقابل به معتمد عبّاسى فرمود :
📋«دَعْهُمْ يَخْرُجُونَ غَدَا اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ لِأُزِيلَ اَلشَّكَّ عَنِ اَلنَّاسِ وَ مَا وَقَعُوا فِيهِ مِنْ هَذِهِ اَلْوَرْطَةِ اَلَّتِي أَفْسَدُوا فِيهَا عُقُولاً ضَعِيفَةً»
♦️چندان مهمّ نيست، اجازه بده كه فردا برای بار سوم، مسیحیان براى آمدن باران بيرون بروند و دعا نمايند و من به حول و قوّه الهى، شكّ و ترديد را از دلها و عقول ضعیف مردم بيرون خواهم كرد.
معتمد دستور داد تا بار ديگر مردم براى آمدن باران دعا كنن.
مسیحیان نيز به همراه راهب حركت كردند و چون راهب دست خود را به سمت آسمان بلند كرد، بارش باران شروع شد.
پس امام(ع) فرمود : آنچه كه در دست راهب است، از او بگيريد.
📋«أَخَذَ مَا فِيهَا فَإِذَا بَيْنَ أَصَابِعِهِ عَظْمُ آدَمِيٍّ»
♦️همين كه مامورين آن را از دست راهب گرفتند، ديدند قطعه استخوان انسانى است.
آن را خدمت امام حسن عسکری(ع) آوردند.
حضرت(ع) استخوان را در دست خود گرفت و سپس به راهب دستور داد :
📋«اِسْتَسْقِ»
♦️براى آمدن باران دعا كن!
اين بار هر چه راهب دست خود را به سوى آسمان بلند كرد و دعا خواند، ديگر خبرى از باران نشد.
تمامى مردم از اين ماجرى در حيرت و تعجّب قرار گرفته و با يكديگر مشغول صحبت شدند.
معتمد عبّاسى به امام(ع) خطاب كرد و اظهار داشت : يابن رسول الله(ص)! این چیست؟
امام حسن عسكرى(ع) فرمود :
📋«عَظْمُ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَاءِ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ظَفِرَ بِهِ هَؤُلاَءِ مِنْ بَعْضِ قُبُورِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ مَا كُشِفَ عَظْمُ نَبِيٍّ تَحْتَ اَلسَّمَاءِ إِلاَّ هَطَلَتْ بِالْمَطَرِ، وَ اِسْتَحْسَنُوا ذَلِكَ فَامْتَحَنُوهُ فَوَجَدُوهُ كَمَا قَالَ»
♦️اين استخوان يكى از پيغمبران الهى است و اين راهب آن را در دست خود مى گرفت و به سمت آسمان بلند مى كرد و به وسيله آن استخوان، رحمت الهى فرود مى آمد.
وقتى آن قطعه استخوان را آزمايش كردند، متوجّه شدند آنچه را كه امام(ع) مطرح فرموده است، صحيح مى باشد و حقيقت دارد و مردم از شكّ و گمراهى نجات يافتند و حقّانيّت براى همگان روشن و آشكار گرديد.(۱)(۲)
📚منابع :
۱)الثاقب فی المناقب ابن حمزه طوسی، ص۵۷۵
۲)ينابيع المودّة قندوزی، ج۳، ص۳۰۶
.
.
سفارش امام حسن عسکری(ع) به احترام به بستگان آل محمد(ع)!
5⃣حسین بن حسن یکی از نوادگان امام جعفر صادق(ع) بود که در قم زندگی می کرد و آشکارا شراب می نوشید.
روزی به منزل احمد بن اسحاق اشعری که وکیل امام حسن عسکری(ع) در امور اوقاف بود رفت، ولی احمد بن اسحاق به او اجازه دیدار نداد.
حسین بن حسن نیز محزون به خانه برگشت.
همان سال احمد بن اسحاق پیش از حج به سامراء رفت و اجازه خواست تا با امام حسن عسکری(ع) ملاقات کند، ولی امام(ع) اجازه نداد.
احمد بن اسحاق مدتی گریست و بی تابی کرد تا سرانجام امام(ع) به او اجازه داد.
احمد بن اسحاق به امام(ع) عرض کرد :
📋«يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)! لِمَ مَنَعْتَنِي اَلدُّخُولَ عَلَيْكَ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِكَ وَ مَوَالِيكَ»
♦️ای پسر رسول خدا(ص)! چرا مرا از دیدارتان منع کردید، در حالی که من از شیعیان و دوستان شما هستم؟
امام حسن عسکری(ع) فرمود :
📋«لِأَنَّكَ طَرَدْتَ اِبْنَ عَمِّنَا عَنْ بَابِكَ»
♦️زیرا تو پسر عموی ما را از خانه ات طرد کردی!
احمد بن اسحاق شروع به گریه کرد و سوگند خورد که هدفش فقط این بوده که حسین بن حسن از خوردن شراب توبه کند.
امام(ع) فرمود :
📋«صَدَقْتَ وَ لَكِنْ لاَ بُدَّ عَنْ إِكْرَامِهِمْ وَ اِحْتِرَامِهِمْ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ أَنْ لاَ تُحَقِّرَهُمْ وَ لاَ تَسْتَهِينَ بِهِمْ لاِنْتِسَابِهِمْ إِلَيْنَا فَتَكُونَ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ»
♦️درست می گویی، ولی در هر حال احترام و تکریم آنها باید به جای خود محفوظ باشد.
مبادا آنان را تحقیر و خوار کنی زیرا به ما منسوب هستند؛ و گرنه از زیانکاران خواهی گشت.
احمد بن اسحاق از حج برگشت و وارد قم شد.
بزرگان و اشراف به دیدارش آمدند و حسین بن حسن هم همراه آنان بود. احمد بن اسحاق با دیدن او به طرف او شتافت و از او استقبال کرد و او را در بالای مجلس جایش داد.
حسین بن حسن که بسیار تعجب کرده بود، علت این برخورد را از احمد بن اسحاق جویا شد.
او نیز سخنان امام حسن عسکری(ع) را بازگو کرد.
📋«فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ نَدِمَ مِنْ أَفْعَالِهِ اَلْقَبِيحَةِ وَ تَابَ مِنْهَا وَ رَجَعَ إِلَى بَيْتِهِ وَ أَهْرَقَ اَلْخُمُورَ وَ كَسَرَ آلاَتِهَا وَ صَارَ مِنَ اَلْأَتْقِيَاءِ اَلْمُتَوَرِّعِينَ وَ اَلصُّلَحَاءِ اَلْمُتَعَبِّدِينَ وَ كَانَ مُلاَزِماً لِلْمَسَاجِدِ مُعْتَكِفاً فِيهَا حَتَّى أَدْرَكَهُ اَلْمَوْتُ وَ دُفِنَ قَرِيباً مِنْ مَزَارِ فَاطِمَةَ(س)»
♦️حسین بن حسن با شنیدن ماجرا از کارهای زشتش پشیمان شد و توبه کرد، سپس به خانه اش مراجعت کرد و همه شراب ها را به زمین ریخت، از باتقوایان خداترس شد و پیوسته در مسجد
معتکف می شد تا از دنیا رفت و در نزدیکی قبر مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۰، ص۳۲۳
#شهادت_امام_حسن_عسکری
#شهادت_امام_عسکری
.
.
#سرود
#عید_بیعت_امام_زمان
#حاج_رضا_یعقوبیان
#سبک_استخاره
نهم ماه ربیع و همه دلها شاد شاد است
از دل هرشیعه امشب غم وغصه روبه باداست
شامل مالطف خاص
خالق یکتاشدامشب
برهمه مهدی زهرا
رهبرو مولاشد امشب
یابن زهرا یابن زهرا(۲)
مهدی زهرا رسیده با ولایت با امامت
آخرین نورهدایت بر جهان دارد زعامت
شادمانند آل طاها
بزم شادی گشته برپا
از کرامات خدا شد
روشن از او کل دنیا
یابن زهرا یابن زهرا(۲)
لطف حی سرمدامشب برهمه دنیاعطا شد
بعد بابا مهدیِ زهرا در عالم مقتدا شد
گرچه در عالم غریب است
شیعه را یار و حبیب است
دردمندان را بگویید
درد ما رااو طبیب است
یابن زهرا یابن زهرا
اوصفا بخش جهان ویاورمستضعفان است
مهرو حبش در دل شیعه ی حیدر ارمغان است
اوبودمنجی خاتم
روشن ازجلوه اش عالم
درشب امامت او
گشته شیعه شادوخرم
یابن زهرا یابن زهرا
تو امید عاشقانی حضرت صاحب زمانی
همه هست شیعیانی بسکه خوب و مهربانی
ای سراپا جود و رحمت
آخرین رهبر امت
باشد ای نور دو عالم
شیعه را مهر تونعمت
یابن زهرا یابن زهرا
شکرلله درهمه عمر برتو یا مهدی پناهیم
مستمند لطف و جودو رحمت و نیم نگاهیم
ما همه پروانه ی تو
سائلان خانه تو
همگی ریزه خوریم از
سفره ی شاهانه تو
یابن زهرایابن زهرا
#سرود_ولایت_امامت_امام_زمان_ارواحنا_فدا
#عید_بیعت
#مشهد_مقدس
@yaghubianreza
.
.
خبر کذب "ایام وفات حضرت نرجس" را پخش نکنیم
⬅️ متاسفانه کانالهایی زیادی در حال پخش مطلبی با عنوان هفتم ربیع سالروز وفات حضرت نرجس سلام الله علیها هستند.
🔰 این مطلب کذب محض است، ما در باره مادر مبارک حضرت امام زمان هیچ مطلب قطعی ای که نشان دهد ایشان در چه سالی رحلت فرمودند نداریم.
👈 سال وفات ایشان نامعلوم است ، چه برسد به روز دقیق وفات !!!
💠 منبعی هم که ذکر کرده اند یک منبع متاخر است که بدون انتساب به منابع متقدم این مطلب را گفته و هر انسان #پژوهشگر و #منبع_شناسی می داند چنین نقل هایی هیچ اعتباری ندارند.
⬅️ ما حتی در منابعی داریم که ایشان چندسال بعد شهادت امام عسکری از دنیا رفتند.
✅ از تک تک عزیزان خواهشمندیم بدون تحقیق مطلبی نشر دهند ✅
✍ احسان عبادی ، مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
#زن_عفت_افتخار
@oshaghroghaye - عـشـاق الـرقـیـه(س)(4)_۲۰۲۱_۱۰_۱۵_۱۲_۰۴_۵۸_۰۸۸.mp3
4.22M
#پادکست_صـــوتــی
جریان شهادت امام حسن عسکری
و جعفر کــذاب
مرحوم حاج شيخ احمد کافی
#شهادت_امام_عسکری
.
📜 #متن
🚦 #پست_ویژه
سالروز شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
📍هشتم ربیع الاول سالروز شهادت جانگداز حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، یازدهمین امام و حجت بر حق خداوند بر همه بشریت است.
📍آن وجود مقدس در بین امامان ما از نظر میزان دوران امامت، کوتاه ترین دوره را دارند. امامت آن وجود مقدس شش سال بیشتر طول نکشید. در سال ۲۵۴ در پی شهادت پدر بزرگوارشان وجود مقدس حضرت امام علی النقی امام هادی علیه السلام به امامت رسیدند و از همان آغاز تحت نظر و مراقبت شدید دستگاه جبار خلافت عباسی بودند. چون طاغوت های زمان می دانستند که آن حضرت یازدهمین امام تعیین شده از سوی خداوند و جانشین پیغمبر اکرم صلی الله و آله و سلم است و از او آخرین حجت خدا پدید خواهد آمد، امام عسکری علیه السلام را در حصر شدید و حتی زندان قرار داده بودند.
📍بارها در این دوره شش ساله امامت، آن وجود مقدس به زندان افکنده شد. تلاش بسیاری کرده بودند که آن حضرت ازدواج نکند و آخرین حجت خدا پدید نیاید و بعد در موقعیتی که دیگر احساس می کردند باید آن وجود مقدس را از میان بردارند، حضرت را مسموم کردند و آن وجود مقدس در بستر بیماری افتاد. خلیفه ای که این جنایت را مرتکب شد معتمد عباسی لعنه الله است. معتمد برای اینکه از خود رفع اتهام کند دستور داده بود که پنج نفر از معتمدان و مخصوصان خود بیایند و ملازم امام عسکری علیه السلام باشند و در خانه آن حضرت مستقر باشند.
📍طبیبی را هم مأمور کرده بود که بیاید و درباره وضعیت حال آن حضرت مراقبت کند، اما با وجود این ظواهر بیماری آن حضرت سخت شد و آن وجود مقدس به شهادت رسید و افرادی را که خلیفه جبار مأمور کرده بود در خانه حاضر شوند اینها بیرون آمدند و می خواستند به نوعی شهادت بدهند که آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و البته شهر را تعطیل کردند و تشییع مفصلی برای پیکر مقدس آن حضرت بر پا کردند.
📍وجود مقدس امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ به شهادت رسید و امامت آن حضرت پایان یافت و وجود مقدس امام عصر ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه به امامت رسیدند.
🔸این ضایعه بزرگ و مصیبت جانگداز شهادت امام یازدهم امام حسن عسکری علیه السلام را به ساحت مقدس فرزندش قطب عالم امکان حضرت امام زمان ارواحنا له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
#شهادت_امام_عسکری
.
.
اصلاح رابطه با امام مهدی ارواحنا فداه
🔸 اگر میگوییم: ما را یاری کن؛
🔹 در مقابل بگوییم: ما هم برای یاری شما آمادهایم. «اَللّـهُمَّ اجْعَلْني مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ»
🔸 اگر میگوییم: از ما دفاع کن؛
🔹 در مقابل بگوییم: ما هم برای دفاع از ولایت آمادهایم. مانند شهدا که به راستی از ولایت دفاع کردند «وَ الذّابّينَ عَنْهُ... وَ المُحامينَ عَنْهُ»
🔸 اگر میگوییم: حاجات ما را بده؛
🔹 در مقابل بگوییم: ما هم برای برآورده کردن حاجات و فرامین شما آمادهایم «وَ الْمُسارِعينَ اِلَيْهِ في قَضاءِ حَوائِجِهِ»
🔸 اگر میگوییم: خدایا امام زمان عجّل الله فرجه را به ما برسان؛
🔹 بگوییم خدایا به ما توفیق بده تا از زمینه سازان ظهور امام زمان عجّل الله فرجه باشیم.
«لَوْ أَنَّ أَشْياعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّه لِطاعَتِهِ ـ عَلَى اجْتِماعٍ مِنَ القُلُوبِ فِى الوَفاءِ بِالعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا؛
اگر شیعیان و اتباع ما اجتماع و اتّفاق بر وفای عهدی که سابق با حضرت رسول صلّی الله علیه و آله نمودند میکردند از لقای مسرّت بخش ما مأیوس و محروم نمیشدند.» [الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج۲، ص ۴۹۹]
🔵 اصحاب با وفای امام حسین علیه السلام به ما شیوه ولایت محوری را آموختند و به بهترین وجه ممکن حق امامت را ادا کردند؛ سیدالشهداء علیه السلام در مورد یارانشان میفرمایند:
🔺 «فَإِنِّی لا أعْلَمُ أصْحَاباً أوْفَی وَ لا خَیراً مِنْ أصْحَابِی»
"بهتر و وفادارتر از اصحاب خودم نمی شناسم..."
🎙 #استاد_رفیعی
#امام_زمان
.
.
👈حواسمون باشه اولین امتحانات سنگین ظهور؛ برائتیه و قلبها باید به این مهم محکمِ محکم باشه.
کمش نزاریم و غفلت نکنیم
مرحوم آیتالله سید محمود مجتهدی سیستانی از جدّشان مرحوم آیتالله سید علی سیستانی، لعنی را به برخی شاگردان خود آموختند و فرمودند:
♻️🔱ختم این لعن بهحدّی کارساز است که وقتی پدربزرگمان این لعن را برمیداشت، گاهی برایش مکاشفه پیش میآمد و ملعون را میدید که در قلادههای آتشین میآید و ضجّه میزند که «سید دست بردار که مرا بیچاره کردی»!
🚩🚩🚩این ختم لعن به کرّات و مرّات برای امور ریز و درشت تجربه شده و در صورتی که با باور قطعی و برائت قلبی گفته شود، تردیدی در نتیجهدادن آن نیست.
👈و اما ختم
«اللّهُمَّ الْعَنْ أبَا الشُّرُورِ وَ أتْباعَهُ، فِی کُلِّ لَحْظَةٍ مِنَ الأزَلِ إلَی الأبَدِ، بِعَدَدِ ما أحاطَ بِهِ عِلْمُکَ»
🛑🛑🛑🛑به نیابت از بزرگان و به قصد فرج مولانا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
( کمش نزاریم و تو این ایام ختم رو چندین بار به قصد فرج داشته باشیم)
.
.
🔰 هرساله وقتی نهم ربیع می رسد، عده ای که از شیعه بودن فقط لعن کردن را یاد گرفته اند ، راه می افتند و در فضای مجازی تا دلشان می خواهد به مقدسات اهل سنت توهین می کنند . در حالیکه اصلا سیره اهل بیت (ع) این نبوده و چنین توصیه ای هم به ما نکردند
👈 می آیند و روایتی را پخش می کنند که امام صادق (ع) در آن فرموده بعد از هر نماز من 4 مرد و 4 زن را لعن می کنم، و این روایت را جواز لعن علنی می دانند!!!
اما دو نکته را فراموش کردند که 1️⃣ اولا خود امام هیچ اسمی از این مردها و زن ها نمی آورد و آن اسامی فقط در ترجمه روایت توسط مترجم آمده ، اگر قرار بر لعن علنی بود، خود امام اسامی را می گفت 2️⃣ ثانیا امام فرمودند در نمازهای خودم، نگفتند در ملاء عام و جلوی همه !!!!
شما هم اگر می خواهی لعن کنی که ما هم اعتقاد به لعن داریم و آن را جزء فروع دین می دانیم، برو در خلوت این کار را بکن، آیا حتما باید لعن علنی کنی و باعث اختلاف بین شیعه و سنی شوی تا ثواب ببری؟
⬅️ می روند کلی روایت دیگر می آورند درباره لزوم لعن ظالمین و غاصبین ولایت و...
👈 در جواب می گوئیم بله ، بر منکرش لعنت !!! مگر ما گفتیم لعن نکن ؟ خود ما بارها زیارت عاشورا می خوانیم و در آن ظالمین به اهل بیت (ع) را لعن می کنیم،ظالمین اعم از بنی عباس و بنی امیه تا آن 3 خلیفه ، اما روایت نگفته برو در جامعه ای که شیعه و سنی زندگی می کنند داد بزن و علنی لعن کن !!!
می توانی در خانه خودت هم لعن کنی
⬅️ حضرت علی (ع) وقتی به خلافت رسیدند ، در آن مدت حدودا 5 سال خلافتشان ، به مردم گفتند حالا که من خلیفه شدم، لعن علنی کنید ؟ امام چنین دستوری داد ؟
در جامعه ای که هم شیعه زندگی می کنند و هم سنی ، در دورانی که دشمن میلیون ها دلار خرج تفرقه بین شیعه و سنی می کند، کدام منطق عقلی می گوید بیا لعن علنی کن و اختلاف بیانداز ؟؟؟
کاری که دشمن را شاد می کند، با کدام منطق دینی باید انجام شود ؟ با کدام قاعده فقهی و اصولی؟
⬅️ باز هم می گوییم، روایاتی که این افراد مدام در حال پخش آن هستند، فقط به لزوم لعن می پردازد، اما دیگر نگفته که شیعیان بروند در اماکن عمومی که صدا به دشمن می رسد، لعن علنی کنند !!!!!
ما هم لعن می کنیم، اما نه به صورتی که علنی باشد و باعث تفرقه شیعه و سنی شود و همچنین باعث سوء استفاده دشمنان
👈 اگر واقعا ادعای شیعه بودن داریم، طوری رفتار کنیم که اهل سنت را به سمت شیعه متمایل کنیم، نه اینکه آن ها را دشمن شیعه کنیم
التماس تفکر
#نهم_ربیع #عید_بیعت
.
بیعت میکنم 🤚🏻.mp3
8.11M
#تلنگری
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
#استاد_رائفی_پور
✦ من میخوام بیعت کنم با امامم!
✦ بیعت یعنی چی؟
✦ چجوری با امام غائب میشه بیعت کرد؟
✦ چه حقوقی با این بیعت، میفته به گردن من؟
💌 ویژه #عید_بیعت
.
.
آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟
دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟
اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند و مثلاً هفت امامی نمانده اند؛ به خصوص تا زمان امام رضا علیه السلام که سرآغاز دوازده امامی شدنِ شیعه است؛ یعنی ما هفت امامی و شش امامی داریم، اما هشت امامی نداریم؛ هر کسی امام رضا علیه السلام را پذیرفته است بقیة ائمه را هم قبول کرده و دوازده امامی شده است.
البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
بنابراین با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ برای کسی احساس غریبی پیش نیاید؛ زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام علیه السلام چیز جدیدی نیست و با توجه به این که امام این عصر امام مهدی علیه السلام هستند و شیعیان هر لحظه منتظر ظهور ایشان هستند باید در مناسبت های مختلف علاوه بر تجدید پیمان قلبی به دنبال فراگیری وظایف خود در زمان غیبت باشند.
ضمنا اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم.
ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته میشود. پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) اشکالی ندارد، همچنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.
سید بن طاوس گوید:
...فيكون ابتداء ولاية المهدي ع على الأمة يوم تاسع ربيع الأول فلعل عظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأول لهذا الوقت المفضل و العناية بالمولى الأعظم [المعظم] المكمل.
📚إقبال الأعمال؛ ج2 ؛ ص598
#عید_بیعت