eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
624 ویدیو
840 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. بسم الله النور 🔴 چند جمله در باب غلو: در فضای مدح امیرالمؤمنین(ع) گاهی یک نگرانی جدی به وجود می‌آید که «نکند غلو باشد!» بزرگی و مظهر العجایب بودن امیرالمؤمنین(ع) عقل‌ها را حیران می‌کند؛ تا آنجا که برخی او را خدا می‌پندارند که قطعا شرک است و قائل به چنین عقیده‌ای، اگر بداند چه می‌گوید و نتایج حرفش چیست، مشرک و نجس است. گاهی این غلو بسیار صریح و آب نکشیده است: در مذهب عارفان آگاه الله علی، علی است الله! نادر پیش می‌آید که غلوی اینقدر صریح باشد. یک رتبه پایین‌تر از این، مدلی است که علی(ع) را مستقل از خداوند یا هم‌عرض خداوند متعال حساب کند: خدا امشب ز تنهایی درآمد برای همنشینی حیدر آمد این بیت قطعا شرک آمیز است. بعضی‌ها می‌فهمند که غلو است و شرک است؛ به لحاظ اعتقادی هم نمی‌پذیرند؛ ولی خوششان می‌آید! آنان که علی خدای خود پندارند کفر است؛ ولی عجب خدایی دارند! با کمال تأسف و تأثر باید گفت جمعی از مذهبی‌ها و متدینین ما روی خدا غیرت ندارند! اگر به امیرالمؤمنین(ع) توهین شود، غیرتی می‌شوند؛ ولی به خدای متعال تعلق خاطر خاصی ندارند! خلاصۀ قصه آن که اگر کسی مشرک نیست، ولی از شرک لذت می‌برد، باید فکری جدا به حال خود بکند. حالا یک بیت تمیز و قابل توجیه ببینید؛ به گونه‌ای است که علی(ع) را در عین این که بندۀ خداست، آینۀ خدا، اسم خدا، وجه خدا و ... است. چنین چیزی غلو نیست و قابل پذیرش است: پرسش مهیب بود: «خدایا چگونه‌ای؟» کعبه دهان گشود و جواب آفریده شد در این بیت، به درخواست حضرت موسی(ع) اشاره شده است که «رب ارنی انظر الیک»: «خدایا، خودت را به من نشان بده تا تو را ببینم». بیت را ببینید: نمی‌گوید: «خدایا، تو کیستی؟»؛ بلکه از چگونگی می‌پرسد؛ یعنی از صفات خدا. «جواب آفریده شد»؛ یعنی جواب که علی(ع) باشد، مخلوق است. این بیت بسیار هنری و لطیف، حرف را درست مطرح کرده است. یکی از اقسام غلو و نسبت دروغ به اهل بیت(ع) اعتقاد به تناسخ است؛ به این معنا که آنان بارها و بارها به این دنیا آمده‌اند و در قالب یک انسان زندگی کرده‌اند؛ یک بار به اسم نوح، یک بار ابراهیم، یک بار موسی و ... . این بدان معناست که انبیا و اولیای پیشین وجود حقیقی نداشته‌اند. دقت بفرمایید: اگر بگوید انبیا تحت تعلیم نور محمدی و علوی بوده‌اند، طوری نیست. شما می‌توانید بپذیرید یا نپذیرید؛ ولی منع عقلی ندارد؛ بدین معنا که یک موجود ملکوتی (مثل روح، جبرئیل و ...) آن نبی را آموزش می‌داده است. این رابطۀ معلم و شاگردی چیزی غیر از این‌همانی است. شعر معروفی که به مولوی منسوب است، سرشار از حضور چنین اعتقادی است: هم آدم وهم شیث و هم ادریس و هم الیاس هم صالح پیغمبر و داوود علی بود هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم ایوب هم یوسف و هم یونس و هم هود علی بود همچنین، این اعتقاد با رجعت تفاوت دارد. رجعت این گونه است که پس از ظهور، تعدادی از بندگان برگزیدۀ خدا زنده می‌شوند و به این دنیا باز می‌گردند؛ همچنان که زمان حضرت عیسی(ع) افرادی زنده شدند. در رجعت، علی(ع)، به عنوان علی(ع) بازمی‌گردد؛ نه این که بگوییم «مهدی همان علی است». غلو، مرزهای باریکی دارد که گاهی گویندگان و شاعران با بی‌دقتی آن مرزها را زیر پا می‌گذارند و گاهی با حواس جمع، لطیف و ظریف، عقاید صحیح را می‌گویند و گرد غلو به دامن شعر آنها نمی‌نشیند. یک نمونۀ تمیز و دلنشین را از آقای سید حمیدرضا برقعی بشنوید: 👇
26.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر سید حمیدرضا برقعی در ولادت امیرالمؤمنین
سلام علیکم هدف از دعای ندبه فقط و فقط فرج خواهی هست و باید در آن فقط از امام زمان علیه السلام بخوانیم نه اینکه کلی مصیبت بخونیم ولی هیچ ربطی به فرج خواهی نداشته باشه متاسفانه در دعاهای ندبه گریزهایی زده میشه که مرتبط با فرازها نیست و مادحین فکر می کنند باید با گریزهای مقتلی فوق العاده سنگین از مستمعین اشک بگیرند بدون اینکه قبلش و بعدش فرج خواهی کنند. تازه بماند این که این کار رو بیشتر علما و متخصصین دعا باعث از بین رفتن اجر و منزلت دعا میدونند یعنی اینکه نباید در حین خواندن دعا،مطالبی گفته شود که مربوط به دعا نیست. خلاصه اینکه بهتره و باید گریزها فقط و فقط مرتبط با اصل دعا باشه و از اون فرازهای مهدوی شروع بشه و روضه ها ادامه دهنده این مسیر باشه. قصدکردم اگر توفیق باشه هر جمعه یه گریز روضه ای برای یکی از فرازهای دعای ندبه بنویسم. برای دو فراز، هفته های قبل نوشتم امروزم روی یک فراز کار کردم. ان شاءالله مضامینی به دلم نشست تقدیم میکنم. اللهم عجل لولیک الفرج
فراز سوم مَتَى نُغَادِیکَ وَ نُرَاوِحُکَ.... چه زمان با تو صبح و شام‏ مى‏کنیم کی میشه کنار من تو صبح و شام باشی بر روی سرم سایه ی مستدام باشی باشی کنارم وقتی گرفت دلم بهونَت باشم همه دم زائر خال ِروی گونَت غم نیست توو دلم وقتی مقابلت بشینم من سیر نمیشم هر چی جمالتو ببینم خوشبختی اونه که وقتی که قرار ندارم یک لحظه سرم رو روی دامنت میزارم وقتی که تو باشی چه نیازیه به جنّت با تو میشه باز به روی من درای رحمت بابای قشنگ و مهربون بگو کجایی خسته شده ام خدا میدونه از جدایی یک لحظه نشد جمال زیباتو ببینم از خاک کف پای تو گلبوسه بچینم از دور آقاجون ببین همش میدم سلامِت آقا به فدای روضه های صبح و شامِت داری دوباره برای عمّه، خون می باری با یاد مصائبش همیشه بی قراری می بینی تو داغ ِروی داغشو دمادم انگار که تموم سال توس ماه محرّم گویا که زمین خورده مقابلت مکرّر از زخم زبون شامیا شده مکدّر ناموس خدا رو برده اند میون بازار در بزم شراب شامیان رفته با اجبار یارب برسون منتقمو به حقّ زینب از غصه شده قلب امام ما لبالب تا کی پسر فاطمه، بی پناه باشه در بین بیابونا یه بی گناه باشه در بین دعای ندبه میخونیم: یارب عجل لولیک الفرج بحق زینب ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .👇
. فراز دوم أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ كجاست آنكه خون شهيد كربلا را انتقام كشد. در انتظار توس، شاه غریب کربلا عمّه به روی تل، داره میگه مهدی بیا بیا مرهم بزار، به زخم پیکر حسین جلو شمرو بگیر، جدا نشه سر حسین بیا نزار تنش بره به زیر دست و پا جلوی خواهرش، سرش به روی نیزه ها فقط روز ظهور، آروم میگیره قلب او بدجور توو کربلا، سوزونده قلبشو عدو دلش شکسته از ؛ داغ علی اکبرش مجروحه قلبش از ؛ زخم گلوی اصغرش یه عمره جدّ توس،شرمنده از بی بی رباب اونو راحت کن از، این غصه های بی حساب از حنجر علی، سه شعبه رو چطور کشید وای از دل رباب، سرش روروی نیزه دید یاربنا فرج، به حقّ ناله ی رباب نذار که منتقم با روضه ها بشه عذاب دیگه بزار بیاد،راحت بشه از کوه درد چقد تو روضه ها،از دل کشیده آه سرد یارب دیگه بسه، گریه های روز و شبش خون گریه میکنه، با داغ عمّه زینبش یاربنا فرج، به حقّ زینب صبور یارب رقم بزن، امروز بشه روز ظهور ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) 👇
. فراز اول لَیْتَ شِعْرِی أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوَی بَلْ أَیُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرَی أَ بِرَضْوَی أَوْ غَیْرِهَا أَمْ ذِی طُوًی😭😭😭 ای کاش می دانستم خانه ات در کجا قرار گرفته، بلکه می دانستم کدام زمین تو را برداشته، یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در زمین ذی طوایی؟  کجا بگردیم دنبالت آقا در بین کوهی یا که در صحرا کدوم زمین تو رو بغل کرده چقد زمونه با تو نامرده در کوه رضوا خیمه ای داری؟ آیا کنارت هست دلداری؟ حقّ تو نیس که ذی طُوا باشی چرا باید از ما جدا باشی کدوم زمین با اشک توس خونی داری همیشه روضه میخونی ای گل میون خار صحرایی چرا نداری بین ما جایی وقتی می بینی خار صحرا رو یادت میاد پای اسیرا رو دویدن گلها به روی خار داشتن نشونه بر روی رخسار وقتی می بینی آقاجون خاری یاد رقیه و شب تاری نیمه ی شب چقد کشید آزار با ضرب سیلی او شده بیدار او بود و زجر بی حیا ای وای به مرگ خود شده رضا ای وای یارب به روضه ی رقیه جان به غیبت مهدی بده پایان تا کی باید صحرانشین باشه نزار دیگه بی کس و تنها شه یارب به حق حضرت زهرا بنما ظهورشو دیگه امضا ✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن) .👇
. در روایت داریم که حضرت موسی‌ بن‌ جعفر(ع) می‌فرمایند: «تنها راه نجات در عصر غیبت تمسک به محبت اهل‌بیت(ع) است و مومنین ما کسانی هستند که در این مسیر از ما پیروی کردند.» تنها افرادی‌که می‌توانند برای ما اسوه و الگو قرارگیرند اهل بیت(ع) هستند. پیامبر می‌فرمایند: «صراط مستقیم من هستم بعد علی‌ بن‌ ابی‌ طالب و بعد اولاد من از سُلب علی بن ابی طالب» و در روایت دیگری داریم که می‌فرماید: «زمانی‌که دور همدیگر می‌نشینید، آیا از ما می‌گوئید؟ این‌که دور همدیگر می‌نشینید و از ما می‌گویید والله بوی شما به مشام ما می‌رسد و ما لذت می‌بریم و علاقمند به این اجتماعات هستیم.» .
- ناشناس.mp3
11.18M
بیان مصآئب حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام محقق و راوی: حجت‌الاسلام 🎤