4_5814267713027050803.mp3
31.83M
#مناجات_شعبانیه
📆 زمان:
👈 شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۱
🔷 با #سخنرانی:
👈 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی
4_5814267713027050940.mp3
23.24M
#مناجات_شعبانیه
📆 زمان:
👈 شنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱
🔷 با #سخنرانی:
👈 حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی
.
#سال_نو
ز لطف و مرحمت رب حی سبحانی
چه عید پر برکاتی،عجب بهارانی
طلوع ماه صیام و رسیدن نوروز
خجسته باد و مبارک،بهار قرآنی
نوروزتان قرآنی
سروده مهدی بهشتی
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مراحل یادگیری الگو ✅
در مرحله تقلید
چکار کنیم که روی الگو مسلط بشیم
#دکتر_محمد_فراهانی
#موفقیت_در_مداحی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
1. ماه خدا آمد.mp3
2.48M
#مناجات_با_خدا
#حاج_منصور_ارضی
#آواز_ابوعطا
#سبک_دامن_کشان_رفتی
ماه خدا آمد
( دلم با خدا شد )3
ماه خدا آمد
( دلم با خدا شد )3
حیِ علی توبه
(درِ توبه وا شد ) 3
الهی رحمی کن
خسته و زارم
به این سفره ، من
خیلی بدهکارم
بدهکارم ...
باز منو بار گناه
( نجاتم بده ) 3
باز منو بار گناه
( نجاتم بده ) 3
خسته شدم از اشتباه
( نجاتم بده ) 3
«الهی العفو یاکریم» تکرار
دارم به سر ، عمری
( امیدِ رهایی ) 3
باید در این شبها
( شوم کربلایی ) 3
حسین ...
ندارم درد و غم ،
تاحسین دارم
به روی لب ،
ذکر ، یاحسین دارم 2
دست به دامانِ توأم
حسین یا حسین3
بی سر و سامان توام
حسین یا حسین3
#استقبال_از_ماه_رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک روز تا ماه مبارک رمضان مونده... 😭
همه سرگرم نوروز هستیم😭
اینجوری منو به ماه رمضون نرسون😭😭
#حجت_الاسلام #میرزامحمدی
.
یادتونه محرم میگفتید: دل تنگِ گریه های ماه رمضانیم: حالا رمضان اومده:
#امام_حسین
#غزل #شروع_مجلس
اول ماه سپردم گره ها را به حسین
نفس سینه زن کرببلا را به حسین
دستم از گریهء ماه رمضان کوتاه است
برسانید منِ بی سر و پا را به حسین
جور عشاق کشیدن هنر معشوق است
درد دادند به ماها و دوا را به حسین
پنج تن موقع حاجات دوعالم فوراً
میکشانند سرانجامِ دعا را به حسین
آدم از خیر بهشتی که در آن بود گذشت
خوش به حالش که قسم داد خدا را به حسین
من گدای سگ کهفش شدم و میدانم
میرساند سگ این خانه گدا را به حسین
حقم است از همه جا رانده شوم غیر حرم
قسم من فقط این است؛ شما را به حسین!
ای نسیم سحری وقت گذر حوصله کن
برسان حاجت زوّار رضا را به حسین
سفره را فاطمه انداخته ومطمئناً
میسپارند همیشه دل ما را به حسین
مادر آب! بخوان نوحه کمی پیش فرات
که شهادت بدهد آب گوارا به حسین
#رضا_دین_پرور ✍
.
حائری؛ واسمع دعایی.mp3
8.94M
#جهاد_تبیین
#نوحه_تبیینی
#تحلیل_نوحه_تبیینی
وَاسْمَع دُعایی، دعامو بشنو
وَاسْمَع نِدایی، صدامو بشنو
اَقْبِل عَلَیَّ، منو نگاه کن
الهی العفو، ببخش و از غم، منو رها کن
داره میاد ماه رمضون، من توشه ای ندارم
بوی گناه گرفتم و، سیاهه روزگارم
خودت بگو تو مهمونیت، چهجوری پا بذارم
منو ببخش، همین اول ماهیِِ
ببخش، مگه جز تو پناهیِِ
«ربنا، الهی العفو»
وَ قَد سَتَرْتَ، رسوام نکردی
اَفْنَیْتُ عُمری، رهام نکردی
وَ عُدْ عَلَیَّ، ترحمی کن
اَطْلُبُ عَفوَک، به روی بندهت، تبسمی کن
اومده اون که صد دفعه، شکسته توبه هاشو
نمیدونم که دوست داری، باز بشنوی صداشو؟
روت و نگردون بشنو این، صدای ربّناشو
منو ببخش، نبخشی آبروم میره
ببخش، دلم از غصه میگیره
«ربنا، الهی العفو»
این نفس سرکش، تا میتونست تاخت
آخر من و از، چشم تو انداخت
امّا غمی نیست، حسین و دارم
با اشک و روضه، دلت رو امشب، به دست میارم
خدا نیاره دختری، آتیش بگیره موهاش
آبله کاری کنه که، نتونه وایسه رو پاش
بفرسته از پایینِ نی، بوسه برای باباش
منو ببخش، به اشک دختر حسین
ببخش، به روز آخر حسین
«ربنا، الهی العفو»
شاعر(؟)
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#جهاد_تبیین #نوحه_تبیینی #تحلیل_نوحه_تبیینی وَاسْمَع دُعایی، دعامو بشنو وَاسْمَع نِدایی، صدامو بشنو
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
به نام خدا
نکاتی درباره این نوحه
نکته اول
کاربرد عبارت های عربی و شگردهای هنری سازی کلام
شاعر اگر بخواهد نگاهی هنری به این موضوع داشته باشد
و صرفاً در صدد محتوا محور ساختن شعر یا اظهار فضل نباشد،
لازم است به این تکنیک ها دقت داشته باشد:
(تصور کنید شعر در حکم چای باشد
و نبات در حکم همان مفاهیم معنوی مناجاتی...)
شاعر می تواند،
مثل یک تکه نبات که در داخل چای میریزیم
محتوا را به خورد مخاطب دهد!
می تواند این تکه های نبات را به شکل خورده ریز ارائه کند.
و در روش سوم،
آنقدر نبات را هم بزند
که فقط شیرینی آن در چای قابل ادراک باشد.
حال با این تمثیل می توان تکنیک مهم شعری را تصور نمود:
هنر «اقتباس» به سه شکل:
تضمین، درج، و حل
در شعر قابل ارائه است.
👇ادامه
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#جهاد_تبیین #نوحه_تبیینی #تحلیل_نوحه_تبیینی وَاسْمَع دُعایی، دعامو بشنو وَاسْمَع نِدایی، صدامو بشنو
.
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
#سیدمهدی_حسینی_رکن_آبادی✍
نکاتی درباره این نوحه
ادامه نکته اول
کاربرد عبارت های عربی و شگردهای هنری سازی کلام
در این نوحه نیز
اگرچه به قاعده «حل» چندان توجهی نشده
اما شاعر توجه داشته است که مضامین را به گونه ای بیاورد که اقتباس و تضمین محض نباشد.
در بند اول، نگاه ترجمهای و بازسازی به متون مناجات وجود دارد
اما در بند دوم
نگاه بازآفرینی
عبارتهایی چون:
«رسوام نکردی»
و
«به روی بنده ت تبسمی کن»
خبر از تلاش شاعر برای بازآفرینی مناجات و ایجاد تقارن مضمونی دارد.
در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضرورت دارد
اینکه شاعر باید از عبارت هایی استفاده کند که
اولاً،
جذابیت و طراوت داشته باشد؛
ثانیاً،
قابلیت تکرار داشته باشد به عبارت دیگر ثقالت نداشته باشد؛
ثالثا،
متناسب با فطرت زبان و متناسب با قواعد موسیقایی زبان مردم باشد
رابعاً،
در شمار نمونههای محسوس، قابل درک و متعارف باشد
به عبارت دیگر:
قبلاً مخاطب آن را کم و بیش شنیده و گوشه ذهنش بایگانی شده باشد.
خامساً،
به شکل هدفمند انتخاب شود
مثلاً عبارت:
«انی احب الصلاة» قابل اقتباس است،
که یک شعار شیعی است
وغیر مستقیم، می تواند نقش برانگیزانندگی داشته باشد
تا کاهل نمازان را به تفکر وا دارد.
👇
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
نکاتی درباره این نوحه
نکته دوم
استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی
معمولاً نوحه پردازان در کاربرد زبان محاوره و عامیانه دچار لغزش میشوند؛ این لغزش به چند دلیل رخ می دهد
الف)
عدم شناخت رمز و راز زبان عامیانه
ب)
عدم تمرین و تفنن در حوزه زبان و بازسازی آن
ج)
عدم توجه به موضوع شیوه بلاغی و تناسب میان گفتار شاعر با نوع مخاطب
این زنجیره بیانی، حتماً باید در نوحه به شکل واضح خود را نشان دهد.
با درنگ و تامل بر عبارت های زیر میتوان درباره نوع نگاه شاعر و میزان توانایی او در بازسازی زبان مردم تحلیلهای متفاوتی داشت:
نمونه اول:
منو ببخش
همین اول ماهیه...
نمونه دوم
نمیدونم که دوست داری باز بشنوی صداشو
روتو نگردون بشنو این صدای ربنا شو
نمونه سوم
با اشک و روضه
دلت رو امشب به دست میارم
نمونه چهارم
این نفس سرکش
تا میتونست تاخت
آخر منو از
چشم تو انداخت
نمونه پنجم
خدایا نیاره دختری آتیش بگیره موهاش
.👆
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
نکاتی درباره این نوحه
استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی
تحلیل نمونه ها
نمونه اول
منو ببخش
همین اول ماهیه...
یک بازسازی کامل و دلچسب از زبان مردم با تکیه بر نحو زبان مردم است،
طراوت این عبارت با انتخاب لحن مناسب و ملتمسانه
دو چندان شده است
نمونه دوم
نمیدونم که دوست داری باز بشنوی صداشو
روتو نگردون بشنو این صدای ربنا شو
تحلیل این نمونه و قضاوت نهایی درباره آن
بسیار دشوار است.
نمونه سه لایه مختلف دارد:
الف)
از یک سو می توان گفت
انسان ها در هنگام ابهام میتوانند این چنین سخن بگویند
بنابراین قانون «محاکات» در این عبارت تقریباً رعایت شده است
نوع لحن و استفهام، طراوت خاصی به کلام داده است.
این قضاوت را
با صرف نظر از مخاطب خاص آن( که خداوند است)
در نظر بگیرید.
ب)
از سوی دیگر باید گفت
شاعر به جهت رعایت «بلاغت کلام» و رعایت شرایط گفت و گو با مخاطب
(که در اینجا خداوند عزّ و جل است)
بهتر بود که می گفت:
«خوب میدونم که دوست داری
باز بشنوی صدامو...»
بر اساس این مضمون
که منطبق با مفاهیم شیعی است مصراع دوم هم باید تغییر می یافت...
ج)
لایه سوم کلام اینکه
نمی توان انکار کرد:
گاهی ما انسانها آنقدر درباره خطای خود میخواهیم اغراق کنیم
که به خود هرگز اجازه نمیدهیم
خداوند صدای ما را بشنود
به او حق می دهیم از ما روی برگرداند!
در این حال،
اگر بخواهد شاعر این حس و حال را بازسازی کند
باید چگونه بگوید؟
تصور کنید این کلام
سخن یک فرد عامی و کمسواد باشد
که بهرهای از فرهنگ شیعی ندارد
و میخواهد بی هیچ آدابی و ترتیبی با خدای خود سخن بگوید!
بنابراین تصور چنین بیانی دور از ذهن نیست؛
هر چند به ظاهر، متناسب با مفاهیم مناجات و روایات مأثوره نباشد.
👇
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
نکاتی درباره این نوحه
استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی
تحلیل نمونه ها
نمونه سوم
با اشک و روضه
دلت رو امشب به دست میارم
در مواجهه اولیه،
بیانی صمیمانه و تاثیر گذار دارد
و به بیانی رندانه وهوشیارانه،
اشاره دارد به موضوع توسل به اهل بیت علیهم صلوات الله علیهم اجمعین
با تکیه بر «وابتغوا الیه الوسیله»
نمیتوان ظرافت این نحوه بیان و تاثیر عاطفی آن را نادیده گرفت؛
چون حاوی نوعی «دِلال» است
دِلال چیست؟
یعنی ناز کردن
(در ابتدای دعای افتتاح میخوانیم:«مُدلاً علیک»)
این بیان همراه با شیرین زبانی و دلال،
بُعد دیگری نیز دارد که محل تأمل است...
اگر به اصل انسجام در شعر و نوحه، اعتقاد داشته باشیم ( البته هنری غیر قابل انکار است)
میتوان به این مضمون و تناقص راه یافته در آن خرده گرفت!
در بند اول،
شاعر آورده است:
«ببخش مگه جز تو پناهیه؟»
که با این مضمون در تناقض است:
«اما غمی نیست حسین و دارم
دلت رو امشب به دست میارم...»
#تحلیل_نوحه_تبیینی(1)
نکاتی درباره این نوحه
استفاده از ظرفیتهای زبان عامیانه و مردمی
تحلیل نمونه ها
نمونه چهارم
این نفس سرکش
تا میتونست تاخت
آخر منو از
چشم تو انداخت
از نظر زبان و استخدام واژگان
با بقیه سطرها و مصراع ها کاملاً متفاوت است.
سوال مهم این است که
این تفاوت به نفع شعر است یا خیر؟
قضاوت درباره این سطر و پاسخگویی به این سؤال،
اندکی دشوار است
و ممکن است سلیقه شخصی در آن دخیل شود...
در نگاه کلی،
کلمات «نفس، سرکش، میتونست، تاخت»
حاوی نوعی خشونت موسیقایی است
که نوعی تنفر را تداعی میکند
اگر بتوانیم در قضاوت کلی
این تنفر و خشونت موسیقایی را
در راستای بلاغت کلام و اقتضای حال و مقام سخن بدانیم
بجاست که شاعر را به واسطه نوع انتخاب زبان تحسین کنیم.
و اگربه فرض،
این خشونت
_ که با هجای کشیده «تاخت» به اوج خود رسیده است_
ربطی به شعر نداشته باشد،
میتوان قاطعانه گفت:
شاعر، اصل انسجام زبانی و نیز بلاغت کلام را را رعایت نکرده است.
به نظرم
مخاطبان بر اساس حالی که در هنگام شنیدن این نوحه پیدا میکنند
میتوانند بهراحتی درباره این موضوع قضاوت کنند.
نمونه پنجم
خدا نیاره دختری آتش بگیره موهاش
بر اساس قاعده کلی
«کار برد نشانه های زبان مردم و عامیانه سازی کلام» ،
بهراحتی قابل بررسی قضاوت است.
در گفتار مردم
معمولاً آن حس التماس و آرزو،
در قالب چنین کلامی ارائه میشود:
«خدا نیاره اون روز و که دختری موهاش آتیش بگیره....»
جابجایی بخشی از این کلام
به ضرورت وزن و سبک،
بخشودنی است؛
تا جایی که طراوت کلام و فطرت زبانی مردم
در شعر بازتاب یابد.
اما وقتی تغییر کلام در حدی باشد
که دیگر چندان نشانهای از قالب زبان عام در آن مشهود نباشد
می توان گفت:
کلام از فطرت زبان مردم خارج شده و رنگ تصنع یافته است.
نکات پایانی
برای بهتر شدن این اثر
می توان به این دو پیشنهاد هم تأمل داشت:
الف)
ربنا الهی العفو
یا
یارب الهی العفو؟
(به جهت یکسان شدن ضمیرها)
ب)
جابجایی دو سطر
و قد سترت رسوام نکردی
با
افنیت عمری رهام نکردی
که در این حالت، به محتوا انسجام بیشتری میبخشد....
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
توضیحاتی کاربردی در مورد #دستگاه_ماهور تصنیف ها و قطعاتی که در فضای ماهور خوانده شده کجایید ای شهی
.
#امام_زمان
#سبک_کجایید_ای_شهیدان_خدایی
بیا یابن الحسن لطفی به ما کن
ز دلهای محبّان عقده وا کن
بیا یابن الحسن دردم دوا کن
مرا با یک نظر حاجت روا کن
بیا ای یوسف زهرا ز حُسنت
قلوب عاشقان را باصفا کن
بیا ای رازدار حق تو ما را
ز دام نفس شیطانی رها کن
بیا یابن الحسن دردم دوا کن
مرا با یک نظر حاجت روا کن
بیا ای والی ملک ولایت
برات کربلا بر ما عطا کن
بیا ای منجی عالم ز رأفت
تو درد دردمندان را دوا کن
بیا یابن الحسن دردم دوا کن
مرا با یک نظر حاجت روا کن
بیا ای قاطع البرهان کجایی
ز نورت چشمها را پر ضیا کن
بیا ای حامی قرآن که مارا
به احکام الهی آشنا کن
بیا یابن الحسن دردم دوا کن
مرا با یک نظر حاجت روا کن
بیا ای وارث علم لدنّی
نظر بر شیعیان مصطفی کن
بیا ای حجت حق این گدارا
بجان مادرت حاجت روا کن
بیا یابن الحسن دردم دوا کن
مرا با یک نظر حاجت روا کن
.
روضه خانگی - حضرت عباس(ع) - 1475.mp3
7.82M
🎙امسال هم گذشت تو از ما گذشت کن ...
🔻مناجات با #امام_زمان(عج)
🔻روضه #حضرت_عباس(ع)
⏱ #ده_دقیقه | 09:26
👤حاج #محمدرضاطاهری
#سیدپوریا_هاشمی✍
امسال هم گذشت تو از ما گذشت کن
اوضاعمان خراب شد آقا گذشت کن
وقتی پدر تویی همه کارت به حکمت است
یا اینکه چوبمان بزن و یا گذشت کن
هرجا شدیم بی خبر از تو حلال کن
هرجا شدیم بنده ی دنیا گذشت کن
از دوستان که خیر و محبت ندیده ای
ماندی میان ما تک و تنها گذشت کن
شرمنده ایم شاهد ما گریه های ماست
بدکرده ایم ما به تو اما گذشت کن
اقا بحق ساقی عطشان کربلا
حرف از عموت آمده حالا گذشت کن
افتاد برزمین و صدا زد حسین جان
آبی نرفت خیمه زنها گذشت کن
.
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 1474.mp3
8.71M
🎙هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت...
🔻روضه #امام_حسین(ع)
⏱ #ده_دقیقه | 08:00
👤استاد #میرباقری
ای که به عشقت اسیر خیل بنی آدمند
سوختگان غمت با غم دل خرمند
هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت
با خبران غمت، بی خبر از عالمند
در شکن طُره ات، بسته دل عالمیست
وآن همه دلبستگان، عقده گشای همند
یوسف مصر بقا در همه عالم تویی
در طلبت مرد و زن، آمده با درهم اند
تاج سر بوالبشر، خاک شهیدان توست
کاین شهدا تا ابد، فخر بنی آدمند
در طلبت اشک ماست، رونق مرآت دل
کاین دُرَر با فروغ، پرتو جام جمند
چون به جهان خرمی، جز غم روی تو نیست
باده کشان غمت، مست شراب غمند
عِقد عزای تو هست، سنت اسلام و بس
سلسله ی کائنات، حلقه ی این ماتمند
گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند
خیل ملک در رکوع، پیش لوایت خمند
خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را
زآنکه شهیدان تو، جمله مسیحا دمند
هر دم از این کشتگان گر طلبی بذل جان
در قدمت جانفشان، با قدمی محکمند
شاعر: فؤاد کرمانی✍
.
#نکات_آموزشی
#نکته_اخلاقی
#تحلیل_مداحی
#استاد #میرزامحمدی
#مناجات_خوانی
#ادعیه_خوانی
#ماه_مبارک_رمضان
#تحلیل #رامین_محمدی ✍
یکی از شرایط استجابت دعا ، دعا کردن و یا مناجات کردن با خداوند همراه با تضرع است
1⃣ آیه 55 سوره مبارکه اعراف:
« ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»
ترجمه: (خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی (به صدای آهسته که به اخلاص نزدیک است) بخوانید (و از اندازه مگذرید) که خدا هرگزمتجاوزان را دوست نمیدارد).
2⃣ آیه 205 سوره مبارکه اعراف:
« وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ»
ترجمه: (خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بیآنکه آواز برکشی در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش).
با تضرع وزاری دعا کردن یکی دیگر از شرایط لازم برای استجابت دعاست
#تحلیل_مداحی
در مناجات خوانی و ادعیه خوانی ، یکی از نکاتی که بسیار بسیار مهم است اولا آمادگی روحی و ارتباط متضرعانه با خداست به طوریکه، مداح باید ابتدا خودش تاثیر گرفته باشد تا بتواند بر مستمع تاثیر بگذارد و این مهم به دست نمی آید مگر با مناجات در خلوت 💯
#نکته ⬅️مداح ،خودش باید اهل تَهَجُّد و مناجات در خلوت باشد تا مناجات خوان شود‼️
در این فایل تصویری #استاد_میرزامحمدی چنان جانسوز اشعار مناجاتی را میخوانند که حتی بدون روضه خواندن هم مستمع تاثیر گرفته است
👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات_خوانی
#ادعیه_خوانی
#استاد_میرزامحمدی
#تحلیل_مداحی
#ماه_رمضان
متن شعر🔰
خسته ام خسته از گناهانم
تو به رویم نزن که می دانم
دیگر از کرده ام پشیمانم
توبه کردم خدا قبولم کن
روضه گردم خدا قبولم کن
تو کریمانه دعوتم کردی
میهمان ضیافتم کردی
از معاصی صیانتم کردی
خیر تو دائما به ما نازل
شر ما دائما به تو نائل
#آموزش_مداحی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود